https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/issue/feedRepüléstudományi Közlemények2024-09-24T13:27:15+02:00Repüléstudományi Közlemények SzerkesztőségeRepTudKozl@uni-nke.huOpen Journal Systems<p>A <strong>Repüléstudományi Közlemények</strong> (RepTudKoz) időszakos, lektorált on-line folyóirat kiadási célja lehetőséget teremteni a kutatók, az oktatók, doktori, valamint a mester- és alapképzésben résztvevő hallgatók kutatási eredményeik közzétételére a repüléstudomány-, illetve az ehhez kapcsolódó területeken.</p>https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/6645UAV-sárkány és légcsavar együttműködésének vizsgálata2023-02-28T20:06:21+01:00Jankovics Istvánjankovics.istvan@kjk.bme.huSzilágyi Dáviddszilagyi@edu.bme.huSziroczák Dávidsziroczak.david@kjk.bme.huFendrik Árminarmin.fendrik@mouldtech.hu<p class="rezm">Ebben a cikkben az Innovatív és újszerű megoldásokra épülő többcélú merevszárnyú drón és a fejlesztéséhez szükséges kompetenciák létrehozása projekt keretében a feladatunk egy pilóta nélküli merevszárnyú repülőgépre szerelt propulziós rendszer vizsgálata volt. A vizsgálatot a szélcsatornamérés eredményeinek kiértékelésével kezdtük. A mérési adatokból meghatároztuk a repülőgépre szerelt hajtásrendszer karakterisztikus görbéit. Megbecsültük a repülőgép aerodinamikai jellemzőit XFLR5 program segítségével. Az eredményekből meghatároztuk a légcsavar üzemállapotait vízszintes repülésben. Megállapítottuk, hogy a légcsavar illesztése átesési sebességen megfelelő, utazó sebességen azonban elmarad az optimálistól.</p>2024-09-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Jankovics István, Szilágyi Dávid, Sziroczák Dávidhttps://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/6744Determination of Ultralight Helicopter Test Loads2023-07-10T15:38:44+02:00Szilágyi Dénesszilagyi.denes@nye.hu<p>In recent times, more and more development activities have been taking place in our country, mainly on own resources. Some promising designs, such as the HC02.2 helicopter, are slowly reaching the milestone of type certification. This article deals with the design considerations for the related strength tests through a particular example.</p>2024-09-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Szilágyi Déneshttps://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/6779A pilóta nélküli légi járművek jogszerű használatához kapcsolódó büntetőjogi felelősség2023-08-22T12:37:21+02:00Ripszám Dóraripszam.dora@pte.hu<p>Az utóbbi években a pilóta nélküli légi járművek népszerűsége jelentősen megnövekedett annak köszönhetően, hogy felhasználási lehetőségei rendkívül szélesek. A pilóta nélküli légi járművek jogszerű használatának büntetőjogi felelőssége kapcsán két bűncselekmény jön számításba.<br />Amennyiben nyílt megfigyelés vagy felvételrögzítés történik, akkor a személyiségi jogok sérelmének polgári jogi szankciói alkalmazhatók, ha pedig e jogosulatlan adatkezelés – eredményként – jelentős érdeksérelmet okoz, akkor a Btk. 219. § (1) bekezdése szerinti személyes adattal visszaélés vétsége állapítható meg. A titkos megfigyelésre pedig a tiltott adatszerzés átfogó tényállása alkalmazandó [Btk. 422. § (1) bekezdés b) pont].</p>2024-09-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Ripszám Dórahttps://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/6971Az UAV-pályatervezés kihívásai és lehetséges megoldásai2023-09-27T08:28:25+02:00Mihályi Gézamihgeza2000@gmail.com<p>Kutatásom során az UAV-pályatervezés nehézségeit és kihívásait vizsgáltam. Bemutatom az esetlegesen felmerülő legismertebb problémákat. Ilyen lehet a „pontszerű test”-probléma (Point Vehicle) vagy a „kocogó”-probléma (Jogger’s Problem). Bemutatom a legismertebb és jelen tudásunk szerint leghatásosabb, State-of-Art1 megoldásokat is, mint a Visible Graph vagy az A* alapú algoritmusok.</p>2024-09-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Mihályi Gézahttps://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/7009Pilóta nélküli légi járművek látótávolságon belüli és azon túli üzemeltetésének kihívásai2023-10-10T09:04:57+02:00Sándor Zsoltzsolt.sandor1@gmail.com<p>Sokszor felmerül a kérdés, hogy a látótávolságon belüli üzemben (VLOS) végrehajtott művelet során mekkora lehet az UAV maximális eltávolodása a távpilótától. A válasz összetett, és nincs konkrét számérték hozzárendelve, ugyanis több tényező együttes figyelembevételével lehet ezt megállapítani. A sokszor említett 1 km-esökölszabály sajnos nem alkalmazható teljeskörűen, minden esetre. Bizonyos esetekben az 1 km jelenti az abszolút maximumot, de figyelembe kell venni, hogy akár már néhány 100 m-eseltávolodás esetén is kikerülhet a művelet a VLOS-ból, még akkor is, ha az UAV-ravaló rálátást tereptárgyak vagy egyéb tényezők nem akadályozzák.</p>2024-09-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Sándor Zsolthttps://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/7237Physiological Challenges of Space Travel and Ground-Based Simulation Possibilities for Monitoring Brain Circulatory Changes: A Rheoencephalography Study2024-04-29T10:30:28+02:00Szabó Sándorsasi19620@gmail.comBodó Michaelmichaelbodo1947@gmail.comNagy-Bozsoky Józsefjozsef.nagybozsoky@gmail.comPintér Istvánpinter.istvan@nje.huBagány Mihálybagany.mihaly@gmail.comKora Szilviasilviasabokora@gmail.comDunai Páldunai.pal@uni-nke.hu<p>The functional integrity of brain perfusion and oxygen transport profoundly determines mental performance during military flight missions and spaceflight. Presently, at the selection phase of pilot candidates, there are no screening methods to evaluate cerebral circulation and its autonomous regulation (AR), meanwhile the pilot information processing capacity could be insufficient in dangerous flight situations with high mental workload or during high “head-to-foot” G loads. On-board ISS (International Space Station) and during deep-space missions circulatory changes can be evolved in the opposite direction due to the microgravity: blood shift toward the head-neck region can increase ICP (Intracranial Pressure) and tenfold increase of carbon-dioxide concentration can provoke complaints and disturbances in eye and brain blood circulation (Space Associated Neuro-Ocular Syndrome – SANS). The alteration of brain perfusion dynamics and oxygen utilisation was investigated on the head-down tilting table (HDT) test and in the hypobaric (low-pressure) chamber. We registered the brain regional pulse wave changes by the bioimpedance (Rheoencephalography – REG) on 19 volunteers in rest and after the breath-holding manoeuvre. We found that during the head-down tilt (HDT) position, the amplitude of the second peak of the REG pulse wave increased, like the ICP pulse wave, being an unfavourable sign for intracranial pressure increase in clinical cases. Manual readings resulted in significant differences during HDT between the female (P = 0.0007) and male (P < 0.0001) groups. With automated analysis, the increase in REG P2 wave was significant, and the ratio was 4/5 (80%) for women and 10/14 (71%) for men. The newly written automatic program script was able to detect this in 92% of the cases. The calculated values detected the state of cerebral circulatory autoregulation and the identity between the male and female groups. Based on this result and previous REG correlation studies, it can be concluded that REG could be used to monitor fighter pilots, astronauts, and neurocritical care patients in real-time as emergency alert in the transitory cessation of brain perfusion.</p>2024-09-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Szabó Sándor, Bodó Michael, Nagy-Bozsoky József, Pintér István, Bagány Mihály, Kora Szilvia, Dunai Pálhttps://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/7250Improvement of a Centrifugal Compressor Test Bench to Incorporate Variable Impeller-Inducer Bleed Air System as an Active Surge Control2024-02-20T13:30:37+01:00Faltin Zsolt István faltin.zsolt@kjk.bme.huBeneda Károly Tamásbeneda.karoly@kjk.bme.hu<p>Centrifugal compressors are widely used throughout various industrial applications, including many safety-critical fields like aircraft engines. Thus, the enhancement of stable operational range is essential, which often requires active surge control methods. This includes state-of-the-art digital electronic measurement system to detect the onset of surge, which is a phenomenon that arises under extreme operational conditions and can lead to either negatively influenced behaviour or even the destruction of the compressor hardware in the case of uncontrolled conditions. Therefore, a strong emphasis must be given to observe impending surge and, if possible, to include an active system that can prevent undesired operational situations. Amongst many passive and active possibilities of surge control, Blade Load Distribution Control (BLDC) can be considered as a method, which creates acceptable influence on instabilities with a minor efficiency loss, consequently, could be applied as an active surge suppression system. The aim of this paper is to investigate feasible solutions on an existing centrifugal compressor test bench, which would enable to examine the theoretical solutions for blade load distribution control.</p>2024-09-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Faltin Zsolt István , Beneda Károly Tamáshttps://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/7262AS-350B könnyű-többcélú helikopter a Magyar Légierőben2024-02-29T08:25:40+01:00Lucz Zsoltlucz.zsolt96@gmail.com<p>A helikopterek diadalmenetének kezdete a 20. század elejére tehető. Bár a technológia – a szó szoros és átvitt értelmében is – akkoriban még csupán a szárnyait bontogatta, a sokoldalúság és a számtalan felhasználási, alkalmazási lehetőség előrevetítette az új repülőeszköz majdani sikerét. A kor előrehaladtával sorra jelentek meg a korszerűbb típusok, amelyek egyre hatékonyabbak, erősebbek, gyorsabbak, és ami a fő, egyre biztonságosabbak lettek.</p>2024-09-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Lucz Zsolthttps://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/7273Kitekintés a nemzetközi drónszabályozás világába2024-03-04T13:01:20+01:00Kardos Krisztinakardoskriszti84@gmail.com<p>A pilóta nélküli repülés fejlődése világszerte hatalmas léptékű. A bejelentett repülések száma mára vetekszik az ember által vezetett légi járművekkel történő repülések számával, és egyre inkább növekvő tendenciát mutat. Ezeknek a repüléseknek valamiféle keretet kell szabni, hogy mindenki épségben érhessen az úti céljához. Ehhez mind nemzetközi, mind pedig hazai szinten olyan jogszabályi kereteket kell felállítani, amelyben a lehető leghatékonyabban tud kiteljesedni a repülőipar. Ebben a publikációban a szerző bemutatja, hogy a dróntörvénykezést hogyan képzelték el a nemzetközi szabályozásban.</p>2024-09-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Kardos Krisztinahttps://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/7111Comprehensive Study of Military and Civil Drone Applications: Assessing Key Areas of Significance and Future Prospects2024-02-29T09:33:38+01:00Vas Tímeavas.timea@uni-nke.huKároly Krisztiánkaroly.krisztian@uni-nke.huZsembery Szabolcszsembery.szabolcs@uni-nke.huHorváth Gáborhorvath.gabor@uni-nke.hu<p>This study aims to provide a comprehensive overview of unmanned aircraft systems (UAS) encompassing both civilian and military application in contemporary operations, emphasising their potential impact on future advancements. Through an in-depth analysis, we examine the current state-of-the-art UAS technologies, their applications, and evaluate their efficiency in various sectors. Furthermore, this research offers insights into the potential trajectories and challenges that may arise as drone technology continues to evolve and integrate into our daily lives.</p>2024-09-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Vas Tímea, Károly Krisztián, Zsembery Szabolcs, Horváth Gáborhttps://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/7421The DJI Dock 2 is a “Drone in a Box” to Enhance the Unmanned Guard Solution – Scientific Research with the Cooperation of Duplitec Ltd.2024-04-29T11:58:24+02:00Bene Viktóriabene.viktoria.sl@gmail.comKristóf Zoltánzoltankristof430716@gmail.comElek Barbaraelek.barbara@bgk.uni-obuda.hu<p>The DJI Dock 2 “drone in a box” is an enhanced version of the previous Dock 1 solution, where a more sophisticated, agile, mobile, lightweight and efficient product has been introduced to improve and meet the needs of reliable, fully autonomous drone operations even at an extended range. The latest advances in technology will enable the organisation, planning and execution of fully automated flight operations with drones, even beyond visual range. There are many missions and tasks that were previously dangerous to perform with human resources because it was too risky or did not provide an efficient and satisfactory solution for the control, guarding, protection or continuous surveillance of sites important for the operation of public bodies, sectors of the national economy or for guaranteeing the safety of the population. Now these problems can be adequately addressed with the DJI Dock 2 and its accessories, as it can be used for drone-powered patrols and guarded tours around protected areas.</p>2024-09-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Bene Viktória, Kristóf Zoltán, Elek Barbara