Teljes szám
A katonai repülőtereket érintő biztonsági kihívások változása a történelem során – 2. rész
The development of airports and air bases coincides with the beginning of aviation, even if at the early days they were just makeshift airstrips. Airplanes extend warfare into the third dimension by dominating the airspace, but they are indispensably dependent on the operation of sanctuaries on the ground. The security of the air bases is thus unquestionable, but it is also important to ask how their importance has changed over time, and how the security of these facilities has evolved with advances in technology, abilities and principles.
" ["hu_HU"]=> string(611) "A repülőterek, repülőbázisok kialakulása szinte egybeesik a repülés kezdeteivel, még ha eleinte csak rögtönzött felszállópályák álltak is rendelkezésre. A repülőgépek kiterjesztik a hadviselést a harmadik dimenzióra a légtér uralásával, azonban nélkülözhetetlenül függnek a földi szentélyek működésétől. A légi bázisok biztonsága így megkérdőjelezhetetlen, ugyanakkor fontos kérdés, hogy jelentőségük hogyan változott az idők folyamán, és hogy a technika, a képességek és az elvek fejlődésével hogy változott ezen létesítmények biztonsága.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(58) "Changing of Security Challenges on Airbases during History" ["hu_HU"]=> string(105) "A katonai repülőtereket érintő biztonsági kihívások változása a történelem során – 2. rész" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(25) "Táborszky József Péter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#806 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(7879) ["email"]=> string(33) "taborszky.jozsef.peter@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6390) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2185-426X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(73) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(19) "tanársegéd
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Táborszky" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(14) "József Péter" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(16) "aviation history" [1]=> string(8) "air base" [2]=> string(7) "airbase" [3]=> string(7) "threats" [4]=> string(7) "defence" [5]=> string(8) "security" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(19) "repüléstörténet" [1]=> string(14) "repülőbázis" [2]=> string(11) "légibázis" [3]=> string(13) "fenyegetések" [4]=> string(8) "védelem" [5]=> string(10) "biztonság" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#819 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29020) ["id"]=> int(5433) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6390) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Technology Roadmap for Aircraft Maintenance, Repair and Overhaul
Nowadays, the demand for aircraft Maintenance, Repair and Overhaul (MRO) is constantly growing. The market size of the European MRO segment is estimated to be USD 206.13 billion in 2022, growing at a Compound Annual Growth Rate (CAGR) of 2.8% between 2022 and 2030 [1]. This forecast is a good indication of the growth in the number of incoming assignments. As a result, airlines and aircraft operators will increasingly rely on companies with experience in the MRO field to perform maintenance and repair work. Furthermore, as many airlines now choose to outsource maintenance and repair, this will further increase the load on MRO companies. As the number of incoming jobs increases, the companies concerned are constantly looking for and implementing new and better methods and technologies, with another aim of gaining a larger market share. Moreover, as there is still scope for the development and introduction of new technologies and processes in this area, a significant number of research and development projects are underway or in the pipeline. Therefore, the main objective of this study is to use the available information to present a generalised technology roadmap for the companies involved in MRO activities and, on this basis, to collect, present and categorise the state-of-the-art developments in the MRO sector, highlighting what the future will hold for companies that incorporate these revolutionary innovations into their daily work processes.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(64) "Technology Roadmap for Aircraft Maintenance, Repair and Overhaul" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(27) "Ichou Sally, Veress Árpád" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#815 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(7735) ["email"]=> string(17) "sichou@edu.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6280) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(0) "" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4014-7977" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(98) "Budapest University of Technology and Economics, Department of Aeronautics and Naval Architecture " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Ichou" ["hu_HU"]=> string(5) "Ichou" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Sally" ["hu_HU"]=> string(5) "Sally" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#792 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7736) ["email"]=> string(23) "veress.arpad@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6280) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1983-2494" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(47) "Budapest University of Technology and Economics" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Veress" ["hu_HU"]=> string(6) "Veress" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Árpád " ["hu_HU"]=> string(7) "Árpád" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(18) "Dr. Veress Árpád" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(42) "Aircraft maintenance, repair, and overhaul" [1]=> string(20) "Strategy and roadmap" [2]=> string(35) "Research and development activities" [3]=> string(33) "Categorization of MRO innovations" } ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(56) "Repülőgép-karbantartás, -javítás és -felújítás" [1]=> string(24) "Stratégia és ütemterv" [2]=> string(42) "Kutatási és fejlesztési tevékenységek" [3]=> string(36) "Az MRO-innovációk kategorizálása" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#842 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29022) ["id"]=> int(5434) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6280) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Az áruszállító drónok megjelenése okozta kihívások a légi közlekedési rendszerben
The use of unmanned aerial systems is emerging in several industrial sectors. New services are arising in the service industry that has not existed previously. Technology development makes it possible to use these kinds of devices not only for data collection but for the fulfilment of transport tasks. It is essential to present the challenges and the potential negative effects of the emergence and widespread of the devices. This article reveals and presents these problems with their possible solutions in detail.
" ["hu_HU"]=> string(647) "A pilóta nélküli légi járműveket egyre több iparág használja. A szolgáltatóiparban újabb, korábban nem létező szolgáltatások jelennek meg. Az alkalmazott eszközök technológiai fejlődése lehetővé teszi, hogy ma már ne csak adatgyűjtésre, hanem szállítási feladatok ellátására is használják ezeket. Lényeges, hogy a potenciális hasznokon kívül, az eszközök megjelenésével és tömeges elterjedésével járó kihívásokról és potenciális negatív hatásokról is beszéljen a szakma. Jelen cikkben feltárom és részletesen bemutatom ezeket a problémákat a lehetséges megoldásokkal együtt.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(73) "The Challenges of the Emergence of Delivery Drones in the Aviation System" ["hu_HU"]=> string(92) "Az áruszállító drónok megjelenése okozta kihívások a légi közlekedési rendszerben" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Sándor Zsolt" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#87 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8182) ["email"]=> string(23) "zsolt.sandor1@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6638) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7117-9069" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Sándor" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(21) "áruszállító drón" [1]=> string(5) "drón" [2]=> string(3) "UAV" [3]=> string(45) "pilóta nélküli légijármű rendszer (UAS)" [4]=> string(8) "drónjog" [5]=> string(16) "drón műveletek" } ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(14) "drone delivery" [1]=> string(17) "freight transport" [2]=> string(9) "drone law" [3]=> string(3) "UAV" [4]=> string(3) "UAS" [5]=> string(4) "RPAS" [6]=> string(17) "drone regulations" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#848 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29024) ["id"]=> int(5435) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6638) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Pilóta nélküli légi járművek a mezőgazdaság szolgálatában – a hazai hatósági szabályozási keretrendszer
The use of unmanned aerial vehicle systems for agricultural purposes is a new industrial topic with significant potential. This application area is regulated by several domestic and EU legislation jointly. To use the UASs in this field, the regulation background must be known by the user and the different application factors should be taken into account during the authorisation of the planned missions, depending on the purpose of the given operation. In this article, the authors present this topic. User’s obligations are revealed, which originated from the nature of the operations.
" ["hu_HU"]=> string(659) "A pilóta nélküli légijármű-rendszerek mezőgazdasági célú felhasználása jelentős potenciállal rendelkező iparági terület. Ennek szabályozását számos hazai és EU-s jogszabály együttesen biztosítja. A felhasználás érdekében ezekkel tisztában kell lenni, és eltérő tényezőket kell figyelembe venni az engedélyezési eljárások során, attól függően, hogy pontosan mi is az adott művelet célja. Jelen cikkben a szerzők ezt a témakört járják körbe, és bemutatják, hogy az összetett szabályozás alapján a felhasználóknak a művelet jellegétől függően milyen kötelezettségeket kell teljesíteniük.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(60) "– The Hungarian National Agricultural Regulatory Framework" ["hu_HU"]=> string(51) "– a hazai hatósági szabályozási keretrendszer" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(54) "Unmanned Aerial Vehicles in the Service of Agriculture" ["hu_HU"]=> string(67) "Pilóta nélküli légi járművek a mezőgazdaság szolgálatában" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "Sándor Zsolt, Pusztai Máté" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#820 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8194) ["email"]=> string(23) "zsolt.sandor1@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6645) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7117-9069" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Sándor" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#851 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8733) ["email"]=> string(25) "pusztai.mate988@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6645) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6983-4554" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Pusztai" ["hu_HU"]=> string(7) "Pusztai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Máté" ["hu_HU"]=> string(6) "Máté" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(23) "agriculture drone usage" [1]=> string(18) "drone legistlation" [2]=> string(18) "monitoring mission" [3]=> string(14) "spray missions" [4]=> string(3) "UAV" [5]=> string(3) "UAS" } ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(31) "mezőgazdasági drónhasználat" [1]=> string(11) "permetezés" [2]=> string(21) "speciális kategória" [3]=> string(18) "drónszabályozás" [4]=> string(21) "kijuttatási művelet" [5]=> string(19) "monitoring művelet" [6]=> string(30) "pilóta nélküli légijármű" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#816 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29025) ["id"]=> int(5436) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6645) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A hidrogén felhasználásának jelene és jövője a repülésben
In recent years, an enormous amount of greenhouse gases have entered the atmosphere. A significant part of it is linked to aviation. Hydrogen is one of the most promising alternatives for replacing the currently used fossil energy sources, which are available in decreasing quantities. It can also be used as a propellant for energy production in traditional gas turbine engines, internal combustion engines and proton exchange membrane fuel cells. However, its storage, transportation and loading it into the aircraft is often a difficult or unsolved task. Multiple plans have been created to solve these problems. Their implementation is currently under way, with deadlines of 2030 and 2050. The purpose of this article is to give a comprehensive picture of the results achieved so far and to predict the possible future of the use of hydrogen.
" ["hu_HU"]=> string(930) "Az elmúlt években rendkívüli mennyiségű üvegházhatású gáz jutott a légkörbe, aminek jelentős része a repüléshez köthető. A jelenleg használt, egyre csökkenő mennyiségben elérhető fosszilis energiahordozók kiváltására az egyik legígéretesebb alternatíva a hidrogén. Hajtóanyagként hagyományos gázturbinás hajtóművekben, belső égésű motorokban és protonáteresztő membrános üzemanyagcellában is felhasználható energiatermelésre. Azonban a hidrogén tárolása, szállítása és a légi járműbe való betöltése sok esetben nehézkes vagy még nem megoldott feladat. Számos terv született azonban e problémák megoldására, amelyek kivitelezése, 2030-as és 2050-es határidők mellett, jelenleg is folyamatban van. E cikk célja, hogy átfogó képet adjon az eddig elért eredményekről, és előrevetítse a hidrogén felhasználásának lehetséges jövőjét.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(50) "The Present and Future of Hydrogen Use in Aviation" ["hu_HU"]=> string(66) "A hidrogén felhasználásának jelene és jövője a repülésben" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(28) "Csató Péter, Óvári Gyula" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#852 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8275) ["email"]=> string(17) "cspetur@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6695) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9515-5376" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(122) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Műszaki Doktori Iskola
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Csató" ["hu_HU"]=> string(6) "Csató" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Péter" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#855 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8734) ["email"]=> string(22) "ovari.gyula@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6695) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-8604-5861" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Óvári" ["hu_HU"]=> string(7) "Óvári" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Gyula" ["hu_HU"]=> string(5) "Gyula" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(9) "fuel cell" [1]=> string(8) "hydrogen" [2]=> string(10) "powerpaste" [3]=> string(15) "decarbonization" [4]=> string(8) "aviation" [5]=> string(10) "cryogenics" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(15) "üzemanyagcella" [1]=> string(9) "hidrogén" [2]=> string(10) "powerpaste" [3]=> string(16) "dekarbonizálás" [4]=> string(9) "repülés" [5]=> string(8) "kriogén" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#857 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29026) ["id"]=> int(5437) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6695) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A légi járművek adatfeldolgozó és adattovábbító rendszere – az Air Data Computer
During the flights, various air data are continuously measured. The incoming information is necessary for pilots and equipment to perform various tasks and achieve safe flight. Modern computer equipment provides an opportunity to upgrade mechanical instruments and instrument systems. With the use of computers and other digital equipment, the processing, transmission and display of data are carried out in a different way than conventional. In this article, the authors describe the structure of the Air Data System used in modern aircraft, the tasks of the system components and their operation.
" ["hu_HU"]=> string(792) "A repülések során különböző levegőparaméter-adatok folyamatos mérése történik. A beérkező információk szükségesek a pilóták és a berendezések számára a különböző feladatok végrehajtásához és a biztonságos repülés megvalósításához. A korszerű számítástechnikai eszközök lehetőséget biztosítanak a mechanikai műszerek és műszerrendszerek modernizációjára. A számítógépek és egyéb digitális berendezések alkalmazásával a hagyományostól eltérő módon valósítják meg az adatok feldolgozását, továbbítását, valamint azok megjelenítését. A cikkben a szerzők ismertetik a modern légi járműveken alkalmazott repülési adatok rendszerének felépítését, a rendszerrészek feladatait és azok működését.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(25) "– The Air Data Computer" ["hu_HU"]=> string(24) "– az Air Data Computer" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(52) "Aircraft Air Data Processing And Transmission System" ["hu_HU"]=> string(65) "A légi járművek adatfeldolgozó és adattovábbító rendszere" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(51) "Békési Bertold, Csóré Attila, Gajdács László" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#847 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8308) ["email"]=> string(25) "bekesi.bertold@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6723) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5709-789X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(148) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(130) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(26) "Associate Professor
" ["hu_HU"]=> string(22) "egyetemi docens
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Békési" ["hu_HU"]=> string(8) "Békési" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Bertold" ["hu_HU"]=> string(7) "Bertold" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#861 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8309) ["email"]=> string(23) "csoreattila19@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6723) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-2892-5166" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(52) "MH “Dezső Szentgyörgyi” 101st Aviation Brigade" ["hu_HU"]=> string(51) "MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Csóré" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Attila" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(14) "Csóré Attila" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#854 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8310) ["email"]=> string(25) "gajdacs.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6723) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2334-6859" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Gajdács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(17) "Gajdács László" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(23) "Air Data Computer (ADC)" [1]=> string(21) "Air Data System (ADS)" [2]=> string(40) "Air Data Inertial Reference Unit (ADIRU)" [3]=> string(19) "Pitot-static system" [4]=> string(11) "digital ADC" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(49) "levegőparaméter-adatok számítóegysége (ADC)" [1]=> string(33) "repülési adatok rendszere (ADS)" [2]=> string(78) "levegőparaméter-adatok és tehetetlenségi helymeghatározó egység (ADIRU)" [3]=> string(23) "Pitot-statikus rendszer" [4]=> string(14) "digitális ADC" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#862 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29027) ["id"]=> int(5438) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6723) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }New Complex Military and Civil UAV/RPA Classification System for Registration, Administrative Purposes, and Special Operation Preparation
In addition to the existing different UAV classification terms (e.g. NATO JAPCC, UVSI, US ARMY, EASA, CAA, etc.), the article deals with the necessity and possibilities of creating a new, more sophisticated and unified classification system, combined with a high security labelling system that provides a more professional registry of UAVs (both civilian and military). Based on the new unique code system, it is possible to clearly identify the most essential properties and specification data (e.g. payload, armaments, hanging points, sensors, range, endurance, speed and altitude ranges, weather minimums, etc.), nature of use (e.g. military recon/assault, SAR, agriculture, law enforcement, recreation, hobby, commercial, etc.), type of flight modes, risk level (combined with accident statistics), cost of the unit, VIN, etc. It also helps the efficient work of law enforcement agencies/authorities to check the lawfulness of UAV operation onsite (database contains photos, insurance status and other detailed information), avoiding corrupt identification of the unit.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(137) "New Complex Military and Civil UAV/RPA Classification System for Registration, Administrative Purposes, and Special Operation Preparation" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(37) "Vajda András Péter, Szalkai István" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#866 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(5613) ["email"]=> string(20) "vajda.kmdi@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4810) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-3855-9013" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(38) "Katonai Műszaki Doktori Iskola
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Vajda" ["hu_HU"]=> string(5) "Vajda" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(14) "András Péter" ["hu_HU"]=> string(14) "András Péter" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#858 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5614) ["email"]=> string(27) "istvan.szalkai.dr@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4810) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-4667-9525" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Szalkai" ["hu_HU"]=> string(7) "Szalkai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "István" ["hu_HU"]=> string(7) "István" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "István" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(10) { [0]=> string(3) "UAV" [1]=> string(14) "classification" [2]=> string(4) "RFID" [3]=> string(9) "authority" [4]=> string(6) "onsite" [5]=> string(10) "inspection" [6]=> string(6) "police" [7]=> string(14) "identification" [8]=> string(12) "registration" [9]=> string(9) "insurance" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#864 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29028) ["id"]=> int(5439) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4810) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Szupercellák objektív felismertetése villámadatok segítségével
An average of 60–80 supercells are formed in Hungary every year, most of them are causing harmful weather phenomena in Hungary. Supercells deserve special attention for their predictability and recognition, as these thunderstorms are associated with most significant weather events, such as significant hailstorms, downbursts, and, in rare cases, mesocyclonal tornadoes. In our work, 124 Repüléstudományi Közlemények • 2022/3. szám
we were interested in the lightning characteristics of supercell thunderstorms, and we also set up an empirical scoring system to decide, based on real-time lightning data, whether a given thunderstorm cell is a supercell or not. By developing the lightning index, feeding the measured
data into the nowcasting system, a metric could be fitted to each thunderstorm cell, with the help of which a decision on the type and intensity of thunderstorms could be made simply by considering the lightning data.
Magyarország területén évente átlagosan 60–80 szupercella alakul ki, amelyek nagy része károkozó időjárási jelenséget okoz hazánkban. A szupercellák előrejelezhetőségük és felismerésük szempontjából különösen kiemelt figyelmet érdemelnek, hiszen ezekhez a zivatarokhoz köthető a szignifikáns heves események nagy része, mint például a nagy méretű jégszemeket tartalmazó jégesők, heves kifutószelek és ritka esetben a mezociklonális tornádók is. A munkánkban arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen jellemző villámkarakterisztikákkal rendelkeznek a szupercellás zivatarok, illetve egy tapasztalati pontozási rendszert is felállítottunk arra vonatkozóan, hogy eldöntsük valós idejű villámadatok alapján, hogy az adott zivatarcella szupercella-e, vagy sem. A villámindex kidolgozásával, a nowcasting rendszerbe táplálva a mért adatokat egy-egy zivatarcellához mérőszámot lehetne illeszteni, ennek segítségével döntést lehetne hozni a zivatarok típusáról és hevességéről pusztán a villámadatokat figyelembe véve.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(59) "Objective Identification of Supercells Using Lightning Data" ["hu_HU"]=> string(69) "Szupercellák objektív felismertetése villámadatok segítségével" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "Páll Márton, Wantuch Ferenc" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#868 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6703) ["email"]=> string(20) "martonpall@yahoo.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5530) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7640-6133" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(29) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:4:"ELTE";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Páll" ["hu_HU"]=> string(5) "Páll" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Márton" ["hu_HU"]=> string(7) "Márton" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#871 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8735) ["email"]=> string(25) "ferenc.wantuch@itm.gov.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5530) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7618-1336" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Wantuch" ["hu_HU"]=> string(7) "Wantuch" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Ferenc" ["hu_HU"]=> string(6) "Ferenc" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(9) "supercell" [1]=> string(5) "LINET" [2]=> string(12) "IC lightning" [3]=> string(12) "CG lightning" [4]=> string(4) "CAPE" [5]=> string(27) "mesoscale convective system" [6]=> string(20) "lightning parameters" [7]=> string(9) "mesocycle" } ["hu_HU"]=> array(8) { [0]=> string(11) "szupercella" [1]=> string(5) "LINET" [2]=> string(10) "CG villám" [3]=> string(10) "IC villám" [4]=> string(4) "CAPE" [5]=> string(36) "mezoléptékű konvektív rendszerek" [6]=> string(19) "villámparaméterek" [7]=> string(10) "mezociklon" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#873 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29031) ["id"]=> int(5440) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5530) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Parameter Sensitivity Analysis and Structural Development of an Airliner Lavatory Unit by Means of Finite Element Method
The current lavatory blocks – which can be found on the board of different airliners – are connected to the aeroplane structure not just through their lower attachments but through their upper ones as well. This upper attachment makes their installation and rearrangement procedures difficult and time-consuming. Therefore, investigations are being carried out to ignore the mentioned attachment together with keeping the requirements. Structural stress analyses have been completed in the present work for the lavatory block without upper attachment using some solutions for increasing the structural integrity, in order to learn the effects of various static loads. The results of the different scenarios are investigated and compared to the outcomes of the lavatory block without upper attachment. In order to get a solution that meets the related safety requirements, parameter-sensitivity analyses of the lavatory structure have been completed. Based on the results of the survey and keeping the targets, the cost-effectiveness, feasibility and possible future tests in mind, a configuration that meets the authority requirements is determined. The advantages and disadvantages of the modifications are discussed, and suggestions are made at the end for the further steps to proceed.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(120) "Parameter Sensitivity Analysis and Structural Development of an Airliner Lavatory Unit by Means of Finite Element Method" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(43) "Fehér Ádám, Kállai Imre, Veress Árpád" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#870 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8138) ["email"]=> string(19) "fadam1026@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6602) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2445-814X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(27) "Diehl Aviation Hungary Ltd." ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(74) "Stress and Weight Engineer, Specialist
" ["hu_HU"]=> string(60) "Feszültség és súlyelosztási mérnök-specialista
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Fehér" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Ádám" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Ádám" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#869 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8139) ["email"]=> string(21) "imre.kallai@diehl.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6602) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-3078-6492" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(27) "Diehl Aviation Hungary Ltd." ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(64) "Head of Engineering Debrecen
" ["hu_HU"]=> string(37) "Mérnökség-vezető, Debrecen
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kállai" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Imre" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Imre" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#876 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8137) ["email"]=> string(23) "veress.arpad@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6602) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1983-2494" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(47) "Budapest University of Technology and Economics" ["hu_HU"]=> string(50) "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(242) "associate professor,
Budapest University of Technology and Economics Department of Aeronautics and Naval Architecture
" ["hu_HU"]=> string(126) "egyetemi docens,
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Repüléstudományi és Hajózási Tanszék
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Veress" ["hu_HU"]=> string(6) "Veress" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Árpád" ["hu_HU"]=> string(7) "Árpád" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Árpád" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(5) "Diehl" [1]=> string(8) "airliner" [2]=> string(15) "lavatory blocks" [3]=> string(29) "sandwich-structured composite" [4]=> string(41) "quasi-static structural strength analysis" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#878 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29034) ["id"]=> int(5441) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6602) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A pilóta nélküli légi jármű-rendszerek integrálása a repülőtér forgalmába
The integration of UASs (Unmanned Aircraft Systems) into civil and any special use of airspace have already started. Their integration into the air traffic management system is being done by reducing the risks that can be identified in the operational environment. UASs are seen as a threat in the airport environment, but their increasingly wide range of applications as work drones make them a more cost-effective and cheaper solution for many tasks. The conditions under which they can be integrated into airport traffic depend on many factors. In our research plan, we are working on the development of decision support solutions that model the use of UAS work drones and conventional aircraft in joint airspace and airports using VR, AR tools, risk assessment and mitigation solutions and specific ATC procedures. Our model airport uses the model for state flights as a starting point.
" ["hu_HU"]=> string(1003) "Az UAS-ek polgári és egyéb légterekbe való integrálása már elkezdődött. Beillesztésük a légi forgalomban és a műveleti környezetben beazonosítható kockázatok csökkentésével történik. A repülőterek környezetében általában veszélyforrásként tekintenek rájuk, azonban az egyre szélesebb körű alkalmazási lehetőségeik miatt, számos feladatra költséghatékonyabb és olcsóbb megoldást jelenthetnek. Az, hogy milyen feltételek mentén integrálhatók a repülőtéri forgalomba, számos tényezőtől függ. Kutatási tervünkben olyan döntéstámogató megoldások fejlesztésén dolgozunk, amelyek VR2- AR3-eszközökkel, kockázatértékelő és -csökkentő megoldásokkal, illetve speciális ATC-eljárások4 alkalmazásával modellezik a munkadrónok és hagyományos légi járművek közös légtérben és repülőtereken való alkalmazását. Mintarepülőterünk az állami repülések célját szolgáló modellt használja kiindulási alapul.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(48) "Integration of UAS into Traffic of the Aerodrome" ["hu_HU"]=> string(85) "A pilóta nélküli légi jármű-rendszerek integrálása a repülőtér forgalmába" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(113) "Vas Tímea, Halászné Tóth Alexandra, Bali Tamás, Dudás Zoltán, Bottyán Zsolt, Gajdos Máté, Fekete Csaba" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(7) { [0]=> object(Author)#874 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8314) ["email"]=> string(20) "vas.timea@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6726) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-0082-0370" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(171) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of Aerospace Controller and Pilot Training" ["hu_HU"]=> string(151) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(25) "Assistant Lecturer
" ["hu_HU"]=> string(19) "tanársegéd
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(3) "Vas" ["hu_HU"]=> string(3) "Vas" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tímea" ["hu_HU"]=> string(6) "Tímea" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#884 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8736) ["email"]=> string(26) "h.toth.alexandra@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6726) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5410-621X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(17) "Halászné Tóth " ["hu_HU"]=> string(17) "Halászné Tóth " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Alexandra" ["hu_HU"]=> string(9) "Alexandra" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#881 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8737) ["email"]=> string(20) "bali.tamas@hm.gov.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6726) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6098-8602" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Bali" ["hu_HU"]=> string(4) "Bali" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tamás" ["hu_HU"]=> string(6) "Tamás" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [3]=> object(Author)#883 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8738) ["email"]=> string(23) "dudas.zoltan@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6726) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-8682-884X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dudás" ["hu_HU"]=> string(6) "Dudás" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Zoltán" ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [4]=> object(Author)#888 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8739) ["email"]=> string(26) "zsolt.bottyan@mouldtech.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6726) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-0729-2774" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Bottyán" ["hu_HU"]=> string(8) "Bottyán" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [5]=> object(Author)#889 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8740) ["email"]=> string(22) "gajdos.mate@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6726) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-3572-4637" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gajdos" ["hu_HU"]=> string(6) "Gajdos" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Máté" ["hu_HU"]=> string(6) "Máté" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [6]=> object(Author)#872 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8741) ["email"]=> string(23) "fekete.csaba@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6726) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1181-8276" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Fekete" ["hu_HU"]=> string(6) "Fekete" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Csaba" ["hu_HU"]=> string(5) "Csaba" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "repülőtér" [1]=> string(12) "munkadrónok" [2]=> string(39) "légi forgalmi irányítói eljárások" [3]=> string(27) "döntéstámogató rendszer" [4]=> string(19) "repülésbiztonság" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(9) "aerodrome" [1]=> string(3) "UAS" [2]=> string(21) "conventional aircraft" [3]=> string(20) "integrated operation" [4]=> string(13) "flight safety" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#880 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29038) ["id"]=> int(5442) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6726) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Why Does the Attack Helicopter Have More Survival Ability than the Armed Utility Helicopter?
The author highlights the difference between attack and armed utility helicopters and supports this with professional arguments. He also presents the most common weapon systems of combat helicopters. Points out that an armed transport helicopter or multipurpose helicopter cannot substitute attack helicopters at all.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(92) "Why Does the Attack Helicopter Have More Survival Ability than the Armed Utility Helicopter?" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(19) "Szilvássy László" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#879 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8315) ["email"]=> string(27) "szilvassy.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6727) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-0455-4559" ["url"]=> string(24) "http://dr.sziszilaci.hu/" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(115) "NUPS Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(102) "NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Szilvássy" ["hu_HU"]=> string(10) "Szilvássy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(21) "László "SziSziLaci"" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(6) "attack" [1]=> string(7) "utility" [2]=> string(10) "helicopter" [3]=> string(23) "multipurpose helicopter" [4]=> string(14) "weapon systems" [5]=> string(6) "active" [6]=> string(15) "passive defence" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#893 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29040) ["id"]=> int(5443) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6727) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Drónra szerelhető radiológiai modul fejlesztési koncepció, hardveres felépítés és nukleáris méréstechnikai alapok
A wide range of sensor architectures for fixed- or rotary wing drones with different purposes and uses have been or are being implemented. The author would like to give a taste of the development of an airborne sensor module for drone-mounted airborne beam detection to be developed in the framework of the present call TKP2021-NVA-16. The present paper briefly reviews the operational criteria for the application, the background of the development of the
sensor module, the measurement fundamentals of the R&D, the radiological sensor and general purpose sensor system under development, the design fundamentals of the possible flight altitude and speed of the launch vehicle.
Különböző célú és rendeltetésű, merev- vagy forgószárnyú drónokra kialakított szenzoros felépítmények széles skálája valósult már meg, vagy áll megvalósítás alatt. A szerző egy cikk keretében ízelítőt szeretne nyújtani a jelen TKP2021-NVA-16 pályázat keretében kialakítandó légi sugárfelderítő, drónra szerelhető szenzormodul fejlesztéséről. Jelen cikk röviden áttekinti az alkalmazás műveleti kritériumait, a szenzormodul fejlesztésének előzményeit, a K&F méréstechnikai alapjait, kialakítás alatt álló radioszenzoros és általános rendeltetésű érzékelő rendszerét, a hordozóeszköz lehetséges repülési magasságának és sebességének tervezési alapjait.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(52) "Drone-Mountable Radiology Module Development Concept" ["hu_HU"]=> string(125) "Drónra szerelhető radiológiai modul fejlesztési koncepció, hardveres felépítés és nukleáris méréstechnikai alapok" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Csurgai József" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#892 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8322) ["email"]=> string(25) "csurgai.jozsef@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6734) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-4770-7997" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Csurgai" ["hu_HU"]=> string(7) "Csurgai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "József" ["hu_HU"]=> string(7) "József" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(18) "gamma spectroscopy" [1]=> string(18) "gamma spectrometry" [2]=> string(21) "dose rate measurement" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(21) "gamma-spektroszkópia" [1]=> string(19) "gamma-spektrometria" [2]=> string(28) "dózisteljesítmény-mérés" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#895 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29042) ["id"]=> int(5444) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6734) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }