Teljes szám

Cikkek

object(Publication)#708 (6) { ["_data"]=> array(26) { ["id"]=> int(1045) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:09:19" ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(0) ["submissionId"]=> int(929) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(6) "5–34" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32567/hm.2019.4.1" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(947) "

The incentives of technology development are sometimes economic or safety and security-motivated demands to gain minimum social standards that express the will of public interest. It is therefore necessary to consider the international and local expectations when designing standard systems. At the same time, they should also cover the level of the individual needs, while ensuring that expectations are not neglected. They are compared with the facts and standards. Demands must be aligned and integrated into the decision-making processes of the organisations given the special operating conditions. To do so, it requires a pragmatic interpretation of the topic to facilitate its dissemination and use. Therefore, in this article the authors intend to show the changes in lighting standards and rules for the specific requirements of the military to promote the correct interpretation and practical usage of military aspects of lighting.

" ["hu_HU"]=> string(1389) "

A műszaki és társadalmi követelmények motorját a technológia fejlődésével jelentkező újszerű kihívások képezik, amelyek egyben jóléti törekvéseket fejeznek ki és szolgálják a közérdek akaratát, legyenek azok akár gazdasági vagy biztonsági és egészségvédelmi, illetve vagyonvédelmi indíttatásúak. Ezért szükséges a normarendszerek megalkotásakor a nemzetközi és a lokális elvárásokat is figyelembe venni. Egyúttal, azoknak ki kell terjedniük az egyedi szükségletek szintjére is, ráadásul úgy, hogy mindemellett a szabályok alkotói a vonatkozó információkat, a tényekkel való összevetést nem veszthetik szem elől. Mivel a normáknak igazodniuk kell és bele kell épülniük a szervezeti egységek döntési helyzeteibe, tekintettel a speciális működési körülményeikre, amelyhez nélkülözhetetlen a témakör széles körű, gyakorlatias értelmezése, mert csak a felsorolt kritériumok együttese segíti az előírások elterjedését és használatát. Ezért a szerzők a világítás- és fénytechnikai előírások változásait, a katonaság egyedi követelményrendszert és specifikumot figyelembe vevő szisztematizálást, a vonatkozó szabályok rövid bemutatását tűzték ki célul, hogy ezzel is elősegítsék a világítás katonai aspektusainak gyakorlatias és megfelelő értelmezését.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(17) "Military Engineer" ["hu_HU"]=> string(11) "Hadmérnök" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(97) "Part I. Compass to the Military Aspects of Visibility Requirements and Specifications of Lighting" ["hu_HU"]=> string(123) "1. rész: Navigálás a látási és láthatósági követelmények, világítási előírások katonai aspektusai között" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(29) "The Military Aspects of Light" ["hu_HU"]=> string(36) "A világítás katonai vonatkozásai" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#746 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1071) ["email"]=> string(16) "jasztrab@ppg.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1045) ["seq"]=> int(0) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4162-427X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Jasztrab" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(13) "Péter János" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#724 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1072) ["email"]=> string(29) "istok.robert@kvk.uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1045) ["seq"]=> int(0) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-0683-0887" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Istók" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Róbert" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(31) "katonai világítási szabvány" [1]=> string(34) "világítástechnikai előírások" [2]=> string(19) "körletvilágítás" [3]=> string(17) "fénybiztosítás" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(27) "military lighting standards" [1]=> string(31) "lighting requirements and rules" [2]=> string(26) "lighting of military bases" [3]=> string(16) "lighting support" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#758 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4415) ["id"]=> int(284) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1045) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#118 (6) { ["_data"]=> array(25) { ["id"]=> int(1048) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:08:28" ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(1) ["submissionId"]=> int(932) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(7) "35–45" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32567/hm.2019.4.2" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(992) "

Nowadays, modern societies are highly dependent on complex systems of technical and virtual infrastructure (e.g. energy supply, drinking water supply, ICT networks, etc.). The malfunctions of these systems and the temporary loss or destruction of some of their elements have a significant impact on our daily lives, on the efficient functioning of the economy and of the government.
The state, the economic actors, and the general public expect these essential critical infrastructures to operate with the utmost security. In order to protect critical infrastructure elements from acts of terrorism, natural disasters and accidents, it is important that disruption or manipulation of the operation of infrastructures should be prevented, further to the point, it should be managed with exceptional care and within a short time frame.
The present study deals with the design of critical infrastructure security systems, focusing on the requirements for access control systems.

" ["hu_HU"]=> string(1119) "

Napjainkban a modern társadalmak nagymértékben függnek a technikai és virtuális infrastruktúra komplex rendszereitől (energiaellátás, ivóvízellátás, informatikai hálózatok stb.). E rendszerek működési zavarai, illetve egyes elemeinek ideiglenes kiesése vagy megsemmisülése jelentős kihatással vannak mindennapi életünkre, a gazdaság és a kormányzat hatékony működésére. 
Az állam, a gazdaság szereplői, valamint a lakosság részéről elvárás, hogy ezen alapvető létfontosságú vagy kritikus infrastruktúrák lehető legnagyobb biztonsággal működjenek. A kritikus infrastruktúra-elemek terrorcselekménnyel, természeti katasztrófákkal és balesetekkel szembeni védelme érdekében fontos, hogy az infrastruktúrák működésének megzavarása vagy manipulálása megelőzhető, kivédhető, illetve lehetséges mértékben rövid, kivételes és kezelhető legyen.
Jelen tanulmány a kritikus infrastruktúrák biztonságvédelmi rendszereinek tervezésével foglalkozik, kiemelten a beléptetőrendszerekkel szemben támasztott követelményekkel.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(132) "Plan and Design of Complex Security Systems for Critical Infrastructures with Particular Regard to the Use of Access Control Systems" ["hu_HU"]=> string(158) "Kritikus infrastruktúrák komplex biztonságvédelmi rendszereinek tervezése, kialakítása, különös tekintettel a beléptetőrendszerek alkalmazására" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#754 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5845) ["email"]=> string(31) "pallagi.andras@phd.uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1048) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-6466-2631" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Pallagi" ["hu_HU"]=> string(7) "Pallagi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "András" ["hu_HU"]=> string(7) "András" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#755 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5846) ["email"]=> string(29) "kovacs.tibor@bgk.uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1048) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7609-9287" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(24) "kritikus infrastruktúra" [1]=> string(23) "biztonsági megelőzés" [2]=> string(21) "beléptetőrendszerek" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(30) "critical infrastructure safety" [1]=> string(10) "prevention" [2]=> string(21) "access control system" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#774 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4417) ["id"]=> int(285) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1048) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#184 (6) { ["_data"]=> array(26) { ["id"]=> int(1049) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:09:49" ["primaryContactId"]=> int(1075) ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(2) ["submissionId"]=> int(933) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(7) "47–59" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32567/hm.2019.4.3" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1104) "

This paper fills a gap in the line of articles on this subject. No publication can be found that analyses the logistic possibilities of small states concerning Special Operations Component Command. The topic is timely, its problem solving is innovative.
The analysis is unique and outstanding. Its added value, therefore, is significant. This article might be a fundamental reading of military sciences concerning SOF peculiar logistic support and Special Operations Component Command’s logistics.
The first chapters of the article summarise the core activities of the Special Operations Forces, and the essence of the Special Operations Component Command. The rest of the article presents a short overview of the requirements of the Special Operations Component Command, concerning logistic support. The author analyses the Special Operations Forces peculiar logistic support, and the fundamentals of the Special Operations Component Command logistic support. Finally, the article presents a logistic support concept for small nations, concerning the Special Operations Component Command.

" ["hu_HU"]=> string(1104) "

This paper fills a gap in the line of articles on this subject. No publication can be found that analyses the logistic possibilities of small states concerning Special Operations Component Command. The topic is timely, its problem solving is innovative.
The analysis is unique and outstanding. Its added value, therefore, is significant. This article might be a fundamental reading of military sciences concerning SOF peculiar logistic support and Special Operations Component Command’s logistics.
The first chapters of the article summarise the core activities of the Special Operations Forces, and the essence of the Special Operations Component Command. The rest of the article presents a short overview of the requirements of the Special Operations Component Command, concerning logistic support. The author analyses the Special Operations Forces peculiar logistic support, and the fundamentals of the Special Operations Component Command logistic support. Finally, the article presents a logistic support concept for small nations, concerning the Special Operations Component Command.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(118) "Small NATO Member and Partner Countries in Special Operations Component Command – Opportunities for Logistic Support" ["hu_HU"]=> string(118) "Small NATO Member and Partner Countries in Special Operations Component Command – Opportunities for Logistic Support" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#756 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1079) ["email"]=> string(27) "bodoroczki.janos@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1049) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1026-1656" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(11) "Bodoróczki" ["hu_HU"]=> string(11) "Bodoróczki" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "János" ["hu_HU"]=> string(6) "János" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(10) { [0]=> string(36) "Special Operations Component Command" [1]=> string(25) "Special Operations Forces" [2]=> string(9) "logistics" [3]=> string(10) "reqirement" [4]=> string(7) "concept" [5]=> string(12) "fundamentals" [6]=> string(11) "small state" [7]=> string(13) "small country" [8]=> string(3) "SOF" [9]=> string(4) "SOCC" } ["en_US"]=> array(10) { [0]=> string(36) "Special Operations Component Command" [1]=> string(25) "Special Operations Forces" [2]=> string(9) "logistics" [3]=> string(11) "requirement" [4]=> string(7) "concept" [5]=> string(12) "fundamentals" [6]=> string(11) "small state" [7]=> string(13) "small country" [8]=> string(3) "SOF" [9]=> string(4) "SOCC" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#778 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4419) ["id"]=> int(286) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1049) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)
object(Publication)#182 (6) { ["_data"]=> array(26) { ["id"]=> int(1050) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:10:47" ["primaryContactId"]=> int(1076) ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(3) ["submissionId"]=> int(934) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(7) "61–77" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32567/hm.2019.4.4" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1087) "

The article gives an overview of tasks that can be important for the evaluation of roads and road networks in theatre level logistic reconnaissance. After presenting the information gathering process in connection with general military reconnaissance,
the author defines the tasks belonging to the theatre level logistic reconnaissance which can be part of the activities of an operational liaison and reconnaissance team. Examining the activity of teams who conduct logistic reconnaissance, it is conceived in the article, that these are still not worked out and it would be practical to edit a checklist that could help in conducting reconnaissance. Although, the reconnaissance of roads and road networks is only one of the subtasks that has to be conducted by the reconnaissance teams, it has importance because the transportation and movements of forces, means and materials can only be planned by designated supply and marching routes. The article contains a checklist in connection with roads and road networks which can be applied in conducting logistic reconnaissance.

" ["hu_HU"]=> string(1268) "

A cikk áttekintést ad azokról a feladatokról, amelyek a hadszíntéri logisztikai felderítéshez kapcsolódóan fontosak lehetnek az utak és úthálózatok értékelésekor. Az általános katonai felderítéshez kapcsolódó információgyűjtő folyamatok bemutatását
követően a szerző meghatározza a hadszíntéri logisztikai felderítéshez tartozó feladatokat, amelyek részét képezhetik egy műveleti összekötő- és felderítőcsoport tevékenységének. A logisztikai felderítést végző csoportok tevékenységét vizsgálva
a cikkben megfogalmazódik, hogy a csoportok részfeladatai jelenleg nincsenek kidolgozva és célszerű egy szempontrendszert összeállítani, amely segítséget jelenthet a felderítések végrehajtásakor. Az utak és úthálózatok felderítése, értékelése csak az egyik részfeladat, amelyet végre kell hajtani a felderítőcsoportoknak, mégis meghatározott jelentőséggel bír, mivel az erők, eszközök és anyagok szállítása, mozgatása csak felvonulási, utánpótlási útvonalak kijelölésével tervezhető. A cikk tartalmaz egy, az utakra és úthálózatokra vonatkozó szemrevételezésiszempontlistát, amelyet alkalmazni lehet a logisztikai felderítés végrehajtásakor.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(91) "Evaluation of Roads and Road Networks Connection with Theatre Level Logistic Reconnaissance" ["hu_HU"]=> string(98) "Az út és úthálózatok értékelése a hadszíntéri logisztikai felderítés végrehajtásakor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#780 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1080) ["email"]=> string(23) "szajko.gyula@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1050) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4347-4340" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Szajkó" ["hu_HU"]=> string(7) "Szajkó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Gyula" ["hu_HU"]=> string(5) "Gyula" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(46) "Műveleti Összekötő és Felderítő Csoport" [1]=> string(23) "logisztikai támogatás" [2]=> string(12) "információ" [3]=> string(24) "logisztikai felderítés" [4]=> string(36) "út és úthálózatok értékelése" [5]=> string(27) "közutak szemrevételezése" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(43) "Operational Liasion and Reconnaissance Team" [1]=> string(16) "logistic support" [2]=> string(11) "information" [3]=> string(23) "logistic reconnaissance" [4]=> string(37) "evaluation of roads and road networks" [5]=> string(19) "inspection of roads" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#730 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4424) ["id"]=> int(287) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1050) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#114 (6) { ["_data"]=> array(26) { ["id"]=> int(1051) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:11:31" ["primaryContactId"]=> int(1077) ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(4) ["submissionId"]=> int(935) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(7) "79–97" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32567/hm.2019.4.5" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(861) "

To describe the railway network of Hungary, a weighted directed graph was used. By modelling the attack on stations and line sections based on two strategies, I identified the regions of the country that first become disconnected from the railway network on the disruption of multiple network elements. The three bridges on the river Danube and their connecting stations, Miskolc-Tiszai Station and its connecting branch line system and the three counties in the northeastern part of the country, especially Szabolcs-Szatmár-Bereg County, are resulted to be the most threatened regions. The separation of the Transdanubia region into a northern and southern part can be done by the destruction of relatively few network elements. To lower their exposure, the development of several appropriately located branch lines to a sufficient capacity is advised.

" ["hu_HU"]=> string(896) "

A magyarországi vasúthálózat leírására egy élsúlyozott irányított gráfot használtam. Az egyes állomások és állomásközök két stratégia szerinti célzott rombolásának modellezésével meghatároztam az ország azon régióit, amelyek több hálózati elem egyidejű kiiktatásával a leghamarabb maradnak nagyvasúti kapcsolat nélkül. A három Duna-híd, illetve a hozzájuk kapcsolódó állomások, Miskolc-Tiszai pályaudvar és a csatlakozó mellékvonalrendszer és a három északkeleti megye, különösen Szabolcs-Szatmár-Bereg bizonyult a leginkább veszélyeztetettnek. A Dunántúl északi és déli régióinak egymástól való elvágása is viszonylag kevés hálózati elem rombolásával kivitelezhető. A kitettség csökkentésére a megoldás kellő számú, megfelelő  földrajzi helyzetű mellékvonal elégséges kapacitásúra bővítése.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(102) "The Critical Regions of Hungary by Railway Connectivity in the Case of Targeted Attacks of the Network" ["hu_HU"]=> string(109) "Magyarország nagyvasúti kapcsolat szempontjából kritikus régiói a hálózat célzott rombolása esetén" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#784 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1081) ["email"]=> string(21) "toth.bence@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1051) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-3958-187X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tóth" ["hu_HU"]=> string(5) "Tóth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Bence" ["hu_HU"]=> string(5) "Bence" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(15) "vasúthálózat" [1]=> string(13) "gráfelmélet" [2]=> string(24) "kritikus infrastruktúra" [3]=> string(13) "robusztusság" [4]=> string(16) "óriáskomponens" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(15) "railway network" [1]=> string(12) "graph theory" [2]=> string(23) "critical infrastructure" [3]=> string(10) "robustness" [4]=> string(15) "giant component" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#787 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4446) ["id"]=> int(288) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1051) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#117 (6) { ["_data"]=> array(26) { ["id"]=> int(1052) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:12:00" ["primaryContactId"]=> int(1078) ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(5) ["submissionId"]=> int(936) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(8) "99–112" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32567/hm.2019.4.6" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(661) "

The article evaluates the environmental safety risks of operation, maintenance, revision and reconstruction of the facility in almost half a century of running and upkeep of the Kisköre Barrage. The author discusses the primary concepts of design on the establishment, and then the revision order based on the first experiences. He analyses the risk factors resulting from the interruption of the revision order, the classification of the facility as a critical component, and its consequences. Finally, he takes the possible environmental safety risks of the large object’s reconstruction into account, the steps and the measures taken to avoid them.

" ["hu_HU"]=> string(830) "

A cikk a Kiskörei Duzzasztómű csaknem fél évszázados üzemelése, fenntartása során szerzett tapasztalatok és a jogszabályok mentén értékeli a létesítmény üzemelésének, karbantartásának, revíziójának és rekonstrukciójának környezetbiztonsági kockázatait. A szerző kitér a tervezéskori, létesítéskori elképzelésekre, állapotokra, majd az azt követő első tapasztalatok alapján átgondolt revíziós rendre. Elemzi a revíziós rend megszakadásából eredő kockázati tényezőket, kitér a létesítmény  létfontosságú rendszerelemmé történő minősítésére, valamint ennek következményeire. Végül számba veszi a nagyműtárgy rekonstrukciójának lehetséges környezetbiztonsági kockázatait, az elkerülésük érdekében tett lépéseket, intézkedéseket.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(79) "Environmental Safety Risks of a Critical Infrastructure of the Kisköre Barrage" ["hu_HU"]=> string(113) "A Kiskörei Vízlépcső mint kritikusinfrastruktúra-elem rekonstrukciójának környezetbiztonsági kockázatai" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#792 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1082) ["email"]=> string(25) "katona.gabor@kotivizig.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1052) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2780-9937" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Katona" ["hu_HU"]=> string(6) "Katona" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(37) "vízgazdálkodási nagylétesítmény" [1]=> string(24) "kritikus infrastruktúra" [2]=> string(9) "revízió" [3]=> string(14) "rekonstrukció" [4]=> string(20) "környezetbiztonság" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(31) "water management large facility" [1]=> string(23) "critical infrastructure" [2]=> string(8) "revision" [3]=> string(14) "reconstruction" [4]=> string(20) "environmental safety" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#782 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4426) ["id"]=> int(289) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1052) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#775 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(1053) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:12:35" ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(6) ["submissionId"]=> int(937) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(9) "113–125" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32567/hm.2019.4.7" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(664) "

Floods – and generally the risk of harmful surplus and lack of water – are among the top environmental safety risks in Hungary. In my paper I deal with the environmental safety issues of the Rába River Valley. Its topicality is provided by a currently running
cross-border hydrological-flood protection development project. The project aims at defining the extent of valley inundations with real-time forecasting at the Hungarian section of the river. Model results can provide adequate support for disaster management emergency planning and security measures, such as protection of villages on open floodplain and general flood protection measures.

" ["hu_HU"]=> string(860) "

Magyarország környezetbiztonsági kockázatai között első helyen szerepel az árvízi – és általában a vizek káros többletéből és hiányából fakadó – veszélyeztetettség. Közleményemben a Rába folyó völgyének környezetbiztonsági kérdéseivel foglalkozom,
aminek aktualitását egy jelenleg futó határon átnyúló hidrológiai, árvízvédelmi fejlesztési projekt adja, amelynek keretében a folyó magyarországi szakaszán valós idejű előrejelzéssel kívánják a völgyi elöntések kiterjedését meghatározni. Ennek térképes és numerikus publikálásával támogatható a katasztrófavédelmi veszélyhelyzeti tervezés és a védelmi intézkedések – nyílt ártéri települések védelme, eseti közlekedési korlátozások, általános árvízvédelmi intézkedések – megtétele a Rába mentén.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(117) "Reducing Environmental Risks – Real Time Forecasts of Inundation Areas on the Hungarian Part of the Rába Catchment" ["hu_HU"]=> string(179) "Környezetbiztonsági kockázatok csökkentése – árvízi elöntési területek kiterjedésének valós idejű előrejelzése – a Rába-vízgyűjtő magyarországi szakaszán" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#796 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1083) ["email"]=> string(23) "kerek.gabor@eduvizig.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1053) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5804-3594" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Kerék" ["hu_HU"]=> string(6) "Kerék" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(5) "Rába" [1]=> string(16) "Raab Flood 4cast" [2]=> string(7) "árvíz" [3]=> string(26) "hidrológiai előrejelzés" [4]=> string(21) "hidrodinamikai modell" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(4) "Raab" [1]=> string(16) "Raab Flood 4cast" [2]=> string(5) "flood" [3]=> string(24) "hydrological forecasting" [4]=> string(22) "hydrodynamic modelling" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#791 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4428) ["id"]=> int(290) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1053) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#776 (6) { ["_data"]=> array(25) { ["id"]=> int(1054) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:13:19" ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(7) ["submissionId"]=> int(938) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(9) "127–146" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32567/hm.2019.4.8" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(992) "

Since the industrial revolution, along with the rapidly evolving technology, the variety and amount of toxic materials deposited in nature has significantly increased. It is well known today that these materials when introduced into the soil highly contaminate it and through animals and plants they can be dangerous to humans, as well.

One of the oldest industrial activities is mining industry, which can be accountable for heavy metal contamination. In the developing countries, one of the most important challenges currently is the remediation of the soil around mining plots together with the development of green technologies that, with optimal operation, can eliminate pollution or at least reduce it to a minimum.

Professionals not only need to consider the handling of toxic substances as a byproduct of industrial activity, but they also need to have proper plans for the elimination of harmful materials that can get into the environment in case of a disaster.

" ["hu_HU"]=> string(1163) "

Az ipari forradalom óta rohamosan fejlődő technológiával párhuzamosan a környezetbe kibocsátott káros anyagok típusainak száma és mennyisége is jelentősen megnövekedett.
Ma már köztudott, hogy ezek az anyagok a talajba kerülve elszennyezik azt, és az állat-, illetve a növénypopulációkon keresztül közvetve az emberekre is veszélyesek lehetnek.
Az ipari tevékenységek közül az egyik legrégebbi múltra visszatekintő a bányászat, aminek a mellékes hozadéka lehet a talaj nehézfémszennyezése. A fejlődő országokban az egyik legaktuálisabb probléma a bányák közelében lévő nehézfémekkel szennyezett talajok kármentesítése és ezzel párhuzamosan olyan zöld technológiák kifejlesztése, amelyekkel optimális működés mellett a károsanyag-kibocsátás megszüntethető vagy legalább minimálisra csökkenthető.
Mindezek mellett, az iparban a termelés melléktermékeként keletkező szennyező anyagok sorsán kívül, a szakembereknek az esetlegesen bekövetkező balesetek miatt a környezetbe kerülő káros anyagok ártalmatlanításáról is kész tervvel kell rendelkeznie.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(83) "About Soil Pollution in General with Special Consideration for Inorganic Pollutants" ["hu_HU"]=> string(92) "A talajszennyezésről általában, különös tekintettel a szervetlen szennyező anyagokra" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#800 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1084) ["email"]=> string(34) "szucs-vasarhelyi.nora@agrar.mta.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1054) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7382-0697" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(19) "Szűcs-Vásárhelyi" ["hu_HU"]=> string(19) "Szűcs-Vásárhelyi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Nóra" ["hu_HU"]=> string(5) "Nóra" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(5) "talaj" [1]=> string(21) "nehézfémszennyezés" [2]=> string(26) "bányászati tevékenység" [3]=> string(14) "esettanulmány" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(4) "soil" [1]=> string(21) "heavy metal pollution" [2]=> string(17) "mining activities" [3]=> string(10) "case study" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#795 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4430) ["id"]=> int(291) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1054) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#779 (6) { ["_data"]=> array(25) { ["id"]=> int(1055) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:14:19" ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(8) ["submissionId"]=> int(939) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(9) "147–161" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32567/hm.2019.4.9" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(703) "

The ability to identify and distinguish firefighters and vehicles is a key factor on how transparent the fireground is. Current Hungarian regulations contradict the radio call signs and helmet identification markings of apparatus commander. The members of the incident command system are not marked separately during fireground operations, which can hinder rescue efforts. Firefighting apparatuses often do not have their station and call sign marked which obstructs identifying their affiliation. A survey conducted amongst firefighters reveals that these shortcomings can cause problems in practice, therefore methods have to be researched that can mark firefighters and vehicles unambiguously.

" ["hu_HU"]=> string(936) "

A beavatkozó tűzoltók és a gépjárművek felismerhetősége és megkülönböztetése kulcsfontosságú abban, hogy mennyire átlátható egy kárhely. A jelenlegi szabályozás ellentmondásossá teheti a szerek parancsnokainak rádiós hívónevét és a sisakjelölésüket.
A káresetek során nincs külön jelölve a tűzoltásvezető személye, valamint az általa szervezett beosztások, így ez megnehezítheti a kárfelszámolást. A tűzoltó szereken gyakran nincsen feltüntetve a szolgálati hely és a hívónév, így ránézésre nem állapítható meg annak hovatartozása.
A beavatkozásokon részt vevő tűzoltók megkérdezésével végzett felmérésből kiderül, hogy ezek a hiányosságok a gyakorlatban is gondot okozhatnak, ezért meg kell vizsgálni azokat a lehetőségeket, amelyekkel mindenki számára egyértelművé lehet tenni a beavatkozó erők és eszközök megjelölését.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(86) "The Problematics of Identifying Firefighters and Vehicles on the Fireground in Hungary" ["hu_HU"]=> string(99) "A beavatkozó tűzoltó erők és a készenléti szerek magyarországi jelöléseinek kérdésköre" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#793 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5847) ["email"]=> string(21) "peter.tomka@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1055) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-1420-7232" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tomka" ["hu_HU"]=> string(5) "Tomka" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Péter" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(10) "tűzoltás" [1]=> string(8) "kárhely" [2]=> string(11) "jelölések" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(12) "firefighting" [1]=> string(10) "fireground" [2]=> string(14) "identification" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#798 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4432) ["id"]=> int(292) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1055) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#788 (6) { ["_data"]=> array(26) { ["id"]=> int(1056) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:14:46" ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(9) ["submissionId"]=> int(940) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(9) "163–177" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32567/hm.2019.4.10" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1636) "

In the concept of the Space Navigation Warfare (NAVWAR), balancing the position in space during the cold negotiations between the EU and the USA was the main aim in nullifying NAVWAR. Galileo, the new European navigational satellite system, will handle new potential operational fields and services, along with the existing U.S. navigational satellite system. However, the so-called U.S. NAVSTAR GPS system is operating in the same unified space, and it is currently the dominant and the standard navigational system in the world, therefore, it is considered a monopoly in this domain. Meanwhile, the Galileo system will share the GPS system in this single space, it will enhance both the performance and the accuracy, and it will also share its benefits with civilians. Furthermore, the Europeans will pursue the EU independency from the U.S. and the economic share as well. The objective of this article is to identify the justifications and rationale of both stakeholders, the EU and the U.S., in having their interests in space. Those interests started initially as two separated independent systems and ended up eventually after long negotiations as two competitive and intraoperative systems. Furthermore, the article will identify the positive technical efforts progress done by both sides in order to maintain the two systems competitive, modernised and dynamic to become one efficient system, similarly to the Internet worldwide. However, there will be less focus on other systems such as the Russian GLONASS system, the Chinese Beidou system, and other augmented systems for the reasons explained later in this article.

" ["hu_HU"]=> string(1636) "

In the concept of the Space Navigation Warfare (NAVWAR), balancing the position in space during the cold negotiations between the EU and the USA was the main aim in nullifying NAVWAR. Galileo, the new European navigational satellite system, will handle new potential operational fields and services, along with the existing U.S. navigational satellite system. However, the so-called U.S. NAVSTAR GPS system is operating in the same unified space, and it is currently the dominant and the standard navigational system in the world, therefore, it is considered a monopoly in this domain. Meanwhile, the Galileo system will share the GPS system in this single space, it will enhance both the performance and the accuracy, and it will also share its benefits with civilians. Furthermore, the Europeans will pursue the EU independency from the U.S. and the economic share as well. The objective of this article is to identify the justifications and rationale of both stakeholders, the EU and the U.S., in having their interests in space. Those interests started initially as two separated independent systems and ended up eventually after long negotiations as two competitive and intraoperative systems. Furthermore, the article will identify the positive technical efforts progress done by both sides in order to maintain the two systems competitive, modernised and dynamic to become one efficient system, similarly to the Internet worldwide. However, there will be less focus on other systems such as the Russian GLONASS system, the Chinese Beidou system, and other augmented systems for the reasons explained later in this article.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(55) "Balancing the Position in Space between GPS and Galileo" ["hu_HU"]=> string(55) "Balancing the Position in Space between GPS and Galileo" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(28) "Navigation Warfare (NAVWAR) " ["hu_HU"]=> string(28) "Navigation Warfare (NAVWAR) " } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#804 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1086) ["email"]=> string(24) "Ahmad_alhosban@yahoo.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1056) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7494-6067" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Alhosban" ["hu_HU"]=> string(8) "Alhosban" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Ahmad" ["hu_HU"]=> string(5) "Ahmad" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(41) "Global Navigation Satellite System (GNSS)" [1]=> string(39) "Ground Based Augmentation System (GBAS)" [2]=> string(27) "Navigation Warfare (NAVWAR)" [3]=> string(31) "Global Positioning System (GPS)" [4]=> string(7) "Galileo" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(41) "Global Navigation Satellite System (GNSS)" [1]=> string(39) "Ground Based Augmentation System (GBAS)" [2]=> string(27) "Navigation Warfare (NAVWAR)" [3]=> string(31) "Global Positioning System (GPS)" [4]=> string(7) "Galileo" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#807 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4434) ["id"]=> int(293) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1056) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)
object(Publication)#781 (6) { ["_data"]=> array(25) { ["id"]=> int(1057) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:15:13" ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(10) ["submissionId"]=> int(941) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(9) "179–189" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32567/hm.2019.4.11" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(901) "

Military science has faced new challenges at the end of the 20th century with the emergence of the Internet. Challenges and threats to traditional security got a new interpretation with a new concept as cybersecurity, which leads to an organic transformation of military engineering and IT. As the Internet has fundamentally changed the way the world works, new technologies have emerged on the network that can revolutionise the multitude of industries. Such innovation is Distributed Ledger Technology (DLT) and Blockchain Technology supplemented with Artificial Intelligence and computer vision. The potential uses of the blockchain represent a multitude of military technical scientific challenges. The technology makes it possible to co-operate freely with cryptographic procedures on distributed networks without state control, but can also serve military and defence management purposes.

" ["hu_HU"]=> string(1048) "

A hadtudomány újfajta kihívások elé nézett a 20. század végén az internet megjelenésével. A hagyományos biztonságot veszélyeztető kihívások és fenyegetések olyan új értelmezést kaptak a kiberbiztonság mint új fogalom létrejöttével, ami a katonai műszaki tudományok és az informatikai tudományok szerves átalakulásához vezet. Ahogy az internet alapjaiban megváltoztatta a világ működését, úgy olyan új technológiák keletkeztek a hálózaton, amelyek ismét forradalmasíthatják iparágak sokaságát. Ilyen innováció az elosztott főkönyv  (DLT) és a blokklánc-technológia és az ezekre építhető gépi látásra alapuló mesterséges intelligencia. A blokklánc lehetséges felhasználási területei katonai műszaki tudományos kihívások sokaságát veti fel. A technológia ugyanis lehetővé teszi önkéntes, elosztott hálózatok kriptográfiai eljárással történő együttes, robosztus fellépését, állami ellenőrzés nélkül, így akár katonai célokat is szolgálhat.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(147) "Application Possibilities of Decentralisation and Blockchain Technology Using Computer Vision and Artificial Intelligence in Military Organisations" ["hu_HU"]=> string(165) "A decentralizáció és a blockchain-technológia felhasználási lehetőségei gépi látás és mesterséges intelligencia használatával a katonai szervezetekben" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#812 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1087) ["email"]=> string(18) "viktor@teqball.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1057) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5402-0208" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Huszár" ["hu_HU"]=> string(7) "Huszár" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Viktor" ["hu_HU"]=> string(6) "Viktor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(17) "decentralizáció" [1]=> string(23) "blokklánc-technológia" [2]=> string(14) "gépi tanulás" [3]=> string(26) "mesterséges intelligencia" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(16) "decentralisation" [1]=> string(21) "blockchain technology" [2]=> string(16) "machine learning" [3]=> string(23) "artificial intelligence" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#802 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4436) ["id"]=> int(294) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1057) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#785 (6) { ["_data"]=> array(25) { ["id"]=> int(1058) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:15:45" ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(11) ["submissionId"]=> int(942) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(9) "191–196" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32567/hm.2019.4.12" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(513) "

In my PhD thesis I discussed the possibility and necessity of revising and reshaping the NCO basic professional certification, signals and military information-network operator branch and its sub-branches, the new type two years full time education, and warrant officer half-year modular comprehensive training for signals and information branch certification at the HDF NCO Academy. In my present paper I would like to give an overview on what exactly competency based modular professional training means.

" ["hu_HU"]=> string(513) "

In my PhD thesis I discussed the possibility and necessity of revising and reshaping the NCO basic professional certification, signals and military information-network operator branch and its sub-branches, the new type two years full time education, and warrant officer half-year modular comprehensive training for signals and information branch certification at the HDF NCO Academy. In my present paper I would like to give an overview on what exactly competency based modular professional training means.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Competency Based Modular Professional Training" ["hu_HU"]=> string(46) "Competency Based Modular Professional Training" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#805 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1088) ["email"]=> string(27) "jobbagy.szabolcs@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1058) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-2104-4665" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Jobbágy" ["hu_HU"]=> string(8) "Jobbágy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Szabolcs" ["hu_HU"]=> string(8) "Szabolcs" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(21) "professional training" [1]=> string(16) "competency based" [2]=> string(29) "modular professional tarining" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(21) "professional training" [1]=> string(16) "competency based" [2]=> string(29) "modular professional tarining" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#810 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4438) ["id"]=> int(295) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1058) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)

A kibertér fejlődése

Kralovánszky Kristóf
doi: 10.32567/hm.2019.4.13
197–212.
object(Publication)#789 (6) { ["_data"]=> array(25) { ["id"]=> int(1059) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:16:33" ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(12) ["submissionId"]=> int(943) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(9) "197–212" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32567/hm.2019.4.13" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(639) "

It is essential to have a proper definition of cyberspace as it is the foundation of the proper understanding operations being performed therein. The increasing role of state actors both on the defensive and on the offensive side together with the economic and political risks and interconnections further emphasise the importance of cyberspace. Through critical infrastructures, infocommunication systems and artificial intelligence, cyberspace became an integral part of our day-to-day lives. Cyberspace will keep changing its role due to future technological advancements – that is why we should understand its evolution curve.

" ["hu_HU"]=> string(746) "

A kibertér fogalmi meghatározása alapvető fontosságú az abban mint (hadviselési) tartományban zajló események helyes leírásához és megértéséhez. Az állami szerepvállalás növekedése mind a támadó, mind a védekező műveletekben tovább hangsúlyozza a kibertér jelentőségét, a kapcsolódó gazdasági és politikai kockázatok miatt is. A létfontosságú rendszerelemeken (kritikus infrastruktúrákon), infokommunikációs eszközeinken, illetve a rohamosan terjedő mesterséges intelligencián alapuló technológiákon keresztül pedig mindennapjaink meghatározó részévé vált. A kibertér szerepe a technológiai haladással tovább fog változni, ezért is fontos az eddigi fejlődés áttekintése.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(27) "The Evolution of Cyberspace" ["hu_HU"]=> string(23) "A kibertér fejlődése" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#816 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1089) ["email"]=> string(33) "kralovanszky.kristof@d-systems.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1059) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5560-3525" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "Kralovánszky" ["hu_HU"]=> string(13) "Kralovánszky" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Kristóf" ["hu_HU"]=> string(8) "Kristóf" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(9) "kibertér" [1]=> string(16) "kiberhadviselés" [2]=> string(13) "kiberművelet" [3]=> string(18) "bizonyíthatóság" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(10) "cyberspace" [1]=> string(13) "cyber warfare" [2]=> string(16) "cyber operations" [3]=> string(11) "attribution" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#819 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4440) ["id"]=> int(296) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1059) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#759 (6) { ["_data"]=> array(26) { ["id"]=> int(1060) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:16:53" ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(13) ["submissionId"]=> int(944) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(9) "213–222" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32567/hm.2019.4.14" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(617) "

The ever faster wireless data transfer is an indispensable tool for today’s communication. Its process is complicated, performance depends on many parameters and examination is a complex task. From the user’s point of view, the quality of the service is of primary importance. That is why it is important to find a quick and easy way to measure this. In my publication, I introduce a method (designed by me) of measuring data transfer based on 802.11n standard and IP, with easy-to-use tools and open source software. So, this way the test is easily reproducible for others and the results can be compared.

" ["hu_HU"]=> string(721) "

Az egyre gyorsabb vezeték nélkül adatátvitel napjaink kommunikációjának nélkülözhetetlen eszköze. Folyamata bonyolult. Sok paramétertől függ a teljesítmény, ezért részleteiben vizsgálni komplex feladat. A felhasználó szemszögéből viszont elsősorban a szolgáltatás minősége számít. Fontosnak tartom, hogy gyors és egyszerű módszert találjak ennek a mérésére. Publikációmban az általam kialakított mérési eljárást mutatom be 802.11n szabványú, IP-alapú adatátvitel esetén. Egyszerűen beszerezhető eszközökkel és nyílt forráskódú szoftverekkel végrehajtva. Így a vizsgálat mások számára is könnyen reprodukálható és az eredmények összevethetők.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(75) "(Data transmission test for long range wireless Point-to-Point connections)" ["hu_HU"]=> string(87) "(Nagy távolságú, vezeték nélküli pont-pont kapcsolatok adatátviteli vizsgálata)" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(76) "What is the highest speed of data we can transmit on a non existing channel?" ["hu_HU"]=> string(42) "Mi az, ami a nem létező csövön kifér?" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#813 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1090) ["email"]=> string(22) "torok.peter@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1060) ["seq"]=> int(13) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7960-8945" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Török" ["hu_HU"]=> string(7) "Török" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Péter" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(5) "WI-FI" [1]=> string(2) "IP" [2]=> string(12) "adatátvitel" [3]=> string(5) "teszt" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(5) "WI-FI" [1]=> string(2) "IP" [2]=> string(13) "data transfer" [3]=> string(4) "test" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#818 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4442) ["id"]=> int(297) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1060) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#797 (6) { ["_data"]=> array(25) { ["id"]=> int(1061) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2020-04-16" ["lastModified"]=> string(19) "2020-11-12 16:17:10" ["sectionId"]=> int(11) ["seq"]=> int(14) ["submissionId"]=> int(945) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2020) ["issueId"]=> int(67) ["pages"]=> string(9) "223–239" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32567/hm.2019.4.15" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(708) "

The topic of the study is that Hungary is a nation state embedded and stabilised in the relations of European processes, while EU and NATO membership did not reduce its security threat. As a proof of this theory, the thesis presents the European challenges and international processes that define, characterise or influence Hungary’s security. The first part highlights the challenges of the European defence system and then analyses and evaluates Hungary’s position and role in the European security architecture, relying on relevant strategic documents. The last part of the article examines the national capabilities of our defence system and certain elements of the international contribution.

" ["hu_HU"]=> string(799) "

A tanulmány tézise, hogy Magyarország az európai folyamatok viszonyrendszerébe beágyazódott és stabilizálódott nemzetállam, ugyanakkor az EU- és a NATO-tagság, nem csökkentette biztonsági fenyegetettségét. A tézis igazolásaképpen a dolgozat bemutatja azokat az európai kihívásokat és nemzetközi folyamatokat, amelyek meghatározzák, jellemzik vagy befolyásolják Magyarország biztonságát. Az első rész rávilágít az európai védelmi rendszer kihívásaira, majd a vonatkozó stratégiai dokumentumokra támaszkodva elemzi és értékeli Magyarország helyét, szerepét az európai biztonság felépítményében. A cikk utolsó része hazánk védelmi rendszerének nemzeti képességeit és a nemzetközi hozzájárulás egyes elemeit veszi górcső alá.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(55) "Security in Hungary in the System of European Processes" ["hu_HU"]=> string(69) "Magyarország biztonsága az európai folyamatok viszonyrendszerében" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#821 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1091) ["email"]=> string(12) "babos@mil.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1061) ["seq"]=> int(14) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7459-8349" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Babos" ["hu_HU"]=> string(5) "Babos" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#814 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1092) ["email"]=> string(19) "beregi@uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1061) ["seq"]=> int(14) ["userGroupId"]=> int(184) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-0436-4875" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Beregi" ["hu_HU"]=> string(6) "Beregi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "Alexandra Lilla" ["hu_HU"]=> string(15) "Alexandra Lilla" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(10) "biztonság" [1]=> string(17) "védelmi rendszer" [2]=> string(16) "védelempolitika" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(8) "security" [1]=> string(14) "defence system" [2]=> string(14) "defence policy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Hungarian" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#825 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(4444) ["id"]=> int(298) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1061) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF