Magyarország nagyvasúti kapcsolat szempontjából kritikus régiói a hálózat célzott rombolása esetén

Absztrakt

A magyarországi vasúthálózat leírására egy élsúlyozott irányított gráfot használtam. Az egyes állomások és állomásközök két stratégia szerinti célzott rombolásának modellezésével meghatároztam az ország azon régióit, amelyek több hálózati elem egyidejű kiiktatásával a leghamarabb maradnak nagyvasúti kapcsolat nélkül. A három Duna-híd, illetve a hozzájuk kapcsolódó állomások, Miskolc-Tiszai pályaudvar és a csatlakozó mellékvonalrendszer és a három északkeleti megye, különösen Szabolcs-Szatmár-Bereg bizonyult a leginkább veszélyeztetettnek. A Dunántúl északi és déli régióinak egymástól való elvágása is viszonylag kevés hálózati elem rombolásával kivitelezhető. A kitettség csökkentésére a megoldás kellő számú, megfelelő  földrajzi helyzetű mellékvonal elégséges kapacitásúra bővítése.

Kulcsszavak:

vasúthálózat gráfelmélet kritikus infrastruktúra robusztusság óriáskomponens

Hogyan kell idézni

Tóth, B. (2020). Magyarország nagyvasúti kapcsolat szempontjából kritikus régiói a hálózat célzott rombolása esetén. Hadmérnök, 14(4), 79–97. Elérés forrás https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/hadmernok/article/view/935