Nagynyomású földgáz mint tüzelőanyag a forgószárnyas repülőgépek világában

doi: 10.32560/rk.2021.1.10

Absztrakt

A mai világban a társadalom szemlélet- és értékrendváltozása miatt egyre inkább előtérbe kerül a környezetvédelem és a fenntarthatóság a repülés területén is. Ennek egyik lehetosége a CNG hajtásrendszer fejlesztése. A CNG egy olyan metán-etán elegy, amellyel elérhető 15%-kal kevesebb COx, 80%-kal kevesebb NOx és 90%-kal kevesebb HC-kibocsátás és korommentesség. A munkánkban forgószárnyas repülőgépeket vizsgáltam meg, CNG-s hajtásút a benzines esettel szemben. Átépítés esetén az egyik legfobb szempont, a hatásfok mellett az elérhető maximális hatótávolság alakulása. Forgószárnyas esetben akár a jelenlegi hatótávolság 70%-át is elérheti, 5 kg tömegnövekedéssel, a jelenlegi maximális felszállótömeget 64%-on tartva. Az átépítés
költsége közúti közlekedésből vett példa alapján, a karbantartási költségek közel állandósága mellett a kisebb forgószárnyas gépek esetében a megtérülés nagyságrendileg 5400 km-re tehető. A CNG-hajtású kis méretű helikopterek esetében az oktatás és a rövid távú repülés válhat úttörővé a városi közlekedésben.

Kulcsszavak:

forgószárnyas repülőgép CNG károsanyag-kibocsátás

Hogyan kell idézni

[1]
A. D. Gábor és D. Sziroczák, „Nagynyomású földgáz mint tüzelőanyag a forgószárnyas repülőgépek világában”, RepTudKoz, köt. 33, sz. 1, o. 123–135, júl. 2021.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.