Teljes szám
Kommentár
Kihasznált vagy elszalasztott lehetőség? Néhány személyes megjegyzés a kelet-közép-európai régió gazdasági integrációjának tapasztalatairól
Biztonságpolitika
A cseh–orosz és a szlovák–orosz diplomáciai kapcsolatok történeti összevetése, valamint az ukrajnai háborúra adott reakcióik összehasonlító vizsgálata
The Russia-Ukraine war is the most significant military conflict on European soil since the Second World War. It poses a particular challenge to the Central and Eastern European region. In this paper, I will compare the historical relations with Russia of two countries that are culturally, geographically, and in many respects politically very close to each other; Slovakia and the Czech Republic. The comparative analysis is relevant not only because of the factors already mentioned but also because of the recent Slovak elections. Although the two countries have similar patterns in many respects, as we shall see, they also differ in several ways. While the reactions to the eventual war were initially similar, today the Slovak public opinion appears to be growing tired of supporting Ukraine, which has again increased susceptibility to populist communication panels. At the same time, the perception of Russia seems to be improving, with voices of a more critical tone losing grip. This phenomenon can also be seen to a more limited extent in the Czech Republic but to a much smaller degree. The comparative analysis reveals not only the causes of similarities but also those of the differences, the understanding of which may be critical in the study of the Central European region in the period ahead.
" ["hu_HU"]=> string(1437) "Az orosz–ukrán háború a második világháború óta a legjelentősebb európai földön zajló katonai konfliktus, ami kihívás elé állította a kelet-közép-európai térséget. Jelen tanulmányban két kulturálisan, földrajzilag és sok tekintetben politikailag is egymáshoz nagyon közel álló ország Oroszországgal való viszonyát kívánom összevetni: Szlovákiáét és Csehországét. Az összehasonlító elemzésnek nemcsak a már említett tényezők adnak relevanciát, hanem a nemrégiben lezajlott szlovák választások is aktuálissá teszik. A két ország viszonyrendszere számos tekintetben hasonló, de mint azt majd látni fogjuk, számos módon különbözik is. A háborúra adott válaszoknál a reakciók kezdetben hasonlóak voltak, mára a szlovák közvélemény látszólag kezd belefáradni Ukrajna támogatásába, ami ismét felerősítette a populista kommunikációs panelekre való fogékonyságot. Ezzel egy időben Oroszország megítélése is javulni látszik, a kritikus hangok veszítenek erejükből. Ez a jelenség korlátoltabban a Cseh Köztársaság lakosságán is kimutatható, azonban sokkal kevésbé előrehaladott mértékben. Az összehasonlító elemzés formája nemcsak a hasonlóságok okait tárja fel, hanem a különbségekét is, amelyek megértése kritikus fontosságú lehet a következő időszakban a közép-európai régió tanulmányozásakor.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(148) "A Historical Comparison of Czech-Russian and Slovak-Russian Diplomatic Relations and a Comparative Analysis of their Reactions to the War in Ukraine" ["hu_HU"]=> string(168) "A cseh–orosz és a szlovák–orosz diplomáciai kapcsolatok történeti összevetése, valamint az ukrajnai háborúra adott reakcióik összehasonlító vizsgálata" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Faragó Bence" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#730 (6) { ["_data"]=> array(11) { ["id"]=> int(9002) ["email"]=> string(21) "faragomail2@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7215) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["affiliation"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:4:"NKE ";}" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "Faragó" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(5) "Bence" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(11) "Csehország" [1]=> string(10) "Szlovákia" [2]=> string(11) "belpolitika" [3]=> string(12) "külpolitika" [4]=> string(27) "katonai segítségnyújtás" [5]=> string(23) "orosz–ukrán háború" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(18) "The Czech Republic" [1]=> string(8) "Slovakia" [2]=> string(15) "domestic policy" [3]=> string(14) "foreign policy" [4]=> string(19) "military assistance" [5]=> string(19) "Russo-Ukrainian war" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#728 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36501) ["id"]=> int(6119) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7215) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Visszatér a zéró probléma a szomszédokkal? A török külpolitika átalakulása
The Turkish foreign policy has been dynamically changing recently. ‘Zero problem with Neighbours’ Policy which was initiated by the former foreign minister Ahmet Davutoğlu seems to return on the agenda. The deteriorating relations with the Western and neighbouring states and the growing economic problems has given no other options to Türkiye to normalize its relations not only with its neighbours which led to some results like in case of Israel, Saud-Arabia or the UAE. The paper argues that this change stems from domestic political and economic factors as well as recent Middle Eastern détente process which decreased the competitions between regional powers. It also highlights that the normalisation efforts could not reach meaningful results with Western allies and the Turkish foreign policy deems them expendable for domestic political considerations.
" ["hu_HU"]=> string(943) "A török külpolitika az utóbbi időben meghatározó változásokon ment keresztül. Ahmet Davutoğlu volt külügyminiszter által a 2000-es években meghirdetett „zéró probléma a szomszédokkal” elv visszatérni látszik. A nyugati országokkal és a szomszédos államokkal megromlott viszony és az egyre növekvő gazdasági problémák nyomása miatt Törökország 2021–2022-benigyekezett normalizálni viszonyát a szomszédságával, ami bizonyos esetekben (Izrael, Szaúd-Arábia, Egyesült Arab Emírségek) eredménnyel is járt. A tanulmány ezt a változást belpolitikai és gazdasági, másrészt pedig a régióban lezajló kiegyezési folyamatra vezeti vissza. Egyúttal arra világít rá, hogy a normalizációs törekvések a nyugati szövetségesekkel nem értek el komolyabb eredményt, s ezek a relációk belpolitikai megfontolásokból továbbra is feláldozhatók a török külpolitika számára.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(100) "Return of the „Zero Problem With Neighbors” Policy? The Transformation of Turkish Foreign Policy" ["hu_HU"]=> string(84) "Visszatér a zéró probléma a szomszédokkal? A török külpolitika átalakulása" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(38) "Zoltán Egeresi, Boros Petra Úrhölgy" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#756 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8399) ["email"]=> string(25) "egeresi.zoltan@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6796) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Egeresi" ["hu_HU"]=> string(7) "Egeresi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Zoltán" ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#765 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8400) ["email"]=> string(22) "borospetra20@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6796) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(13) "NKE EJKK SVKI" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Boros" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Petra" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(33) "zéró probléma a szomszédokkal" [1]=> string(14) "Törökország" [2]=> string(12) "Közel-Kelet" [3]=> string(8) "détente" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(35) "zero problem with neighbours policy" [1]=> string(8) "Türkiye" [2]=> string(11) "Middle East" [3]=> string(8) "détente" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#761 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36502) ["id"]=> int(6120) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6796) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Cabo Delgado: az új stratégiai, hatalmi „játszótér” Kelet-Afrikában?
With the Russian-Ukrainian war breaking out, alternative energy sources and deposits to replace Russian energy imports are becoming increasingly important for Europe. One of the potential solutions could be Africa. One possibility is the discovery of natural gas reserves in the northern Mozambique province of Cabo Delgado. However, the most serious problem is the serious security instability that has prevailed since 2017, caused by a local jihadist organisation under the umbrella of the Islamic State. The Mozambican government has been unable to contain the crisis, so foreign entities have stepped in and achieved relative stability, allowing the necessary facilities for gas extraction to be built. The study takes stock and ranks the foreign powers present, their interests and their results.
" ["hu_HU"]=> string(880) "Az orosz–ukrán háború kirobbanásának következtében Európa számára egyre fontosabbá válnak azok az alternatív energiaforrások és lelőhelyek, amelyekkel helyettesíteni lehet az orosz energiaimportot. Az egyik lehetséges megoldást a Mozambik északi részén, Cabo Delgado tartományban felfedezett földgázkészlet jelentheti. Ugyanakkor a régió 2017 óta instabil; a helyzet előidézője egy, az Iszlám Állam hálózatához tartozó dzsihádista szervezet. A mozambiki kormány képtelen volt csillapítani a krízist, ezért külföldi egységek jelentek meg, amelyek viszonylagos stabilitást értek el, lehetővé téve, hogy a gázkitermeléshez szükséges létesítmények működhessenek. A tanulmány számba veszi és rangsorolja, hogy milyen külföldi hatalmak vannak jelen Észak-Mozambikban, mekkora érdekeltséggel és eredménnyel.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(75) "Cabo Delgado: The New Strategic, Political „Playground” in East Africa?" ["hu_HU"]=> string(78) "Cabo Delgado: az új stratégiai, hatalmi „játszótér” Kelet-Afrikában?" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Pintér Tibor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#731 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(9024) ["email"]=> string(18) "teibor93@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7225) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9689-2191" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(24) "Szegedi Tudományegyetem" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Pintér" ["hu_HU"]=> string(7) "Pintér" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(9) { [0]=> string(8) "Mozambik" [1]=> string(3) "LNG" [2]=> string(12) "Cabo Delgado" [3]=> string(4) "ASWJ" [4]=> string(14) "Wagner csoport" [5]=> string(3) "USA" [6]=> string(4) "SADC" [7]=> string(6) "Ruanda" [8]=> string(11) "Portugália" } ["en_US"]=> array(9) { [0]=> string(10) "Mozambique" [1]=> string(3) "LNG" [2]=> string(12) "Cabo Delgado" [3]=> string(4) "ASWJ" [4]=> string(12) "Wagner Group" [5]=> string(3) "USA" [6]=> string(4) "SADC" [7]=> string(6) "Rwanda" [8]=> string(8) "Portugal" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#767 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36503) ["id"]=> int(6121) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7225) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Védelempolitika
Az Iráni Iszlám Köztársaság katonai képességei, védelmi költségvetése és védelmi ipara
One of the most militarized regions in the world, one of the great powers of the security sub-complex of the Persian Gulf, the Islamic Republic of Iran has a considerable land, air, air defense separated from the air force in 2009 and naval force. Although its armed force can be considered large by regional standards, it has increasingly obsolete military equipment, especially in the air force. On the grounds of the Western sanctions, it is constantly striving to establish a domestic defense industry which is capable of satisfying all needs, during which it has achieved significant developments in certain military equipment, but at the same time it has not yet succeeded in completely breaking down the limits of dependence on external suppliers. The analysis focuses on the Persian state’s military capabilities and defense industry, particularly its ballistic missile program." ["hu_HU"]=> string(920) "
A világ egyik legmilitarizáltabb térsége, a Perzsa-öböl biztonsági szubkomplexumának egyik nagyhatalma, az Iráni Iszlám Köztársaság tekintélyes szárazföldi, légi és a 2009-bena légierőből kiváló légvédelemmel, valamint haditengerészeti erővel rendelkezik. Bár a fegyveres ereje regionális mércével mérve nagynak tekinthető, egyre elavultabb haditechnikai eszközöket birtokol, főként a légierőnél. A nyugati szankciók okán minduntalan törekszik a valamennyi igényt kielégíteni képes hazai védelmi ipar kiépítésére, és jelentős fejlesztéseket ért el bizonyos haditechnikai eszközök tekintetében, ugyanakkor a külső szállítóktól való függőség korlátait teljes egészében még nem sikerült lebontania. Az elemzés a perzsa állam katonai képességeire és védelmi iparára, különösen a ballisztikus rakétaprogramjára helyezi a hangsúlyt.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(95) "Military Capabilities, Defence Expenditure and Defense Industry of the Islamic Republic of Iran" ["hu_HU"]=> string(99) "Az Iráni Iszlám Köztársaság katonai képességei, védelmi költségvetése és védelmi ipara" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Károlyi Lili" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#720 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(9500) ["email"]=> string(21) "lilikarolyi@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7577) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Károlyi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Lili" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(5) "Irán" [1]=> string(15) "fegyveres erők" [2]=> string(20) "katonai képességek" [3]=> string(24) "védelmi költségvetés" [4]=> string(13) "védelmi ipar" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(4) "Iran" [1]=> string(12) "armed forces" [2]=> string(21) "military capabilities" [3]=> string(19) "defence expenditure" [4]=> string(16) "defence industry" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#733 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36504) ["id"]=> int(6122) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7577) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Reflektorfényben
Az Európai Unió realista fordulata és a magyar külpolitika
The purpose of this article is to highlight the „realist turn” in the strategic thinking of the European Union in recent years with the help of theories of international relations. First, the insights of realism and liberalism will be applied to the Union. After that, the study shows the position of the post-2010 Hungarian governments vis-á-vis the EU’s turn, primarily relying on strategic documents, as well as parliamentary speeches. In comparing EU and Hungarian strategic thinking, the article tries to prove that there is a large overlap between the thinking of the two parties, and in terms of time, the pattern emerges that by 2023, the Union has moved in many areas in a direction that the Hungarian governments had been demanding for a long time. Yet: as we allude to in the conclusion, the Hungarian government does not appreciate this realist turn of the Union, primarily because concrete steps are not yet sufficient for Budapest (migration), or because in the meantime it was Hungary that already waved goodbye to realist thinking on important issues (China).
" ["hu_HU"]=> string(1220) "Jelen cikk célja, hogy a nemzetközi kapcsolatok elméleteinek a segítségével bemutassa az Európai Unió stratégiai gondolkodásában az elmúlt években bekövetkezett „realista fordulatot”. Ehhez először a realizmus és a liberalizmus ismertetése és Unióra történő alkalmazása szükséges. Ezt követően a tanulmány az uniós fordulat mellé helyezi a 2010 utáni magyar kormányok álláspontját, elsősorban stratégiai dokumentumokra, valamint parlamenti felszólalásokra, beszédekre támaszkodva. Az uniós és a magyar stratégiai gondolkodás összevetése során azt igyekszik a cikk bebizonyítani, hogy nagymértékű átfedés van a két fél gondolkodása között, az időbeliséget tekintve pedig az a minta jelenik meg, hogy 2023-ra az Unió számos területen olyan irányba mozdult el, amelyet a magyar kormányok már régóta követelnek. Mégis: ahogy a konklúzióban utalunk rá, a magyar kormány nem honorálja az Unió ezen realista fordulatát, elsősorban azért, mert Budapest számára vagy még nem elegendőek a konkrét lépések (migráció), vagy azért, mert időközben fontos kérdésekben már maga intett búcsút a realista gondolkodásnak (Kína).
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(69) "Hungary’s Foreign Policy and the Realist turn of the European Union" ["hu_HU"]=> string(62) "Az Európai Unió realista fordulata és a magyar külpolitika" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(20) "Hettyey András Örs" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#754 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9414) ["email"]=> string(29) "andras.hettyey@andrassyuni.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7512) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(49) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:23:"Andrássy Gyula Egyetem";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Hettyey" ["hu_HU"]=> string(7) "Hettyey" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "András" ["hu_HU"]=> string(7) "András" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "külpolitika" [1]=> string(9) "realizmus" [2]=> string(12) "liberalizmus" [3]=> string(13) "Magyarország" [4]=> string(14) "Európai Unió" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(7) "Hungary" [1]=> string(14) "European Union" [2]=> string(7) "realism" [3]=> string(10) "liberalism" [4]=> string(14) "foreign policy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#760 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36505) ["id"]=> int(6123) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7512) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Kitekintő
A Belgrád–Pristina párbeszéd a tárgyalásos konfliktuskezelés tükrében
On the path to European integration, Serbia applied for EU membership in 2009 and became a candidate country in 2012. One of the most important elements of integration, however, is the settlement of border disputes, with Kosovo being the main focus of this issue. It is in the interest of both Kosovo and Serbia to settle the long-running disputes. The Belgrade-Pristina dialogue, which has been ongoing since 2011, is fraught with obstacles and in its current form shows no sign of significant progress. The theory of negotiated conflict resolution can provide an answer to the reasons for this phenomenon.
" ["hu_HU"]=> string(729) "Szerbia az európai integráció útjára lépve 2009-benbeadta tagjelölti kérelmét az Európai Unióhoz, 2012-benpedig tagjelölt országgá vált. Az integrációnak azonban egyik legfontosabb eleme a határviták rendezése, amely kérdéskörnek a fő pontja Koszovó. Mind Koszovónak, mind Szerbiának érdeke az elhúzódó vitákkal terhelt viszony rendezése. A 2011 óta folyó, az Európai Unió által vezetett Belgrád–Pristina párbeszéd akadályokkal terhelt, és jelenlegi formájában nem mutatható fel jelentős előrelépés. A jelenség miértjére pedig a konfliktus tárgyalásos konfliktuskezelés elméletein keresztüli elemzése adhat választ.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(77) "The Belgrade-Pristina Dialogue in the Light of Negotiated Conflict Resolution" ["hu_HU"]=> string(79) "A Belgrád–Pristina párbeszéd a tárgyalásos konfliktuskezelés tükrében" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(10) "Mikó Lili" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#706 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9401) ["email"]=> string(26) "mikolilidorottya@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7500) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(57) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:31:"Nemzeti Közszolgálati Egyetem";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Mikó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(13) "Lili Dorottya" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(14) "Nyugat-Balkán" [1]=> string(10) "konfliktus" [2]=> string(11) "diplomácia" [3]=> string(8) "Koszovó" [4]=> string(7) "Szerbia" [5]=> string(14) "Európai Unió" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(14) "Western Balkan" [1]=> string(8) "conflict" [2]=> string(9) "diplomacy" [3]=> string(6) "Kosovo" [4]=> string(6) "Serbia" [5]=> string(14) "Europaen Union" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#749 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36506) ["id"]=> int(6124) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7500) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }