Teljes szám
A Single Fuel Concept realitásai a fenntarthatóság tükrében
The NATO Single Fuel Concept (SFC) aims to simplify fuel logistics and ensure interoperability among allied armed forces by using a single type of fuel – typically JP-8 – across land, air, and maritime platforms. But the challenges of climate change and sustainability objectives are setting new directions for military energy use. This paper reviews the development of SFC, its current application practices and examines how sustainable aviation fuels can be integrated into the concept without compromising efficiency or interoperability.
" ["hu_HU"]=> string(707) "A NATO Single Fuel Concept (SFC) célja az üzemanyag-ellátási logisztika egyszerűsítése és a szövetséges haderők interoperabilitásának biztosítása a szárazföldi, légi és tengeri platformokon, egy egységes tüzelőanyag – jellemzően JP-8 – alkalmazásával. A klímaváltozás jelentette kihívások és a fenntarthatósági célkitűzések azonban új irányokat jelölnek ki a katonai energiafelhasználás terén. Jelen tanulmány áttekinti az SFC kialakulását, jelenlegi alkalmazási gyakorlatát, valamint vizsgálja, hogyan illeszthetők be a fenntartható repülési tüzelőanyagok a koncepcióba anélkül, hogy sérülne a hatékonyság vagy az interoperabilitás.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(63) "Realities of the Single Fuel Concept in Terms of Sustainability" ["hu_HU"]=> string(64) "A Single Fuel Concept realitásai a fenntarthatóság tükrében" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Csató Péter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#736 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(10654) ["email"]=> string(17) "cspetur@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8372) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9515-5376" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(122) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Műszaki Doktori Iskola
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Csató" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(19) "single fuel concept" [1]=> string(25) "sustainable aviation fuel" [2]=> string(16) "interoperability" [3]=> string(14) "climate change" [4]=> string(20) "harmful gas emission" [5]=> string(20) "NATO decarbonization" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(31) "egységes üzemanyag koncepció" [1]=> string(37) "fenntartható repülőgép-üzemanyag" [2]=> string(18) "interoperabilitás" [3]=> string(16) "klímaváltozás" [4]=> string(24) "károsanyag-kibocsátás" [5]=> string(21) "NATO dekarbonizáció" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#749 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(43209) ["id"]=> int(6626) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8372) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A repülésbiztonsági kockázatelemzési eljárások evolúciója II.
As many hazardous operations, aviation can only be carried out on the basis of acceptable and
unacceptable risks, i.e. risks that must be managed. The purpose of writing this article is to continue the presentation, possible interrelationship and usefulness of risk analysis procedures that have emerged since the 1960s. It is intended to describe risk analysis and visualisation procedures that can be applied to the analysis of complex, multi-integrated systems in addition to linear risk analysis procedures. However, understanding and applying the models that emerged after the 2000s is as complex a task as the systems they are designed to analyse. This article aims, among other things, to help in understanding this complex vision. The research method chosen was based mainly on a review of the foreign literature.
Mint sok veszélyes üzem, a légi közlekedés is csak elfogadott és elfogadhatatlan, azaz kezelendő kockázatok mentén valósítható meg. A cikk megírásának célja, hogy folytassa az 1960-as évektől megjelenő kockázatelemzési eljárások bemutatását, esetleges egymásra épülését, használhatóságát. Ismertetni kívánja azon kockázatelemzési és szemléltetési eljárásokat, amelyek a lineáris kockázatelemzési eljárásokon túl a komplex, többszörösen összetett rendszerek elemzésére is alkalmazhatók. A 2000-es évek után megjelenő modellek megértése, alkalmazása ugyanakkor legalább annyira nehéz, összetett feladat, mint azon rendszerek megértése, amelyek elemzésére ezen modellek készültek. A cikk többek között ezen komplex látásmód megértésében is próbál segítséget nyújtani. A választott kutatási módszer alapvetően a külföldi szakirodalom feldolgozásán alapult.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(52) "The Evolution of Risk Analysis in Aviation Safety II" ["hu_HU"]=> string(70) "A repülésbiztonsági kockázatelemzési eljárások evolúciója II." } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Beller Balázs" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#765 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(10175) ["email"]=> string(17) "balub77@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8010) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0009-6117-1026" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(32) "HM Állami Légügyi Főosztály" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(91) "Repülésbiztonsági és Repülőtérfelügyeleti Osztály, vezető kiemelt főtiszt
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Beller" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Balázs" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(15) "risk assessment" [1]=> string(15) "risk management" [2]=> string(19) "linear event modell" [3]=> string(31) "complex non-linear event modell" [4]=> string(4) "FRAM" [5]=> string(5) "STAMP" [6]=> string(4) "STPA" } ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(17) "kockázatelemzés" [1]=> string(21) "kockázatok kezelése" [2]=> string(25) "lineáris esemény modell" [3]=> string(37) "komplex nem lineáris esemény modell" [4]=> string(4) "FRAM" [5]=> string(5) "STAMP" [6]=> string(4) "STPA" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#769 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(43210) ["id"]=> int(6627) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8010) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Légi forgalmi irányítók képzésének és kiválasztásának perspektivikus lehetőségei XR-alapokon humánteljesítmény-diagnosztikai támogatással
The increase in air traffic puts an increased burden on air traffic controllers, and more and more
people are needed. Traditional training methods are not always suitable for objectively measuring
the success and training progress of candidates, and we assume that one of the keys to success is
the individual’s performance under increased stress. In our research, we examined, among other
things, the relationship between stress and performance using XR-based simulation and human performance diagnostic measurements. The results are promising, but studies on a larger sample are needed for the wider introduction of the method.
A légi forgalom növekedése fokozott terhelést ró a légi forgalmi irányítókra, miközben egyre több emberre lenne szükség. A hagyományos képzési módszerek nem mindig alkalmasak a jelöltek beválásának és képzési előmenetelének objektív mérésére, feltételezésünk szerint a beválás egyik kulcsa az egyén teljesítőképessége fokozott igénybevétel mellett. Kutatásunkban XR-alapú szimulációval és humánteljesítmény-diagnosztikai mérésekkel vizsgáltuk többek között a stressz és a teljesítmény összefüggéseit. Az eredmények ígéretesek, de a módszer szélesebb körű bevezetéséhez további, nagyobb mintán végzett vizsgálatokra van szükség.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(146) "Prospective Opportunities for the Training and Selection of Air Traffic Controllers Using XR Technology Supported by Human Performance Diagnostics" ["hu_HU"]=> string(155) "Légi forgalmi irányítók képzésének és kiválasztásának perspektivikus lehetőségei XR-alapokon humánteljesítmény-diagnosztikai támogatással" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(49) "Füstös Julianna, Vas Tímea, Károly Krisztián" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#774 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10700) ["email"]=> string(25) "fustos.julianna@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8398) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0009-0732-2903" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Füstös" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Julianna" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(17) "Füstös Julianna" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#775 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10699) ["email"]=> string(20) "vas.timea@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8398) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-0082-0370" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(3) "Vas" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Tímea" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#739 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10697) ["email"]=> string(27) "karoly.krisztian@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8398) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5835-7980" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(73) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Károly" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Krisztián" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(11) "air traffic" [1]=> string(20) "xR- extended reality" [2]=> string(15) "virtual reality" [3]=> string(8) "training" [4]=> string(9) "selection" [5]=> string(28) "human performance diagnistic" [6]=> string(6) "stress" } ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(13) "légiforgalom" [1]=> string(2) "xR" [2]=> string(20) "virtuális valóság" [3]=> string(13) "kiválasztás" [4]=> string(8) "képzés" [5]=> string(27) "teljesítmény-diagnosztika" [6]=> string(7) "stressz" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#766 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(43211) ["id"]=> int(6628) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8398) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Orbital Mechanics Two-Body Model for Educational Purposes
Az égi mechanika oktatása rendkívül hálás feladat, mivel nincs olyan diák, akit ne érdekelne az, hogy az égitestek hogyan mozognak az égbolton, vagy egy Föld körüli pályára állított műhold miért marad pályán, vagy hogyan lehet eljutni a Holdra, Marsra vagy nagyobb távolságokra a Naprendszerben, vagy azon túl. Már középiskolai szintű matematikai és fizikai ismeretekkel is meg lehet érteni, illetve le lehet írni a legfontosabb műveleteket, mint például a pályára állás vagy a pályamódosítások, az első és a többi kozmikus sebességek. Az űrdinamika című tárgy oktatásának segítésére létrehoztam egy olyan modellt Matlab/Simulink környezetben, amely alkalmas a fent említett feladatok bemutatására, szemléltetésére, házi feladatok leellenőrzésére. Fontosnak tartottam, hogy a modell egyszerű maradjon, könnyen kezelhető, mégis érdekes legyen a hallgatók számára. Nem utolsósorban a Matlab/Simulink programkörnyezet használatának gyakorlását is segíti.
" ["hu_HU"]=> string(876) "Teaching celestial mechanics is a highly rewarding task, as there is hardly a student who is not intrigued by how celestial bodies move across the sky, how an Earth-orbiting satellite stays in orbit, or how one can travel to the Moon, Mars, or further in the solar system and beyond. Even with only high school-level mathematics and physics knowledge, one can understand and describe key operations such as orbit insertion, orbital manoeuvres, and the concepts of escape velocities. To aid the teaching of the subject “Orbital Mechanics”, I developed a model in the Matlab/Simulink environment, which is suitable for demonstrating these tasks, providing illustrations, and verifying homework. I emphasised keeping the model simple and easy to use while making it interesting for students. Additionally, it serves as a tool for practicing the use of Matlab/Simulink.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(45) "Űrdinamikai kéttest-modell oktatási célra" ["hu_HU"]=> string(57) "Orbital Mechanics Two-Body Model for Educational Purposes" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Szakács Tamás" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#770 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(9912) ["email"]=> string(30) "szakacs.tamas@bgk.uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7842) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7636-7488" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(68) "Óbuda University, Institute of Mechatronics and Vehicle Engineering" ["hu_HU"]=> string(60) "Óbudai Egyetem, Mechatronikai és Járműtechnikai Intézet" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Szakács" ["hu_HU"]=> string(8) "Szakács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tamás" ["hu_HU"]=> string(6) "Tamás" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(19) "Celestial mechanics" [1]=> string(14) "space dynamics" [2]=> string(17) "orbital maneuvers" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(13) "Égimechanika" [1]=> string(11) "űrdinamika" [2]=> string(20) "pályamódosítások" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#777 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(43214) ["id"]=> int(6629) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7842) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Application of Drones in Electrical Power Engineering
A drónok vagy más néven személyzet nélküli eVTOL légi járművek, az elmúlt években jelentős
fejlődésen mentek keresztül, és egyre szélesebb körben találnak alkalmazást a különböző iparágakban. Ez alól a villamos energetikai szektor sem kivétel, ahol a drónok innovatív megoldásokat kínálnak a hagyományos módszerekhez képest. A dróntechnológia bevezetése a villamosenergia-iparba radikálisan átalakította az üzemeltetési módszereket, jelentősen csökkentve a hagyományos ellenőrzési technikákhoz köthető magas költségeket és kockázatokat. A drónok mára elengedhetetlen eszközökké váltak az olyan kritikus energia-infrastruktúra elemeinek, mint például a távvezetékek, szélerőművek és napelemparkok rendszeres ellenőrzésének.
Drones, also known as unmanned eVTOL aircraft, have undergone significant development in recent years and are finding more widespread application in various industries. The electricity sector is no exception, where drones offer innovative solutions compared to traditional methods. The introduction of drone technology into the electricity industry has radically transformed operating methods, significantly reducing the high costs and risks associated with traditional control techniques. Drones have become an essential tool for regular monitoring of critical energy infrastructure elements such as power lines, wind farms and solar farms.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Drónok alkalmazása a villamos energetikában" ["hu_HU"]=> string(53) "Application of Drones in Electrical Power Engineering" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(33) "Terpecz Gábor, Schuster György" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#768 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10054) ["email"]=> string(26) "terpecz.gabor@uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7939) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7899-2837" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(138) "Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Elektronikai és Kommunikációs Rendszerek Intézet Műszertechnikai és Automatizálási Tanszék " ["hu_HU"]=> string(138) "Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Elektronikai és Kommunikációs Rendszerek Intézet Műszertechnikai és Automatizálási Tanszék " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(28) "Egyetemi tanársegéd
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Terpecz" ["hu_HU"]=> string(8) "Terpecz " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(21) "Egyetemi tanársegéd" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#776 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10055) ["email"]=> string(32) "schuster.gyorgy@kvk.uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7939) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-8573-3670" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(153) "Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Elektronikai és Kommunikációs Rendszerek Intézet Műszertechnikai és Automatizálási Tanszék" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Schuster" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "György" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(34) "Egyeteni docens, főiskolai tanár" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(5) "eVTOL" [1]=> string(5) "drón" [2]=> string(18) "villamos hálózat" [3]=> string(10) "naperőmű" [4]=> string(12) "szélturbina" [5]=> string(18) "elektromos energia" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(5) "eVTOL" [1]=> string(5) "drón" [2]=> string(18) "villamos hálózat" [3]=> string(10) "naperőmű" [4]=> string(12) "szélturbina" [5]=> string(18) "elektromos energia" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#773 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(43216) ["id"]=> int(6630) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7939) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }CFD Analysis of the Combustion Process Evolved in the TKT-1 Academic Jet Engine
Az égés egy bonyolult, kémiai reakció által kiváltott folyamat, amelyben a tüzelőanyag a levegőben lévő oxidálószerrel, általában oxigénnel egyesülve hőt termel. Az égés vizsgálata fontos az energiahatékonyság növelése szempontjából, és kulcsfontosságú eleme a további zöldebb megoldásoknak és környezetbarátabb fejlesztéseknek. A CFD-modellezés segítségével világosabb vizualizáció és a termikus tulajdonságok jobb megértése tárható fel. Ezeknek a speciális termikus tulajdonságoknak a megértése lehetővé teszi a különböző tüzelőanyag-típusok pontos és hatékony összehasonlítását. E cikk célja, hogy modellezze az égést egy TKT-1 kísérleti gázturbinás hajtóműben fosszilis szabványos tüzelőanyagokkal, és összegyűjtse az égési kibocsátási paramétereket, hogy megfelelő összehasonlítást tudjon végezni ugyanezzel a folyamattal fenntartható tüzelőanyagok alkalmazása esetén.
" ["hu_HU"]=> string(826) "Combustion is a complicated process induced by a chemical reaction in which fuel combines with the oxidiser, usually oxygen already in the air to generate heat. Investigating combustion is important for increasing energy efficiency and a key component for further greener solutions and cleaner developments. With the help of CFD modelling, clearer visualisation and a better comprehension of thermal properties can be revealed. Understanding those specific thermal properties will allow the accurate and efficient comparison between different types of fuels. Hence, this paper aims to model the combustion in a TKT-1 research turbine engine using fossil standard fuels and collect the combustion emissions parameters to be able to conduct a correct comparison to the same process when sustainable fuels (SAFs) are used.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(79) "A TKT-1 tudományos sugárhajtóműben kialakult égési folyamat CFD-elemzése" ["hu_HU"]=> string(79) "CFD Analysis of the Combustion Process Evolved in the TKT-1 Academic Jet Engine" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(36) "Mhd Bashar Al Kazzaz, Veress Árpád" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#778 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10079) ["email"]=> string(20) "balkazzaz@edu.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7953) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0001-9203-4595" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(50) "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(19) "PhD. Student
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Mhd Bashar" ["hu_HU"]=> string(10) "Mhd Bashar" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Al Kazzaz" ["hu_HU"]=> string(9) "Al Kazzaz" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#781 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10080) ["email"]=> string(23) "veress.arpad@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7953) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1983-2494" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(206) "Department of Aeronautics and Naval Architecture, Faculty of Transportation Engineering and Vehicle Engineering, Budapest University of Technology and Economics, Műegyetem rkp. 3., H-1111 Budapest, Hungary" ["hu_HU"]=> string(177) "Repüléstudományi és Hajózási Tanszék, Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Veress" ["hu_HU"]=> string(6) "Veress" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Árpád" ["hu_HU"]=> string(7) "Árpád" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(12) "CFD analysis" [1]=> string(21) "Combustion simulation" [2]=> string(39) "Combustion chamber outlet gas emissions" [3]=> string(34) "TKT-1 combustion chamber modelling" [4]=> string(11) "Fossil fuel" [5]=> string(16) "Sustainable fuel" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(13) "CFD analízis" [1]=> string(29) "Égési folyamat szimuláció" [2]=> string(37) "Égéstér kimenő gáz kibocsátása" [3]=> string(29) "TKT-1 égéstér szimuláció" [4]=> string(23) "Fosszilis tüzelőanyag" [5]=> string(27) "Fenntartható tüzelőanyag" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#790 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(43217) ["id"]=> int(6631) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7953) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A társadalmak számára fontos erényeknek, amelyek a mindennapjaink folyamán előtérbe
kerülhetnek és meghatározhatnak bennünket – mint a bátorság, a becsület és a hűség – kiemelkedő jelentőségük van a múltban és a jelenben egyaránt, ahol a katonai hivatás gyakorlásához nélkülözhetetlen alapvető erényeknek számítanak. Napjainkban a becsület és a hűség bár befolyásolható, azonban a bátorság az egyén személyiségén alapszik, tanulható és fejleszthető tulajdonság. A katonai pálya elengedhetetlen eleme, hiszen legnagyobb történelmi példaképeink is eme erényüknek köszönhetően értek el hadtörténeti sikereket.
Virtues that are important to societies and that can come to the foreground in our everyday lives and define us – such as courage, honour, and loyalty – have been of outstanding importance both in the past and in the present, where they are considered fundamental and essential virtues for the practice of the military profession. Nowadays, although honour and loyalty can be influenced, courage is based on the personality of the individual, a quality that can be learned and developed. It is an indispensable element of the military career, as our greatest historical role models also achieved military successes thanks to this virtue.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(60) "A bátorság mint erény a katonai pilóták történetében" ["hu_HU"]=> string(53) "Courage as a Virtue in the History of Military Pilots" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(10) "Lucz Zsolt" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#782 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(10139) ["email"]=> string(22) "lucz.zsolt96@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7982) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0002-9801-8681" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(37) "MH Kiss József 86 Helikopterdandár " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(25) "helikopter oktató
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Lucz" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(6) "erény" [1]=> string(10) "bátorság" [2]=> string(7) "pilóta" [3]=> string(10) "helikopter" [4]=> string(8) "ösztön" [5]=> string(10) "képesség" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(6) "virtue" [1]=> string(7) "courage" [2]=> string(5) "pilot" [3]=> string(10) "helicopter" [4]=> string(8) "instinct" [5]=> string(7) "ability" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#795 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(43224) ["id"]=> int(6632) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7982) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Emergence of Classical Military Virtues in Air Force Teams and Their Modern Assessment Possibilities
A repülés, amely mindennapjainkban megkerülhetetlen szerepet vállal a közlekedési, gazdasági, hadi és egészségügyi területeken egy rendkívül összetett rendszer, amelyben az emberi tényező domináns szerepet játszik. A repülésben részt vevő szakemberek, mint például a pilóta, a légiutaskísérő és egyéb területek képviselői döntései, fizikai és mentális kondíciója direkt hatással van a repülésbiztonságra. A hadtudomány klasszikus gondolkodóit is elemezve látjuk, hogy többnyire a stratégia és háborúelmélet aspektusait vizsgálták, de számos ponton párhuzam vonható az emberi tényező és repülésbiztonság területével, amely által részletesebb betekintést nyerünk a döntéshozatal és stresszkezelés mechanizmusába. Jóllehet az automatizáció és a technológia rendületlen fejlődése nagymértékben növelte a repülés hatékonyságát és biztonságát, az emberi
tényező továbbra is kiemelkedő helyet foglal el a kritikus elemek palettáján. A korszerű orvosbiológiai és információtechnológiai eszközök fejlődése azonban új kapukat nyitott meg a repülések során vizsgált fiziológiai állapot valós idejű monitorozása területén, amely kulcsfontosságú a repülésbiztonsági kockázatok csökkentésében.
Aviation, which plays an indispensable role in our daily lives across the transportation, economic, military, and healthcare sectors, is an exceptionally complex system where the human factor holds a dominant position. The decisions, physical, and mental condition of aviation professionals – such as pilots, flight attendants, and other key personnel – have a direct impact on flight safety. Analysing the works of classical military theorists, we see that while their focus was primarily on strategy and the theory of warfare, numerous parallels can be drawn to the domains of human factors and aviation safety. This provides deeper insights into the mechanisms of decision-making and stress management. Although the relentless advancement of automation and technology has significantly increased the efficiency and safety of aviation, the human factor remains a critical element. The development of modern biomedical and information technology tools has opened new possibilities for real-time monitoring of physiological states during flights, which is essential for reducing aviation safety risks.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(113) "A klasszikus katonai erények megjelenése a légierős csapatoknál és azok korszerű vizsgálati lehetőségei" ["hu_HU"]=> string(104) "The Emergence of Classical Military Virtues in Air Force Teams and Their Modern Assessment Possibilities" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(11) "Halmi Lajos" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#791 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(10168) ["email"]=> string(21) "halmi.lajos@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8004) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0000-7501-9871" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "NKE KMDI" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(62) "
MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár
Repülés és repülőeszközök az első magyar katonai szakfolyóiratban 1877 és 1907 között
How and when did aviation appear in the Hungarian military press? What aeronautical inventions and inventors did Hungarian soldiers read about in the late 19th and early 20th century? The paper examines the traces of aviation – and especially its military applications – in the first consecutively published Hungarian military journal, the Ludovika Academy Bulletin.
" ["hu_HU"]=> string(418) "Hogyan és mikor jelent meg a magyar katonai szaksajtóban a repülés? Milyen aviatikai találmányokról és feltalálókról olvashatott a magyar katona a 19. század végén és a 20. század elején? A tanulmány a repülésnek – és különösen katonai alkalmazásának – a nyomait vizsgálja az első folytatólagosan megjelenő magyar katonai szakfolyóiratban, a Ludovika Akadémia Közlönyében.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(90) "Aviation and Flying Machines in the First Hungarian Military Journal Between 1877 and 1907" ["hu_HU"]=> string(97) "Repülés és repülőeszközök az első magyar katonai szakfolyóiratban 1877 és 1907 között" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(18) "Mészáros Zoltán" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#802 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(10269) ["email"]=> string(21) "meszaros.z@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8085) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-8812-2376" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(56) "Ludovika University of Public Service University Library" ["hu_HU"]=> string(52) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Egyetemi Könyvtár " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Mészáros" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(29) "Royal Hungarian Defence Force" [1]=> string(16) "Ludovica Academy" [2]=> string(25) "Ludovica Academy Bulletin" [3]=> string(27) "military scientific journal" [4]=> string(19) "history of aviation" [5]=> string(7) "airship" [6]=> string(7) "balloon" [7]=> string(8) "airplane" } ["hu_HU"]=> array(8) { [0]=> string(27) "magyar királyi Honvédség" [1]=> string(18) "Ludovika Akadémia" [2]=> string(29) "Ludovika Akadémia Közlönye" [3]=> string(30) "katonai tudományos folyóirat" [4]=> string(19) "repüléstörténet" [5]=> string(9) "léghajó" [6]=> string(9) "léggömb" [7]=> string(12) "repülőgép" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#797 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(43228) ["id"]=> int(6634) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8085) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Kibervédelmi kockázatértékelés a légi forgalmi irányításban: az európai metodika
The digitalisation of Air Traffic Management (ATM) systems, the introduction of service-oriented
architectures, and data-sharing models significantly increase system complexity and cybersecurity exposure. This paper comprehensively analyses the cybersecurity challenges of modern ATM systems, with particular focus on the practical limitations of risk assessment methodologies (e.g. SecRAM), vulnerabilities in communication protocols (ADS-B, CPDLC), and the cascade effects caused by supply chains and system integration. The study presents the innovative approach of the Horizon Europe SEC-AIRSPACE project, which aims to enhance existing risk management procedures rather than developing new methodologies. The project’s key innovations include the development of a holistic ATM taxonomy, consideration of virtualised environments and human factors, and the implementation of dynamic risk monitoring. The results contribute to establishing a cyber resilient ATM ecosystem capable of maintaining the exceptional safety standards of air transportation even in a continuously evolving threat landscape.
A légi forgalmi szervezéssel összefüggő rendszerek (ATM) digitalizációja, a szolgáltatásorientált architektúrák és az adatmegosztásra épülő modellek bevezetése jelentősen növeli a rendszerek összetettségét és kibervédelmi kitettségét. Jelen publikáció átfogóan elemzi a modern ATM-rendszerek kibervédelmi kihívásait, különös tekintettel a kockázatértékelési módszertanok (például SecRAM) gyakorlati korlátaira, a kommunikációs protokollok (ADS-B, CPDLC) sérülékenységeire, valamint az ellátási láncok és a rendszer-integráció által okozott dominóhatásokra. A tanulmány bemutatja a Horizon Europe SEC-AIRSPACE projekt innovatív megközelítését, amely nem új módszertan, hanem a meglévő kockázatkezelési eljárások kiegészítését célozza. A projekt fő újdonságai közé tartozik egy holisztikus ATM-taxonómia kidolgozása, a virtualizált környezetek és a humán tényezők figyelembevétele, valamint a dinamikus kockázatmonitoring bevezetése. Az eredmények hozzájárulnak egy kiberreziliens ATM-ökoszisztéma kialakításához, amely képes a folyamatosan változó fenyegetettségi környezetben is fenntartani a légi közlekedés kiemelkedő biztonsági színvonalát.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(81) "Cybersecurity Risk Assessment in Air Traffic Management: The European Methodology" ["hu_HU"]=> string(90) "Kibervédelmi kockázatértékelés a légi forgalmi irányításban: az európai metodika" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Horváth Gábor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#806 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(10572) ["email"]=> string(20) "ghorvath87@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8301) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-2939-1426" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(39) "HUN MoD State Aviation Department (MAA)" ["hu_HU"]=> string(32) "HM Állami Légügyi Főosztály" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(41) "főtiszt / Senior ATM Officer
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Horváth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(14) "cyber security" [1]=> string(15) "risk assessment" [2]=> string(22) "air traffic management" [3]=> string(3) "ATM" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(13) "kibervédelem" [1]=> string(17) "kockázatelemzés" [2]=> string(3) "ATM" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#801 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(43229) ["id"]=> int(6635) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8301) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A repülésben használt Ethernet-alapú adathálózat, az AFDX
Our research focuses on ARINC 664-P7, an advanced deterministic data transmission network
standard used in modern aviation systems, such as the latest aircraft from Airbus and Boeing.
It is based on IEEE 802.3 Ethernet technology, enhanced with specialised protocol extensions
to ensure high reliability and low latency. The system consists of three main components:
end-systems (data transmission and reception), switches (routing of data packets), and virtual
links (logical connections between end-systems). ARINC 664-P7 ensures data transmission
integrity, collision-free communication, and redundancy, supporting real-time communication
in aviation environments.
Kutatásunk középpontjában az ARINC 664-P7 áll, egy fejlett, determinisztikus adatátviteli hálózati szabvány, amelyet a modern repüléstechnikai rendszerekben használnak, például az Airbus és a Boeing legújabb repülőgépein. Az IEEE1 802.3 Ethernet-technológiára épül, kiegészítve speciális protokollkiterjesztésekkel a nagy megbízhatóság és az alacsony késleltetés érdekében. A rendszer három fő eleme a végponti rendszerek (adatküldés és -fogadás), a kapcsolók (adatcsomagok irányítása) és a virtuális kapcsolatok (logikai kapcsolatok a végpontok között). Az ARINC 664-P7 biztosítja az adatátvitel integritását, az ütközésmentességet és a redundanciát, támogatva a valós idejű kommunikációt repüléstechnikai környezetekben.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(54) "AFDX, the Ethernet-based Data Network Used in Aviation" ["hu_HU"]=> string(63) "A repülésben használt Ethernet-alapú adathálózat, az AFDX" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(52) "Albert Csongor, Békési Bertold, Jámbor Krisztián" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#811 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10810) ["email"]=> string(28) "albert.csongor2016@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8473) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0003-2503-4012" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(184) "Ludovika University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Bachelor degree of State Aviation, specialisation in Military Aviation Technical, avionics module" ["hu_HU"]=> string(158) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Állami Légiközlekedési Szak, Katonai Repülőműszaki szakirány, Avionika modul" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(18) "BSc student
" ["hu_HU"]=> string(20) "BSc-hallgató
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Albert" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Csongor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(14) "Albert Csongor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#805 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10808) ["email"]=> string(25) "bekesi.bertold@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8473) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5709-789X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(148) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(130) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(26) "Associate Professor
" ["hu_HU"]=> string(22) "egyetemi docens
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Békési" ["hu_HU"]=> string(8) "Békési" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Bertold" ["hu_HU"]=> string(7) "Bertold" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#803 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10809) ["email"]=> string(27) "jambor.krisztian@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8473) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-6406-0841" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(156) "Ludovika University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(138) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(29) "teacher of engineering
" ["hu_HU"]=> string(21) "mérnöktanár
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Jámbor" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Krisztián" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(18) "Jámbor Krisztián" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(8) "Ethernet" [1]=> string(15) "data connection" [2]=> string(8) "avionics" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(8) "Ethernet" [1]=> string(13) "adatkapcsolat" [2]=> string(8) "avionika" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#808 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(43231) ["id"]=> int(6636) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8473) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }