Teljes szám
A mesterséges intelligencia alkalmazhatósága a modern kori repülésben
In this article the authors describe their searching activity, and their achievement in the competition called ATM Student Invention Challenge. As the task of the competition the artificial intelligence as a future flight support and service tool was examined. Following the introduction and the description of the currently applied technologies in our topic, the authors outline some of the untapped potentials that can bring significant changes to the innovation of flight safety and efficiency. Our goal is to expound the possible directions of development using the present research as a base.
" ["hu_HU"]=> string(854) "A cikkben a szerzők az Air Traffic Management (ATM)1 Student Invention Challenge keretein belül elért kutatási tevékenységüket ismertetik. A verseny feladataként a mesterséges intelligencia mint jövőbeli repüléstámogató és kiszolgáló technológia témáját választottuk és több a cikkben bemutatott aspektusát vizsgáltuk. A bevezetést, valamint a témához kapcsolódó, jelenleg is alkalmazott technológiák rövid ismertetését követően, a szerzők olyan kiaknázatlan lehetőségeket vázolnak fel, amelyek jelentős változást hozhatnak azoknak az innovatív megoldásoknak a területén, amelyek a repülés biztonságának és hatékonyságának biztosításához
szükségesek. A szerzők célja ismertetni a lehetséges fejlesztési irányokat, a jelenlegi kutatások felhasználásának segítségével.
hallgató
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Sári" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "János" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#791 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6516) ["email"]=> string(25) "bekesi.bertold@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5407) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5709-789X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Békési" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Bertold" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#785 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6517) ["email"]=> string(20) "vas.timea@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5407) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-0082-0370" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(140) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aerospace Controller and Pilot Training" ["hu_HU"]=> string(125) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(3) "Vas" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Tímea" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [3]=> object(Author)#810 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6518) ["email"]=> string(23) "kele.katalin5@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5407) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7124-3152" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(140) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aerospace Controller and Pilot Training" ["hu_HU"]=> string(125) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Kele" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Katalin" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [4]=> object(Author)#812 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6519) ["email"]=> string(19) "mmartinx2@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5407) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5896-6372" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(140) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aerospace Controller and Pilot Training" ["hu_HU"]=> string(125) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Magyar" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Martin" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [5]=> object(Author)#786 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6520) ["email"]=> string(22) "sz.ricsi1997@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5407) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7170-5815" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(140) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aerospace Controller and Pilot Training" ["hu_HU"]=> string(125) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Szabó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Richárd" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(23) "artificial intelligence" [1]=> string(12) "human factor" [2]=> string(9) "logistics" [3]=> string(15) "aviation safety" } ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(26) "mesterséges intelligencia" [1]=> string(16) "humán tényező" [2]=> string(10) "logisztika" [3]=> string(19) "repülésbiztonság" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#824 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18451) ["id"]=> int(4497) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5407) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A II. világháború során nem csak férfiak szolgáltak a Brit Királyi Légierő kötelékében. Sir Kingsley Wood, légügyi miniszter létrehozta 1938-ban a Polgári Légi Őrséget (Civil Air Guard) a Brit Királyi Légierő feladatainak segítésére. 1939 júliusára a licencet szerzettek száma három- és négyezer közé tehető, valamint további tízezer pilóta állt kiképzés alatt (ebből 900 nő).
" ["hu_HU"]=> string(406) "
between three and four thousand people got their pilot’s licence, and there were a further ten thousand undergoing
training. Nine hundred of them were women.
PhD student
" ["hu_HU"]=> string(19) "doktorandusz
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Petra" ["hu_HU"]=> string(5) "Petra" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(18) "II. világháború" [1]=> string(3) "RAF" [2]=> string(17) "lengyel pilóták" [3]=> string(4) "nők" } ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(12) "World War II" [1]=> string(3) "RAF" [2]=> string(13) "Polish pilots" [3]=> string(5) "women" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#847 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18453) ["id"]=> int(4499) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5311) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A hazai pilóta nélküli légijármű-rendszerekre vonatkozó szabályozás EU-s jogszabályoktól való eltéréseinek bemutatása
In 2018, the new EU regulation (2018/1139) of the common rules in the field of civil aviation and establishing a European Union Aviation Safety Agency (also known as the Basic Regulation) entered into force. The significance of the current Basic Regulation is given by the fact that it devotes a separate section (Section VII) to the unmanned aerial vehicles, extending the regulation of the European Union to the drones with a maximum take-off mass less than 150 kg, which regulation topic was extended by detailed rules. In the article, the authors present the deviations of the Hungarian drone legislation from the EU framework which is in force since January 1, 2021.
" ["hu_HU"]=> string(805) "2018-ban lépett hatályba az új, a polgári légi közlekedés területén alkalmazandó közös szabályokról és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének létrehozásáról szóló (EU) 2018/ 1139 rendelet (más néven Alaprendelet vagy Basic Regulation). A hatályos Alaprendelet jelentőségét az adja, hogy immáron külön részt (VII. szakasz) szentel a pilóta nélküli légi járműveknek (drón), kiterjesztve az Európai Unió szabályozását a 150 kg-nál kisebb maximális felszállótömegű (MTOM) drónokra is, amely újabb uniós rendeletek révén részletszabályokkal is bővült. Cikkünkben bemutatjuk, hogy a 2021. január 1-je óta érvényben lévő EU-s keretszabályozáshoz képest a hazai jogszabályok hol és milyen eltéréssel léptek életbe.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(69) "Deviations from the EU Drone Regulations in the Hungarian Legislation" ["hu_HU"]=> string(132) "A hazai pilóta nélküli légijármű-rendszerekre vonatkozó szabályozás EU-s jogszabályoktól való eltéréseinek bemutatása" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "Sándor Zsolt, Pusztai Máté" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#851 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6547) ["email"]=> string(23) "zsolt.sandor1@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5427) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(61) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:35:"KTI Közlekedéstudományi Intézet";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Sándor" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#87 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6548) ["email"]=> string(19) "pusztai.mate@kti.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5427) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(35) "KTI Közlekedéstudományi Intézet" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Pusztai" ["hu_HU"]=> string(7) "Pusztai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Máté" ["hu_HU"]=> string(6) "Máté" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(18) "drónszabályozás" [1]=> string(17) "drón jogszabály" [2]=> string(3) "UAS" [3]=> string(3) "UAV" } ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(23) "unmanned aerial vehicle" [1]=> string(24) "unmanned aircraft system" [2]=> string(16) "drone regulation" [3]=> string(17) "drone legislation" [4]=> string(15) "flight missions" [5]=> string(24) "implementing regulations" [6]=> string(3) "UAV" [7]=> string(3) "UAS" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#811 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18457) ["id"]=> int(4503) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5427) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }In the dawn of space flight scientists were very much afraid of microorganism-caused infections imported from space. That is why they suggested the application of the old method of quarantine in order to block space-origin infections. Unfortunately, a new pandemic has come from the Earth, not from space in 2020. In this moment mankin„ similarly to our ancestors, has no effective therapy against the pandemic. One of the prevention possibilities of COVID-19 infection for astronauts is quarantine. The present article describes the history of the astronautical use of quarantine.
" ["hu_HU"]=> string(711) "Az űrhajózás kezdetekor a kozmoszból behurcolt kórokozó mikroorganizmusoktól tartottak a szakemberek. Ezért az ősi járványmegelőző módszert, a karantént alkalmazták az űrből jövő fertőzések megakadályozására. Azonban a 2020. évben nem a kozmoszból, hanem a Földről jött egy újonnan megjelent víruspandémia. Jelenleg majdnem olyan hatásos gyógymódok nélkül állunk, mint amilyen tehetetlenül a régiek álltak a járványaikkal szemben. Az űrorvostan egyik prevenciós lehetőségét, a karantenizáció történetét mutatja be a Szerző, az Apollo-11 küldetéstől napjainkig, a Covid-19-fertőzés megelőzésére tett űrhajózás-biztonsági intézkedésekig.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(32) "Astronauts Were Quarantined, Too" ["hu_HU"]=> string(37) "Az űrhajósok is karanténban voltak" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Felkai Péter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#822 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6241) ["email"]=> string(26) "peter.felkai@soshungary.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5158) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Felkai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(8) "Covid-19" [1]=> string(12) "űrhajózás" [2]=> string(9) "karantén" [3]=> string(9) "járvány" [4]=> string(16) "Holdra szállás" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(8) "COVID-19" [1]=> string(10) "quarantine" [2]=> string(8) "pandemic" [3]=> string(17) "infection control" [4]=> string(11) "spaceflight" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#857 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18460) ["id"]=> int(4506) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5158) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A szerző megkísérel választ adni arra a kérdésre, hogy van-e értelme az emberi hiba eltávolítását célzó tevékenységeknek a légi közlekedésben. Vagy éppen ellenkezőleg más úton válhat hasznossá. Például úgy, hogy a prevenció eszközévé válik. A repülés biztonságfilozófiájával, ezen belül a humán faktorral és az emberi hibával elméleti modellek (Reason modell; SHEL(L) modell; SRK modell) foglalkoznak. A modellek eltérő nézőpontjaik ellenére szinte kivétel nélkül alkalmasak az emberi hiba leírására, így bizonyos pontokon hasonlóságokat és átfedéseket mutatnak. Ugyanakkor teljes egészében nem adnak kielégítő választ az emberi hiba elfogadhatóságára vagy elfogadhatatlanságára. A kérdést a szerző a túlhaladott és a modern biztonságfilozófia elemeinek bemutatásán keresztül válaszolja meg.
" ["hu_HU"]=> string(727) "The author attempts to describe whether the human errors in aviation could be taken out of the system, or otherwise they are useful and prevention methods could be based on them. The human error, as parts of safety philosophy, are examined by many theories like the Reason theory, the SHEL(L) theory, and the SRK theory. Although, approaches and perspectives from which they circumscribe most of the frequent types of human error are different theories and conclusions have some similarities. One common element of them is, that they could not tell whether human error is acceptable or unacceptable. So as to answer this question the author points out the difference between old fashioned and modern safety philosophies.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(43) "Az emberi hiba értelmezése a repülésben" ["hu_HU"]=> string(42) "Interpretations of Human Error in Aviation" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Dudás Zoltán" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#860 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6526) ["email"]=> string(21) "doktorpilot@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4812) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dudás" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Zoltán" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(16) "emberi tényező" [1]=> string(11) "emberi hiba" [2]=> string(13) "Reason modell" [3]=> string(14) "rendszermodell" [4]=> string(19) "repülésbiztonság" [5]=> string(14) "SHEL(L) modell" [6]=> string(10) "SRK modell" } ["hu_HU"]=> array(8) { [0]=> string(15) "decision making" [1]=> string(13) "flight safety" [2]=> string(11) "human error" [3]=> string(12) "human factor" [4]=> string(13) "Reason theory" [5]=> string(14) "SHEL(L) theory" [6]=> string(10) "SRK theory" [7]=> string(12) "system model" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#853 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18464) ["id"]=> int(4508) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4812) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A hazai légi kutatás-mentés átalakulása a H145M helikopter hadrendbe állításával
Thanks to the Zrínyi 2026 Defence and Military Development Program, the Hungarian Defence Forces’ services has recently received (and will receive) ever newer weaponry. One direction of development concentrates on the rotary-winged capability improvement. As an example, new capabilities have emerged along with the procured H145M helicopters, from which one of the most important is the national level search and rescue one. However, this requires a detailed approach to shaping the ability components. In the present study, I analyse these tasks.
" ["hu_HU"]=> string(686) "A Magyar Honvédség fegyvernemei a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programnak köszönhetően újabb és újabb fegyverzettechnikai eszközökkel gazdagodtak és majd gazdagodnak a jövőben. A fejlesztés egyik fő iránya a forgószárnyas képességek fokozására koncentrál. A hadrendbe állított H145M helikopterekkel a honvédségnél új képességek jelennek meg, amelyek közül az egyik legfontosabb az, hogy országos szinten megnövelt képességű kutató-mentő szolgáltatás lesz biztosítható. Ehhez azonban részletekbe menően kell foglalkozni a képesség-összetevők formálásával. Jelen tanulmányomban ezeket a feladatokat elemzem.
" } ["prefix"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(3) "THE" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(93) "The Transformation of the Domestic Airial Research and Rescue by the Deployment H145W chopper" ["hu_HU"]=> string(89) "A hazai légi kutatás-mentés átalakulása a H145M helikopter hadrendbe állításával" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(11) "Bali Tamás" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#859 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(2437) ["email"]=> string(21) "balitomi007@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(2228) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6098-8602" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Bali" ["hu_HU"]=> string(4) "Bali" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tamás" ["hu_HU"]=> string(6) "Tamás" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(24) "aerial search and rescue" [1]=> string(6) "H-145M" [2]=> string(24) "Hungarian Defence Forces" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(22) "légi kutatás-mentés" [1]=> string(6) "H-145M" [2]=> string(18) "Magyar Honvédség" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#858 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18466) ["id"]=> int(4510) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(2228) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Az atomerőművek drónokkal szembeni védettsége
Whether we talk about nuclear power plants or unmanned aerial vehicle systems, both are well-known and divisive twentieth-century concepts. Criticism can be formed in favour of these two technical, technological achievements and / or even against them, but it must be understood
that only those can be successful despite of all appearing obstacles which are needful, moreover for which there is a strong demand. In the publication below, the authors present the relationship between the physical protection of nuclear power plants in a specialised field, such as the nuclear industry, and the dynamically evolving aircraft of our time, unmanned aerial vehicles. From this article, the reader can learn about some of the safety features of nuclear power plants, their vulnerabilities in relation to their construction, and the need and solvability for protection against drones.
Akár az atomerőművek, akár a pilóta nélküli légijármű-rendszerek, a 21. században mindenki által ismert és megosztó fogalmak. Bármilyen kritika megfogalmazható e két technikai, technológiai vívmány mellett és/vagy akár ellene is, de be kell látni azt, hogy csak annak van létjogosultsága, és az fejlődik minden gáncsolási kísérlet ellenére, amire szükség vagy még inkább, amire kereslet van. Az alábbi publikációban a szerzők azt mutatják be, hogy egy speciális területen, mint az atomipar, az atomerőművek fizikai védettsége milyen kapcsolatot mutathat a korunk dinamikusan fejlődő légi eszközével, a pilóta nélküli légi járművekkel. A cikkből az olvasó megismerheti az atomerőművek néhány biztonsági jellemzőjét, a felépítésből adódó sebezhetőségét, valamint a drónokkal szembeni védekezés szükségességét és megoldhatóságát.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(49) "Protection of Nuclear Power Plants against Drones" ["hu_HU"]=> string(50) "Az atomerőművek drónokkal szembeni védettsége" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "Major Gábor, Tamás Miklós" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#849 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6564) ["email"]=> string(22) "major.gabor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5440) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-2927-127X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(25) "Assistant Lecturer
" ["hu_HU"]=> string(19) "tanársegéd
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Major" ["hu_HU"]=> string(5) "Major" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#862 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6565) ["email"]=> string(20) "geologus99@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5440) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-0844-8729" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Tamás " ["hu_HU"]=> string(7) "Tamás " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Miklós" ["hu_HU"]=> string(7) "Miklós" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(25) "unmanned aircraft systems" [1]=> string(5) "drone" [2]=> string(19) "nuclear power plant" [3]=> string(23) "protection against UAVs" [4]=> string(23) "critical infrastructure" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(41) "pilóta nélküli légijármű-rendszerek" [1]=> string(5) "drón" [2]=> string(11) "atomerőmű" [3]=> string(19) "UAV elleni védelem" [4]=> string(24) "kritikus infrastruktúra" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#863 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18470) ["id"]=> int(4514) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5440) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A hazai pilóta nélküli légi járművekkel kapcsolatos szabályozás összehasonlítása a többi uniós tagállam gyakorlatával
A significant change has emerged in the use of unmanned aerial vehicle system since December 31, 2020, when the EU Implementing Regulation entered into force, which determines the execution of the flight missions with these equipments. The implementing regulation provides a framework for the Member States and sets the principles. Although it is an implementing regulation that is binding in its entirety and is directly applicable in all Member States, in certain domains the countries may derogate from it and impose stricter conditions. This article presents how some Member States deviate from this framework.
" ["hu_HU"]=> string(761) "A pilóta nélküli légijármű-rendszerek használatában jelentős változást hozott a 2020. december 31. napján hatályba lépett EU-s végrehajtási rendelet, amely alapjaiban határozza meg az ilyen eszközökkel való repülési műveletek végrehajtásának módját. A végrehajtási rendelet keretrendszert biztosít a tagállamok számára, és rögzíti az alapelveket. Bár végrehajtási rendeletről van szó, amely teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó a tagállamokban, bizonyos területeken az egyes tagállamok ettől eltérhetnek, és szigorúbb feltételeket határozhatnak meg. Cikkünkben összefoglalóan bemutatjuk, hogy az egyes EU-s tagállamokban a keretrendszertől hogyan tér el a szabályozás.e.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(89) "Comparison of the Hungarian Drone Legislation with the Practice of Other EU Member States" ["hu_HU"]=> string(132) "A hazai pilóta nélküli légi járművekkel kapcsolatos szabályozás összehasonlítása a többi uniós tagállam gyakorlatával" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "Sándor Zsolt, Pusztai Máté" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#861 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6560) ["email"]=> string(23) "zsolt.sandor1@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5436) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(61) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:35:"KTI Közlekedéstudományi Intézet";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Sándor" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#872 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7054) ["email"]=> string(19) "Pusztai.mate@kti.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5436) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Pusztai" ["hu_HU"]=> string(7) "Pusztai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Máté" ["hu_HU"]=> string(6) "Máté" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(41) "pilóta nélküli légijármű-rendszerek" [1]=> string(18) "drónszabályozás" [2]=> string(21) "repülési műveletek" [3]=> string(23) "végrehajtási rendelet" [4]=> string(7) "drónok" [5]=> string(3) "UAS" [6]=> string(3) "UAV" } ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(23) "unmanned aerial vehicle" [1]=> string(24) "unmanned aircraft system" [2]=> string(16) "drone regulation" [3]=> string(17) "drone legislation" [4]=> string(15) "flight missions" [5]=> string(24) "implementing regulations" [6]=> string(3) "UAS" [7]=> string(3) "UAV" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#874 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18471) ["id"]=> int(4515) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5436) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Légi járművek közelségi és figyelmeztető rendszerei
In this article, the authors describe their research activities related to aircraft’s proximity and warning systems. After a short introduction the authors expound the various warnings and their level connected to the topic, and the Master Warning / Caution lamp, the Engine Indicating & Crew Alerting System and the Electronic Centralised Aircraft Monitoring system will be described. Our goal is not only to provide a comprehensive, easy-to-understand summary, but also to present in detail the warning systems that can be found in modern aviation. For this reason, we will show the operation, structure, sound and visual signals of the Stall Warning, Overspeed Warning, Altitude Alerting, Traffic Alert Collision Avoidance System, Runway Awareness and Advisory System.
" ["hu_HU"]=> string(1062) "A cikkben a szerzők ismertetik a repülőgépek közelségi és figyelmeztető rendszereivel kapcsolatos kutatási tevékenységüket. Rövid bevezetést követően, a szerzők bemutatják a különféle figyelmeztetéseket és azok szintjeit, továbbá röviden prezentálják a Master Warning/Caution lámpajelzést, a hajtóművek, illetve a fedélzeti rendszerek adatkijelzését integráló és személyzetfigyelmeztető, valamint a központi elektronikus repülőgépállapot-figyelő rendszert. Célunk nemcsak egy átfogó, könnyen megérthető összefoglaló elkészítése, hanem a modern kori repülésben megtalálható figyelmeztető rendszerek részletekbe menő bemutatása. Ebből kifolyólag az átesés veszélyére figyelmeztető, a határsebesség-túllépésre figyelmeztető, a magasságfigyelmeztető, a veszélyes földmegközelítést jelző, a fedélzeti összeütközés-elkerülő, valamint a le- és felszállópálya tanácsadó rendszer működésének, felépítésének, hang- és vizuális jelzéseinek szemléltetése.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(42) "Aircraft’s Proximity and Warning Systems" ["hu_HU"]=> string(58) "Légi járművek közelségi és figyelmeztető rendszerei" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(30) "Békési Bertold, Sári János" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#869 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6690) ["email"]=> string(25) "bekesi.bertold@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5522) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5709-789X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(148) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(130) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(26) "Associate Professor
" ["hu_HU"]=> string(22) "egyetemi docens
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Békési" ["hu_HU"]=> string(8) "Békési" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Bertold" ["hu_HU"]=> string(7) "Bertold" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#871 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6691) ["email"]=> string(24) "sari.janos1999@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5522) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-8861-3300" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Sári" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "János" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(12) "Sári János" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(21) "Flight Warning System" [1]=> string(20) "Stall Warning System" [2]=> string(24) "Overspeed Warning System" [3]=> string(24) "Altitude Alerting System" [4]=> string(40) "Traffic Alert Collision Avoidance System" [5]=> string(36) "Runway Awareness and Advisory System" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(43) "repülési figyelmeztető/riasztó rendszer" [1]=> string(8) "átesés" [2]=> string(15) "határsebesség" [3]=> string(41) "magasságfigyelmeztető, -jelző rendszer" [4]=> string(47) "fedélzeti összeütközés-elkerülő rendszer" [5]=> string(46) "le- és felszállópálya-tanácsadó rendszer" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#879 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18472) ["id"]=> int(4516) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5522) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Nagynyomású földgáz mint tüzelőanyag a forgószárnyas repülőgépek világában
Today, due to the change in society’s attitudes and values, environmental protection and sustainability are gaining more and more prominence, even in the field of aviation. One possibility is the development of CNG propulsion systems. CNG is a methane-ethane mixture that produces 15 per cent less COX, 80 per cent less NOx, and up to 90
per cent less HC emissions, while being a soot-free fuel. In our work, I investigated rotary-wing aircraft with CNG propulsion compared to the original petrol case. In the case of conversion to CNG, one of the main aspects is range in
addition to propulsion efficiency. In the case of a small rotorcraft, range can reach 70 per cent of the petrol version, for the cost of 5 kg increased MTOW. Maintaining current MTOW, the maximum range is 64 per cent of the current petrol version. Considering the cost of conversion, based on available automotive examples, return on investment is in the order of 5400 km in the case of small rotorcraft. CNG propulsion can be a pioneering solution in the case of small helicopters used in pilot training and short-haul, urban mobility.
A mai világban a társadalom szemlélet- és értékrendváltozása miatt egyre inkább előtérbe kerül a környezetvédelem és a fenntarthatóság a repülés területén is. Ennek egyik lehetosége a CNG hajtásrendszer fejlesztése. A CNG egy olyan metán-etán elegy, amellyel elérhető 15%-kal kevesebb COx, 80%-kal kevesebb NOx és 90%-kal kevesebb HC-kibocsátás és korommentesség. A munkánkban forgószárnyas repülőgépeket vizsgáltam meg, CNG-s hajtásút a benzines esettel szemben. Átépítés esetén az egyik legfobb szempont, a hatásfok mellett az elérhető maximális hatótávolság alakulása. Forgószárnyas esetben akár a jelenlegi hatótávolság 70%-át is elérheti, 5 kg tömegnövekedéssel, a jelenlegi maximális felszállótömeget 64%-on tartva. Az átépítés
költsége közúti közlekedésből vett példa alapján, a karbantartási költségek közel állandósága mellett a kisebb forgószárnyas gépek esetében a megtérülés nagyságrendileg 5400 km-re tehető. A CNG-hajtású kis méretű helikopterek esetében az oktatás és a rövid távú repülés válhat úttörővé a városi közlekedésben.
hallgató (MSC)
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "Armand Dávid" ["hu_HU"]=> string(13) "Armand Dávid" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#866 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6582) ["email"]=> string(26) "sziroczak.david@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5385) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-0949-8912" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(147) "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Budapest University of Technology and Economics Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Sziroczák" ["hu_HU"]=> string(10) "Sziroczák" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dávid" ["hu_HU"]=> string(6) "Dávid" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(10) "rotorcraft" [1]=> string(3) "CNG" [2]=> string(9) "pollutant" [3]=> string(9) "emissions" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(28) "forgószárnyas repülőgép" [1]=> string(3) "CNG" [2]=> string(24) "károsanyag-kibocsátás" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#884 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18473) ["id"]=> int(4517) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5385) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A kriogenika felhasználhatósága a modern repülésben
In this article, the authors describe their research activities related to cryogenic systems. After the introduction and the history of cryogenics the cryogenic gases used in aviation are presented, with a detailed analysis of the use of liquid hydrogen. Then we show an example with using a computer software that is able to physically and mathematically model the different kind of fluid flows. Our goal is to provide a comprehensive, easy-to-understand summary of the alternative future of modern aviation.
" ["hu_HU"]=> string(577) "A cikkben a szerzők ismertetik a kriogén rendszerekkel kapcsolatos kutatási tevékenységüket. A bevezetést, valamint a kriogenika rövid történetét követően bemutatjuk a repülésben alkalmazott kriogén gázokat, elemezve a folyékony hidrogén használatát. Egy példán keresztül olyan számítógépes szoftver használatát mutatjuk be, amely a valósághoz hűen képes a közegek áramlásának fizikai-matematikai modellezésére. Célunk egy átfogó, könnyen megérthető összefoglaló elkészítése a modernkori repülés alternatívájáról.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(50) "The Applicability of Cryogenics in Modern Aviation" ["hu_HU"]=> string(56) "A kriogenika felhasználhatósága a modern repülésben" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(30) "Békési Bertold, Sári János" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#870 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6588) ["email"]=> string(25) "bekesi.bertold@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5461) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5709-789X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(148) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(130) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(26) "Associate Professor
" ["hu_HU"]=> string(22) "egyetemi docens
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Békési" ["hu_HU"]=> string(8) "Békési" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Bertold" ["hu_HU"]=> string(7) "Bertold" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#887 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6589) ["email"]=> string(24) "sari.janos1999@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5461) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-8861-3300" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Sári" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "János" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(12) "Sári János" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(10) "Cryogenics" [1]=> string(17) "Cryogenic systems" [2]=> string(11) "Cryo-cooler" [3]=> string(8) "Aviation" [4]=> string(8) "Hydrogen" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(10) "kriogenika" [1]=> string(19) "kriogén rendszerek" [2]=> string(10) "kriohűtő" [3]=> string(9) "repülés" [4]=> string(9) "hidrogén" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#889 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18474) ["id"]=> int(4518) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5461) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Drónok és hagyományos légi járművek közös légtérben történő alkalmazásának repülésbiztonsági kockázatai
Today, there is a growing demand for application of unmanned aerial vehicle, better known as drones, for both public and civilian use. Their presence appears in almost all industries, as the potential of their use holds untapped potential. At the same time, their appearance not only
creates opportunities, but may also be considered a serious source of danger in the event of improper and regular use. In this article the authors want to present and analyse the negative factors associated with the appearance of drones, whether they really pose a real threat, and what the end results may be if a drone approaches or even collides with another aircraft. Furthermore, we also examine how and in what way approaches and collisions could be avoided in order to maintain an acceptable level of aviation safety.
Napjainkban egyre növekvő igény jelentkezik pilóta nélküli légi járművek, közismertebb nevükön drónok használatára úgy az állami, mint a polgári célú felhasználásban. Szinte az összes iparágban megjelennek, jelezve ezzel a felhasználásukban rejlő potenciál kiaknázatlan lehetőségeit. Egyértelmű térnyerésük azonban nemcsak új lehetőségeket teremt, hanem komoly veszélyforrás is a nem megfelelő, szabálytalan alkalmazásuk. A cikkben a drónok felhasználásával együtt járó – elsősorban – negatív tényezőket kívánjuk bemutatni és elemezni. Választ keresünk arra, hogy tényleg valós fenyegetést jelentenek-e, illetve milyen kimenetele lehet annak, ha egy drón veszélyesen megközelít egy másik légi járművet, legrosszabb esetben ütközik vele. Vizsgáljuk ezenkívül, hogy milyen módon lehet a veszélyes megközelítéseket és azok végeredményét, az ütközéseket elkerülni, hogy a repülésbiztonság elfogadható szinten maradhasson.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(89) "Safety Risks of the Application of Drones and Conventional Aircrafts in a Common Airspace" ["hu_HU"]=> string(122) "Drónok és hagyományos légi járművek közös légtérben történő alkalmazásának repülésbiztonsági kockázatai" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(50) "Gajdács László, Palik Mátyás, Dudás Zoltán " } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#886 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6684) ["email"]=> string(25) "gajdacs.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5518) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-2334-6859" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(148) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(130) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(17) "Instructor
" ["hu_HU"]=> string(25) "gyakorlati oktató
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Gajdács" ["hu_HU"]=> string(8) "Gajdács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#880 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6685) ["email"]=> string(23) "palik.matyas@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5518) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-2304-372X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(28) "University Of Public Service" ["hu_HU"]=> string(32) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Palik" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Mátyás" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#892 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6686) ["email"]=> string(23) "dudas.zoltan@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5518) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-8682-884X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(28) "University Of Public Service" ["hu_HU"]=> string(32) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Dudás" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Zoltán " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(5) "drone" [1]=> string(3) "UAV" [2]=> string(9) "near miss" [3]=> string(8) "airspace" [4]=> string(18) "airspace structure" [5]=> string(4) "risk" [6]=> string(6) "safety" } ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(5) "drón" [1]=> string(3) "UAV" [2]=> string(26) "veszélyes megközelítés" [3]=> string(8) "légtér" [4]=> string(17) "légtérszerkezet" [5]=> string(9) "kockázat" [6]=> string(10) "biztonság" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#894 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18475) ["id"]=> int(4519) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5518) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A pilóta nélküli légi járművek (UAV) evolúciója
The kind of aircraft in the title is undoubtedly one of the most dynamically evolving areas of aviation and is potentially a harbinger of new flight technologies, procedures, and the task systems and solution tactics they can solve. Only in the last few years have these aerial robots emerged from the shadows, but in fact they have been used successfully for decades. It can be seen that these are the years of ‘wing-breaking’, as there is currently no scientist on this Earth to predict the full repertoire. In the following publication, the authors show how the appearance, importance, perception, significance and role of dynamically evolving unmanned aerial vehicles can take place in the civilian and military environments, to what extent this type of change is in effect and to what extent this exponential progress can be sustained. From the article, the reader can learn about the energy source from which they can cover the required propulsive force by aerial robots, which are getting farther and higher, and are realising this more and more quickly, transporting many times their own mass.
" ["hu_HU"]=> string(1245) "A címben szereplő légi eszköz kétségkívül a repülés egyik legdinamikusabban fejlődő területét képviseli, és potenciálisan az új repülési technológiák, eljárások, valamint az általuk megoldható feladatrendszerek és megoldási taktikák hírnökei. Csak az utóbbi néhány évben kerültek elő ezek a légi robotok az árnyékok közül, de valójában már évtizedek óta sikerrel használják őket. Belátható, hogy ezek a „szárnybontogatás” évei, mivel a teljes képességrepertoár megjóslására jelenleg nincs tudós ember e Földön. Az alábbi publikációban a szerzők bemutatják, hogy a dinamikusan fejlődő pilóta nélküli légi járművek megjelenése, fontosságuk, megítélésük, jelentőségük és a betöltött szerepük a civil, illetve a katonai környezetben milyen fordulatot vehet, a fejlődésük exponenciális pályája mennyiben leng ki, és tartható-e ez a növekedési ütem? A cikkből az olvasó megismerheti, hogy az egyre messzebbre, magasabbra törő és mindezt egyre gyorsabban megvalósító légi robotok, amelyek mindeközben saját tömegük sokszorosát szállítva teszik a dolgukat, milyen energiaforrásból fedezhetik a szükséges meghajtó erőt.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(36) "Evolution of Unmanned Aircraft (UAV)" ["hu_HU"]=> string(55) "A pilóta nélküli légi járművek (UAV) evolúciója" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(28) "Major Gábor, Csóré Attila" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#899 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6631) ["email"]=> string(22) "major.gabor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5484) ["seq"]=> int(13) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-2927-127X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(25) "Assistant Lecturer
" ["hu_HU"]=> string(19) "tanársegéd
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Major" ["hu_HU"]=> string(5) "Major" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#891 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6632) ["email"]=> string(23) "csoreattila19@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5484) ["seq"]=> int(13) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-2892-5166" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Csóré" ["hu_HU"]=> string(7) "Csóré" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Attila" ["hu_HU"]=> string(6) "Attila" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(31) "unmanned aerial vehicle systems" [1]=> string(5) "drone" [2]=> string(9) "UAV drive" [3]=> string(20) "possibilities of use" [4]=> string(23) "military specifications" [5]=> string(39) "environmentally friendly UAV technology" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(41) "pilóta nélküli légijármű-rendszerek" [1]=> string(5) "drón" [2]=> string(14) "UAV-meghajtás" [3]=> string(29) "felhasználási lehetőségek" [4]=> string(22) "katonai specifikáció" [5]=> string(33) "környezetbarát UAV technológia" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#895 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18477) ["id"]=> int(4520) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5484) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }