Teljes szám
Data science is one of the hottest topics in the 21st century. The reason for this is probably the emergence of advanced machine learning algorithms based on neural networks, with which the possibilities seem to be endless. Therefore, those companies which do not want to be left behind, have to invest in this field heavily. However, most of the time the tasks that need to be done before applying machine learning algorithms do not get enough attention. These are data cleaning, filtering, transforming, feature engineering, which can affect the accuracy of the model more than the selection of the algorithm or its parameters. Quite a few tools are available for free, which makes the data science workflow efficient, although in data analysis focusing on ATM developing bespoke software is often necessary. The article aims to present the most common
requirements of that through examples and a small case study.
Az adatelemzés a 21. század egyik leginkább felkapott szakterülete. Ennek egyik oka vélhetően a fejlett, neurális hálózatokon alapuló gépi tanulási algoritmusok megjelenése, amivel a lehetőségek látszólag korlátlanok. Ebből következően azon cégeknek, amelyek nem szeretnének a versenyben lemaradni, komoly energiákat kell ebbe a területbe fektetni. Sokszor azonban elsikkadnak a gépi tanuló algoritmus futtatása előtti teendők, az adatok tisztítása, transzformálása, a felhasználni kívánt modellnek megfelelő magyarázó változók előállítása, amelyek sok esetben nagyobb hatást gyakorolnak az eredményre, mint a választott gépi tanuló algoritmus vagy annak paraméterei. Számos ingyenes eszköz elérhető több különböző programozási nyelvben, amivel ezek a munkafolyamatok hatékonyan végezhetők, de az ATM1-fókuszú radaradat-elemzésben egyedi elemző eszközök fejlesztése is szükséges lehet. A cikk célja, hogy egy ilyen eszközzel szemben támasztott követelmények egy részhalmazát konkrét példákon keresztül bemutassa.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(44) "Data Science Workflow in Radar Data Analysis" ["hu_HU"]=> string(45) "Data science workflow a radaradat-elemzésben" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(17) "Madácsi Richárd" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#811 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4935) ["email"]=> string(33) "richard.madacsi@hungarocontrol.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4327) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-3132-4679" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Madácsi" ["hu_HU"]=> string(8) "Madácsi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Richárd" ["hu_HU"]=> string(8) "Richárd" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(13) "data analysis" [1]=> string(16) "machine learning" [2]=> string(23) "artificial intelligence" [3]=> string(3) "ATM" [4]=> string(18) "data visualisation" [5]=> string(13) "data cleaning" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(12) "adatelemzés" [1]=> string(26) "mesterséges intelligencia" [2]=> string(14) "gépi tanulás" [3]=> string(3) "ATM" [4]=> string(18) "adatvizualizáció" [5]=> string(15) "adattisztítás" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#824 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24428) ["id"]=> int(5019) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4327) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }75 éve végezte Bay Zoltán holdradarkísérletét – a magyar űrtevékenység kezdetei és jelene
On 6 February 2021, we celebrated the 75th anniversary of Professor Zoltán Bay, professor of physics, and his team at the Tungsram research laboratory detecting the echoes of radar waves sent to the moon using a revolutionary new measurement technique. The world-famous experiment, carried out under harsh conditions after the war, also marked the beginning of Hungarian space activities and international radar astronomy. The significance of the lunar radar experiments was that they were the first scientific studies to be conducted on an extraterrestrial object. Knowledge of celestial bodies has been based solely on passive observations for millennia, but microwave technology has also made it possible to physically examine distant objects. In fact, it was at that time established that the Moon was an object with material characteristics, at a well-defined distance from Earth. There are currently a number of international space industry cooperation and research projects underway in Hungary, which create more and more significant Hungarian intellectual and technological added value every year. The Hungarian space research and space activity, which now boasts a history of more than 75 years, has serious potential. This study aims to present the main participants, projects, successes and results of Hungarian space activities from the beginning to the present day.
" ["hu_HU"]=> string(1480) "2021. február 6-án ünnepeltük a 75. évfordulóját annak, hogy Bay Zoltán fizikaprofesszor és csapata a Tungsram kutatólaboratóriumában észlelte a Holdra bocsátott radarhullámok visszhangját forradalmian új mérési technikájával. A háború után mostoha körülmények között elvégzett, világhírű kísérlet a magyar űrtevékenység és a nemzetközi radarcsillagászat kezdetét is jelentette. A holdradarkísérletek jelentősége abban állt, hogy ezek voltak az első természettudományos vizsgálatok, amelyeket Földön kívüli tárgyon végeztek. Az égitestekről szerzett ismeretek évezredeken keresztül kizárólag passzív megfigyeléseken alapultak, de a mikrohullámú technika lehetővé tette a távoli objektumok fizikai vizsgálatát is. Tulajdonképpen ekkor bizonyosodott be, hogy a Hold egy anyagi jellemzőkkel rendelkező tárgy, jól meghatározható távolságra a Földtől. Magyarországon jelenleg számos nemzetközi űripari együttműködési és kutatási projekt folyik, amelyek évről évre egyre több jelentős magyar szellemi és technológiai hozzáadott értéket hoznak létre. Az immáron több mint 75 éves múlttal büszkélkedő magyar űrkutatás és űrtevékenység komoly potenciállal rendelkezik. E tanulmány a magyar űrtevékenység főbb résztvevőit, projektjeit, sikereit és eredményeit kívánja bemutatni a kezdetektől napjainkig.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(117) "Zoltán Bay conducted the Moon radar experiment for 75 years - the beginnings and present of Hungarian space activity" ["hu_HU"]=> string(101) "75 éve végezte Bay Zoltán holdradarkísérletét – a magyar űrtevékenység kezdetei és jelene" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(17) "Novoszáth Péter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#797 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6712) ["email"]=> string(26) "Novoszath.Peter@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5537) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-8755-6858" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Novoszáth" ["hu_HU"]=> string(10) "Novoszáth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Péter" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(11) { [0]=> string(9) "astronomy" [1]=> string(12) "astrophysics" [2]=> string(15) "radar astronomy" [3]=> string(31) "solar and solar system research" [4]=> string(16) "space activities" [5]=> string(18) "space applications" [6]=> string(14) "space industry" [7]=> string(14) "space research" [8]=> string(13) "space science" [9]=> string(16) "space technology" [10]=> string(39) "space telecommunications and navigation" } ["hu_HU"]=> array(11) { [0]=> string(12) "asztrofizika" [1]=> string(13) "csillagászat" [2]=> string(29) "Nap és Naprendszer kutatása" [3]=> string(18) "radarcsillagászat" [4]=> string(16) "űralkalmazások" [5]=> string(7) "űripar" [6]=> string(11) "űrkutatás" [7]=> string(31) "űrtávközlés és navigáció" [8]=> string(15) "űrtechnológia" [9]=> string(16) "űrtevékenység" [10]=> string(12) "űrtudomány" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#847 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24430) ["id"]=> int(5021) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5537) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A szaknyelvi kifejezések használata az Oroszországi Föderáció polgári repülésében
Accurate knowledge and correct use of radiotelephone terms and terminology is essential in the work of the pilots and air traffic controllers. Proper application enables the precise operation of an airport, and the safe transport and movement of take-off and landing vehicles. Particular emphasis is placed on this area in the Russian Federation, with special regulations.
" ["hu_HU"]=> string(513) "A rádió-távbeszélő kifejezések és a szakzsargon pontos ismerete és helyes használata nélkülözhetetlen a légijármű- vezetők és a légiforgalmi irányítók munkájában. Megfelelő alkalmazás mellett lehetővé válik egy repülőtér számára a precíz munkavégzés, valamint a fel- és leszálló járművek biztonságos mozgása és közlekedése. Ezen területre az Oroszországi Föderációban különösen nagy hangsúlyt fektetnek, speciális szabályozások mellett.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(83) "The Use of Technical Language Terms in the Civil Aviation of the Russian Federation" ["hu_HU"]=> string(91) "A szaknyelvi kifejezések használata az Oroszországi Föderáció polgári repülésében" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Merényi Vivien" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#851 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6794) ["email"]=> string(25) "vivienlovesit@hotmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5595) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7713-5160" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Merényi" ["hu_HU"]=> string(8) "Merényi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Vivien" ["hu_HU"]=> string(6) "Vivien" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(26) "légiforgalmi irányítás" [1]=> string(9) "szaknyelv" [2]=> string(13) "adástechnika" [3]=> string(6) "fónia" [4]=> string(21) "orosz nyelvhasználat" [5]=> string(41) "Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(22) "air traffic management" [1]=> string(23) "transmission technology" [2]=> string(11) "terminology" [3]=> string(7) "phonics" [4]=> string(16) "Russian language" [5]=> string(41) "International Civil Aviation Organization" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#821 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24432) ["id"]=> int(5023) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5595) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Battle of Britain was the biggest and the most important air battle during the Second World War (10 July 1940 – 31 October 1940) in which the pilots of Royal Air Force and the Luftwaffe fought against each other. It can be divided into four major sections where serious technological advances took place, influencing its outcome.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(39) "The Battle of Britain and Its Opponents" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Petra Kovács" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#825 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6987) ["email"]=> string(22) "kovacspetra@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5735) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-6783-0979" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Petra" ["hu_HU"]=> string(5) "Petra" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(17) "Battle of Britain" [1]=> string(16) "Second World War" [2]=> string(3) "RAF" [3]=> string(9) "Luftwaffe" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#849 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24435) ["id"]=> int(5025) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5735) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Similarly to the separation and development of electricity systems, the golden age of aviation dates back to the last century. Admittedly, in the beginning, the two technologies did not have much effect on each other; however, in the 21st century, these two systems in many cases cross each other’s paths in everyday life, while performing the operation and maintenance tasks. In this paper, the author describes how a modern electricity infrastructure is built up and explains the process used for transferring electric power generated by the power plants to the consumers. In addition, this paper familiarises the reader with the procedures and methods allowing to assign more and more functions and tasks to the drone technology and to assure its efficient integration with certain elements of the energy system.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(44) "The Role of Drones in the Electricity Sector" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(12) "Jurás Zsolt" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#859 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7030) ["email"]=> string(20) "zsoltjuras@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5772) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-4670-9325" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(61) "Óbudai Egyetem Biztonságtudományi Doktori Iskola Óbudai " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Jurás" ["hu_HU"]=> string(6) "Jurás" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(5) "drone" [1]=> string(14) "electric power" [2]=> string(11) "power plant" [3]=> string(27) "electric power distribution" [4]=> string(10) "power grid" [5]=> string(6) "safety" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#854 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24436) ["id"]=> int(5026) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5772) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Diszkrét mérési pontos eljárással történő gamma-sugárzás dóziseloszlás-mérés drón segítségével
The primary objective of the development was to create a more compact, easily portable, and deployable system, but one which, in contrast with the previous ones, is more sensitive. Despite background radiation (typically 0.01 μSv/h in the testing areas), a difference of +0.009 μSv/h has reliably been detected in the experiments made so far. In this present development, this value was successfully reduced to +0.005 – +0.007 μS/h. The improvement in sensitivity was achieved primarily by increasing the measurement time per point, which was realised using special flight control software. This sensitivity increase either allows higher scanning altitude (approximately +1–2 m) or, in case of an identical flight device at an identical altitude, a larger survey area with one take-off. In our experiments, we used a natural uranium mineral (Autunite) with activity far below that of artificially produced isotopes. In this series of experiments, we also covered the identification of several sources, which models the possibility of mapping active sources scattered around the site of a possible accident. The main advantage of the system developed and introduced by us over the survey procedures used in practice is that it is easy to mobilise, a large area can be surveyed at low cost without putting an operator at risk in the field. The purpose of the system is to detect the presence of the source and to localise it to such an extent that the localisation can subsequently be easily specified by manual or other ground procedures. Since we do not strive for centimeter positioning accuracy, standard GPS localisation is sufficient for measurements. During the measurements, the geographical coordinates are interpreted in the WGS’84 system. The circles of latitude and longitude coordinates are also shown in this system in the figures presented.
" ["hu_HU"]=> string(2498) "Számos dóziseloszlási térkép készítésére került sor drónra szerkesztett gammasugárzás-detektorral. A kísérletek eredményei és tapasztalatai alapján kirajzolódtak a rendszer hiányosságai és egyben a továbbfejlesztés lehetőségei. A fejlesztés elsődleges célkitűzése a kompaktabb, könnyen hordozható és üzembe helyezhető, de az előzőkhez képest érzékenyebb rendszer volt. A háttérsugárzáshoz képest (a vizsgálati területen jellemzően 0,01 mSv/h) az eddigi kísérletekben +0,009 mSv/h eltérést sikerült megbízhatóan detektálni. Jelen fejlesztésben ezt az értéket sikerült +0,005 – +0,007 mS/h-ra csökkenteni. Az érzékenység javulását elsődlegesen az egy pontra vetített mérési idő növelésével sikerült elérni. Ezt egy speciális repülésvezérlő szoftver segítségével valósítottuk meg. Ez az érzékenységnövekedés vagy nagyobb szkennelési magasságot (körülbelül +1–2 m), vagy azonos magasságon azonos repülőeszköz esetén egy felszállásból nagyobb terület felmérését teszi lehetővé. Természetesen a szkennelési magasság vagy a szkennelési sebesség jelentősen növekedhet, ha a keresett sugárforrás aktivitása nagy. A kísérleteink során természetes urán ásványt (autunit) alkalmaztunk, amelynek aktivitása messze alulmarad a mesterségesen előállított izotópokkal szemben. A kísérletsorozatban kitértünk több forrás detektálására is, ami modellezi egy esetleges baleset helyszínén szétszóródó aktív források feltérképezésének lehetőségét. Az általunk fejlesztett és bemutatott rendszer fő előnye a gyakorlatban alkalmazott felmérési eljárásokkal szemben, hogy jól mobilizálható, nagy terület felmérhető humán kezelő terepi veszélyeztetése nélkül, valamint alacsony költséggel valósítható meg a terület felmérése. A rendszer célja a forrás jelenlétének kimutatása és olyan mértékű lokalizálása, hogy azt követően kézi vagy más földi eljárással már egyszerűen lehessen pontosítani a lokalizálást. Mivel nem törekszünk centiméteres helymeghatározás-pontosságra, a mérésekhez elegendő a standard GPS-lokalizáció. A mérések során a földrajzi koordinátákat GWS’84 rendszerben értelmezzük. A bemutatott ábrákon a szélességi és hosszúsági körök koordinátáit is ebben a rendszerben tüntettük fel.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(104) "Evaluation of the Dose Distribution of Gamma Radiation by a Discrete Measuring Point Method Using Drones" ["hu_HU"]=> string(112) "Diszkrét mérési pontos eljárással történő gamma-sugárzás dóziseloszlás-mérés drón segítségével" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Molnár András" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#857 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7046) ["email"]=> string(19) "molnar@uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5785) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-4330-6547" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(67) "általános rektorhelyettes; vice-rector for general affairs
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Molnár" ["hu_HU"]=> string(7) "Molnár" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "András" ["hu_HU"]=> string(7) "András" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(38) "dose distribution measurement on field" [1]=> string(30) "radioactive mapping with drone" [2]=> string(32) "radiation measurement with drone" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(35) "szabadtéri dóziseloszlás-mérés" [1]=> string(44) "radioaktívsugárzás-térképezés drónnal" [2]=> string(38) "radioaktívsugárzás-mérés drónnal" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#858 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24440) ["id"]=> int(5027) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5785) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The aim of my article is to provide an overview of the capability development of the Air Force’s fleet within the framework of the Zrínyi National Defence and Armed Forces Development Program and the effects of the related tasks that fundamentally affect the operator and maintenance personnel. The article briefly describes the peculiarities of the organisational culture of the Air Force, the age and position of the available personnel, which is the initial knowledge necessary for the planning of the recruitment. The article covers the complex security policy, social and technological environment to which the selection system applied by the Hungarian Armed Forces must be adapted, and which is the key to successful training and success indicators. Through personal reports, the article seeks to present a real situation about the challenges and motivations and path-finding of the personnel currently serving in military aviation.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(49) "The Human Challenges of Modernising the Air Force" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Füleky András" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#861 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6396) ["email"]=> string(23) "fuleky.andras@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5301) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7735-2173" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Füleky" ["hu_HU"]=> string(7) "Füleky" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "András" ["hu_HU"]=> string(7) "András" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(22) "capability development" [1]=> string(15) "human resources" [2]=> string(10) "generation" [3]=> string(29) "analogue–digital switchover" [4]=> string(22) "Hungarian Armed Forces" [5]=> string(20) "military suitability" [6]=> string(61) "Zrínyi National Defence and Armed Forces Development Program" [7]=> string(171) "capability development, human resources, generation, analog-digital switchover, Hungarian Armed Forces, National Defence and Armed Forces Development Program Zrínyi, NATO" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#862 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24458) ["id"]=> int(5028) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5301) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Experimental Study on the Effect of Water Injection on a Micro Turbojet Engine
Due to increasing emissions in the 21st century, aviation industry faces a rising pressure to reduce its contribution to air pollution. A possible way to mitigate such harmful effects on the environment is to use water injection as a thrust augmentation method which was developed in the 1960s. Since the emergence of modern engines, the need for the performance-enhancing effect of water injection has become abandoned. However, considering its beneficial impact on both emissions and engine structure, it can still be used as an alternative nowadays as well. As a result of the cooling effect of water injection, the service life of engine components extends which could also lead to a reduction in maintenance and operating costs. This paper presents how water injection on TKT-1 experimental jet engine affects performance and emissions. The modifications implemented on the test bench enabled us to obtain a measure of the water injection operation with the nozzle placed in the intake duct. Results reveal that such method has no visible impact on the increase of thrust due to the experimental environmental conditions and the limitations of the system. Nevertheless, water injection proved to be effective in reducing emissions. In addition to the beneficial effect of lower gas temperature throughout the turbine section of the engine, the emissions of NOx gases also fall significantly (i.e. 30%) compared to dry operation.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(78) "Experimental Study on the Effect of Water Injection on a Micro Turbojet Engine" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(30) "Beneda Károly, Balajti Péter" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#871 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6652) ["email"]=> string(24) "beneda.karoly@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5500) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-1900-7934" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Beneda" ["hu_HU"]=> string(6) "Beneda" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Károly" ["hu_HU"]=> string(7) "Károly" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#864 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8000) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5500) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Balajti" ["hu_HU"]=> string(7) "Balajti" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Péter " ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(9) "emissions" [1]=> string(19) "thrust augmentation" [2]=> string(15) "water injection" [3]=> string(17) "micro gas turbine" [4]=> string(10) "jet engine" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#866 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24459) ["id"]=> int(5029) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5500) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Urban Air Mobility, a 3. dimenzió (légi) bevonása a közlekedésbe
Due to the dynamic population increase on our planet, metropolises with several million inhabitants developed here, because of high population density, the daily traffic b became a challenge. The present situation has made the involvement of the 3rd dimension, that is air traffic – e.g. air taxis – necessary. The typical means of air traffic could be the eVTOL vehicles, having low noise emission and what is the most important, they have electric propulsion.
" ["hu_HU"]=> string(473) "A bolygó dinamikus népességnövekedése miatt többmilliós metropoliszok alakultak ki, ahol a mindennapi közlekedés a magas népsűrűség miatt problémássá vált. A kialakult helyzet a harmadik dimenzió – azaz a légi közlekedés, például légi taxik – bevonását teszi szükségessé. Ennek tipikus eszközei a VTOL1 kialakítású, alacsony zajkibocsátású és ami a legfontosabb, elektromos meghajtású repülőeszközök lehetnek.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(62) "Urban Air Mobility, Involving the 3rd Dimension in Air Traffic" ["hu_HU"]=> string(69) "Urban Air Mobility, a 3. dimenzió (légi) bevonása a közlekedésbe" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Gémes Levente" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#868 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7376) ["email"]=> string(23) "gemeslevente1@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6022) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-4516-0756" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gémes" ["hu_HU"]=> string(6) "Gémes" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Levente" ["hu_HU"]=> string(7) "Levente" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(3) "UAM" [1]=> string(18) "urban air mobility" [2]=> string(18) "légi közlekedés" [3]=> string(20) "városi közlekedés" [4]=> string(11) "légi taxi " [5]=> string(24) "karbonsemleges repülés" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(3) "UAM" [1]=> string(18) "urban air mobility" [2]=> string(11) "air traffic" [3]=> string(13) "urban traffic" [4]=> string(8) "air taxi" [5]=> string(21) "carbon-neutral flight" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#877 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24460) ["id"]=> int(5030) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6022) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A polgári pilóta nélküli légijármű-rendszerek hazai hatósági struktúrája
The operations of the civil aviation authority structures have been significantly changed due to the implementation of the new EU drone regulations from 28 August 2021. The tasks of the civil aviation authorities of the member states have been broadened. This article presents those activities that have to be fulfilled connected to the operations of the unmanned aircraft systems.
" ["hu_HU"]=> string(536) "A 2021-es év elején életbe lépett új EU-s és hazai jogszabályok, amelyek a pilóta nélküli légijármű- rendszerekre vonatkoznak, alapjaiban változtatták meg a korábbi hatósági struktúra működését. Az EU-s keretszabályok értelmében új funkciókkal kellett bővíteni a nemzetállamok hatósági megoldásait. Jelen cikkben a szerzők részletesen bemutatják azokat a hatósági tevékenységeket, amelyeket a pilóta nélküli légi járművek területén meg kell valósítania hazánknak.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(66) "The Hungarian Authority Structure of the Unmanned Aircraft Systems" ["hu_HU"]=> string(83) "A polgári pilóta nélküli légijármű-rendszerek hazai hatósági struktúrája" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(31) "Sándor Zsolt , Pusztai Máté" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#852 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7444) ["email"]=> string(23) "zsolt.sandor1@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6075) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7117-9069" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Sándor" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(6) "Zsolt " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#873 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8001) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6075) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Pusztai " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Máté" ["hu_HU"]=> string(6) "Máté" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(28) "polgári légügyi hatóság" [1]=> string(18) "drónszabályozás" [2]=> string(14) "dróntörvény" [3]=> string(26) "hatósági tevékenységek" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(24) "civil aviation authority" [1]=> string(17) "drone legislation" [2]=> string(9) "drone law" [3]=> string(20) "authority activities" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#870 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24461) ["id"]=> int(5031) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6075) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Mi lehetne a Gripen utódja?
Controlling and defending the airspace over a territory is a priority for a nation in every age, in every period. The most modern combat aircraft from all over the world are involved in this task. What cutting-edge means exactly is a combination of many, many ingredients. These include the technical parameters, the operational environment, the system integrability and the possibilities of obtaining armament materials. But each of these components is state-of-the-artat the time of manufacture and installation, and then degrades and ages with use. Towards the end of an aircraft’s “life cycle”, the dilemma of replacement or modernisation arises. With the dilemma comes new questions. Will the successor also enable Hungary to still be one of the strongest air forces in the region? Is it worth buying more older aircraft equipped with modern equipment or fewer aircraft equipped with the latest equipment? In this publication, the authors seek answers to these questions by presenting some possible “successors”.
" ["hu_HU"]=> string(1255) "Egy terület feletti légtér felügyelete, védelme minden korban, minden időszakban kiemelt feladata az adott nemzetnek. Ebben a feladatban a világ minden táján a legmodernebb harci repülőgépek vállalnak szerepet. Ahhoz, hogy meghatározzuk, a legmodernebb mit is jelent pontosan, sok-sok összetevő együttállása szükséges. Ilyenek a technikai paraméterek, az üzemeltethetőségi környezet, a rendszerbe illeszthetőség, valamint a fegyverzeti anyagok beszerzésének lehetőségei. De minden felsorolt összetevő a gyártás és üzembe helyezés idejében a legmodernebb, ezt követően a használat során avul, öregszik. A légi jármű életciklusának végéhez közeledve eljön a váltás vagy a modernizálás dilemmája. A dilemmával új kérdések is születnek. Vajon az utód szintén képessé teszi-e Magyarországot, hogy még mindig a térség egyik legerősebb légiereje legyen? Megéri-e több régebbi típust venni, amelyek modern eszközökkel felszereltek, vagy kevesebb olyan típust, amelyek a legkorszerűbb eszközökkel felszereltek? A publikációban a szerzők ezekre a kérdésre keresik a válaszokat, néhány lehetséges „utód” bemutatásán keresztül.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(38) "What Could Be the Successor to Gripen?" ["hu_HU"]=> string(28) "Mi lehetne a Gripen utódja?" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(59) "Major Gábor, Bodnár Balázs György , Szilvássy László" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#884 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7605) ["email"]=> string(22) "major.gabor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6189) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2927-127X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Major" ["hu_HU"]=> string(5) "Major" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#883 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7607) ["email"]=> string(17) "bobazsa@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6189) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-8418-2486" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Bodnár " ["hu_HU"]=> string(7) "Bodnár" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "Balázs György" ["hu_HU"]=> string(16) "Balázs György " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#869 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7606) ["email"]=> string(27) "Szilvassy.Laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6189) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-0455-4559" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(116) "University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Szilvássy" ["hu_HU"]=> string(10) "Szilvássy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(23) "Aircraft Kite Structure" [1]=> string(20) "on-board electronics" [2]=> string(15) "value for money" [3]=> string(8) "armament" [4]=> string(12) "developments" [5]=> string(16) "fighter aircraft" [6]=> string(13) "JAS 39 Gripen" } ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(32) "légi jármű sárkányszerkezet" [1]=> string(22) "fedélzeti elektronika" [2]=> string(18) "ár-érték arány" [3]=> string(10) "fegyverzet" [4]=> string(13) "fejlesztések" [5]=> string(14) "harci repülő" [6]=> string(13) "JAS 39 Gripen" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#886 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24462) ["id"]=> int(5032) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6189) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Az autonóm felszíni közlekedés biztonságának növelése UAV-rendszerrel gyűjtött meteorológiai információk figyelembevételével
This study investigates the use of UAVs for the purpose of collecting meteorological data, using this data to generate improved weather forecast, and utilising the results for autonomous road traffic. Today, an information gap is identified in the field of meteorological data from the planetary boundary layer. This data can be of key importance for improved weather forecasting, as it is the zone of ground-atmospheric interactions. With today’s drone technology, acceptable temporal and spatial data resolution can be achieved, in Hungary 15 data stations can be used to cover 90% of the country. The market for weather forecasting services can be estimated at HUF 22 billion economic-societal value, which value can be unlocked as the market for the proposed system. At the current level of autonomous technologies, the key question is the identification of road sections, where the autonomous functions can be utilised in a safe manner under the actual weather conditions. Utilising the proposed system this information can be generated and shared with the road users.
" ["hu_HU"]=> string(1211) "Ez a tanulmány a UAV-eszközök felhasználásának lehetőségeit elemzi meteorológiai adatok gyűjtésére, az adatokból pontosított előrejelzések generálására és ezek hasznosítására, elsősorban az autonóm közúti közlekedésben. Ma jelentős hiány mutatkozik a planetáris határrétegben mért adatokban, ezek ismerete kulcsfontosságú a pontosabb előrejelzésekhez, hiszen ez az időjárást befolyásoló föld-légkör interakciók zónája. A mai dróntechnológiával az adatok megfelelő térbeli és időbeli felbontással gyűjthetők, Magyarországon 15 mérőállomásból álló adatgyűjtő rendszer képes 90% lefedettséget biztosítani. Az időjárás-előrejelző rendszerek piaca 22 milliárd HUF gazdasági-társadalmi értéket képvisel, a rendszer fejlesztésével ez az érték mint piac hasznosítható. Az autonóm járművek jelenlegi technológiai szintje mellett a legfontosabb kérdés az útszakaszok azonosítása, ahol a járművek autonóm funkciói biztonságosan használhatók az adott időjárási körülmények mellett, és a rendszer használatával ez az információ a közúti felhasználókkal megosztható.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(103) "Improving the Safety of Autonomous Road Traffic with the Use of Meteorological Data Collected with UAVs" ["hu_HU"]=> string(139) "Az autonóm felszíni közlekedés biztonságának növelése UAV-rendszerrel gyűjtött meteorológiai információk figyelembevételével" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(83) "Sziroczák Dávid, Gál István, Szilágyi Dávid, Rohács József, Rohács Dániel" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(5) { [0]=> object(Author)#891 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7483) ["email"]=> string(26) "sziroczak.david@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6105) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-0949-8912" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Sziroczák" ["hu_HU"]=> string(10) "Sziroczák" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dávid" ["hu_HU"]=> string(6) "Dávid" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#888 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7484) ["email"]=> string(21) "gal.istvan@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6105) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Gál" ["hu_HU"]=> string(4) "Gál" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "István" ["hu_HU"]=> string(7) "István" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#882 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7485) ["email"]=> string(23) "dszilagyimail@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6105) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Szilágyi" ["hu_HU"]=> string(9) "Szilágyi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dávid" ["hu_HU"]=> string(6) "Dávid" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [3]=> object(Author)#881 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7486) ["email"]=> string(24) "rohacs.jozsef@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6105) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4607-9063" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(28) "
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Rohács" ["hu_HU"]=> string(7) "Rohács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "József" ["hu_HU"]=> string(7) "József" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [4]=> object(Author)#885 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7487) ["email"]=> string(24) "rohacs.daniel@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6105) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4629-4417" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Rohács" ["hu_HU"]=> string(7) "Rohács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Dániel" ["hu_HU"]=> string(7) "Dániel" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(3) "UAV" [1]=> string(11) "meteorology" [2]=> string(19) "weather forecasting" [3]=> string(15) "forecast system" [4]=> string(24) "planetary boundary layer" [5]=> string(18) "autonomous traffic" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(3) "UAV" [1]=> string(13) "meteorológia" [2]=> string(21) "előrejelző rendszer" [3]=> string(24) "planetáris határréteg" [4]=> string(21) "autonóm közlekedés" [5]=> string(25) "időjárás-előrejelzés" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#887 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(24463) ["id"]=> int(5033) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6105) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }