Teljes szám
Kommentár
Kételyek és megoldások. Megoldások és kételyek A Covid-19-járvány gazdasági következményei
Biztonságpolitika
Mohamed Murszi és az egyiptomi rendszerváltoztatási kísérlet kudarca
On June 17, 2019 former Egyptian President Mohamed Morsi, who was imprisoned since 2013, got sick during his court hearing and soon passed away – he was the subject of multiple court proceedings, and was on charges of espionage just before his death. Mohamed Morsi held Egypt’s presidency for barely a year in 2012–2013, but his rise to power and then his fall earned him a distinguished place the history of Egypt, as he ran on elections with the promise of introducing Islamic democracy and became the first democratically elected president of the country. The decisions after his inauguration outlined the establishment of a centralised Islamist regime, which led to his removal, then to his imprisonment and to the failure of Egypt’s initially democratic regime change attempt. This analysis summarises the main events of the Egyptian transitional period after 2011, following the removal of former president Hosni Mubarak, and the year of Mohamed Morsi’s rule, as well as the reasons for his political failure. His fall was not only the result of Morsi’s misjudgment of the situation and his wrong political decisions, but the peculiarities of the Egyptian political system and the Muslim Brotherhood’s political, organisational and ideological inflexibility also contributed to this tragic end.
" ["hu_HU"]=> string(1507) "2019. június 17-énbírósági meghallgatása közben rosszul lett, majd meghalt Mohamed Murszi, korábbi egyiptomi elnök, aki 2013 óta volt börtönben – többszörös bírósági eljárás folyt ellene, halála előtt pedig éppen kémkedés vádjával állt a törvényszék előtt. Mohamed Murszi 2012–2013-ban, alig egy évig töltötte be Egyiptom elnöki posztját, hatalomra kerülésével és bukásával mégis beírta magát Egyiptom történelmébe azzal, hogy az iszlám színezetű demokratikus Egyiptom megteremtésének ígéretével indult a választásokon, és Egyiptom első demokratikus úton megválasztott elnöke lett. Beiktatását követő döntései nyomán egy központosított, iszlamista rendszer kiépítése körvonalazódott, ami az elnöki székből történő elmozdításához, bebörtönzéséhez és az egyiptomi, kezdetben demokratikus rendszerváltoztatási kísérlet bukásához vezetett. Az elemzés összegzi a Hoszni Mubárak leváltását követő, 2011-esegyiptomi átmeneti időszak főbb eseményeit és Mohamed Murszi kormányzásának egy évét, valamint vizsgálja a politikai kudarc okait. A bukás nem kizárólag Murszi hibás helyzetfelismeréseinek és politikai döntéseinek eredménye volt, a tragikus végkifejlethez hozzájárultak az egyiptomi politikai rendszer sajátosságai és a Muzulmán Testvérek politikai, szervezeti és ideológiai rugalmatlansága is.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Nation and Security – Security Policy Review" ["hu_HU"]=> string(52) "Nemzet és Biztonság – Biztonságpolitikai Szemle" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(70) "Mohamed Morsi and the Failure of the Attempt of Regime Change in Egypt" ["hu_HU"]=> string(73) "Mohamed Murszi és az egyiptomi rendszerváltoztatási kísérlet kudarca" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#756 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5326) ["email"]=> string(23) "Ritter.Noemi@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4626) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Ritter" ["hu_HU"]=> string(6) "Ritter" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Noémi" ["hu_HU"]=> string(6) "Noémi" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(8) "Egyiptom" [1]=> string(18) "Muszlim Testvérek" [2]=> string(14) "Mohamed Murszi" [3]=> string(19) "iszlám demokrácia" [4]=> string(36) "Fegyveres Erők Legfelsőbb Tanácsa" [5]=> string(11) "arab tavasz" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(5) "Egypt" [1]=> string(18) "Muslim Brotherhood" [2]=> string(13) "Mohamed Morsi" [3]=> string(17) "Islamic democracy" [4]=> string(33) "Supreme Court of the Armed Forces" [5]=> string(11) "Arab Spring" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#757 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16681) ["id"]=> int(4356) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4626) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Európai stratégiai autonómia – A közös védelem alapjai és korlátjai
As a consequence of the crises that had emerged in Europe and its neighbourhood in the past decade, starting the discussion on the possibilities of increasing the security of the continent’s states and their ability to act independently – even without the United States – became necessary. The central question of this study is whether it would be possible to create European strategic autonomy, in which the critical element is the willingness to cooperate in the mid- to long-term. To map up possibilities, first the elements of strategic culture, then the willingness of European states to cooperate is examined, and finally the similarities and differences of national positions regarding the creation of strategic autonomy are evaluated based on a secondary analysis and synthesis of primary research results. The analysis points out that European states are still characterised by strategic disharmony, while the preferences of states regarding their willingness to cooperate are significantly territorial. Also, currently there are significant differences in the interpretation of strategic autonomy and their level of ambition thereof.
" ["hu_HU"]=> string(1273) "Az Európában és szomszédságában az elmúlt évtizedben kialakult válságok nyomán szükségszerűvé vált annak megvitatása, hogy a kontinens államai hogyan képesek növelni biztonságukat, és akár az Amerikai Egyesült Államok nélkül, önállóan (is) cselekedni. A tanulmány központi kérdése, hogy létre lehet-e hozni európai stratégiai autonómiát, amelyben a kritikus pont közép- és hosszú távon egyaránt az együttműködési hajlandóság. A lehetőségek feltérképezése érdekében, először a közös stratégiai kultúra elemeit, majd az európai államok együttműködési hajlandóságát, végül a stratégiai autonómia kialakításához fűződő nemzeti álláspontok hasonlóságait és különbözőségeit vizsgálom primer kutatási eredmények másodelemzésével és szintetizálásával. A vizsgálat arra mutat rá, hogy az európai államokat továbbra is stratégiai diszharmónia jellemzi, az együttműködési kultúra tekintetében az államok közti preferenciák nagymértékben területalapúak, a stratégiai autonómia esetében pedig jelenleg az önálló cselekvési képesség értelmezésében és ambíciószintjében is jelentősek az eltérések.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Nation and Security – Security Policy Review" ["hu_HU"]=> string(52) "Nemzet és Biztonság – Biztonságpolitikai Szemle" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(72) "European strategíc autonomy - The foundations and limits of cooperation" ["hu_HU"]=> string(77) "Európai stratégiai autonómia – A közös védelem alapjai és korlátjai" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#767 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5691) ["email"]=> string(24) "szabolcsvlaura@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4873) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Szabolcs" ["hu_HU"]=> string(8) "Szabolcs" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Laura" ["hu_HU"]=> string(6) "Laura " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(7) "Európa" [1]=> string(14) "Európai Unió" [2]=> string(22) "stratégiai autonómia" [3]=> string(16) "védelempolitika" [4]=> string(13) "Németország" [5]=> string(4) "NATO" [6]=> string(5) "PESCO" } ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(6) "Europe" [1]=> string(14) "European Union" [2]=> string(18) "strategic autonomy" [3]=> string(14) "defence policy" [4]=> string(7) "Germany" [5]=> string(4) "NATO" [6]=> string(5) "PESCO" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#769 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16682) ["id"]=> int(4357) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4873) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Institute for Strategic and Defence Studies began to analyse the perception of security in Hungary, based on the results of a representative social survey and ten semi-structured interviews that were conducted at the Ministry of Defence during the autumn of 2019. As a follow-up to this initial research project, I also started to analyse the perception of those security and defence policy professionals who work either at the Ministry of Foreign Affairs and Trade or at various background institutions. During this process, I conducted 23 semi-structured interviews at the Ministry of Foreign Affairs and Trade, the Institute for Foreign Affairs and the Institute for Strategic and Defence Studies during the autumn of 2020. This study aims to analyse these interviews by comparing their results with the interviews from 2019, in order to provide a more comprehensive picture concerning the perception of security and perception of threats within the Hungarian security and defence policy community.
" ["hu_HU"]=> string(1183) "A Stratégiai Védelmi Kutatóintézet kutatási programjának keretében kezdtük meg a magyar biztonságpercepció átfogó elemzését egy reprezentatív közvélemény-kutatás, és 10 darab, a Honvédelmi Minisztériumban készített, félig strukturált interjú eredményeire támaszkodva 2019 őszén. E kutatási programot folytatva, 2020 őszén azt vizsgáltam, hogyan alakul a biztonságpercepciója azoknak a szakembereknek, akik a Honvédelmi Minisztériumon kívül, a Külgazdasági és Külügyminisztérium munkatársaként vagy a háttérintézményekben dolgozó szakértőként kapcsolódnak a magyar biztonság- és védelempolitikai szférához. A kutatás során 23 darab félig strukturált interjút készítettem a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Külügyi és Külgazdasági Intézet, valamint a Stratégiai Védelmi Kutatóintézet munkatársaival. E cikk az elkészült interjúk eredményeit elemzi és hasonlítja össze a 2019-es interjúk eredményeivel annak érdekében, hogy minél árnyaltabb képet kaphassunk a magyar biztonság- és védelempolitikai szféra biztonságpercepciójáról.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Nation and Security – Security Policy Review" ["hu_HU"]=> string(52) "Nemzet és Biztonság – Biztonságpolitikai Szemle" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(48) "The Analysis of Hungarian Security Perception 2." ["hu_HU"]=> string(42) "A magyar biztonságpercepció elemzése 2." } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#728 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6098) ["email"]=> string(19) "etl.alex@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5048) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(3) "Etl" ["hu_HU"]=> string(3) "Etl" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Alex" ["hu_HU"]=> string(4) "Alex" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(13) "Magyarország" [1]=> string(20) "biztonságpercepció" [2]=> string(12) "külpolitika" [3]=> string(16) "védelempolitika" [4]=> string(25) "fenyegetettségpercepció" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(7) "Hungary" [1]=> string(22) "perception of security" [2]=> string(21) "perception of threats" [3]=> string(14) "foreign policy" [4]=> string(14) "defense policy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#776 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16684) ["id"]=> int(4358) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5048) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Védelempolitika
Az Európai Unió Szomáliai Kiképző Missziója 2010– 2019 között
The subject of the current study is the role of the European Union Training Mission in Somalia (EUTM-S) between 2010 and 2019 in the Horn of Africa. The analysis focuses primarily on the foundation of the EUTM-S, on its chronology over nine years and the efficiency of its training objectives. Nevertheless, the author touches on the functional details of the Hungarian Contingent based on his own experience. We will conclude that the success of the training mission itself can not be the key solution for Somalia’s fragile state status.
" ["hu_HU"]=> string(606) "A tanulmány tárgya az Európai Unió Szomáliai Kiképző Missziójának (EUTM-S) 2010–2019 közötti afrikai szerepvállalása. Az elemzés elsősorban az EUTM-S megalakulására, kilenc éven átívelő kronológiájára, valamint a misszió mandátumába foglalt kiképzési célkitűzéseinek eredményességére koncentrál, továbbá a szerző saját tapasztalatait alapul véve kitér a magyar szerepvállalás részletes ismertetésére is. Következtetésünk szerint a kiképző misszió sikeressége önmagában nem lehet kulcsa a szomáliai bukott államiság megoldásának.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Nation and Security – Security Policy Review" ["hu_HU"]=> string(52) "Nemzet és Biztonság – Biztonságpolitikai Szemle" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(77) "The European Union Training Mission in Somalia (EUTM-S) between 2010 and 2019" ["hu_HU"]=> string(71) "Az Európai Unió Szomáliai Kiképző Missziója 2010– 2019 között" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#720 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5310) ["email"]=> string(18) "scone978@yahoo.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4612) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(18) "Magyar Honvédség" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Nagy" ["hu_HU"]=> string(5) "Nagy " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Sándor" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(9) "Szomália" [1]=> string(13) "Afrika szarva" [2]=> string(14) "Európai Unió" [3]=> string(10) "biztonság" [4]=> string(18) "kiképző misszió" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(7) "Somalia" [1]=> string(14) "Horn of Africa" [2]=> string(13) "Eurpean Union" [3]=> string(8) "security" [4]=> string(16) "training mission" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#733 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16685) ["id"]=> int(4359) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4612) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Az amerikai–kínai rivalizálás hatásai a délkelet-ázsiai államok tengeri védelmi stratégiáira
The changes of the Asian balance of power and the U.S.–China great-power competition strongly affect the Southeast Asian security architecture as well. Various countries of the region have different answers for this challenge, although they all attach great importance to the security policy cooperation of the ASEAN. This paper focuses on the South China Sea, as the primary zone of the Chinese maritime expansion. Along with the two leading global powers’ regional aspirations, it explains the naval modernisation and strategic reflections of Vietnam, Singapore, Malaysia, Indonesia and the Philippines in this context. Finally, taking into account the strengths and weaknesses of the policies of the Southeast Asian countries examined, the paper tries to predict the probable effectiveness of them.
" ["hu_HU"]=> string(931) "Az ázsiai erőegyensúly változása és az amerikai–kínai nagyhatalmi versengés erős hatást gyakorol a délkelet-ázsiai biztonsági architektúrára is. A régió különböző országainak eltérő válaszai vannak erre a kihívásra, noha az ASEAN biztonságpolitikai együttműködését valamennyien fontosnak tartják. E tanulmány a Dél-kínai-tengerre mint a kínai tengeri terjeszkedés elsődleges zónájára fókuszál. A két vezető globális hatalom regionális törekvései mellett ismerteti Vietnám, Szingapúr, Malajzia, Indonézia és a Fülöp-szigetek stratégiai reflexióit a folyamattal összefüggésben, valamint haditengerészeti fejlesztéseik fő irányait is. Végezetül pedig számba véve a vizsgált délkelet-ázsiai országok politikájának erősségeit és gyengéit, a tanulmány megkísérli prognosztizálni ezek valószínű hatékonyságát.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Nation and Security – Security Policy Review" ["hu_HU"]=> string(52) "Nemzet és Biztonság – Biztonságpolitikai Szemle" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(100) "The Impacts of the U.S.–China Rivalry on the Southeast Asian States’ Maritime Defence Strategies" ["hu_HU"]=> string(104) "Az amerikai–kínai rivalizálás hatásai a délkelet-ázsiai államok tengeri védelmi stratégiáira" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#760 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5468) ["email"]=> string(20) "hada.bela@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4713) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Háda" ["hu_HU"]=> string(5) "Háda" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Béla" ["hu_HU"]=> string(5) "Béla" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(27) "Amerikai Egyesült Államok" [1]=> string(25) "Kínai Népköztársaság" [2]=> string(16) "Délkelet-Ázsia" [3]=> string(18) "Dél-kínai-tenger" [4]=> string(22) "védelmi fehér könyv" [5]=> string(16) "haditengerészet" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(24) "United States of America" [1]=> string(28) "People’s Republic of China" [2]=> string(14) "Southeast Asia" [3]=> string(15) "South China Sea" [4]=> string(19) "defence white paper" [5]=> string(4) "navy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#761 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16686) ["id"]=> int(4360) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4713) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Reflektorfényben
Magyarország új nemzeti biztonsági stratégiájáról
The paper offers an overview, analysis and assessment of the new Hungarian National Security Strategy adopted in April 2020. Besides a textual analysis, the new document is assessed with regard to the functionality of such strategic documents on the one hand and is compared to the previous NSS on the other. Moreover, the evaluation also encompasses a reflection upon the public opinion poll on Hungarian security perception carried out by the Institute for Strategic and Defence Studies in December 2019.
" ["hu_HU"]=> string(534) "A tanulmány a 2020 áprilisában közzétett új magyar nemzet biztonsági stratégiát jellemzi, elemzi és értékeli. Az új dokumentumot – tartalmának részletes ismertetése mellett – egyrészt összeveti a nemzeti biztonsági stratégiákkal szembeni funkcionális követelményekkel, másrészt a korábbi nemzeti biztonsági stratégiával, illetve a Stratégiai Védelmi Kutatóintézetnek a magyar társadalom biztonságpercepciójára vonatkozó 2019. decemberi kutatásának erdeményeivel is.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Nation and Security – Security Policy Review" ["hu_HU"]=> string(52) "Nemzet és Biztonság – Biztonságpolitikai Szemle" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(47) "On the New Hungarian National Security Strategy" ["hu_HU"]=> string(56) "Magyarország új nemzeti biztonsági stratégiájáról" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#729 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6074) ["email"]=> string(22) "csiki.tamas@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5027) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(11) "Csiki Varga" ["hu_HU"]=> string(11) "Csiki Varga" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tamás" ["hu_HU"]=> string(6) "Tamás" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#706 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6777) ["email"]=> string(22) "talas.peter@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5027) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tálas" ["hu_HU"]=> string(6) "Tálas" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Péter" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(13) "Magyarország" [1]=> string(10) "biztonság" [2]=> string(30) "nemzeti biztonsági stratégia" [3]=> string(18) "biztonságpolitika" [4]=> string(22) "stratégiai dokumentum" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(7) "Hungary" [1]=> string(8) "security" [2]=> string(15) "security policy" [3]=> string(18) "strategic document" [4]=> string(26) "national security strategy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#749 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16687) ["id"]=> int(4361) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5027) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Kitekintő
A madridi rezidentúra – A magyar hírszerzés Spanyolországban a detente csúcspontjától a kishidegháború végéig, 1976–1984
Shortly after the culmination of the détente the Hungarian People’s Republic and the Kingdom of Spain had established diplomatic relations and an intelligence section consisting of a commissioned officer and half a dozen co-optees came to existence at the Hungarian Embassy in Madrid. The so-called residency was concentrating on the protection of the foreign representations of Hungary, but at the same time, it endeavored to carry out operations against the leading NATO-powers on a third-country basis. Based on our present knowledge, these experiments were taking place without proper success.
" ["hu_HU"]=> string(617) "Nem sokkal azt követően, hogy a Magyar Népköztársaság (MNK) és a Spanyol Királyság közvetlenül az enyhülés folyamatának csúcspontját követően felvette a diplomáciai kapcsolatokat, a madridi magyar nagykövetségen egy hivatásos biztonsági tisztből és az alárendeltségében álló titkos munkatársakból álló hírszerzőpont létesült. A rezidentúra mindenekelőtt a külképviseleti szervek operatív védelmére koncentrált, ugyanakkor, jelen ismereteink szerint nem sok sikerrel, próbálkozott a vezető NATO-tagállamok ellen irányuló hírszerzéssel.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Nation and Security – Security Policy Review" ["hu_HU"]=> string(52) "Nemzet és Biztonság – Biztonságpolitikai Szemle" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(138) "The Madrid Residency. The Hungarian Intelligence Service in Spain from the peak of détente to the end of the Little Cold War, 1976–1984" ["hu_HU"]=> string(135) "A madridi rezidentúra – A magyar hírszerzés Spanyolországban a detente csúcspontjától a kishidegháború végéig, 1976–1984" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#753 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6778) ["email"]=> string(20) "stevepal@freemail.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4159) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Pál" ["hu_HU"]=> string(4) "Pál" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "István" ["hu_HU"]=> string(7) "István" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(40) "hírszerzés harmadik országos bázison" [1]=> string(24) "követségi elhárítás" [2]=> string(4) "NATO" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(37) "intelligence based on a third country" [1]=> string(43) "counterintelligence among embassy personnel" [2]=> string(4) "NATO" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#755 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16688) ["id"]=> int(4362) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4159) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A bolíviai földgáz helyzete és aktuálpolitikai kérdései
There has been an increasing demand for natural gas in Latin America since the early 2000s mainly due to economic growth caused by structural reforms. Bolivia – as it has significant natural gas reserves – could also benefit from this trend, yet it struggles with economic difficulties mainly due to its geographical location, domestic and foreign policy. The aim of this study is to examine the South American natural gas market via Bolivia, as well as to analyse the related political / historical factors, conflicts, and future prospects.
" ["hu_HU"]=> string(662) "A 2000-esévek elejétől Latin-Amerikában egyre nagyobb kereslet mutatkozott a földgáz iránt, amely elsősorban a strukturális reformok okozta gazdasági növekedésnek volt köszönhető. Ennek az egyre növekvő igénynek Bolívia is haszonélvezője lehetne, hiszen jelentős földgáztartalékokkal rendelkezik, mégis gazdasági nehézségekkel küzd, amely földrajzi elhelyezkedéséből, továbbá bel- és külpolitikájából adódik. A tanulmány célja a dél- amerikai földgázpiac elemzése Bolívián keresztül, a vonatkozó politikai/történelmi tényezők, konfliktusok és a jövőbeli kilátások bemutatásával.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Nation and Security – Security Policy Review" ["hu_HU"]=> string(52) "Nemzet és Biztonság – Biztonságpolitikai Szemle" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(70) "Natural Gas in Bolivia. Current Situation and Related Political Issues" ["hu_HU"]=> string(62) "A bolíviai földgáz helyzete és aktuálpolitikai kérdései" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#764 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4776) ["email"]=> string(21) "fuzesikitti@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4185) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5655-6126" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(18) "PhD student
" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Füzesi" ["hu_HU"]=> string(7) "Füzesi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Kitti" ["hu_HU"]=> string(5) "Kitti" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(13) "Latin-Amerika" [1]=> string(8) "Bolívia" [2]=> string(7) "energia" [3]=> string(9) "földgáz" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(13) "Latin America" [1]=> string(7) "Bolivia" [2]=> string(6) "energy" [3]=> string(11) "natural gas" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#765 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16689) ["id"]=> int(4363) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4185) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }