Teljes szám

object(Publication)#764 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(330) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-11-04" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 10:25:27" ["primaryContactId"]=> int(453) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(2) ["submissionId"]=> int(403) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(4) "5-14" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2019.2.1" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(896) "

The success of a contemporary military operation closely depends on the involved own forces’ quick reaction capability, flexibility; on the benefits which can be gained on the initiation and on the high level of mobility. The structure of operational theatre has changed dramatically since the widespread reflection of guerrilla warfare’s military culture. The successful military operations in such an operating environment request flexible response capability of our forces to the challenges of the tactical situation. It is unquestionable that the above listed capabilities can only be ensured by the use of helicopters. In this study, I would like to introduce the helicopter supported land force combat activities, the main tasks of helicopter service person’s activities delegated today to the light infantry units’ staff for operation planning and coordination of execution.

" ["hu_HU"]=> string(1071) "

Korunk katonai műveletei a gyors reagálóképességen, a nagy mozgékonyságon, a meglepetésből kinyerhető előnyök kiaknázásán, illetve a hadműveleti-harcászati helyzet változásához igazodó nagyfokú rugalmasságon/alkalmazkodóképességen múlik. A műveleti területek felépítése nagymértékben megváltozott attól kezdve, hogy egyre inkább elterjedt a gerilla-hadviselést tükröző hadikultúra. Az ilyen műveleti környezetben a saját erők csak akkor képesek sikeres harctevékenységet folytatni, ha azokat – rugalmasan reagálva a harcászati helyzet kihívásaira – időben átcsoportosítják. Megkérdőjelezhetetlen, hogy a szárazföldi erők számára az előbbiekben felsorolt képességeket a helikopterek alkalmazása biztosítja. Jelen tanulmányomban szeretném bemutatni a szárazföldi harccsoportok helikopterekkel való támogatási tevékenységeit, az ideiglenesen a szárazföldi törzsekbe delegált helikopteres szolgálati személyek tevékenységeit a műveletek tervezése és végrehajtása folyamán.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(12) "Levente Réz" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(51) "Helicopter Supported Ground Force Combat Activities" ["hu_HU"]=> string(80) "Szárazföldi kötelékek légimozgékonyságának biztosítása helikopterekkel" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#806 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(453) ["email"]=> string(17) "rezlevi@yahoo.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(330) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5186-7438" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(4) "Réz" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "Levente" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(10) "helicopter" [1]=> string(12) "air mobility" [2]=> string(15) "land operations" [3]=> string(10) "extraction" [4]=> string(17) "air force liaison" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(10) "helikopter" [1]=> string(19) "légimozgékonyság" [2]=> string(11) "harccsoport" [3]=> string(7) "deszant" [4]=> string(26) "légi összekötő csoport" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#819 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(8) { ["submissionFileId"]=> int(3125) ["id"]=> int(165) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(330) ["seq"]=> int(0) ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#161 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(363) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-07-08" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 10:30:50" ["primaryContactId"]=> int(507) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(3) ["submissionId"]=> int(450) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(5) "15-29" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2019.2.2" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(255) "

In the article, the author presents the H145M lightweight multipurpose helicopter onboard weapons. The article launches a series of multiplayer presentations of H145M helicopter weapon systems. This article introduces the non-guided missile system.

" ["hu_HU"]=> string(271) "

A szerző a cikkben a H145M könnyű, többcélú helikopter fedélzeti fegyvereit mutatja be. A cikkel elindít egy többrészes sorozatot, amelyben a helikopter fegyverrendszereit mutatja be. Ebben a cikkben a nemirányítható rakétarendszert ismerhetjük meg.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(36) "László "SziSziLaci" Dr. Szilvássy" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(61) "Weapon Systems of H145M Helicopter ‒ Unguided Rocket System" ["hu_HU"]=> string(76) "Az Airbus H145M helikopter fegyverei I. ‒ nemiránytható rakéta rendszer" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#792 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(507) ["email"]=> string(27) "szilvassy.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(363) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-0455-4559" ["url"]=> string(24) "http://dr.sziszilaci.hu/" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(115) "NUPS Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(102) "NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Szilvássy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(5) "H145M" [1]=> string(10) "helicopter" [2]=> string(14) "onboard weapon" [3]=> string(16) "unguided missile" [4]=> string(14) "guided missile" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(5) "H145M" [1]=> string(10) "helikopter" [2]=> string(18) "fedélzeti fegyver" [3]=> string(25) "nemirányítható rakéta" [4]=> string(22) "irányítható rakéta" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#842 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(8) { ["submissionFileId"]=> int(3124) ["id"]=> int(164) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(363) ["seq"]=> int(0) ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#163 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(215) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-06-17" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 10:40:02" ["primaryContactId"]=> int(306) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(4) ["submissionId"]=> int(273) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(5) "31-55" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2019.2.3" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(856) "

The International Air Transport Association expects 7.8 billion passengers to travel in 2036, a near doubling of the 4 billion air travellers in 2017. This also requires further improvements on aircraft to increase performance, efficiency and decrease in emission. One of the most promising aerodynamic tools for induced drag, (which can be 30–40% of the overall drag of an aircraft) and so the fuel consumption reduction, is the winglet. The goal of the present work is to complete CFD analysis with validation by available data about A380 aircraft wing without winglet. The effect of different winglet configurations can then be analysed, and conclusions can be drawn about the improved design in the next steps of the present work as the simulation results are independent from the simulation settings, they are physically correct and accurate.

" ["hu_HU"]=> string(1069) "

A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség közel 7,8 milliárd utasra számít 2036-ban a légiközlekedésben, amely közel a kétszerese a 2017-ben elvárt közel 4 milliárd utasnak. Ez az előrejelzés további fejlesztéseket igényel a légi járművek esetében a hatékonyság-, és teljesítménynövelés, valamint a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. Az egyik legígéretesebb aerodinamikai eszköz az indukált ellenállás (ami a teljes légellenállás 30–40%-a is lehet) és így a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentésére a szárnyvéglap. A jelen munka célja egy CFD-analízis elkészítése Airbus A380-as szárnyvéglap konstrukció nélküli repülőgépszárnyra validálási célból rendelkezésre álló adatok felhasználásával. A következő lépésben különböző szárnykonfigurációk hatásának elemzését követően következtetések vonhatók le a tervezés jóságára vonatkozóan, mivel a szimulációs eredmények függetlenek a szoftverbeállításoktól, fizikailag plauzibilisek és pontosak.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(40) "Armand Dávid Gábor, Árpád Dr. Veress" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(120) "Numerical Simulation of Airbus A380 Aircraft Wing and Validation of Results for Later Analysis of Winglet Configurations" ["hu_HU"]=> string(170) "Airbus A380-asrepülőgépszárny numerikus áramlástani vizsgálata és az eredmények validációja szárnyvéglap-konfigurációk későbbi analízisének érdekében" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#814 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(306) ["email"]=> string(21) "armandgabor@yahoo.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(215) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-3015-3564" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(50) "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(22) "

hallgató (MSC)

" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Armand Dávid" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#846 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(307) ["email"]=> string(19) "averess@vrht.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(215) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-1983-2494" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(47) "Budapest University of Technology and Economics" ["hu_HU"]=> string(50) "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(259) "

associate professor,

Budapest University of Technology and Economics Department of Aeronautics Naval Architecture and Railway Vehicles

" ["hu_HU"]=> string(136) "

egyetemi docens,

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vasúti Járművek Repülőgépek és Hajók Tanszék

" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Veress" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Árpád" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(13) "A380 aircraft" [1]=> string(4) "wing" [2]=> string(3) "CFD" [3]=> string(10) "validation" [4]=> string(7) "winglet" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(20) "A380-as repülőgép" [1]=> string(7) "szárny" [2]=> string(34) "numerikus áramlástani vizsgálat" [3]=> string(11) "validáció" [4]=> string(14) "szárnyvéglap" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#816 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(8) { ["submissionFileId"]=> int(3123) ["id"]=> int(163) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(215) ["seq"]=> int(0) ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#158 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(239) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-11-04" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 10:46:58" ["primaryContactId"]=> int(334) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(5) ["submissionId"]=> int(300) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(5) "57-66" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2019.2.4" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(970) "

The expansion of complex systems has taken on considerable proportions. Due to the increase in numericity and the conditions of use, the risk of errors and accidents increases. Reducing this risk can be obtained by designing complex systems. Complex systems are built up of a combination of distributed collaborative subsystems. The design can be divided into two main parts, the behaviour of the components and the overall operation of the components. The protocol describes the communication and collaboration of the components. Complex systems can be open and closed, but they should always be treated as open in terms of protocol, so one cannot trust the units to follow the expected behaviour. The task of the protocol is to prevent escalation of the component failure and the internal error of the protocol. The design of the current complex systems is reviewed and summarised. Their effective methods are integrated into a complex system design guideline.

" ["hu_HU"]=> string(1078) "

A komplex rendszerek térnyerése jelentős méreteket öltött. A számosság növekedése és a felhasználási körülményekből következően a hibák, balesetek kockázata növekszik. Ez a kockázat a komplex rendszerek tervezése által csökkenthető. A komplex rendszerek elosztott együttműködő alrendszerek kommunikációjának együtteséből épülnek fel. A tervezés két fő részre bontható, a részegységek viselkedése és a részegységek együttműködése. A részegységek kommunikációját és együttműködését a protokoll írja le. A komplex rendszerek lehetnek nyitottak és zártak, de protokoll tekintetében mindig nyitottként kell kezelni, tehát nem lehet megbízni a részegységekben az elvárt viselkedés betartásában. A protokoll feladata a részegységek hibájának és a protokoll belső hibájának eszkalációját gátolni. A jelenlegi komplex rendszerek tervezési módszereit tekintjük át és foglaljuk össze. Ezek eredményes módszereit integráljuk egy komplex rendszer tervezési iránymutató-ajánlásban.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(28) "László Ady, Dániel Tokody" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(66) "Effects and Design Guidelines for Communicating in Complex Systems" ["hu_HU"]=> string(75) "Komplex rendszerek kommunikációjának hatásai és tervezési irányelvei" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#847 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(334) ["email"]=> string(29) "adylaszlo@nexttechnologies.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(239) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6702-6000" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(41) "NextTechnologies Kft.; Subi-Ker 2000 Kft." ["hu_HU"]=> string(41) "NextTechnologies Kft.; Subi-Ker 2000 Kft." } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(175) "

Kísérleti fejlesztés vezető

" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(3) "Ady" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#850 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(335) ["email"]=> string(33) "tokody.daniel@nexttechnologies.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(239) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9984-0434" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(6) "Tokody" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "Dániel" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(15) "complex systems" [1]=> string(19) "distributes systems" [2]=> string(8) "protocol" [3]=> string(9) "fail-safe" [4]=> string(16) "mission critical" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(18) "komplex rendszerek" [1]=> string(20) "elosztott rendszerek" [2]=> string(9) "protokoll" [3]=> string(22) "hibabiztos (fail-safe)" [4]=> string(32) "üzemkritikus (mission critical)" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#852 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(8) { ["submissionFileId"]=> int(3126) ["id"]=> int(166) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(239) ["seq"]=> int(0) ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#83 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(212) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-05-29" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 10:56:25" ["primaryContactId"]=> int(299) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(6) ["submissionId"]=> int(270) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(5) "67-76" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2019.2.5" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(374) "

This paper deals with the prospect of using cellular network signals as one of the candidates from the signals of opportunity as a supplementary or alternative source for navigation and positioning via on-board software defined radio. A low cost system for modelling GSM coverage over particular area is proposed.

 

" ["hu_HU"]=> string(258) "

Ez a tanulmány bemutatja, hogy lehet a mobilhálózatot – mint alternatív, kiegészítő navigációs lehetőséget – szoftverrádiókkal ellenőrizni. A javasolt alacsony költségű rendszer a GSM-lefedettséget modellezi egy adott területen.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(13) "Marek Košuda" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(83) "Signals of Opportunity: Using Signal Defined Radios to Identify Potential Candidate" ["hu_HU"]=> string(92) "Kisegítő jelek: szoftverrádió alkalmazása a lehetséges jelforrások meghatározására" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#849 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(299) ["email"]=> string(20) "marek.kosuda@tuke.sk" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(212) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "SK" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4179-4738" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(55) "Technical university of Košice, Faculty of Aeronautics" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(47) "

technician for educational affairs 

" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Košuda" ["hu_HU"]=> string(7) "Košuda" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Marek" ["hu_HU"]=> string(5) "Marek" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#855 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4402) ["email"]=> string(19) "stano.szabo@tuke.sk" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(212) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "SK" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2403-2288" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Szabo" ["hu_HU"]=> string(5) "Szabo" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Stanislav" ["hu_HU"]=> string(9) "Stanislav" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(22) "signals of opportunity" [1]=> string(22) "software defined radio" [2]=> string(24) "opportunistic navigation" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(16) "kisegítő jelek" [1]=> string(15) "szoftverrádió" [2]=> string(22) "kisegítő navigáció" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#857 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(3127) ["id"]=> int(167) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(212) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)
object(Publication)#86 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(193) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-08-27" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 11:04:06" ["primaryContactId"]=> int(275) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(7) ["submissionId"]=> int(248) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(5) "77-93" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2019.2.6" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1121) "

Flight is inherently dangerous: in an emergency situation (such as a threat of hypoxia and overload, or in time-constraint) the pilot’s actual physical-mental performance might deteriorate rapidly, accompanied by the imbalance of the vegetative nervous system, that is stress. The increased stress and the consequences (reduced sensorial perception, loss of situational awareness) can lead to erroneous physical acts and responses, itself revoking new stress and momentary incapacitation with a psychic background. Our target is to evaluate the physiological stress in ground-based aeromedical stressor settings (in barochamber simulated hypobaric hypoxia) combined with Virtual Reality as a visualised flight simulation. Furthermore, we accomplish real flight stress assessments, as well on board of Gripen multirole fighter aircraft and during parachute deployment. We evaluate the stress reaction of the heart-brain axis by Heart Rate Variability (pulse variance) parameters produced by Firstbeat Bodyguard 2 and adapted to real flight (aerobatic flight of Gripen and paratrooper’s jump).

 

" ["hu_HU"]=> string(1218) "

A repülés veszélyes üzem: repülési vészhelyzetben, az élettani fenyegetettség (oxigénhiány, gyorsulás-túlterhelés) jelentkezésekor vagy időkényszerben a pilóta, mint operátor pillanatnyi fizikai-szellemi teljesítménye elégtelenné válhat, amelyet a vegetatív idegrendszer egyensúlyvesztése, stresszállapot kísér. A fokozott stressz és alkalmanként a stresszreakció okozta korlátozott szenzoros érzékelés, téves helyzetértékelés hibás fizikai válaszreakciót eredményez, ami önmagában újra stresszt, akár pillanatnyi cselekvőképtelenséget okoz, pszichés alapon. Célunk az élettani stresszreakció vizsgálata részben földi körülmények között, élettani stresszor (például barokamrában előidézett hypobariás hypoxia) és VR (virtual reality) vizuális szimulációs berendezések kombinációjával, részben valós repülési körülmények között. A szív–agy tengely stresszreakcióját a szívfrekvencia-variabilitás (HRV) vagy pulzusvariancia-mérésekkel követtük, a mérőműszer (Firstbeat Bodyguard) által biztosított adaptációval valós repülési körülmények, vadászpilóta-műrepülés és ejtőernyős ugrás során is.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(33) "Sándor András Dr. habil. Szabó" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(99) "Stress and Flight (Heart Rate Variability Parameters in Simulated and Real Flight Stress Situation)" ["hu_HU"]=> string(117) "Stressz és a repülés (szívfrekvencia paraméterek jellemzése szimulált és valós repülési stresszhelyzetben)" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#854 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(275) ["email"]=> string(19) "sasi19620@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(193) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-1362-4723" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Szabó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(15) "Sándor András" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(21) "aeromedical stressors" [1]=> string(67) "hypoxia and acceleration produced heart rate variability parameters" [2]=> string(14) "pulse variance" [3]=> string(27) "VR (virtual reality) flight" } ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(30) "repülésélettani stresszorok" [1]=> string(47) "hypoxia és gyorsulás-túlterhelés okozta HRV" [2]=> string(15) "pulzusvariancia" [3]=> string(30) "VR (virtual reality) repülés" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#862 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(8) { ["submissionFileId"]=> int(3128) ["id"]=> int(168) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(193) ["seq"]=> int(0) ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#843 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(194) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-11-04" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 11:15:58" ["primaryContactId"]=> int(276) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(8) ["submissionId"]=> int(249) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(6) "95-113" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2019.2.7" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(582) "

The main purpose of this study is to examine where Romania is currently in the developing air traffic. What factors play the most role in the development of Romanian regional airports. Is it true that the air traffic of Romanian regional airports has grown remarkably in recent years? Did the air traffic of Romanian regional airports really develop much more dynamically over the last four years than the Hungarian or Austrian airports? Is it true that the air traffic of some Romanian regional airports is now well over the size of their catchment area and collection area?

" ["hu_HU"]=> string(628) "

E tanulmány legfőbb célja az, hogy megvizsgálja, Románia hol tart jelenleg a légi forgalom fejlesztésében. Milyen tényezők játszanak leginkább szerepet a román regionális repülőterek fejlődésében? Igaz-e az, hogy a román regionális repülőterek forgalma kiugróan nőtt az elmúlt években? Vajon a román regionális repülőterek forgalma valóban jóval dinamikusabban fejlődött az elmúlt négy évben, mint a magyar vagy az osztrák repülőterek? Igaz-e az, hogy egyes román regionális repülőterek forgalma mára már jóval meghaladja vonzáskörzetük, gyűjtőterületük nagyságát?

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(17) "Péter Novoszáth" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(76) "Main Features of the Operation and Development of Romanian Regional Airports" ["hu_HU"]=> string(88) "A román regionális repülőterek működésének és fejlesztésének főbb jellemzői" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#856 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(276) ["email"]=> string(26) "Novoszath.Peter@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(194) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-8755-6858" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(10) "Novoszáth" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(47) "increasing the competitiveness of rural regions" [1]=> string(17) "regional airports" [2]=> string(20) "regional development" [3]=> string(26) "Romanian regional airports" [4]=> string(36) "the association of Romanian airports" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(35) "a román repülőterek szövetsége" [1]=> string(52) "a vidéki régiók versenyképességének növelése" [2]=> string(25) "regionális fejlesztések" [3]=> string(25) "regionális repülőterek" [4]=> string(32) "román regionális repülőterek" [5]=> string(23) "területi fejlesztések" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#844 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(8) { ["submissionFileId"]=> int(3138) ["id"]=> int(176) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(194) ["seq"]=> int(0) ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#817 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(200) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-05-29" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 12:46:00" ["primaryContactId"]=> int(284) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(9) ["submissionId"]=> int(257) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(7) "115-126" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2019.2.8" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(776) "

Rotor blades of an autorotating helicopter or a gyrocopter work very similarly to the rotor blades of a wind turbine in skew wind. In this publication we present the results of a multiple analysis of a rotor blade of a rotary-wing airplane, but the analyses were performed with a software package developed for investigation of wind turbine blades. The results of several analyses seem to be valid for rotary-wing airplanes in some special, but very important cases, and can be useful for more detailed investigation. It was stated, that the fact leads to uninterpretable numerical solutions, that the angle between the undisturbed airflow and the Tip Path Plane is much lower in case of helicopters and gyrocopters than by wind turbines in most operational conditions.

" ["hu_HU"]=> string(819) "

Az autorotáló helikopterek és az autogírók rotorjának működése nagyon hasonló lehet a ferdén megfújt szélkerekek működéséhez. Ebben a munkában forgószárnyas repülőgépek rotorlapátjainak olyan szimulációit mutatjuk be, amelyeket egy szélturbinák lapátjainak vizsgálatára kifejlesztett alkalmazáscsomag segítségével végeztünk el. Néhány speciális, de nagyon fontos esetben elfogadható, bár a gyakorlatban még ellenőrizendő eredményre jutottunk, amely további, részletesebb vizsgálatok kiinduló pontja lehet. Megállapítottuk, hogy több esetben értelmezhetetlen eredményekhez vezethet az a tény, hogy helikopterek és autogírók esetében a zavartalan áramlás iránya és a lapátvégsík közötti szög jelentősen kisebb, mint a szélturbinák esetében.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(17) "Balázs Dr. Gáti" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(122) "Using Tools Developed for Wind Turbines for Investigating the Aeroelastic Behaviour of the Rotors of Rotary-Wing Airplanes" ["hu_HU"]=> string(140) "Forgószárnyas repülőgép rotorok aeroelasztikus viselkedésének vizsgálata szélturbina lapátok számára kifejelsztett eszközökkel" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#869 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(284) ["email"]=> string(22) "gati.balazs@kge.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(200) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1202-9949" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(58) "BME Járműelemek és Jármű-szerkezetanalízis Tanszék" ["hu_HU"]=> string(58) "BME Járműelemek és Jármű-szerkezetanalízis Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Gáti" ["hu_HU"]=> string(5) "Gáti" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Balázs" ["hu_HU"]=> string(7) "Balázs" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#859 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(535) ["email"]=> string(21) "gausz.tamas@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(200) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7026-0666" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Gausz" ["hu_HU"]=> string(5) "Gausz" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tamás" ["hu_HU"]=> string(6) "Tamás" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(5) "rotor" [1]=> string(11) "rotor blade" [2]=> string(12) "wind turbine" [3]=> string(9) "gyroplane" [4]=> string(8) "autogiro" [5]=> string(12) "autorotation" [6]=> string(14) "aeroelasticity" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(5) "rotor" [1]=> string(11) "rotorlapát" [2]=> string(12) "szélturbina" [3]=> string(10) "autogíró" [4]=> string(13) "autorotáció" [5]=> string(26) "aeroelasztikus jelenségek" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#864 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(3129) ["id"]=> int(169) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(200) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)
object(Publication)#860 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(211) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-07-03" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 12:47:59" ["primaryContactId"]=> int(298) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(10) ["submissionId"]=> int(269) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(7) "127-133" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2019.2.9" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(656) "

Nowadays, depending on the promotion of the principles of the knowledge-based economy in the field of air transport, the use of information technology is a vitally important activity of a modern airline manager in order to increase efficiency in decision making. The paper deals with information technologies necessary for applying the principles of knowledge economy in air transport business. Direct attention is paid to paperless offices, cloud technologies, outsourcing of information technologies and their interconnection leading to the overall harmonisation of communication between individual means, whether personal or business informatics.

" ["hu_HU"]=> string(754) "

Napjainkban, a tudásalapú gazdaság elveinek a légi közlekedés területén történő előmozdításától függően, az információs technológia használata a modern légitársaság vezetőjének létfontosságú tevékenysége a döntéshozatal hatékonyságának növelése érdekében. A tanulmány a tudásalapú gazdaság elveinek a légi közlekedésben való alkalmazásához szükséges informatikai technológiákkal foglalkozik. Közvetlen figyelmet fordítanak a papírmentes irodákra, a Cloud technológiákra, az információs technológiák kiszervezésére és azok összekapcsolására, ami az egyéni eszközök, akár személyes, akár üzleti informatika közötti kommunikáció általános harmonizációjához vezet.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(30) "Edina Jenčová, Jozef Galanda" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(39) "Electronisation of the Airline's Office" ["hu_HU"]=> string(48) "A légitársaság hivatalának elektronizálása" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#853 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(298) ["email"]=> string(21) "edina.jencova@tuke.sk" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(211) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "SK" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2737-0119" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(65) "Faculty of Aeronautics, Technical University in Košice, Slovakia" ["hu_HU"]=> string(48) "Légugyi kar, Muszaki Egyetem, Kassa, Szlovákia" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(22) "

egyetemi tanár

" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Jenčová" ["hu_HU"]=> string(9) "Jenčová" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Edina" ["hu_HU"]=> string(5) "Edina" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#873 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(300) ["email"]=> string(21) "jozef.galanda@tuke.sk" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(211) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "SK" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6952-3369" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Galanda" ["hu_HU"]=> string(7) "Galanda" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Jozef" ["hu_HU"]=> string(5) "Jozef" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(17) "knowledge economy" [1]=> string(5) "cloud" [2]=> string(16) "paperless office" [3]=> string(11) "outsourcing" [4]=> string(12) "hybrid cloud" [5]=> string(11) "data mining" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(13) "közgazdaság" [1]=> string(6) "felhő" [2]=> string(18) "papírmentes iroda" [3]=> string(12) "kiszervezés" [4]=> string(13) "hybrid felhő" [5]=> string(15) "adatbányászat" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#875 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(3139) ["id"]=> int(177) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(211) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)

Tűzoltók egészségügyi kockázatai

Mikula Branko, Jenčová Edina, Vajdová Iveta, Blaško Daniel
doi: 10.32560/rk.2019.2.10
135-144.
object(Publication)#858 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(214) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-11-04" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 11:59:20" ["primaryContactId"]=> int(302) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(11) ["submissionId"]=> int(272) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(7) "135-144" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32560/rk.2019.2.10" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1211) "

Firefighters face unique occupational health risks caused by the specific nature of their work. They consistently operate in rough work environment with excessive heat, dense smoke, emotionally demanding situations, extreme physical challenges and toxic chemicals. This paper aimed to investigate the working conditions and mental health of firefighters. The paper has four main parts. The first part reports about the main risks to firefighters’ health. The next part is dealing with the posttraumatic stress disorder. The study is mentioning predictors of psychological distress and aspects of the health prevention of firefighters. The final part of the paper is dedicated to the outcomes of the mental health research of firefighters. The main objective of the firefighters’ work is to save lives, extinguish fire and property protection. It really does not matter whether this is a fire burst out in a residential area, industrial plant or their duty is performed at an airplane accident. Their fundamental mission is always the same. Therefore, the paper should be understood in a wider context and applicable on firefighters involved in fire extinguishing of airplanes, cars or boats as well.

" ["hu_HU"]=> string(969) "

A tűzoltók munkájuk sajátos jellegéből adódóan egyedülálló munkahelyi kockázatokkal szembesülnek. Folyamatosan durva munkakörnyezetben, túlzott hővel, sűrű füsttel, érzelmileg igényes helyzetekkel, extrém fizikai kihívásokkal és mérgező vegyszerekkel dolgoznak. Ez a tanulmány a tűzoltók munkakörülményeinek és mentális egészségének vizsgálatára irányult. A cikknek négy fő része van. Az első rész a tűzoltók egészségével kapcsolatos fő kockázatokról számol be. A következő rész a poszttraumatikus stressz-rendellenességgel foglalkozik. A tanulmány a pszichológiai zavarok előrejelzőit és a tűzoltók egészségmegőrzésének szempontjait említi. A cikk utolsó része a tűzoltók mentális egészségéhez kapcsolódó kutatások eredményeit taglalja és tágabb értelemben kell értelmezni – a repülőgépek, autók vagy hajók tűzoltásában részt vevő tűzoltókra is alkalmazható.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(62) "Branko Mikula, Edina Jenčová, Iveta Vajdová, Daniel Blaško" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(33) "Some Health Risks to Firefighters" ["hu_HU"]=> string(38) "Tűzoltók egészségügyi kockázatai" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(4) { [0]=> object(Author)#866 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(303) ["email"]=> string(21) "branko.mikula@tuke.sk" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(214) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "SK" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1644-8964" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Mikula" ["hu_HU"]=> string(6) "Mikula" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Branko" ["hu_HU"]=> string(6) "Branko" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#879 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(302) ["email"]=> string(21) "edina.jencova@tuke.sk" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(214) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "SK" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2737-0119" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(65) "Faculty of Aeronautics, Technical University in Košice, Slovakia" ["hu_HU"]=> string(48) "Légugyi kar, Muszaki Egyetem, Kassa, Szlovákia" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(22) "

egyetemi tanár

" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Jenčová" ["hu_HU"]=> string(9) "Jenčová" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Edina" ["hu_HU"]=> string(5) "Edina" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#877 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(304) ["email"]=> string(21) "iveta.vajdova@tuke.sk" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(214) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "SK" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1231-8492" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Vajdová" ["hu_HU"]=> string(8) "Vajdová" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Iveta" ["hu_HU"]=> string(5) "Iveta" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [3]=> object(Author)#872 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(305) ["email"]=> string(21) "daniel.blasko@tuke.sk" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(214) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "SK" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-3655-8327" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Blaško" ["hu_HU"]=> string(7) "Blaško" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Daniel" ["hu_HU"]=> string(6) "Daniel" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(11) "firefighter" [1]=> string(4) "risk" [2]=> string(6) "health" [3]=> string(29) "posttraumatic stress disorder" } ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(9) "tűzoltó" [1]=> string(9) "kockázat" [2]=> string(10) "egészség" [3]=> string(26) "poszttraumásstressz-zavar" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#880 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(3130) ["id"]=> int(170) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(214) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)
object(Publication)#863 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(270) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-07-03" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 12:06:02" ["primaryContactId"]=> int(377) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(12) ["submissionId"]=> int(338) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(7) "145-158" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32560/rk.2019.2.11" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(817) "

Aviation is a complex activity in which human factor has a major importance. Human failure or missing to perceive the given problem may lead to accidents and catastrophe. In my research, I am looking for the answer to the following question: provided that before the accident the pilot or the air traffic controller were able to feel the dangers looming ahead and acted accordingly, could negative outcome be prevented? By selecting pilot and air traffic controller candidates, could we take it into account that people making a decision intuitively-rationally, would be able to avoid accidents effectively? Introducing the proper tests, could we sort the candidates who have these qualities? Could we improve these qualities? It would result in decreasing the number of aviation events with negative outcome.

" ["hu_HU"]=> string(1179) "

A repülés egy olyan összetett tevékenyég, amelyben az emberi tényezőknek kiemelt jelentősége van. Az emberi hiba vagy az adott probléma észlelésének elmaradása balesethez, katasztrófához vezethet. Vizsgálatom során arra keresem a választ, hogy abban az esetben, ha a repülőgépet vezető pilóta vagy a légiforgalmi irányító képes lenne, hogy a baleset bekövetkezte előtt megérezze a fenyegető veszély jelenlétét és képes lenne annak megfelelően cselekedni, akkor megelőzhetővé válhatna-e a negatív kimenetel? Emiatt fontos kérdés lenne arra választ kapni, hogy a pilótajelöltek és légiforgalom-irányító jelöltek kiválogatásánál figyelembe lehetne-e venni azt a tényezőt, hogy az intuitíven racionálisan döntő emberek kellő gyakorlattal hatékonyabban képesek lennének elhárítani a baleseteket? Megfelelő gyakorlati tesztek bevezetésével képesek lehetnénk-e kiszűrni a jelöltek közül azokat, akik ilyen képességekkel rendelkeznek? Képesek lehetnénk-e e képesség fejlesztésére? Ami a gyakorlatban a negatív kimenetelű repülési események számának csökkenését tudná eredményezni.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(17) "Szilvia Dr. Pető" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(90) "Mapping Intuition as a Human Factor and Developing It in order to Increase Aviation Safety" ["hu_HU"]=> string(142) "Az intuíció, mint humán tényező feltérképezése, fejlesztésének lehetőségei a repülésbiztonság hatékonyságának növeléséhez" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#874 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(377) ["email"]=> string(30) "doktorszenasiszilvia@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(270) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7480-3063" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(72) "

GINOP AVIATION HUMAN

Sportorvos szakértő, kutató orvos

" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Pethő" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Szilvia" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(9) "intuition" [1]=> string(12) "human factor" [2]=> string(8) "aviation" [3]=> string(15) "pilot candidate" [4]=> string(32) "air traffic controller candidate" [5]=> string(15) "ego-flexibility" [6]=> string(22) "rationality-divination" [7]=> string(11) "simulations" } ["hu_HU"]=> array(11) { [0]=> string(21) "intuíció/megérzés" [1]=> string(16) "humán tényező" [2]=> string(9) "repülés" [3]=> string(14) "pilótajelölt" [4]=> string(33) "légiforgalmi irányító jelölt" [5]=> string(15) "egorugalmasság" [6]=> string(25) "észszerűség-megérzés" [7]=> string(9) "Firstbeat" [8]=> string(4) "Muse" [9]=> string(9) "barokamra" [10]=> string(12) "szimuláció" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#886 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(8) { ["submissionFileId"]=> int(3131) ["id"]=> int(171) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(270) ["seq"]=> int(0) ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#861 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(329) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-11-04" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 12:11:40" ["primaryContactId"]=> int(452) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(13) ["submissionId"]=> int(402) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(7) "159-175" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32560/rk.2019.2.12" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(584) "

In joint operations, the air force takes part in providing fire support for ground troops and carries out air transport and the protection of important sites and concentration of troops, as well as air search and rescue tasks. In my article, I present the system of documents regulating the fire support tasks of the air force. I describe the possibilities of fire support to be provided by national tactical fixed-wing and helicopter forces through their tactical specification. I also present planning and coordination procedures related to air force fire support operations.

" ["hu_HU"]=> string(636) "

A légierő az összhaderőnemi műveletekben részt vesz a szárazföldi csapatok tűztámogatásában, végrehajtja a légi szállítási, a fontosabb objektumok és csapatcsoportosítások oltalmazási, továbbá a légi kutató-mentő feladatokat. Cikkemben bemutatom a légierő tűztámogatási feladatait szabályzó okmányrendszert, az alkalmazható repülőeszközök és fegyverrendszerek harcászattechnikai jellemzőin keresztül ismertetem a hazai harcászati repülő, illetve helikopteres erők által biztosított tűztámogatási lehetőségeket, valamint azok tervezésének és koordinálásának kérdéseit.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(12) "Levente Réz" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(37) "The Fire Support Role of the Airforce" ["hu_HU"]=> string(38) "A légierő tűztámogatási feladatai" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#890 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(452) ["email"]=> string(17) "rezlevi@yahoo.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(329) ["seq"]=> int(13) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5186-7438" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(4) "Réz" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "Levente" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(16) "joint operations" [1]=> string(9) "air force" [2]=> string(19) "tactical fixed-wing" [3]=> string(10) "helicopter" [4]=> string(12) "fire support" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(27) "összhaderőnemi műveletek" [1]=> string(9) "légierő" [2]=> string(20) "harcászati repülő" [3]=> string(10) "helikopter" [4]=> string(15) "tűztámogatás" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#868 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(8) { ["submissionFileId"]=> int(3133) ["id"]=> int(172) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(329) ["seq"]=> int(0) ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#878 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(332) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-07-08" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 12:30:01" ["primaryContactId"]=> int(459) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(14) ["submissionId"]=> int(409) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(7) "177-192" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32560/rk.2019.2.13" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(828) "

This paper discusses the first 48 hours of a post-disaster relief system after the outbreak of the disaster. The system works in a metropolitan city. The city can get only what the system can provide in this period. Long distance relief arrives later. The relief system starts to work automatically just after the disaster. The system has personnel. However, the objective of the design is that many functions are served by automatic systems. Among others the transportation of the relief items and many communication functions belong to that category. Another important such function is the selection of the persons to be transported to hospitals. The paper discusses the organisational structure, the ideal work, and the costs of the relief system. It also analyses further technical problems including non-solved ones.

" ["hu_HU"]=> string(974) "

A világ számos nagyvárosa földrengésveszélyes övezetben fekszik. Ebben a dolgozatban ennek megfelelően egy nagyvárosban működő katasztrófaelhárítási rendszert tárgyalok. A városban valamilyen katasztrófára számítunk, például földrengésre és azt követő cunamira. Az előrejelzések szerint mind a halottak, mind a sebesültek száma tízezrekben mérhető. A rendszer a katasztrófa után azonnal, automatikusan működésbe lép. Természetesen egyes funkciókat emberek látnak el, de a cél az, hogy minél többet automata rendszerek lássanak el. A segélycsomagok kiszállítása forgószárnyú drónokkal történik. Ugyancsak drónok végzik a felderítést, a járőrözést és a kisebb, egyéni segélycsomagok kiszállítását. A dolgozat tárgyalja a rendszer elveit, ideáltipikus működését, a nyújtott szolgáltatásokat, a felhasználható járműveket, egyéb műszaki kérdéseket és a pénzügyi vonatkozásokat.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(15) "Béla Vízvári" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(131) "On Post-Disaster Relief System which is Based on Aerial Vehicles and Serves a Large-Scale Metropolitan City: Concept and Principles" ["hu_HU"]=> string(118) "Repülési technológiára alapozott, nagyvárosi, kiterjedt katasztrófa utáni mentőszervezet: koncepció és elvek" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#894 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(459) ["email"]=> string(23) "bela.vizvari@emu.edu.tr" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(332) ["seq"]=> int(14) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1349-1035" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(70) "Department of Industrial Engineering, Eastern Mediterranean University" ["hu_HU"]=> string(57) "Kelet Földközi tengeri Egyetem, Ipari Mérnök Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(33) "

egyetemi tanár, professor

" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(9) "Vízvári" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(5) "Béla" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(8) "disaster" [1]=> string(22) "disaster relief system" [2]=> string(10) "earthquake" [3]=> string(7) "tsunami" [4]=> string(3) "UAV" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "katasztrófa" [1]=> string(25) "katasztrófa-elhárítás" [2]=> string(12) "földrengés" [3]=> string(6) "cunami" [4]=> string(5) "drón" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#889 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(8) { ["submissionFileId"]=> int(3134) ["id"]=> int(173) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(332) ["seq"]=> int(0) ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#885 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(338) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-07-03" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 12:35:30" ["primaryContactId"]=> int(468) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(15) ["submissionId"]=> int(415) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(7) "193-201" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32560/rk.2019.2.14" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(914) "

The article aims at exploring how the public sector can benefit from the examples of the private one, how can it effectively innovate to serve citizens better and more efficiently. The ability of effective management is no less important in order to make the right decisions in the policy planning process and to achieve the set goals. In modern democracies, the political leadership of various branches turn over more frequently and to a larger extent than it does in the private corporations. A government could adopt some of the efficient models from the business sector and adjust them to the public domain accordingly. For this reason, examples will be drawn based on the practices of some famous business models as Adobe or Google. Concluding ideas will be discussed with regard to the main needs for a government to innovate by working with the private sector or attracting new public sector leaders.

" ["hu_HU"]=> string(1087) "

A cikk célja annak vizsgálata, milyen, a vállalati szférában megszokott megoldásokat érdemes átültetni a közszféra szervezeti gyakorlatába ahhoz, hogy azok az állampolgárok számára hatékonyabb és eredményesebb szolgáltatásokat nyújthassanak. A hatékony vezetés e téren sem kevésbé fontos ahhoz, hogy a közpolitikai folyamatok során a megfelelő döntések segíthessék a kitűzött célok elérését. A modern demokráciákban az egyes ágazatok politikai vezetése a magánszféráéhoz képest erősebb fluktuációt mutat. Ennek hatásait enyhítheti a magánszektorban alkalmazott bizonyos megoldások átvétele és hozzáidomítása a közszektor sajátos közegéhez. Ennek bemutatására alkalmas példákkal szolgálnak olyan nemzetközi vállalatok, mint az Adobe vagy a Google. A záró gondolatok összegzik, milyen kormányzati igények teszik szükségessé napjainkban a közszervezetek megújulását és együttműködését a magánszektorral azért, hogy a közszervezetek vezetői pozíciói kellőképpen vonzóvá válhassanak.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(17) "Nina Samarguliani" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(55) "What the Public Sector Could Learn from the Private One" ["hu_HU"]=> string(48) "Mit tanulhat a közszféra a privát szektortól" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#898 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(468) ["email"]=> string(27) "samarguliani.nina@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(338) ["seq"]=> int(15) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-2340-6842" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(44) "

National University of Public service

" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(12) "Samarguliani" ["hu_HU"]=> string(12) "Samarguliani" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Nina" ["hu_HU"]=> string(4) "Nina" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(14) "private sector" [1]=> string(20) "effective governance" [2]=> string(21) "administration models" [3]=> string(21) "public administration" [4]=> string(13) "public sector" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(11) "közszféra" [1]=> string(13) "magánszektor" [2]=> string(22) "hatékony kormányzás" [3]=> string(26) "adminisztrációs modellek" [4]=> string(14) "közigazgatás" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#893 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(3135) ["id"]=> int(174) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(338) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)
object(Publication)#165 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(352) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2019-07-03" ["lastModified"]=> string(19) "2020-06-11 12:41:11" ["primaryContactId"]=> int(486) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(16) ["submissionId"]=> int(433) ["status"]=> int(3) ["urlPath"]=> string(0) "" ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2019) ["issueId"]=> int(23) ["licenseUrl"]=> string(42) "http://creativecommons.org/licenses/by/4.0" ["pages"]=> string(7) "203-210" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32560/rk.2019.2.15" ["pub-id::publisher-id"]=> string(0) "" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(853) "

The increase in the number of risks during the last decades triggers governments to search for the best ways to avert or mitigate these risks. The Palestinian Government is working in an unpredictable environment that rafts with risks and uncertainty due to the political instability and restrictions of occupation. Although there are many risks that the Palestinian institutions may face, this study focuses on two main interconnected ones. These two are the cut-off or decrease of the subsidies from international donors and the non-transfer of clearance revenues to the Palestinian National Authority by the Israeli Government. The likelihood of occurrence of these two risks and their impacts on the performance of the Palestinian institutions is pretty high. This study recommends a set of measures to decrease the effect of these two risks.

" ["hu_HU"]=> string(968) "

A növekvő számú kockázati tényezők miatt a kormányok igyekeznek a legjobb módszereket megtalálni ezek enyhítésére vagy megelőzésére. A palesztin kormány kiszámíthatatlan környezetben dolgozik, amelyet a politikai instabilitás és a megszállás korlátozásai miatti kockázat és bizonytalanság okoz. Annak ellenére, hogy a palesztin intézményeknek sok kockázattal kell szembenézniük, ez a tanulmány két fő, egymással összefüggő kockázatra összpontosít. Ez a két kockázat a nemzetközi adományozóktól származó támogatások megvonása vagy csökkentése, valamint az izraeli kormány által a palesztin nemzeti hatóságnak nyújtott adóbevételek kifizetésének elmulasztása. A két kockázat előfordulásának valószínűsége és azok hatása a palesztin intézmények teljesítményére meglehetősen magas. Ez a tanulmány olyan intézkedéseket javasol, amelyek csökkenthetik e két kockázat hatását.

" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(15) "Khalil Sulaiman" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(43) "Risk Management in Palestinian Institutions" ["hu_HU"]=> string(50) "A palesztin kockázatkezelés intézményrendszere" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#895 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(486) ["email"]=> string(18) "saqersul@yahoo.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(352) ["seq"]=> int(16) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4866-7694" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(49) "

PhD Student, NUPS (doktorandusz, NKE ÁKK)

" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Sulaiman" ["hu_HU"]=> string(8) "Sulaiman" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Khalil" ["hu_HU"]=> string(6) "Khalil" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(15) "risk management" [1]=> string(18) "international aids" [2]=> string(18) "clearance revenues" [3]=> string(30) "Palestinian National Authority" [4]=> string(22) "Palestinian Government" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(17) "kockázatkezelés" [1]=> string(21) "nemzetközi segélyek" [2]=> string(14) "adóbevételek" [3]=> string(27) "Palesztin Nemzeti Hatóság" [4]=> string(18) "Palesztin Kormány" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#900 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(3136) ["id"]=> int(175) ["isApproved"]=> bool(true) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(352) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)