Full Issue
Cikkek
Insensitive Explosives I. – Targeting the Replacement of TNT and Composite B
As technology has advanced, new materials and new tools have appeared in the industry and military applications. These new products have been developed mostly in the interests of cost-effectiveness, safe handling and reducing environmental impact. Explosives production has also undergone major changes, as reflected in the creation of new explosives based on the experience gained since the end of the 19th century. The new insensitive explosives are capable of triggering the main charges in explosive bodies which, in the case of military applications, are present in
small but large quantities at the same time. Insensitive explosives and explosive bodies offer the possibility of achieving the most economical and efficient use of explosives, while guaranteeing the highest possible level of safety, whatever the conditions of use. My aim is to present some of the insensitive explosives that are less well known on the market, to describe the official tests that have been carried out on them and to give some examples of devices where their use has been or is being carried out.
A technológia fejlődésével az iparban és a hadi alkalmazásokban is megjelentek az új anyagok, új eszközök. Ezeket az új termékeket többnyire a költséghatékonyság, a biztonságos kezelhetőség, illetve a környezet terhelésének csökkentése jegyében fejlesztették ki. A robbanóanyag-gyártás is nagy változásokon ment keresztül, ami abban is megmutatkozott, hogy a 19. század végétől gyűjtött tapasztalatokat felhasználva alkottak új robbanóanyagokat. Az új, érzéketlen robbanóanyagok alkalmasak arra, hogy olyan robbanótestekben váltsák ki a fő tölteteket, amelyek a hadi alkalmazások esetében egy időben, kis területen, de nagy mennyiségben vannak jelen. Az érzéketlen robbanóanyagok, robbanótestek lehetőséget biztosítanak a minél gazdaságosabb és hatékonyabb robbanóanyag-felhasználás elérésére, természetesen úgy, hogy közben a lehető legnagyobb biztonságot garantálják, függetlenül azok alkalmazási körülményeitől. Célom, hogy bemutassak néhány olyan érzéketlen robbanóanyagot, amelyek kevésbé ismertek, ismertessem az ezekkel történt hivatalos vizsgálatokat, illetve néhány példán keresztül mutassam be azokat az eszközöket, ahol az alkalmazás már megtörtént, vagy folyamatban van.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(52) "– Targeting the Replacement of TNT and Composite B" ["hu_HU"]=> string(53) "– Célkeresztben a TNT és a Composit B kiváltása" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(25) "Insensitive Explosives I." ["hu_HU"]=> string(31) "Érzéketlen robbanóanyagok I." } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Daruka Norbert" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#727 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8442) ["email"]=> string(22) "daruka.norbi@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6835) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7102-1787" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(35) "MH Transzformációs Parancsnokság" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Daruka" ["hu_HU"]=> string(6) "Daruka" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Norbert" ["hu_HU"]=> string(7) "Norbert" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(26) "érzéketlen robbanóanyag" [1]=> string(22) "érzéketlen lőszerek" [2]=> string(31) "robbantástechnikai innováció" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(22) "insensitive explosives" [1]=> string(21) "insensitive munitions" [2]=> string(20) "explosive innovation" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#740 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29687) ["id"]=> int(5494) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6835) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Artificial Intelligence in Explosive Ordnance Disposal Tasks – Frameworks of Explosive Ordnance Disposal Duties in Hungary Part I
The main goal of the four-part article series entitled Artificial Intelligence in EOD Tasks is to present the EOD Support Information System Based on Artificial Intelligence. In Part I of the series of articles, the public service duties of the HDF 1st EOD and River Guard Regiment and its predecessor organization, as well as the implementation framework of the exemption activity, will be presented. Furthermore, the statistical data that show the amount of explosive ordnance discovered in Hungary, thus proving the professional tasks of the EOD and the future and important role of their support will be presented.
" ["hu_HU"]=> string(655) "A Mesterséges intelligencia a tűzszerészfeladatokban című négyrészes cikksorozat fő célja a mesterségesintelligencia-alapú tűzszerész-támogató információs rendszer bemutatása. A cikksorozat I. részében ismertetjük az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred, valamint elődszervezete közszolgálati feladatait, a mentesítési tevékenység végrehajtási kereteit. Továbbá bemutatjuk azokat az esetszámokat jellemző statisztikai adatokat, amelyek a Magyarországon előtalált robbanótestek mennyiségét mutatják, bizonyítva ezzel a tűzszerész-szakfeladatok és azok támogatásának jövőjét és kiemelt szerepét.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(70) "– Frameworks of Explosive Ordnance Disposal Duties in Hungary Part I" ["hu_HU"]=> string(55) "– A tűzszerészfeladatok keretei hazánkban I. rész" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(60) "Artificial Intelligence in Explosive Ordnance Disposal Tasks" ["hu_HU"]=> string(53) "Mesterséges intelligencia a tűzszerészfeladatokban" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Ádám Balázs" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#713 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8405) ["email"]=> string(22) "adambalazs60@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6801) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-0597-4528" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(57) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:31:"Nemzeti Közszolgálati Egyetem";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Ádám" ["hu_HU"]=> string(6) "Ádám" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Balázs" ["hu_HU"]=> string(7) "Balázs" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "tűzszerész" [1]=> string(14) "robbanótestek" [2]=> string(19) "felismerő rendszer" [3]=> string(12) "aknagránát" [4]=> string(26) "mesterséges intelligencia" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(3) "EOD" [1]=> string(23) "artificial intelligence" [2]=> string(18) "explosive ordnance" [3]=> string(18) "recognition system" [4]=> string(14) "mortar grenade" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#756 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29688) ["id"]=> int(5495) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6801) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Possibility of Digital Technological Developments of the Hungarian Explosive Ordnance Disposal
The various challenges of the 21st century affect all armies of the world. Responding to challenges includes striving for continuous development. These aspirations should be present in the area of the Hungarian Explosive Ordnance Disposal (EOD) also. Periodically we have to review this area, and if it is necessary, we should make decisions which guarantee the effective and successful work of the EOD soldiers in every time, everywhere and in all circumstances.
" ["hu_HU"]=> string(608) "A 21. század számtalan új kihívást tartogat, amelyek hatással vannak a világ összes hadseregére. A kihívásokra való reagálás magába foglalja a folyamatos fejlődésre, fejlesztésre való törekvéseket, amelyek természetesen a tűzszerészet tekintetében sem maradhatnak el. Elkerülhetetlenné válik, hogy időnként felülvizsgáljuk a tűzszerészet helyzetét Magyarországon, és ha szükséges, akkor meghozzuk azokat a döntéseket, amelyek szavatolják azt, hogy a magyar tűzszerészek mindig, mindenhol, minden körülmények között eredményesen végezzék munkájukat.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(98) "The Possibility of Digital Technological Developments of the Hungarian Explosive Ordnance Disposal" ["hu_HU"]=> string(78) "A magyar tűzszerészet digitális technológiai fejlesztésének lehetősége" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Szalkay Dániel" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#760 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8512) ["email"]=> string(23) "danielszalkay@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6882) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-1268-8773" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Szalkay" ["hu_HU"]=> string(7) "Szalkay" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Dániel" ["hu_HU"]=> string(7) "Dániel" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(14) "tűzszerészet" [1]=> string(11) "kihívások" [2]=> string(11) "fejlesztés" [3]=> string(15) "digitalizáció" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(3) "EOD" [1]=> string(10) "challenges" [2]=> string(11) "development" [3]=> string(14) "digitalization" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#737 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29690) ["id"]=> int(5496) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6882) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Engineer Geniuses: Colonel General Szilárd Schindler
General Szilárd Schindler (1887–1943) fought in both World Wars of the 20th century. As a military engineer, he first fought on the Italian frontline in WW1, then served in the General Staff and in other military diplomacy positions. His theoretical and practical knowledge was utilized as Commander of the 2nd Study Group of the Ludovika Academy and the Hungarian Defence Military Engineering Academy, where he took part in the training of hundreds of officers, many of them later paying the ultimate price in service of their homeland.
