Teljes szám
Tanulmány
A 2021–2027 programozási időszak EU-forrásai és a lehetséges magyar allokáció
The long term EU budget for the 2021–2027 programming period and the utilisation system of the EU Funds are formed in crossfires of professional and political debates. Due to the new situation caused by COVID, the ‘usual’ complex political and professional conciliation and legislative process has been extended by additional elements, as it is also the task of the current period to develop the necessary tools to be able to solve the crisis. The different programs and instruments should be implemented along diversified rules, but within one coherent system. The long term financial budget, new instruments and the utilisation of resources are still under finalisation, and there was a significant political debate about the condition of constitutionality. In addition to the already defined main directions, there are still several open questions and uncertainties. However, planning preparations are underway, and with the help of emerging tools, they will enable the execution of various horizontal and sectorial developments and measures.
" ["hu_HU"]=> string(1156) "Szakmai és politikai viták kereszttüzében alakul a 2021–2027 programozási időszak EU-költségvetése és a források felhasználási rendszere. A „szokásos” bonyolult politikai és szakmai egyeztetési és jogalkotási folyamat a Covid-helyzetre tekintettel további elemekkel bővült, hiszen a krízis megoldásához szükséges eszközök kialakítása is a jelen időszak feladata. A különböző programokat és eszközöket eltérő szabályok mentén, de koherens rendszerben kellene megvalósítani. A többéves pénzügyi keret, az új eszközök, valamint a források felhasználási szabályairól szóló szabályozások egyaránt véglegezés alatt vannak, illetve jelentős politikai vita zajlott a kapcsolódó jogállamisági feltétel miatt. A fő irányok ismerete mellett még mindig sok a nyitott kérdés és bizonytalanság, mindazonáltal párhuzamosan egyidejűleg zajlanak a tervezési előkészületek is, amelyek a kialakuló eszközök segítségével biztosíthatják majd a különböző horizontális és ágazati fejlesztések és intézkedések végrehajtását.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "European Mirror" ["hu_HU"]=> string(16) "Európai Tükör" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(90) "The EU Sources of the 2021–2027 Programming Period and the Possible Hungarian Allocation" ["hu_HU"]=> string(86) "A 2021–2027 programozási időszak EU-forrásai és a lehetséges magyar allokáció" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#731 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5671) ["email"]=> string(25) "nyikos.gyorgyi@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4856) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(201) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-8934-8131" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Nyikos" ["hu_HU"]=> string(7) " Nyikos" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Györgyi" ["hu_HU"]=> string(8) "Györgyi" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#709 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5672) ["email"]=> string(25) "erdei.derschner@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4856) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(201) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "Erdei-Derschner" ["hu_HU"]=> string(15) "Erdei-Derschner" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Katalin" ["hu_HU"]=> string(8) "Katalin " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(9) "EU-alapok" [1]=> string(18) "magyar allokáció" [2]=> string(25) "jogállamisági feltétel" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(8) "EU funds" [1]=> string(20) "Hungarian allocation" [2]=> string(25) "conditions of rule of law" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#743 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16618) ["id"]=> int(4346) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4856) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Kártyatrükk: Az Európai Bíróság C-228/18. sz. Budapest Bank ügyben hozott ítélete és annak jelentősége
The preliminary ruling initiated by the Hungarian Supreme Court before the European Court of Justice raised one of the most controversial key issues of European competition law: when can a conduct be considered restrictive of competition by object. The purpose of this study is to review the main findings of the judgment of the CJEU after briefly outlining the background to the preliminary ruling. It then sets out how the judgment fits into European decision-making practice on the establishment of an anti-competitive object and how and to what extent it further develops it. The study concludes with findings on the possible consequences of the judgment for the enforcement of European competition law. The main conclusion of the study is that the judgment is in line with the Cartes Bancaires line of case law, but it also further develops that line of case law in a way that it reinforces the exceptional nature of finding a conduct to be restrictive of competition by object. According to the author, the narrowing of the discretion of competition authorities due to the judgment contributes to the fact that they will presumably be forced to reinterpret their tools and find new tools to preserve the effectiveness of competition intervention in the analysis of new types of competition restrictions.
" ["hu_HU"]=> string(1492) "Az Európai Bíróság előtt a magyar Kúria által kezdeményezett előzetes döntéshozatal iránti kérelem az európai versenyjog egyik sokat vitatott kulcskérdését vetette fel: mikor tekinthető egy magatartás versenykorlátozó célúnak. A jelen tanulmány célja, hogy az előzetes döntéshozatalhoz vezető előzmények rövid felvázolása után áttekintse az Európai Bíróság ítéletének főbb megállapításait. Ezt követően bemutatja, hogyan illeszkedik az ítélet a versenykorlátozó célzat megállapításával kapcsolatos európai döntéshozatali gyakorlatba, illetve hogy miben és mennyiben fejleszti azt tovább. A tanulmány az ítéletnek az európai versenyjog érvényesítésére gyakorolt lehetséges következményeivel kapcsolatos megállapításokkal zárul. A tanulmány fő következtetése, hogy az ítélet a Cartes Bancaires és azt követő esetjog vonalába illeszkedik, ugyanakkor túl is mutat azon, azáltal, hogy még tovább erősíti a cél szerinti versenykorlátozás megállapíthatóságának kivételes jellegét.
A szerző véleménye szerint a versenyhatóságok beavatkozási mozgásterének az ítélet miatti szűkülése hozzájárulhat ahhoz, hogy az új típusú versenykorlátozások elemzése kapcsán feltehetőleg kénytelenek lesznek eszköztárukat újraértelmezni, illetve új eszközöket találni a versenyjogi beavatkozás hatékonyságának megőrzése érdekében.
The paper summarises EU competition rules relating to the provision of state aid by Member States, with a special focus on aid given to support undertakings in times of crisis. We give an overview of soft law documents issues by the Commission in relation to Covid-19 virus state aid and also the relevant Hungarian measures. A short comparison is provided about the soft rules adopted during the financial crisis and the current legal framework.
" ["hu_HU"]=> string(521) "A tanulmány bemutatja az uniós állami támogatás tilalmat, illetve azokat a kivételeket, amelyek egy gazdasági válságban jogszerűvé tehetnek állami támogatásokat. Áttekintjük a Covid-19-specifikus soft law dokumentumokat, illetve az ezek alapján engedélyezett magyar intézkedéseket. A tanulmány végén, a szabályok ismertetését követően összehasonlítjuk a mostani és a tíz évvel korábbi világgazdasági válság kezelését szolgáló állami támogatási szabályokat.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "European Mirror" ["hu_HU"]=> string(16) "Európai Tükör" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(40) "State Aid Rules in Times of Virus-crisis" ["hu_HU"]=> string(58) "Állami támogatások versenyjoga a vírusválság idején" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#767 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6332) ["email"]=> string(24) "toth.tihamer@jak.ppke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5253) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(201) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(34) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:9:"PPKE JÁK";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Tóth " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Tihamér" ["hu_HU"]=> string(8) "Tihamér" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(8) "COVID-19" [1]=> string(10) "versenyjog" [2]=> string(8) "soft law" [3]=> string(19) "állami támogatás" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(9) "state aid" [1]=> string(15) "competition law" [2]=> string(8) "COVID-19" [3]=> string(8) "soft law" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#744 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16620) ["id"]=> int(4348) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5253) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Az Európai Parlament működése a koronavírus-járvány idején: valódi megoldás-e a távmegoldás?
The European Parliament has found itself in an unprecedented position in its operation so far. In view of the public health measures imposed in response to the coronavirus pandemic, it has become impossible since mid-March to hold plenary sessions with the physical presence of MEPs. The Parliament sought to overcome this problem by interpreting a provision in the Rules of Procedure concerning electronic voting in the framework of a Bureau decision. Thus, the Parliament currently holds sessions by way of telecommunication, for which, however, it does not have an adequate legal basis, and its practice runs counter to the Rules of Procedure, which it has not amended to date. Twelve plenary sessions have definitely not taken place in Strasbourg in 2020, which is the Parliament’s responsibility under the provisions of Protocol 6 to the TEU. MEPs responsible for the issue have been looking for alternatives for months, in order to resolve the situation, but it may even drag on until spring 2021 to restore the legitimate functioning, while the European Parliament may even face an action for annulment under Article 263 TFEU on the basis of infringement of procedural requirements.
" ["hu_HU"]=> string(1373) "Az Európai Parlament eddigi működése során példa nélküli helyzettel találta magát szemben. A koronavírus-járvány miatt elrendelt közegészségügyi intézkedésekre tekintettel március közepe óta lehetetlenné vált az európai parlamenti képviselők fizikai jelenlétével megtartani a plenáris üléseket. A Parlament a kialakult problémát azzal kívánta áthidalni, hogy egy Elnökségi határozat keretében értelmezte az Eljárási Szabályzat elektronikus szavazásról szóló rendelkezését. Így jelenleg a Parlament távműködéssel ülésezik, amire azonban nem rendelkezik megfelelő jogalappal, gyakorlata pedig szembemegy az Eljárási Szabályzattal, amelyet a mai napig sem módosított. A 2020-asévben egyértelműen nem rendeztek meg 12 plenáris ülést Strasbourgban, ami az EUSZ 6. Jegyzőkönyvének rendelkezései alapján a Parlament kötelezettsége lenne. A témáért felelős parlamenti képviselők hónapok óta alternatívákat keresnek a helyzet megoldása érdekében, a jogszerű működés helyreállítása azonban akár 2021 tavaszáig is elhúzódhat, miközben a működéssel szemben támasztható eljárásjogi kifogásokra való tekintettel az Európai Parlament akár az EUMSZ 263. cikke szerinti megsemmisítési keresettel is szembetalálhatja magát.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "European Mirror" ["hu_HU"]=> string(16) "Európai Tükör" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(115) "The Functioning of the European Parliament during the Coronavirus Pandemic: Is the Remote Solution a Real Solution?" ["hu_HU"]=> string(104) "Az Európai Parlament működése a koronavírus-járvány idején: valódi megoldás-e a távmegoldás?" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#764 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6073) ["email"]=> string(28) "bernadett.petri@ep.europa.eu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5026) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(201) ["country"]=> string(2) "BE" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(44) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:18:"Európai Parlament";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Petri" ["hu_HU"]=> string(5) "Petri" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Bernadett" ["hu_HU"]=> string(9) "Bernadett" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(18) "Európai Parlament" [1]=> string(12) "eljárásjog" [2]=> string(13) "szavazati jog" [3]=> string(16) "plenáris ülés" [4]=> string(24) "megsemmisítési kereset" [5]=> string(12) "koronavírus" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(19) "European Parliament" [1]=> string(14) "procedural law" [2]=> string(14) "voiting rights" [3]=> string(15) "plenary session" [4]=> string(20) "action for annulment" [5]=> string(11) "coronavirus" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#765 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16624) ["id"]=> int(4349) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5026) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A német külpolitika európaizációja - A közös kül- és biztonságpolitika "germanizációja"
This paper examines the relationship between Germany’s foreign policy and the European Union’s Common Foreign and Security Policy. Since Germany is the European Union’s leading power, it could be assumed that the Common Foreign and Security Policy has also been ‘Germanised’. However, we should not forget that the German foreign policy has a strong European identity as well. To examine this issue, we apply the Europeanisation theory in cases like the institutionalisation of the Common Foreign and Security Policy, negotiating Iran’s nuclear deal and the Ukraine crisis. We conclude that the German foreign policy is highly Europeanised, on the other hand, the Common Foreign and Security Policy is not ‘Germanised’.
" ["hu_HU"]=> string(908) "Tanulmányunk a német külpolitika és az Európai Unió közös kül- és biztonságpolitikájának kapcsolatát vizsgálja meg. Mivel Németország az Európai Unió vezető hatalma, azt gondolhatnánk, hogy a közös kül- és biztonságpolitika is „germanizálódott”. Ennek azonban ellentmond, hogy a német külpolitika erős európai identitással rendelkezik. A problémakör vizsgálatához az Európai Unió külpolitikájának elemzésében használt európaizáció elméletét alkalmazzuk olyan esettanulmányokon keresztül, mint a közös kül- és biztonságpolitika intézményesítése, az iráni atomtárgyalások, vagy az ukrajnai válság. Következtetésünk, hogy Németország külpolitikája továbbra is magas fokon európaizált, ellenben nem beszélhetünk egy kifejezetten „germanizált” uniós közös kül- és biztonságpolitikáról.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "European Mirror" ["hu_HU"]=> string(16) "Európai Tükör" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(110) "Europeanisation of the German Foreign Policy – ‘Germanisation’ of the Common Foreign and Security Policy" ["hu_HU"]=> string(99) "A német külpolitika európaizációja - A közös kül- és biztonságpolitika "germanizációja"" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#770 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5909) ["email"]=> string(21) "speck.gyula@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4908) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(201) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(57) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:31:"Nemzeti Közszolgálati Egyetem";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Speck" ["hu_HU"]=> string(5) "Speck" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Gyula" ["hu_HU"]=> string(6) "Gyula " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(15) "európaizáció" [1]=> string(14) "Európai Unió" [2]=> string(19) "német külpolitika" [3]=> string(13) "Németország" [4]=> string(36) "közös kül- és biztonságpolitika" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(15) "Europeanisation" [1]=> string(14) "European Union" [2]=> string(21) "German foreign policy" [3]=> string(7) "Germany" [4]=> string(34) "Common Foreign and Security Policy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#769 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16625) ["id"]=> int(4350) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4908) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Turbulenciák Európa határán: a kelet-ukrajnai és transznisztriai konfliktusok
The 21st century brought relative peace for Europe, but continentally only after the 1990s, following the Balkan wars. The mainly peaceful period after World War II was only interrupted by smaller economic or political disputes, however, there are two entities lingering on the Eastern part of the region that could possibly endanger the stability of said area. This study is based on further scholarly studies and legal documents such as constitutions (may they be recognised or not), official statements of states and international organisations, reports of international missions to the said entities and further information retrieved from official websites of governmental bodies; it aims to examine the roots of the conflicts of Transnistria and Eastern-Ukraine and the ways of operation of the secessionist bodies, and finally reaches the question of the international reaction and actions towards them, including the continental issues and organisational ways of Europe. The study is built on the premise that these entities are not to be taken as a state according to international law and as such entities they do not bare the capabilities to build and have international relations – however, the peacebuilding and peacekeeping activity of the international community still bears some kind of contact between them, which are to be concluded at the end of this article.
" ["hu_HU"]=> string(1618) "Európa a 21. században viszonylagos békében élhetett – kontinentális értelemben véve az 1990-es évek balkáni háborúit, integrációs tekintetben pedig a II. világháborút követő időszakban mindössze politikai, egyes esetekben gazdasági események következtében zajlottak kisebb-nagyobb megmozdulások. A térség keleti határán azonban található két egység, amelyek instabilitást jelentenek számára. Jelen tanulmány célja szaktanulmányok, az entitások nem hivatalos-hivatalos alkotmányai és idézőjeles „állami” szervek oldalai, valamint az európai állami és integrációs nyilatkozatok, szervezeti határozatok és missziós jelentések segítségével a kelet-ukrajnai és transznisztriai, úgynevezett államtöredékek kialakulásának bemutatása, illetve jelenlegi rendszerük leírása mellett a földrajzi és nemzetközi szervezet értelmében vett Európa, valamint a tágabb értelemben vett nemzetközi közösség állásfoglalásának, kapcsolatrendszerének és problémamegoldó törekvéseinek vizsgálata. A tanulmány előzetes feltevése, hogy a nemzetközi jog értelmében véve államnak nem tekinthető entitások státusz nélküliségükből fakadóan nemzetközi kapcsolatok kiépítésére és fenntartására nem képesek, a nemzetközi béketeremtő törekvés következtében mégis kapcsolatfelvételről beszélhetünk esetükben – e kapcsolat minőségi megítélésére a tanulmány végén a következtetések címszó alatt kerül sor a feldolgozott információk alapján.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "European Mirror" ["hu_HU"]=> string(16) "Európai Tükör" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(79) "Turbulences Bordering Europe: the Transnistrian and Eastern Ukrainian Conflicts" ["hu_HU"]=> string(82) "Turbulenciák Európa határán: a kelet-ukrajnai és transznisztriai konfliktusok" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#779 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6333) ["email"]=> string(35) "bernadett.szokekis@irsi.u-szeged.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5254) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(201) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(50) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:24:"Szegedi Tudományegyetem";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Szőke-Kis" ["hu_HU"]=> string(10) "Szőke-Kis" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Bernadett" ["hu_HU"]=> string(9) "Bernadett" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(13) "instabilitás" [1]=> string(15) "államtöredék" [2]=> string(27) "Donyecki Népköztársaság" [3]=> string(28) "Luhanszki Népköztársaság" [4]=> string(30) "Dnyeszter-menti Köztársaság" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(11) "instability" [1]=> string(13) "secessionists" [2]=> string(30) "People’s Republic of Donetsk" [3]=> string(30) "People’s Republic of Luhansk" [4]=> string(24) "Republic of Transnistria" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#773 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16626) ["id"]=> int(4351) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5254) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Az Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség szerepe és öröksége
The regional development agencies – created after the transition to democracy – in compliance with the European Union’s regional policy became crucial elements of the Hungarian municipal development system. Their gradually accumulated expertise and successful project implementation made a considerable contribution to the country’s regional development. The agencies efficiently managed and accomplished several programs giving theoretical and practical support to regional and municipality development actors. Between 2000 and 2016, this role was played by the North Great Plain Regional Development agency in Hungary’s North Great Plain Region. Its activities measured up to the expectations just as its peers’ in the other six regions in Hungary. These agencies were essential parts of the country’s regional policy laying down the foundations of the Hungarian system, enhancing the adjustment to the EU’s regional policy and the absorption of the funding. Their legacy is still alive, deserving of some more in-depth insights into their creation and operation. We aim to fulfil this goal through the example of the North Great Plain Regional Agency.
" ["hu_HU"]=> string(1673) "A regionális fejlesztési ügynökségek a rendszerváltás után kialakított magyar terület- és településfejlesztés intézményrendszerének meghatározó elemei voltak, amelyet az Európai Unió regionális politikájával való kompatibilitás jegyében alakítottak ki. Jelentős szerepük volt az egyes régiók fejlesztésében mind területfejlesztési-szakmai kérdések, mind a megvalósítás szempontjából. Működésük időszaka alatt számos sikeres projektet vezényeltek le, és emellett segítséget nyújtottak a terület- és településfejlesztés egyes szereplőinek mind szakmai- elméleti mind technikai-gyakorlati kérdésekben. Ezt a feladatot az Észak-alföldi Régióban az Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség kapta, amely 2000–2016 közötti működésével elősegítette a magyar regionális politika megvalósulását és régiója fejlődését. Tevékenységét a másik hat régióban működő társához hasonlóan összességében az elvárásoknak megfelelően látta el. Az ügynökségek a jelenlegi regionális politika, valamint terület- és településfejlesztés szempontjából is fontosnak tekinthetők, mert megalapozták a magyar rendszer fejlődését, illetve elősegítették az Európai Unió regionális politikájához való kapcsolódást, illetve az uniós források lehívását. Így örökségük napjainkban is él, ezért érdemes megvizsgálni az ügynökségek kialakítását és működésük történetét. E történetet a cikkben az Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség példáján mutatjuk be.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "European Mirror" ["hu_HU"]=> string(16) "Európai Tükör" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(72) "The Role and Legacy of the North Great Plain Regional Development Agency" ["hu_HU"]=> string(80) "Az Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség szerepe és öröksége" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(4) { [0]=> object(Author)#784 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5649) ["email"]=> string(26) "tokes.tibor@econ.unideb.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4837) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(201) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Tőkés" ["hu_HU"]=> string(7) "Tőkés" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#777 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6756) ["email"]=> string(28) "toth.eszter@40econ.unideb.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4837) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(201) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tóth" ["hu_HU"]=> string(6) "Tóth " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Eszter" ["hu_HU"]=> string(6) "Eszter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#778 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6757) ["email"]=> string(30) "nagy.s.sandor@40econ.unideb.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4837) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(201) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Nagy" ["hu_HU"]=> string(5) "Nagy " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Sándor" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [3]=> object(Author)#772 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6758) ["email"]=> string(27) "erdey.laszlo@econ.unideb.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4837) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(201) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Erdey" ["hu_HU"]=> string(5) "Erdey" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(31) "tervezési-statisztikai régió" [1]=> string(14) "Észak-Alföld" [2]=> string(32) "Regionális Fejlesztési Tanács" [3]=> string(37) "Regionális Fejlesztési Ügynökség" [4]=> string(36) "terület- és településfejlesztés" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(31) "Planning and statistical region" [1]=> string(24) "North Great Plain Region" [2]=> string(25) "Regional planning council" [3]=> string(24) "Regional planning agency" [4]=> string(37) "regional and municipality development" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#781 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(16627) ["id"]=> int(4352) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4837) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }