Magyarország nagyvasúti kapcsolat szempontjából kritikus régiói a hálózat célzott rombolása esetén
Absztrakt
A magyarországi vasúthálózat leírására egy élsúlyozott irányított gráfot használtam. Az egyes állomások és állomásközök két stratégia szerinti célzott rombolásának modellezésével meghatároztam az ország azon régióit, amelyek több hálózati elem egyidejű kiiktatásával a leghamarabb maradnak nagyvasúti kapcsolat nélkül. A három Duna-híd, illetve a hozzájuk kapcsolódó állomások, Miskolc-Tiszai pályaudvar és a csatlakozó mellékvonalrendszer és a három északkeleti megye, különösen Szabolcs-Szatmár-Bereg bizonyult a leginkább veszélyeztetettnek. A Dunántúl északi és déli régióinak egymástól való elvágása is viszonylag kevés hálózati elem rombolásával kivitelezhető. A kitettség csökkentésére a megoldás kellő számú, megfelelő földrajzi helyzetű mellékvonal elégséges kapacitásúra bővítése.