" ["hu_HU"]=> string(538) "Schindler Szilárd vezérezredes (1887–1943) a 20. század mindkét nagy háborújában részt vett. Műszaki tisztként harcolt az olasz hadszíntéren, majd különböző vezérkari és katonadiplomáciai beosztásokban szolgált. Harctéren szerzett elméleti és gyakorlati tapasztalatait a Ludovika Akadémia II. főcsoport, valamint a Bolyai János Honvéd Műszaki Akadémia parancsnokaként is hasznosította, tisztek százainak oktatását és nevelését irányította, akik közül sokan életüket adták a hazáért.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(53) "Engineer Geniuses: Colonel General Szilárd Schindler" ["hu_HU"]=> string(57) "Műszaki kiválóságok: Schindler Szilárd vezérezredes" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "Padányi József, Balla Tibor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#764 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8473) ["email"]=> string(25) "padanyi.jozsef@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6861) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6665-8444" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(48) "Faculty of Military Science and Officer Training" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Padányi" ["hu_HU"]=> string(8) "Padányi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "József" ["hu_HU"]=> string(7) "József" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#757 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8474) ["email"]=> string(25) "padanyi.jozsef@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6861) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2476-8981" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Balla" ["hu_HU"]=> string(5) "Balla" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(11) "hadmérnök" [1]=> string(9) "igazgató" [2]=> string(18) "Ludovika Akadémia" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(17) "military engineer" [1]=> string(9) "commander" [2]=> string(16) "Ludovika Academy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#758 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29692) ["id"]=> int(5497) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6861) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Questions of the Substitutability of the Main-Line Railway Bridges on the River Tisza
The development of Hungary’s national resilience also includes defence preparedness tasks under the relevant legislation. Preparedness for defence creates the capability for the systems involved in preparedness to respond adequately to disruptions. This response capability is primarily aimed at maintaining operational capability, which is a priority for transport systems because of their impact on the national economy. Preparing transport systems, including the rail transport sub-sector, for defence is one of the matter of identifying critical infrastructure elements and resolving their substitutability. This article examines the substitutability of the main-line railway bridges on the river Tisza of the east-west corridor which is likely to play a significant role in the transport of goods by rail and thus in the military transport tasks.
" ["hu_HU"]=> string(947) "Magyarország nemzeti ellenálló képességének kialakításába a vonatkozó jogszabályok szerint a védelmi célú felkészítés feladatai is beletartoznak. A védelmi célú felkészítés megteremti a lehetőséget, hogy a felkészítésbe bevont rendszerek a jelentkező zavarokra megfelelően tudjanak reagálni. E reagálóképesség elsősorban a működőképesség megtartására irányul, ami a közlekedési rendszereknél kiemelt fontosságú, azok nemzetgazdaságra gyakorolt hatásai miatt. A közlekedési rendszerek, így a vasúti közlekedési alágazat, védelmi célú felkészítésének egyik feladata a kritikusinfrastruktúra-elemek meghatározása és helyettesíthetőségük megoldása. A cikk a vasúti árufuvarozás és ezáltal a katonai szállítási feladatok lebonyolításában jelentős szerepet játszó kelet–nyugati útvonalak tiszai átkelőinek vonali helyettesítési kérdéseit vizsgálja.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(89) "The Questions of the Substitutability of the Main-Line Railway Bridges on the River Tisza" ["hu_HU"]=> string(69) "A fővonali vasúti Tisza-hidak helyettesíthetőségének kérdései" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(12) "Lévai Zsolt" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#761 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8279) ["email"]=> string(18) "levai.zsolt@kti.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6699) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2410-1730" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(76) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:50:"KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Lévai" ["hu_HU"]=> string(6) "Lévai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(20) "vasúti közlekedés" [1]=> string(18) "katonai logisztika" [2]=> string(30) "védelmi célú felkészítés" [3]=> string(15) "helyettesítés" [4]=> string(25) "nagyfolyami vasúti hidak" [5]=> string(14) "V0 vasútvonal" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(15) "railway traffic" [1]=> string(18) "military logistics" [2]=> string(24) "preparedness for defence" [3]=> string(12) "substitution" [4]=> string(34) "railway bridges on the main rivers" [5]=> string(15) "V0 railway line" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#770 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29694) ["id"]=> int(5498) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6699) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Toxicity and Fire Hazards of Halogenated Hydrocarbons during Industrial Application
The appearance of chlorinated hydrocarbons in the environment (air, water) has received considerable attention in recent years. Their emergence and release into the environment can be attributed to a number of factors. Their primary use is as industrial process materials, but they also have a significant environmental impact when burned, even in incinerators. The aim of the article is to raise awareness of the dangers of chlorinated hydrocarbons and to take stock of some of the options for replacing them. The authors also examine the benefits of using some chlorine-free auxiliary materials, similar to the case of electric cables (halogen free).
" ["hu_HU"]=> string(710) "A klórozott szénhidrogének megjelenése az élő környezetben – legyen az levegőben vagy vizekben – jelentős figyelmet kapott az elmúlt években. Keletkezésük és a környezetbe való kikerülésük számos tényezőre vezethető vissza. Elsődlegesen mint ipari technológiai anyagok jelennek meg, de az elégetésük következtében is már jelentős környezetkárosító hatásuk van. A cikk célja felhívni a figyelmet a klórozott szénhidrogének veszélyeire és megvizsgálni néhány lehetőséget azok kiváltására. A szerzők vizsgálják továbbá azt, hogy egyes klórmentes segédanyagok használata milyen előnyökkel járna, hasonlóan az elektromos kábelek esetéhez.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(83) "Toxicity and Fire Hazards of Halogenated Hydrocarbons during Industrial Application" ["hu_HU"]=> string(82) "Halogénezett szénhidrogének toxikus és tűzveszélyei ipari alkalmazás során" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(31) "Király Lajos, Bodnár László" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#759 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8146) ["email"]=> string(22) "lajos.kiraly@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6607) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-0098-8453" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(29) "Toray Industries Hungary Kft." } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Király" ["hu_HU"]=> string(7) "Király" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Lajos" ["hu_HU"]=> string(5) "Lajos" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#766 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(8145) ["email"]=> string(24) "bodnar.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6607) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0001-9196-8030" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(37) "National University of Public Service" ["hu_HU"]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(18) "PhD student
" ["hu_HU"]=> string(19) "doktorandusz
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Bodnár" ["hu_HU"]=> string(7) "Bodnár" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(27) "klórozott szénhidrogének" [1]=> string(10) "pirolízis" [2]=> string(10) "oxidáció" [3]=> string(19) "szerves oldószerek" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(24) "chlorinated hydrocarbons" [1]=> string(9) "pyrolysis" [2]=> string(9) "oxidation" [3]=> string(16) "organic solvents" [4]=> string(25) "toxic combustion products" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#763 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29695) ["id"]=> int(5499) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6607) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Logistics Challenges of Damage Eliminations in Case of Road Accidents
During the recovery of road accident, especially in case of extended damage elimination, complex logistics activities has to be fulfilled, that have outstanding significance in successful damage control. After accident prevention, the logistics of real first responder activities ends, however there are auxiliary logistic tasks, since in the replacement/refill of fuel- and other accessories used by up firefighting units, also in the recovery of the accident area, it has a crucial role. Current literature does not deal with the processes of direct and post-logistics. In this publication an overview of the processes in connection with the logistics of accident damage elimination is conducted, aiming to reveal the development possibilities of organized logistics processes.
" ["hu_HU"]=> string(897) "A közúti balesetek felszámolása során, főleg az elhúzódó kárfelszámolásoknál, összetett logisztikai feladatokat kell végrehajtani, amelyeknek a sikeres kárelhárításban kiemelkedő jelentőségük van. A baleset-elhárítás után a tényleges beavatkozói tevékenység és annak logisztikája befejeződik, viszont kiegészítő logisztikai feladatok továbbra is vannak, ugyanis a tűzoltóegységek által felhasznált üzem- és segédanyagok pótlásában/feltöltésében, valamint a helyszín helyreállításában is kiemelt helyen áll ez a tevékenység. Ezekkel a direkt és utólogisztikai folyamatokkal a jelenleg elérhető szakirodalom keveset foglalkozik. Írásunkban áttekintjük a közúti balesetek felszámolásával kapcsolatos logisztikai folyamatokat. Célkitűzésünk rámutatni a szervezett logisztikai folyamatok fejlesztési lehetőségeire.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(73) "The Logistics Challenges of Damage Eliminations in Case of Road Accidents" ["hu_HU"]=> string(63) "A közúti balesetek felszámolásának logisztikai problémái" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(28) "Papp Csenge, Kersák József" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#767 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8380) ["email"]=> string(24) "pappcsenge1996@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6780) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4950-2461" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(29) "Széchenyi István University" ["hu_HU"]=> string(26) "Széchenyi István Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(26) "department engineer
" ["hu_HU"]=> string(24) "tanszéki mérnö
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Papp" ["hu_HU"]=> string(4) "Papp" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Csenge" ["hu_HU"]=> string(6) "Csenge" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#769 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8856) ["email"]=> string(23) "jozsef.kersak@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6780) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5703-4082" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kersák" ["hu_HU"]=> string(7) "Kersák" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "József" ["hu_HU"]=> string(7) "József" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(16) "közúti baleset" [1]=> string(17) "kárfelszámolás" [2]=> string(22) "logisztikai folyamatok" [3]=> string(17) "direkt logisztika" [4]=> string(14) "utólogisztika" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(13) "road accident" [1]=> string(18) "damage elimination" [2]=> string(18) "logistic processes" [3]=> string(25) "direct and post-logistics" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#779 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29696) ["id"]=> int(5500) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6780) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Possible Ways to Improve Inland Excess Water Management
Inland excess water is a complex hydrometeorological phenomenon, which is a specific territory of the Hungarian water management. Many natural and anthropogenic factors influence the formation of inland excess water. It is essential to adapt to the specificities of an area in order to implement effective water damage control. The article provides a comprehensive picture of the factors influencing the formation of inland excess water. Domestic inland water management has a long history in Hungary. Over the past 80 years, an extremely complex inland drainage network has been built on lowland areas. Reconstruction of these systems has now become essential, and their maintenance also poses a serious challenge to the professionals. The author describes the basic technical solutions of inland excess water management. The article pays special attention to the development of the strategic directions of domestic inland excess water management.
Inland excess water management must be closely linked to the approach of integrated water management. In the future, it is not enough to follow the principle of draining excess water, more complex, more sustainable water management must be created.
A belvizet mint igen komplex hidrometeorológiai jelenséget a hazai vízgazdálkodás sajátjának tekinthetjük. A belvízi elöntések kialakulását számos természetes és antropogén tényező befolyásolja, amelyekhez elengedhetetlen a területi sajátosságok figyelembevételével alkalmazkodni a hatékony vízkárelhárítás végrehajtása érdekében. A cikkben átfogó képet kapunk a belvízi elöntések kialakulását befolyásoló tényezőkről. A hazai belvízrendezés hosszú múltra tekint vissza. Az elmúlt 80 év alatt egy rendkívül összetett belvízelvezető hálózat épült ki a síkvidéki területeken. Ezen rendszerek rekonstrukciója mára elengedhetetlenné vált, emellett fenntartásuk is komoly kihívás elé állítja a hazai szakembereket. A szerző ismerteti a belvízrendezés alapvető műszaki megoldásait. A cikk kiemelt figyelmet fordít a hazai belvízrendezés stratégiai irányvonalainak fejlődésére. A belvízrendezést szorosan össze kell kötni az integrált vízgazdálkodás szemléletével. A jövőben nem elegendő a többletvíz elvezetésének elvét követni, összetettebb, fenntarthatóbb vízgazdálkodást kell teremteni.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(55) "Possible Ways to Improve Inland Excess Water Management" ["hu_HU"]=> string(61) "A hazai belvízrendezés fejlődésének lehetséges irányai" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(18) "Vízi Dávid Béla" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#771 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(8423) ["email"]=> string(28) "vizi.david.bela@kotivizig.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6817) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-2224-9424" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(45) "Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(32) "Kiemelt műszaki referens
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Vízi" ["hu_HU"]=> string(5) "Vízi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(12) "Dávid Béla" ["hu_HU"]=> string(12) "Dávid Béla" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(16) "belvízrendezés" [1]=> string(8) "vízkár" [2]=> string(17) "vízgazdálkodás" [3]=> string(18) "belvízi elöntés" [4]=> string(10) "stratégia" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(19) "inland excess water" [1]=> string(19) "disaster management" [2]=> string(16) "water management" [3]=> string(8) "strategy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#784 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29698) ["id"]=> int(5501) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6817) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Evolution of the Regulation of the Transport of Dangerous Goods by Road Part 1
The transport of various hazardous materials called “dangerous goods” in carriage is subject to strict international rules. The transport of dangerous goods by road has been governed by an international agreement since 1968, but its origins go back much further. Regulations of the transport of dangerous goods by road has paramount importance for several reasons. A road accident could result in a large contaminated area, and a serious economic damage is created by the loss of the goods. In this publication, the author examines the main stages in the history of the ADR Agreement, the process of the second amendment of the Agreement and reviews the experience gained since then.
" ["hu_HU"]=> string(694) "The transport of various hazardous materials called “dangerous goods” in carriage is subject to strict international rules. The transport of dangerous goods by road has been governed by an international agreement since 1968, but its origins go back much further. Regulations of the transport of dangerous goods by road has paramount importance for several reasons. A road accident could result in a large contaminated area, and a serious economic damage is created by the loss of the goods. In this publication, the author examines the main stages in the history of the ADR Agreement, the process of the second amendment of the Agreement and reviews the experience gained since then.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(78) "Evolution of the Regulation of the Transport of Dangerous Goods by Road Part 1" ["hu_HU"]=> string(78) "Evolution of the Regulation of the Transport of Dangerous Goods by Road Part 1" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Almási Csaba" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#781 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8508) ["email"]=> string(23) "almasi.csaba@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6879) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5251-2954" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(91) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:65:"Nemzeti Közszolgálati Egyetem RTK Katasztrófavédelmi Intézet";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Almási" ["hu_HU"]=> string(7) "Almási" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Csaba" ["hu_HU"]=> string(5) "Csaba" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(13) "ADR Agreement" [1]=> string(7) "history" [2]=> string(8) "protocol" [3]=> string(9) "amendment" [4]=> string(8) "European" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#785 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(29699) ["id"]=> int(5502) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6879) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }