From Helsinki – through Bologna – to Rome

Higher Education Harmonisation Efforts and Reform Processes in Europe

  • Lakatos Péter Levente
doi: 10.32559/et.2021.2.5

Abstract

The aim of this paper is to provide an overview of the Bologna process, including its antecedents and causes, now that higher education and its transformation has become a central topic at both Hungarian and European levels. It revives the main stages of the process with the help of relevant literature and international documents adopted at the meetings of the Ministers of Higher Education, highlighting the main trends, directions and priorities. It covers the most important higher education organisations in the European Higher Education Area, their establishment, their main tasks, furthermore the efforts made to monitor the process, the results achieved,
some current trends and future challenges.

Keywords:

European integration Bologna process higher education reform EHEA BFUG

References

Bókay Antal – Derényi András: A magyar bolognai folyamat – az oktatás, a képzés és a tanulás új útjai a felsőoktatásban. Iskolakultúra, 20. (2010), 9. 3–12. Online: http://real.mtak.hu/57864/1/11_EPA00011_iskolakultura_2010-09.pdf

Csekei László: Közös európai válasz a közös európai problémákra: a bolognai folyamat és az Európai Felsőoktatási Térség. Felsőoktatási Műhely, (2010), 1. 9–22. Online: www.felvi.hu/pub_bin/dload/felsooktatasimuhely/FeMu/2010_1/Femu_2010_1_9-22.pdf

Halász Gábor: Az oktatás az Európai Unióban. Tanulás és együttműködés. Budapest, Új Mandátum, 2012.

Hrubos Ildikó: A Minőségkultúra ügye az Európai Felsőoktatási Térségben. Educatio, (2008), 1. 22–35. Online: https://folyoiratok.oh.gov.hu/sites/default/files/article_attachments/hrubos_i_0801.pdf

Hrubos Ildikó: Az európai felsőoktatási térség létrehozása, mint az Európai Unió felsőoktatás-politikájának központi eleme. Educatio, 28. (2019), 1. 75–90. Online: https://doi.org/10.1556/2063.28.2019.1.6

Hrubos Ildikó – Szentannai Ágota – Veroszta Zsuzsanna: A „bolognai folyamat”. Budapest, Oktatáskutató Intézet – Új mandátum, 2003. Kurucz Katalin (szerk.): Útmutató a bolognai folyamathoz – a hallgatói önkormányzatok képviselői részére. Budapest, Tempus Közalapítvány, 2011. Online: https://tka.hu/docs/palyazatok/bologna_utmutato_2011_issuu.pdf

Nyusztay László: Nemzetközi szervezetek az új világrendben: Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ). Külkereskedelmi Főiskolai Füzetek, (1999), 7. 19–26. Online: http://publikaciotar.repozitorium.uni-bge.hu/436/1/szf_07_02.pdf

Pálvölgyi Krisztián: A Bologna-folyamat implementációjának komplex értelmezési kerete. Új Pedagógiai Szemle, 63. (2013), 9–10. 38–50. Online: http://epa.oszk.hu/00000/00035/00160/pdf/EPA00035_upsz_2013_09-10_038-050.pdf

Szolár Éva: A Bologna-folyamat kritikai fogadtatása a felsőoktatás-kutatás irodalmában. Magyar Pedagógia, 109. (2009), 2. 147–167. Online: www.magyarpedagogia.hu/document/Szolar_MP1092.pdf

Downloads

Download data is not yet available.