Full Issue
Drone Communication Efficient Realisation of Digital I-Q Modulation with Digital Signal Controller
Drones are used in many areas. Almost every application requires drones to receive or send information to another drone or to the ground segment. On the analogue transmission channel, information described by digital signals can be transmitted by digital modulation techniques.
In this article, I present an effective multilevel digital modulator that can be implemented with a low-cost signal controller using fixed-point representations of numbers. The presented DSP algorithm produces an analogue I-Q output signal that can be converted to an RF radio signal by an analogue AM-DSB/SC method with orthogonal carriers.
Drónokat számos területen használunk. Csaknem minden felhasználási terület igényli, hogy a drónok információkat fogadjanak vagy továbbítsanak akár egy másik drónnak, vagy a földi szegmensnek. Az analóg átviteli csatornán a digitális jelekkel leírt információt digitális modulációs eljárásokkal tudjuk továbbítani.
Ebben a cikkben egy hatékony, többszintű digitális modulátor megvalósíthatóságát mutatom be, amely kis teljesítményű, fix pontos számábrázolást használó jelfeldolgozó processzorral megvalósítható. A bemutatott DSP-algoritmus analóg I–Q-jelet állít elő, amely analóg AM-DSB/SC-eljárással kisugározható rádiófrekvenciás jellé konvertálható.
egyetemi docens
" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(6) "Wührl" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(5) "drone" [1]=> string(13) "communication" [2]=> string(13) "I-Q-modulator" [3]=> string(3) "DSP" } ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(14) "kommunikáció" [1]=> string(3) "DSP" [2]=> string(16) "I–Q-modulátor" [3]=> string(5) "drón" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#819 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9853) ["id"]=> int(2792) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(543) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Analysis of Factors Influencing the Risks of the Identification – Friend or Foe
Ensuring the battlefield survival of aircraft is a top priority. It is not enough to know which equipment and systems are capable of increasing the ability of aircraft to survive, but also of knowing the reliability of these devices. There are several methods for analysing reliability. This article analyses a factor influencing its survival, using the Ishikawa method, as an example of a specific system.
" ["hu_HU"]=> string(529) "A katonai repülőeszközök harctéri túlélésének biztosítása elsődleges fontosságú feladat. Nem elég csak azt ismernünk, hogy melyek azok a berendezések, rendszerek, amelyek képességeikkel növelni tudják a repülőeszközök túlélőképességét, hanem ezen eszközök megbízhatóságának ismerete is nélkülözhetetlen. Számos módszer létezik a megbízhatóság elemzésére. Tanulmányunk egy a túlélőképességet befolyásoló tényezőt elemez egy konkrét rendszer példáján keresztül.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(77) "László "SziSziLaci" Dr. Szilvássy, László Dr. Pokorádi, László Domán" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(81) "Analysis of Factors Influencing the Risks of the Identification – Friend or Foe" ["hu_HU"]=> string(108) "Repülőeszközök idegen-barát felismerésének kockázatát befolyásoló tényezők ok-okozati elemzése" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#815 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(748) ["email"]=> string(27) "szilvassy.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(525) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-0455-4559" ["url"]=> string(24) "http://dr.sziszilaci.hu/" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(115) "NUPS Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(102) "NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Szilvássy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#845 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(749) ["email"]=> string(32) "pokoradi.laszlo@bgk.uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(525) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(9) "Pokorádi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#792 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(750) ["email"]=> string(24) "doman.laszlo79@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(525) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(6) "Domán" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(13) "survivability" [1]=> string(11) "reliability" [2]=> string(15) "Ishikawa method" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(19) "túlélőképesség" [1]=> string(16) "megbízhatóság" [2]=> string(17) "Ishikawa-elemzés" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#842 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9854) ["id"]=> int(2793) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(525) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Overview of the International Radar Symposium Best Papers, 2019, Ulm, Germany
Nowadays, the interference cancellation or mitigation plays a key important role in the effective use of the advanced radar technology. This article is focused on the symposium presentations related to Electromagnetic Spectrum Operations (EMSO) of the radar systems. The modernisation of the Hungarian Army, the success of the Zrínyi 2026 program, basically depends on the understanding and the professional service of new technologies during their lifecycle. In civilian applications, the inter-radar interference of automotive radars is an emerging problem for automotive radar applications in case of dense deployment. Consequently, it is a priority task to gather, evaluate and transfer collected expertise on the advanced research findings and concepts related to emerging sensor technologies. It looks like the permanent engineering/scientific policies should be implemented to monitor and maximise radar performance to support safety measures required within EMSO. The article summarises the most recent results of the radars taking into account the domestic
expectations.
Questions on the Hungarian Helicopter Force Transformation
For more than a half a century, the Hungarian Defence Forces have been using helicopters
designed and built in the former Soviet Union. Naturally, operators have gained a lot of experience over the decades, but the whole system has also anchored the pilot training system and maintenance method. Now that the government has decided to procure new western designed helicopters, all of these must be left behind. The Hungarian operators need to learn that new operating philosophy which will definitely pose many challenges toward the pilots and maintainers. In this study, I would like to point out these challenges.
In 2018, the Government of Hungary decided to purchase 36 light and medium helicopters. These Helicopters represent the most advanced technology of our time, with the most advanced avionics, reconnaissance and weapon systems. There are several conditions for receiving and integrating the helicopters in service. The doctrinal background associated with the new types, operational applicability, tactical procedures and infrastructure conditions are essential to get started. My article was designed to highlight the questions on most important areas of service integration.
" ["hu_HU"]=> string(714) "2018-ban 36 darab könnyű és közepes helikopter beszerzéséről döntött Magyarország Kormánya. A helikopterek a kor legmodernebb színvonalát képviselik, a legmodernebb avionikai, felderítő és fegyverrendszerrel rendelkeznek. A helikopterek fogadásának, rendszerbe állításának számos feltétele van. Az új típusokhoz rendelt doktrinális háttér, a hadműveleti alkalmazhatóság, a harcászati eljárások modernizálása és az infrastrukturális feltételek megléte elengedhetetlenül fontos az üzemeltetés megkezdéséhez. Cikkem megírásával az volt a célom, hogy rávilágítsak az új helikoptertípusok rendszerbe állításának legfontosabb területeinek kérdéseire.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(12) "Levente Réz" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(48) "Recent Questions of Helicopter Force Development" ["hu_HU"]=> string(60) "A helikopterképesség fejlesztésének aktuális kérdései" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#849 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4420) ["email"]=> string(18) "rez.levente@mil.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(372) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Réz" ["hu_HU"]=> string(4) "Réz" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Levente" ["hu_HU"]=> string(7) "Levente" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(10) "helicopter" [1]=> string(6) "HForce" [2]=> string(5) "C4ISR" [3]=> string(14) "infrastructure" [4]=> string(6) "AIRBUS" [5]=> string(6) "H-145M" } ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(10) "helikopter" [1]=> string(6) "HForce" [2]=> string(5) "C4ISR" [3]=> string(15) "infrastruktúra" [4]=> string(14) "Airbus A320neo" [5]=> string(6) "H-145M" [6]=> string(6) "H-225M" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#850 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9857) ["id"]=> int(2796) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(372) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Historical Moments of Uav Applications and the Conclusions
Ensuring air defence in a country provides a constant challenge to all individuals and organisations carrying out such tasks. One of its particular areas is the all-around protection against explosive devices installed on low-altitude UAVs, referred to as air defence activity. This article provides a detailed analysis of the aspects of the organisation and the initial operation of municipal air defence. Approaching from a historical perspective and regarding the failures of first applications, it will focus on social importance. The article is based on the study and analysis of Hungarian and international professional literature related to the topic and the author’s experience in the field of military history. As a result of this article, it can be declared, that deaths and other accidents in the air by strikes of asymmetric warfare could be prevented in the future by building up a mobile air defence system on a regional basis. That could be deployed as a quick response unit against UAVs.
" ["hu_HU"]=> string(1205) "Egy ország légvédelmének biztosítása folyamatos kihívás elé állítja az ilyen feladatokat ellátó személyeket és szervezeteket. Ennek egyik speciális területe a kis magasságon repülő, kezdetleges, pilóta nélküli légi járművekre telepített robbanóeszközök elleni minden irányú védelem ügye, amely légvédelmi tevékenységként értelmezhető. A cikkben részletesen bemutatom a települési légvédelem szervezésének és kezdeti működésének kérdéseit, történelmi távlatokból vizsgálva és az első alkalmazások kudarcaiból kiindulva, rámutatva azok társadalmi fontosságára. A cikk megírásának alapja a témakörhöz kapcsolódó hazai és nemzetközi szakirodalom tanulmányozása és elemzése, valamint a szerző hadtörténeti témakörben szerzett tapasztalatai. A cikk eredményeként megfogalmazható, hogy az aszimmetrikus hadviselés légitámadásai során bekövetkezett halálesetek és egyéb balesetek a jövőben megelőzhetők lehetnek egy, az egész országra kiterjedő, alapvetően pilóta nélküli légi járművek ellen gyorsreagálású egységként kitelepülő mobil légvédelmi elhárító rendszer kiépítésével.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(28) "László István Dr. Szalkai" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(58) "Historical Moments of Uav Applications and the Conclusions" ["hu_HU"]=> string(117) "Pilóta nélküli légi járművek alkalmazásának történelmi pillanatai és ezekből levonható következtetések" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#860 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(504) ["email"]=> string(27) "istvan.szalkai.dr@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(360) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-4667-9525" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(81) "National University of Public Service the Doctoral School of Military Engineering" ["hu_HU"]=> string(63) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Műszaki Doktori Iskola" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(39) "PhD hallgató / PhD student
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Szalkai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(16) "László István" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(3) "UAV" [1]=> string(17) "technical history" [2]=> string(25) "mobile air defence system" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(31) "pilóta nélküli légi jármű" [1]=> string(18) "technikatörténet" [2]=> string(39) "mobil légvédelmi elhárító rendszer" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#854 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9858) ["id"]=> int(2797) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(360) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Possibilities of Enhancing the Survivability of the Combat Helicopters
The Zrínyi 2026 National Defence and Armed Forces Development Program allows for such
a capability development that is unique in the history of the Hungarian Defence Forces. In
2018, the renewal of the helicopter culture began with the procurement of light and medium
multipurpose helicopters, which can only be complete with the development of combat helicopter
capability. In addition to the combat efficiency and the proper technical reliability of these
devices, reducing the vulnerability of the helicopter crew and the combat helicopter itself is
particularly important. When selecting the type that best suits the Air Force, it is indispensable
to assess the construction designs that can enhance the survivability of combat helicopters.
A Zrínyi 2026 Honvédelmi és haderőfejlesztési program olyan mértékű képességfejlesztést tesz lehetővé, amely páratlan a Magyar Honvédség történelmében. 2018-ban a helikopteres kultúra megújulása megkezdődött a könnyű- és közepes, többcélú helikopterek beszerzésével, amely csak akkor válhat teljessé, ha folytatásként a harcihelikopter-képesség fejlesztésére is sor kerül. Ezen eszközök harci hatékonysága és a megfelelő műszaki megbízhatósága mellett a helikoptervezető állomány, valamint maga a harci helikopter sérülékenységének csökkentése kiemelt jelentőséggel bír. A légierő számára leginkább megfelelő típus kiválasztása során elengedhetetlen vizsgálni azon konstrukciós kialakításokat, amelyekkel a harci helikopterek túlélőképessége növelhető.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(13) "László Nagy" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(74) "The Possibilities of Enhancing the Survivability of the Combat Helicopters" ["hu_HU"]=> string(69) "A harci helikopterek túlélőképesség-növelésének lehetőségei" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#859 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(464) ["email"]=> string(21) "lesliebig@freemail.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(335) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7831-8639" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(60) "MoD Department of Force Development Programs Airforce Branch" ["hu_HU"]=> string(104) "HM Haderőfejlesztési Programok Főosztály Légierő Hadfelszerelési Rendszerek Fejlesztési Osztály" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(35) "acting deputy head of branch
" ["hu_HU"]=> string(32) "osztályvezető helyettes
" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(4) "Nagy" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(17) "combat helicopter" [1]=> string(13) "survivability" [2]=> string(22) "capability development" [3]=> string(24) "“stealth” technology" [4]=> string(19) "construction design" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(16) "harci helikopter" [1]=> string(19) "túlélőképesség" [2]=> string(21) "képességfejlesztés" [3]=> string(26) "„stealth”-technológia" [4]=> string(26) "konstrukciós kialakítás" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#858 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9859) ["id"]=> int(2798) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(335) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Risk Analysis in the Automotive Industry
The automotive industry is one of the most dynamically growing fields of the manufacturing
area. Besides this, it has very strict rules concerning safety and reliability. In our work, our aim is to point out the importance of the automotive industry (based on statistics) and the rules in connection with risk and root cause analysis. The most important risk analysis method is the Failure Mode and Effect Analysis (FMEA). According to standards and OEM regulations, FMEA is obligatory in the automotive sector. In our study, we summarise the area of FMEA usage, its types and process steps.
Diagnostics of Turbulence and Mountain Wave Generation in Aviation Forecasting at the Hungarian Meteorological Service
A research at the Unit of Aviation Meteorology, Hungarian Meteorological Service aims to extend
the website part (http://aviation.met.hu) for Wave Gliding within Model Forecasts. The first author reported the first steps of this research in a previous article. Some of the planned tasks are already completed, and the research also opened towards new directions. The Scorer-parameter is implemented in the AROME model and is available for some case studies; the next step will be to prepare implementing for operative use in the near future. The evaluation of the case studies is part of an MSc thesis. This research became connected with another, formerly independent research by the co-authors dealing with turbulence forecasting. Their research aims to improve free-atmospheric turbulence modelling in general, by development of parameterisations. One of their conclusions were that underestimation of turbulence is probably significant when trapped lee waves appear. Thus, we plan to work jointly.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat Repülésmeteorológiai Osztályán folyó egyik kutatómunka az új repülésmeteorológiai honlap (http://aviation.met.hu) Modell előrejelzések menüpontja alatt található, a hullámrepülés támogatását szolgáló aloldal fejlesztését célozza. E kutatás első lépéseiről az első szerző egy korábbi cikkben már beszámolt. Az akkori tervek közül néhány már megvalósult, valamint új irányok felé is nyitott a kutatás. Az AROME-modellből ma már több esettanulmányhoz előállt a Scorer-paraméter, a közeljövő feladata az operatív modellből történő előállítás kidolgozása. Az esettanulmányok feldolgozására egy MSc-diplomamunka keretében kerül sor. A turbulencia előrejelzésével kapcsolatban egy korábban független, a szerzőtársak által végzett másik kutatás került kapcsolatba. Az ő kutatásuk parametrizációk fejlesztésével a szabad légköri turbulencia modellezésének fejlesztését célozza. Megállapították, hogy csapdázott hegyi hullámok jelenléte esetén jelentős az alulbecslés, ezért a további terv közös munkával megpróbálni eredményt elérni.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(14) "Péter Salavec" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(118) "Diagnostics of Turbulence and Mountain Wave Generation in Aviation Forecasting at the Hungarian Meteorological Service" ["hu_HU"]=> string(128) "Turbulencia- és hegyihullámképződés-diagnosztikák a repülési előrejelzésben az Országos Meteorológiai Szolgálatnál" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#865 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(317) ["email"]=> string(16) "salavec.p@met.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(224) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5126-192X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(62) "Unit of Aviation Meteorology; Hungarian Meteorological Service" ["hu_HU"]=> string(69) "Országos Meteorológiai Szolgálat, Repülésmeteorológiai Osztály" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(473) "Aviation Forecaster
" ["hu_HU"]=> string(29) "Repülésmeteorológus
" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "Salavec" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#874 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4146) ["email"]=> string(14) "simon.a@met.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(224) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Simon" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "André" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#873 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4147) ["email"]=> string(16) "szintai.b@met.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(224) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Szintai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Balázs" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(20) "aviation meteorology" [1]=> string(13) "mountain wave" [2]=> string(10) "turbulence" [3]=> string(5) "AROME" [4]=> string(17) "parameterisations" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(22) "repülésmeteorológia" [1]=> string(13) "hegyi hullám" [2]=> string(11) "turbulencia" [3]=> string(5) "AROME" [4]=> string(17) "parametrizációk" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#871 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9861) ["id"]=> int(2800) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(224) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Mission as a Service – Implementation of a Cloud-Based Uas
In our days, unmanned aerial vehicles – drones – and cloud computing systems are widely known branches of technology. The Mission as a Service is not just an utopian vision, the current technology enables us to control swarms of UAVs through the internet. Our research contains the development of a cloud-controlled prototype unmanned aircraft system, together with the necessary functional and security testing, and the publication of the observed results.
Applied technologies include amongst others: OpenStack cloud architecture, MapBox map display framework, MAVLink communication protocol, MAV Downlink mobile app and the APM autopilot. The present publication describes the results achieved so far, the system in its current form is ready for the initial flight tests.
A pilóta nélküli légi járművek – drónok – és a felhőalapú rendszerek napjainkra közismert, széles körben alkalmazott ágazatai a modern technológiának. A Mission as a Service – „szolgáltatásként nyújtott küldetés” már nem csak egy utópista jövőkép, a jelen technológiája lehetőséget ad UAV1-ok interneten át történő, akár tömeges távirányítására. Kutatásunk részét képezi egy felhőből irányított, pilóta nélküli légijármű-rendszer prototípusának kialakítása, funkcionális és biztonsági tesztek végrehajtása, illetve a munkálatok során szerzett tapasztalatok megosztása. Az alkalmazott technológiák között szerepel többek között az OpenStack felhőarchitektúra, a MapBox térképmegjelenítő keretrendszer, a MAVLink kommunikációs protokoll, a MAV Downlink mobilalkalmazás és az APM robotpilóta. Jelen publikáció az eddig elért eredményekbe ad betekintést, a rendszer jelenlegi állapotában az első éles repülésre készen áll.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(43) "Dávid Ferenc Vránics, Mátyás Palik, PhD" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(60) "Mission as a Service – Implementation of a Cloud-Based Uas" ["hu_HU"]=> string(62) "Mission as a Service – Egy felhőalapú UAS megvalósítása" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#879 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(293) ["email"]=> string(18) "vranicsd@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(208) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-0637-476X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(128) "National University of Public Service, Faculty of Military Science and Officer Training, Doctoral School of Military Engineering" ["hu_HU"]=> string(107) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Katonai Műszaki Doktori Iskola" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(115) "Doctoral student
" ["hu_HU"]=> string(29) "doktorandusz hallgató
" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(8) "Vránics" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Dávid Ferenc" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#866 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(294) ["email"]=> string(23) "palik.matyas@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(208) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-2304-372X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(119) "National University of Public Service, Faculty of Military Science and Officer Training, Institute of Military Aviation" ["hu_HU"]=> string(101) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Katonai Repülő Intézet" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(141) "Director of institute, associate professor
" ["hu_HU"]=> string(133) "Intézetigazgató, egyetemi docens
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Palik" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Mátyás" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(19) "Mátyás Palik, PhD" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(3) "UAS" [1]=> string(5) "drone" [2]=> string(5) "cloud" [3]=> string(7) "MAVLink" [4]=> string(38) "UAS, drón, felhő, MAVLink, OpenStack" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(3) "UAS" [1]=> string(5) "drón" [2]=> string(6) "felhő" [3]=> string(7) "MAVLink" [4]=> string(9) "OpenStack" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#877 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9862) ["id"]=> int(2801) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(208) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Possibilities of Systematic Management of Drone Traffic and Drone Threats
The aim of the publication is not simply to present the applicable forms of unmanned traffic management and counter UAS measures, but to provide a system to arrange and operate these options. In the paper, the expression drone refers to small remotely piloted aircraft systems which can be purchased from commercial stores or from online stores and which are applied for own (hobby), business and public service purposes. After the introduction, the first chapter shows the intensively increasing number of drones which underlines the actuality of the topic. The second chapter provides an overview of the beneficial areas and the threats posed by drones. The third and fourth parts discuss the administrative measures of drone traffic management and the possible active countermeasures against drone threats. In the penultimate chapter, the author suggests a sample system which might be applicable for managing drone traffic and drone threats, and the final chapter summarises the comprehensive system of drone traffic and threat management.
" ["hu_HU"]=> string(1051) "A publikáció célja, hogy a drónforgalom és drónfenyegetés kezelésére alkalmas megoldásokat ne csupán elemenként mutassa be, hanem alternatívát adjon azok rendszerbe foglalására, rendszerként való működésére. Az írásban a drón kifejezés alatt a kereskedelmi forgalomban kapható magán-, hobbi-, illetve ipari, üzleti, közszolgálati felhasználású távirányított repülőrendszerek értendők. Az első fejezet igazolja a drónok jelentősen növekvő számát, ami alapja a téma aktualitásának. A második fejezet a drónok hasznosságát és az általuk megvalósított kockázatokat, fenyegetéseket tárgyalja. A harmadik fejezet az adminisztratív drónkezelési megoldásokat, a negyedik pedig a fenyegetésekkel szemben alkalmazható aktív ellentevékenység elemeit részletezi. Az ötödik egység javaslatokat fogalmaz meg arra, hogy milyen rendszer lehet minta a drónfenyegetések és a drónforgalom kezelésére, végül az összegzésben ültetjük át előbbit a drónokkal összefüggésben.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(15) "János Csengeri" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(77) "The Possibilities of Systematic Management of Drone Traffic and Drone Threats" ["hu_HU"]=> string(84) "A drónforgalom és a drónfenyegetések rendszerszintű kezelésének lehetőségei" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#884 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(278) ["email"]=> string(25) "csengeri.janos@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(196) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(8) "Csengeri" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(6) "János" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(5) "drone" [1]=> string(13) "drone traffic" [2]=> string(13) "drone threats" [3]=> string(6) "system" [4]=> string(18) "traffic management" [5]=> string(15) "counter measure" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(5) "drón" [1]=> string(13) "drónforgalom" [2]=> string(15) "drónfenygetés" [3]=> string(8) "rendszer" [4]=> string(16) "forgalomkezelés" [5]=> string(18) "ellentevékenység" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#886 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9863) ["id"]=> int(2802) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(196) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Smart Security Solutions for Effective Reduction of Future Terrorist Threats at International Airports
The airline industry has grown to become a global sector today to link countries and continents quickly and easily. Due to its economic, social importance and impact, aviation is one of the preferred targets of terrorism. Meanwhile, security practices related to aircraft security and surveillance have been strengthened by lessons learned from terrorist attacks of recent decades, impeding access to the aircraft for the potential future terrorists, the majority of ground infrastructures at international airports are open for passenger traffic. It is essential that the next generation of smart security solutions based on Artificial Intelligence (AI) be implemented as soon as possible, filtering out different risk factors more accurately, faster and in a more reliable manner. At the same time, the legal, professional and cultured actions of the security staff against the passengers are also important, for which they can be trained by various simulation situation exercises and
regular in-service training.
A légi személy- és áruszállítási iparág napjainkra globális méretű szektorrá nőtte ki magát. Határokon átnyúlva országokat, kontinenseket köt össze, megkönnyítve a gyors kapcsolatfelvételt. A légi közlekedés gazdasági, társadalmi jelentősége és hatásai miatt egyik preferált célpontja a terrorizmusnak. Amíg az elmúlt évtizedek terroristacselekményeiből levont tanulságoknak köszönhetően a repülőgépek őrzésével, ellenőrzésével kapcsolatos biztonsági eljárások megszigorodtak, addig a nemzetközi repülőtereknek az utasforgalom számára nyitott területei mind a mai napig nem megfelelően védettek biztonsági szempontból. Alapvető, hogy minél előbb bevezessék az intelligens (smart), a mesterséges intelligencián (AI) alapuló újgenerációs biztonságtechnikai megoldásokat, amelyek pontosabban, gyorsabban, megbízhatóbban és hatékonyabban szűrik ki a különböző kockázati tényezőket. Ugyanakkor fontos a biztonsági személyzet jogszerű, szakszerű és kulturált intézkedése, ellenőrző tevékenysége az utasokkal szemben, amelyre szimulációs helyzetgyakorlatokkal és továbbképzésekkel lehet felkészíteni őket.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(63) "Márk Venczel, Zoltán Peredy, Dániel Rohács, József Rohács" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(102) "Smart Security Solutions for Effective Reduction of Future Terrorist Threats at International Airports" ["hu_HU"]=> string(137) "Intelligens biztonsági megoldások a nemzetközi repülőterek jövőbeli terrorfenyegetettségének hatékony csökkentése érdekében" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(4) { [0]=> object(Author)#870 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(725) ["email"]=> string(20) "mvenczel@vrht.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(508) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4319-1463" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(180) "Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Transportation Engineering and Vehicle Engineering, Department of Aeronautics, Naval Architecture and Railway Vehicles" ["hu_HU"]=> string(147) "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Közlekedés- és Járműmérnöki Kar, Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "Venczel" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(5) "Márk" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#882 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(726) ["email"]=> string(23) "peredy.zoltan@edutus.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(508) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-4074-8430" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(39) "Edutus University Engineering Institute" ["hu_HU"]=> string(32) "Edutus Egyetem Műszaki Intézet" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(6) "Peredy" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#880 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(727) ["email"]=> string(19) "drohacs@vrht.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(508) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-4629-4417" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(166) "Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Transportation and Vehicle Engineering, Department of Aeronautics, Naval Architecture and Railway Vehicles" ["hu_HU"]=> string(146) "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Közlekedés- és Járműmérnöki Kar, Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "Rohács" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "Dániel" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [3]=> object(Author)#885 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(728) ["email"]=> string(19) "jrohacs@vrht.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(508) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4607-9063" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(166) "Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Transportation and Vehicle Engineering, Department of Aeronautics, Naval Architecture and Railway Vehicles" ["hu_HU"]=> string(146) "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Közlekedés- és Járműmérnöki Kar, Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "Rohács" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "József" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(16) "airport security" [1]=> string(29) "airport ground infrastructure" [2]=> string(14) "terror attacks" [3]=> string(32) "smart security tools and methods" [4]=> string(14) "internal risks" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(24) "repülőtér biztonsága" [1]=> string(31) "repülőtéri infrastruktúrák" [2]=> string(25) "légi terrorcselekmények" [3]=> string(35) "intelligens biztonsági megoldások" [4]=> string(18) "belső kockázatok" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#887 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9864) ["id"]=> int(2803) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(508) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }