Teljes szám

object(Publication)#769 (6) { ["_data"]=> array(25) { ["id"]=> int(6018) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:31" ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(1) ["submissionId"]=> int(5894) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(3) "5-6" ["abstract"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(54) "

Kollégánktól, Kővári Lacitól búcsúzunk.

" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(20) "Elment Kővári Laci" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(0) { } ["keywords"]=> array(0) { } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#806 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20562) ["id"]=> int(4726) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6018) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#86 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5728) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:31" ["primaryContactId"]=> int(6973) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(2) ["submissionId"]=> int(5604) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(4) "7-17" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2021.2.1" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1244) "

Az (IKT) infokommunikációs technológiák rohamos fejlődése hazánkban az okosvárosok kialakulásának is óriási teret biztosít az elkövetkező években. Hasonló vagy akár még nagyobb léptékű fejlődés tapasztalható a pilóta nélküli légi járművek piacán. Az utóbbi években a pilóta nélküli légi járművek (Unmanned Aerial Vehicles, UAV), a köznyelvben használatos nevén a drónok, a kormányzati, illetve ipari felhasználáson túl rohamos elterjedést mutat a lakossági szférában is. A drónok több mint 1700 típusából válogatva, szinte bármelyik webáruházban beszerezhető. A típusok sokaságából egyenesen következik az eszköz sokrétű felhasználhatósága a mezőgazdasági ágazattól a biztonságtechnikán keresztül a piaci/polgári szolgáltatásokig. Kicsit eltávolodva az eszközdimenziótól és átlépve a rendszerek dimenziójába, a funkciókat megvalósító berendezések integrációjával költséghatékony, fenntartható és magas kényelmi szintet biztosító komplex rendszerek valósíthatók meg. A két innovatív fejlesztési terület egymásba ágyazódása hatványozza a technológiák alkalmazhatóságát és felhasználhatóságát a mindennapokban.

" ["hu_HU"]=> string(1450) "

Rapid development of information and communication technologies (ICT) in Hungary provides great opportunities for the emergence of smart cities in the years to come. A similar or even a larger-scale development is experienced in the market of unmanned aerial vehicles (UAV). Over the past years, the unmanned aerial vehicles (UAVs) – commonly known as drones – have been demonstrating a rapid expansion not only in the area of government and industry use but in the public sector, as well. A selection of more than 1,700 types of drones is available in almost any of the online stores. The great variety of offered types implies the diversity and possibility of a multi-purpose use, from the agricultural sector through security technology to market/civil services. Wandering a little bit from the point of device dimension and moving into the systems dimension, the integration of devices fulfilling various functions allows to implement costeffective and sustainable complex system, providing a high level of comfort. By weaving two innovative areas for development into each other, one can significantly expand the possibilities of using drones in the everyday life. This article focuses on the description (non-exhaustive) of potential application areas resulting from the integration of drones and smart city technologies, putting particular emphasis on security-related roles and new tasks arising from the operation of smart cities.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(26) "Drónok az okosvárosokban" ["hu_HU"]=> string(22) "Drones in Smart Cities" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(12) "Jurás Zsolt" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#845 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6973) ["email"]=> string(20) "zsoltjuras@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5728) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-4670-9325" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(61) "Óbudai Egyetem Biztonságtudományi Doktori Iskola Óbudai " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Jurás" ["hu_HU"]=> string(6) "Jurás" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(3) "UAV" [1]=> string(3) "IKT" [2]=> string(10) "okosváros" [3]=> string(3) "UAM" [4]=> string(15) "jövő városai" [5]=> string(3) "AAV" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(3) "UAV" [1]=> string(3) "ICT" [2]=> string(10) "smart city" [3]=> string(3) "UAM" [4]=> string(18) "cities of tomorrow" [5]=> string(3) "AAV" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#829 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20594) ["id"]=> int(4727) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5728) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)
object(Publication)#163 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(3214) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:34" ["primaryContactId"]=> int(3659) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(3) ["submissionId"]=> int(3093) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "19-30" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2021.2.2" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(845) "

Maybe we can rightly call the 20th century the century of aviation. The impact of technical progress on modern warfare is also unquestionable. Giulio Douhet’s theory about air power appears in the evolution and operation of the national air forces even today. In this article, we attempt to examine the evolution of the Israeli Air Force from the beginning to the present days. The thought experiment is based on Douhet’s principles to identify phenomena that bear resemblance to some elements of the theory of air power. Given the special nature of the Israeli security environment, these elements cannot be discerned crystal clear in any historical period. At the same time to respond to challenges and threats, the modern Israeli Air Force combines all the important and useful components of Douhet’s air power theory.

" ["hu_HU"]=> string(986) "

A 20. századot talán nem túlzás a repülés évszázadának nevezni. A technikai fejlődés hatása a modern hadviselés kapcsán is elvitathatatlan. A légi uralom elméletének megalapozója, Giulio Douhet elgondolásai napjainkban is megjelennek a nemzeti légierők szervezése, működtetése során. Az cikkben arra teszek kísérletet, hogy a Douhet-féle alapelvek mentén a kezdetektől napjainkig megvizsgáljam az Izraeli Légierő fejlődéstörténetét, beazonosítsam azokat a jelenségeket, amelyek hasonlóságot mutatnak a légi uralom elméletének valamely elemével. Tekintettel az izraeli biztonsági környezet speciális jellegére, látni fogjuk, hogy ezek vegytisztán szinte egyik történelmi időszakban sem sejlenek fel. Ugyanakkor a modern Izraeli Légierő működése – a kihívásokra és fenyegetésekre való reagálás érdekében – összességében egyesíti magában a légierő eszmerendszerének minden fontos és hasznos elemét.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(83) "Effects of Air Power Theory on the Formation and Evolution of the Israeli Air Force" ["hu_HU"]=> string(92) "A légi uralom elméletének hatása az Izraeli Légierő kialakulására és fejlődésére" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(22) "Rémai Dániel József" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#803 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(3659) ["email"]=> string(19) "remaidani@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3214) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-5664-0977" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(74) "National University of Public Service Doctoral School of Military Sciences" ["hu_HU"]=> string(32) "NKE Hadtudományi Doktori Iskola" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Rémai" ["hu_HU"]=> string(6) "Rémai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "Dániel József" ["hu_HU"]=> string(15) "Dániel József" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(6) "Douhet" [1]=> string(15) "airpower theory" [2]=> string(6) "Israel" [3]=> string(17) "Israeli Air Force" [4]=> string(34) "threat-based military organization" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(6) "Douhet" [1]=> string(6) "Izrael" [2]=> string(17) "Izraeli Légierő" [3]=> string(39) "fenyegetettségalapú haderőszervezés" [4]=> string(12) "Közel-Kelet" [5]=> string(20) "légiuralom-elmélet" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#846 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20595) ["id"]=> int(4728) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3214) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#158 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5489) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:33" ["primaryContactId"]=> int(6639) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(4) ["submissionId"]=> int(5365) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "31-44" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2021.2.3" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(619) "

Nowadays, more than 20,000 artificial objects and debris orbit around the Earth. This number will soon be multiplied because of the mega-constellations. In this article, we examine these effects. We give a review of the main characteristics of mega-constellations and then show some of the major systems and present the main concerns implied by them. We conclude that the current international regulatory environment is inadequate and needs to be reviewed as soon as possible. The updating of the rules on space activities is the fundamental interest of not only all countries but also the players of the sector.

" ["hu_HU"]=> string(673) "

Napjainkban több mint 20 000 mesterséges eredetű objektum és törmelék kering a Föld körül. Ez a szám hamarosan sokszorosára fog nőni a megakonstellációk kiépülésével. Jelen cikkben ennek a hatásait vizsgáljuk. Áttekintjük a megakonstellációk főbb jellemzőit, majd megismerkedünk néhány jelentősebb rendszerrel, és bemutatjuk a rendszerekkel kapcsolatos főbb aggodalmakat. Megállapítjuk, hogy a jelenlegi nemzetközi szabályozási környezet nem megfelelő, mielőbbi felülvizsgálatra szorul. Az űrbéli tevékenységre vonatkozó szabályok aktualizálása az egyes államok mellett a szektor szereplőinek is alapvető érdeke.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(19) "Mega-Constellations" ["hu_HU"]=> string(19) "Megakonstellációk" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(9) "Nagy Imre" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#830 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6639) ["email"]=> string(20) "nagy.imre@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5489) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-0545-4381" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(37) "NKE HHK KLI Természettudományi Tszk" ["hu_HU"]=> string(37) "NKE HHK KLI Természettudományi Tszk" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Nagy" ["hu_HU"]=> string(4) "Nagy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Imre" ["hu_HU"]=> string(4) "Imre" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(10) "satellites" [1]=> string(18) "satellite internet" [2]=> string(14) "remote sensing" [3]=> string(19) "mega-constellations" } ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(9) "műholdak" [1]=> string(11) "űrinternet" [2]=> string(17) "földmegfigyelés" [3]=> string(19) "megakonstellációk" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#807 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20596) ["id"]=> int(4729) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5489) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#83 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5678) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:32" ["primaryContactId"]=> int(6907) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(5) ["submissionId"]=> int(5554) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "45-63" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2021.2.4" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1253) "

The need for military helicopters to pre-design and possibly use electronic warfare systems in a self-protection or narrower sense and to make battlefield information available during the deployment of helicopters is growing. Many companies make self-protection systems, but these often only partially provide complete and comprehensive solutions, making them difficult to compare. Presumably, several countries’ army and manufacturing and development companies have already developed a framework for analysing and evaluating military helicopter electronic warfare self-protection systems so that they can be compared and ranked mainly on a military, technical or financial and economic basis, mainly quantitatively. In addition, the main areas of development have been identified, which are: complexity, automatic, fast data transfer, wide-range detection and response, and specific recommendations for any type of helicopter, depending on the application. Therefore, self-protection systems for military helicopters will be able to be designed according to a certain level of capability or risk. In this paper, the author intends to present a possible evaluation process for electronic warfare self-protection systems in military helicopters.

" ["hu_HU"]=> string(1434) "

A katonai helikopterek önvédelmi vagy szűkebb értelemben elektronikai hadviselési rendszerek fejlesztésének és esetleges alkalmazásának előzetes tervezésére és a helikopterek bevetése során a harctéri információ rendelkezésre állására vonatkozó igény egyre magasabb. Számos vállalat készít önvédelmi eszközöket, de ezek gyakran csak részben nyújtanak teljes, átfogó megoldásokat, és így nehéz összehasonlítani is őket. Feltehetően számos ország hadereje és a gyártó-fejlesztő vállalatok már kidolgozták a katonai helikopterek önvédelmi rendszerek elemzéséhez és értékeléséhez a szempontjaik keretrendszerét, hogy azokat főként kvantitatív módon össze lehessen hasonlítani, és katonai, műszaki vagy pénzügyi és gazdasági szempontok alapján rangsorolni. Továbbá meghatározták már a főbb fejlesztési irányokat, amelyek a következők: komplexitás, automatikus, gyors adatátvitel, széles tartományú érzékelés és reagálás, illetve az adott felhasználástól függő egyedi ajánlások bármilyen típusú helikopterhez. Ennélfogva a katonai helikopterek számára az önvédelmi rendszereket egy adott képességi vagy kockázati szintnek megfelelően lehet majd kialakítani. Jelen cikkben a szerző a katonai helikopterek elektronikai hadviselés önvédelmi rendszerek egy lehetséges értékelési folyamatát kívánja bemutatni.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(91) "Evaluation of the Complex Electronic Warfare Self-Protection System of Military Helicopters" ["hu_HU"]=> string(94) "Katonai helikopterek komplex elektronikai hadviselési önvédelmi rendszereinek értékelése" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Domán László" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#851 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6907) ["email"]=> string(24) "doman.laszlo79@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5678) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4472-2609" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Hungarian Defence Forces Aircraft Repair Plant" ["hu_HU"]=> string(45) "Magyar Honvédség Légijármű Javítóüzem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Domán" ["hu_HU"]=> string(6) "Domán" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(19) "military helicopter" [1]=> string(18) "electronic warfare" [2]=> string(15) "self-protection" [3]=> string(10) "evaluation" [4]=> string(10) "comparison" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(18) "katonai helikopter" [1]=> string(24) "elektronikai hadviselés" [2]=> string(19) "önvédelmi eszköz" [3]=> string(12) "értékelés" [4]=> string(18) "összehasonlítás" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#852 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20597) ["id"]=> int(4730) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5678) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#850 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5501) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:33" ["primaryContactId"]=> int(6653) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(6) ["submissionId"]=> int(5377) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "65-79" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2021.2.5" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1197) "

Protecting against unauthorised surveillance of drones is the responsibility of the present and near future. Our solution depends largely on the risk of unauthorised information being used. By these assessments, one has to decide that the tasks of the object’s guard, in addition to simple visual airspace observation, should be accompanied by complex drone activity detection systems. As the threat is real and unauthorised drone sightings need to be documented in a legally appreciable manner, it is expected that the drone activity detection capability of the area to be protected will be properly tested. Virtually all objects to be protected have different environmental characteristics, attributions, and the number of drones that can be used for surveillance and the ways in which they are used vary considerably. Therefore, the most important requirement for testing is the use of comprehensive, reliable, time effective and cost-effective test procedures for defence capabilities where it is possible. Performance tests are expected to provide objectively evaluated data without knowing the location and the quality of elements of the object or protection system to be protected.

" ["hu_HU"]=> string(1328) "

A drónokkal történő illetéktelen megfigyelések elleni védelem a jelen és közeljövő feladata. Megoldása nagymértékben függ az illetéktelen információszerzéssel kapcsolatos adatok felhasználásának veszélyességétől. Ezek értékelésével eldönthető, hogy az objektum őrségének feladatait, az egyszerű vizuális légtérmegfigyelésen túl, célszerű kiegészíteni komplex dróntevékenység-érzékelő rendszerekkel. Mivel a veszély valós, és az illetéktelen drónmegfigyeléseket jogilag értékelhető módon dokumentálni szükséges, ezért elvárás a védendő terület dróntevékenység-érzékelő képességének szakszerű performanciavizsgálata. Gyakorlatilag minden védendő objektum eltérő környezeti jellemzőkkel, attribútumokkal rendelkezik, és a megfigyelésre alkalmazható drónok száma, alkalmazásának módjai jelentősen eltérnek egymástól. Ezért a vizsgálatokkal szembeni legfontosabb elvárás a védelmi képességek lehetőség szerint mindenre kiterjedő, megbízható, idő- és költséghatékony teszteljárások alkalmazása. Elvárás, hogy a performanciatesztek a védendő objektum, védelmi rendszer elemeinek elhelyezkedése és minősége paramétereinek ismerete nélkül is, objektíven kiértékelhető adatokat szolgáltassanak.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(103) "Performance Testing of the Defence Capabilities of High-Priority Objects against Drone Air-Surveillance" ["hu_HU"]=> string(118) "Kiemelten fontos objektumok drón általi légi megfigyelések elleni védelmi képességeinek performanciavizsgálata" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(30) "Balajti István, Turai András" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#857 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6653) ["email"]=> string(13) "balajti@pt.lu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5501) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-3566-2904" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(37) "National University of Public Service" ["hu_HU"]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(31) "

Senior Technical Officer

" ["hu_HU"]=> string(23) "

Vezető Mérnök

" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Balajti" ["hu_HU"]=> string(7) "Balajti" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "István" ["hu_HU"]=> string(7) "István" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#862 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7382) ["email"]=> string(23) "andrasturai@hotmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5501) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1681-6202" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Turai" ["hu_HU"]=> string(5) "Turai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "András" ["hu_HU"]=> string(7) "András" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(16) "performance test" [1]=> string(6) "drones" [2]=> string(16) "air-surveillance" [3]=> string(21) "high-priority objects" } ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(17) "performanciateszt" [1]=> string(7) "drónok" [2]=> string(20) "légi megfigyelések" [3]=> string(27) "kiemelten fontos objektumok" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#856 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20598) ["id"]=> int(4731) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5501) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#848 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5502) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:33" ["primaryContactId"]=> int(6654) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(7) ["submissionId"]=> int(5378) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "81-96" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2021.2.6" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(973) "

Nowadays, similarly to the other fields of transportation, aviation searches for alternatives in order to replace conventional fossil fuels. However, the proven engine hardware is not able to support arbitrary combustion processes, during the selection of the alternatives, besides the momentary impact on performance, the long-term consequences must also be taken into account. In the present paper, the authors develop the three-dimensional model of the combustion chamber from a CFM56-5 high bypass ratio turbofan engine, which is in service in the Hungarian Defence Forces as the power plant of Airbus A319 transport aircraft. The computational fluid dynamics investigation was carried out with conventional jet fuel in order to allow comparison with the real data available from operation of the engine. After validation, the model is found to be correct, thus, it will be suitable for the assessment of alternative fuels in the subsequent part of the research.

" ["hu_HU"]=> string(1201) "

Napjainkban a közlekedés további ágazataihoz hasonlóan a repülés is egyre újabb alternatívákat keres a hagyományos, fosszilis tüzelőanyagok leváltására. A már meglévő, bevált hajtóművekben azonban nem alkalmazható tetszőleges égési folyamat, az alternatívák kiválasztásánál a pillanatnyi teljesítmény mellett a hosszú távú következményeket is figyelembe kell venni. Jelen cikkben a szerzők a Magyar Honvédség kötelékében szállító repülőgépként alkalmazott Airbus A319 típus CFM56-5 gyártmányú, nagy kétáramúsági fokú gázturbinás sugárhajtóművének égéstérmodelljét és numerikus vizsgálatát mutatják be, amelyet hagyományos kerozin tüzelőanyaggal validáltak. Az égéstér geometriáját az irodalomban fellelhető kétdimenziós rajzok alapján határozták meg, majd az elvégzett szimuláció valóságos üzemi állapotoknak megfelelő peremfeltételekkel történt meg. További mért adatok segítségével megállapítható, hogy a modell alkalmas az égéstérben lezajló termodinamikai folyamatok jellemzésére, így a későbbiekben alternatív tüzelőanyagok előzetes vizsgálatára is hasznosítható.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(77) "Computational Fluid Dynamic Model of CFM56 Turbofan Engine Combustion Chamber" ["hu_HU"]=> string(110) "A CFM56 típusú kétáramú gázturbinás sugárhajtómű égésterének numerikus áramlástani modellezése" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(43) "Beneda Károly, Kavas László, Varga Béla" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#866 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6654) ["email"]=> string(24) "beneda.karoly@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5502) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-1900-7934" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(98) "Budapest University of Technology and Economics, Department of Aeronautics and Naval Architecture" ["hu_HU"]=> string(47) "BME Repüléstudományi és Hajózási Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Beneda" ["hu_HU"]=> string(6) "Beneda" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Károly" ["hu_HU"]=> string(7) "Károly" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#865 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6655) ["email"]=> string(23) "Kavas.Laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5502) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-7375-3527" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(71) "National University of Public Service Department of Aircraft and Engine" ["hu_HU"]=> string(41) "NKE Repülő Sárkány-hajtómű Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Kavas" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#855 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6656) ["email"]=> string(21) "Varga.Bela@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5502) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-3454-0825" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(71) "National University of Public Service Department of Aircraft and Engine" ["hu_HU"]=> string(41) "NKE Repülő Sárkány-hajtómű Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Varga" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Béla" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(18) "gas turbine engine" [1]=> string(28) "computational fluid dynamics" [2]=> string(10) "simulation" [3]=> string(10) "combustion" [4]=> string(10) "validation" [5]=> string(8) "kerosene" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(29) "gázturbinás sugárhajtómű" [1]=> string(36) "numerikus áramlástani szimuláció" [2]=> string(11) "validálás" [3]=> string(7) "kerozin" [4]=> string(18) "égésszimuláció" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#868 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20601) ["id"]=> int(4732) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5502) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#853 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5586) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:33" ["primaryContactId"]=> int(6783) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(8) ["submissionId"]=> int(5462) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(6) "97-111" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2021.2.7" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(995) "

Military air traffic is constantly growing in our country because of the Zrínyi 2026 Defence and Military Development Programme. The Hungarian Defence Forces operates significant air traffic at regional level with the new and the existing aircraft types. In parallel with the development of the Air Force, the need to develop the military air traffic management system in order to respond to the challenges of the increasing traffic demand has been recognised. The increasing training and transport flights, the domestic and international exercises that take place in parallel, and the new additional aircraft types in the future will also generate more traffic demand and flow management procedures in the Air Force. The aim of this study is to present the general procedures, phases and technological tools of air traffic flow management, to present the basic flow management procedures in the Hungarian Defence Forces, and to highlight the possible development opportunities.

" ["hu_HU"]=> string(1293) "

A Zrínyi 2026. Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programnak köszönhetően a katonai légi forgalom folyamatosan növekszik hazánkban. Az új légi járművek beszerzésével, továbbá a rendszerben tartott típusokkal régiós szinten is jelentős légi forgalmat bonyolít le a Magyar Honvédség. Az eszközpark fejlesztésével párhuzamosan előtérbe helyeződött a katonai légiforgalmi szervezési rendszer további fejlesztésének az igénye is, amely képes válaszolni a megnövekedett forgalmi igények adta kihívásokra. A kiképzési repülések és szállítófeladatok növekedése, az ezzel párhuzamosan megrendezésre kerülő hazai és nemzetközi gyakorlatok, valamint a jövőben várható további légijármű-típusok megjelenése már olyan mértékű és komplexitású forgalmat fog generálni a katonai légiforgalmi szolgálatok számára, amelyek áramlásszervezési eljárások bevezetését és alkalmazását fogják generálni. Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa a légiforgalmi áramlásszervezés általános eljárásait és fázisait, technológiai eszközeit, bemutassa a Magyar Honvédségben alkalmazott alapszintű eljárásokat, továbbá rámutasson a lehetséges fejlesztési lehetőségekre, beavatkozási pontokra.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(104) "Introduction of Air Traffic Flow Management Procedures at the Aerodromes of the Hungarian Defence Forces" ["hu_HU"]=> string(94) "Légiforgalmi áramlásszervezési eljárások bevezetése a Magyar Honvédség repülőterein" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Paulov Attila" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#847 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6783) ["email"]=> string(23) "paulov.attila@hm.gov.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5586) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-8831-4527" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(61) "HM Állami Légügyi Főosztály Légügyi Projektek Osztály" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(22) "

osztályvezető

" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Paulov" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Attila" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(27) "air traffic flow management" [1]=> string(32) "air traffic controller candidate" [2]=> string(20) "air traffic services" [3]=> string(21) "decision support tool" [4]=> string(22) "air traffic controller" [5]=> string(22) "air traffic regulation" [6]=> string(8) "capacity" } ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(33) "légiforgalmi áramlásszervezés" [1]=> string(14) "légi forgalom" [2]=> string(26) "légiforgalmi szolgálatok" [3]=> string(26) "döntéstámogató eszköz" [4]=> string(25) "légiforgalmi irányító" [5]=> string(26) "légiforgalmi korlátozás" [6]=> string(10) "kapacitás" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#870 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20602) ["id"]=> int(4733) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5586) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#849 (6) { ["_data"]=> array(28) { ["id"]=> int(5852) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:31" ["primaryContactId"]=> int(7162) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(9) ["submissionId"]=> int(5728) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(7) "113-128" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2021.2.8" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1002) "

Significant changes are emerging in the market of unmanned aircraft systems since 2019 through the publication of two specific regulations that regulate all steps of the use of unmanned aerial vehicles in detail. With the implementation of the new EU drone regulations, the role of the notified bodies and the certification agencies will be more important from the viewpoint of product safety and the official certification required by the EU and national aviation authorities. The product safety chain consists of two major parts. One part belongs to the production phase and another part belongs to the distribution market. Each segment is presented in this article and the authors introduce the different control approaches of these segments. It has to be taken into consideration that the drones are representing a special market with notable safety risks that have to be handled during the whole lifepath of the products from the design through the distribution until the aerial operations.

" ["hu_HU"]=> string(1209) "

A 2019-ben elfogadott pilóta nélküli légi járművekre vonatkozó specifikus EU-s jogszabályok megjelenésének hatására jelentős változások várhatók ezen eszközök piacán. A jogszabályok a gyártástól egészen a felhasználásig részletesen szabályozzák a tevékenységek elvégzésének módját az eszközökkel kapcsolatosan. A megfelelőségértékelő szervezetek és a tanúsító szervezetek szerepe jelentősen megnövekszik az új EU-s és nemzeti szabályok révén, és fokozott szerepet kap a termékbiztonság és a típusalkalmasság. Előbbiből alakult ki a termékbiztonsági lánc, amely két fő részből áll: a megfelelőségértékelés és a piacfelügyelet. Jelen cikkben mind a két részt bemutatják a szerzők, és ismertetik a különböző ellenőrzési megközelítéseket is az egyes szegmensekhez kapcsolódóan. A téma tárgyalásánál figyelembe kell venni, hogy a pilóta nélküli légi járművek olyan eszközök, amelyek felhasználása fokozott biztonsági és védelmi kockázatot hordoz, amelyek kezelését a tervezéstől a gyártáson át egészen a végső felhasználásig a termék teljes életútja során meg kell valósítani.

" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(62) "– A Review about the Operation of the EU Safeguard Processes" ["hu_HU"]=> string(56) "– avagy a termékbiztonságtól a típusalkalmasságig" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(86) "Certification of Unmanned Aircraft Systems – From Product Safety to Type Certificate" ["hu_HU"]=> string(55) "Pilóta nélküli légijármű-rendszerek tanúsítása" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "Sándor Zsolt, Pusztai Máté" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#877 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7162) ["email"]=> string(23) "zsolt.sandor1@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5852) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7117-9069" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Sándor" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#867 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7163) ["email"]=> string(19) "pusztai.mate@kti.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5852) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6983-4554" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Pusztai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Máté" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(17) "termékbiztonság" [1]=> string(12) "tanúsítás" [2]=> string(19) "osztályazonosító" [3]=> string(15) "piacfelügyelet" [4]=> string(17) "kockázatelemzés" [5]=> string(26) "megfelelőségértékelés" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(14) "product safety" [1]=> string(25) "unmanned aircraft systems" [2]=> string(19) "market surveillance" [3]=> string(16) "drone regulation" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#869 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20603) ["id"]=> int(4734) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5852) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#863 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5716) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2022-01-06 10:31:16" ["primaryContactId"]=> int(6954) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(10) ["submissionId"]=> int(5592) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(7) "129-141" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32560/rk.2021.2.9" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(307) "

In this article, the authors present the onboard weapon systems of the Airbus H145M lightweight multi-purpose helicopter. The features of the HForce are presented and discussed in detail and the various options are detailed. The electronic warfare equipment of the helicopter will also be introduced.

" ["hu_HU"]=> string(313) "

A cikkben a szerzők bemutatják az Airbus H145M könnyű, többcélú helikopter fedélzeti fegyvereit. A fegyverrendszer tárgyalásakor részletesen kitérnek a HForce tulajdonságaira és részletezik a különböző lehetőségeket. Bemutatják még a helikopter elektronikai hadviselési rendszerét.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(55) "Weapon Systems of H145M Helicopter II – HForce System" ["hu_HU"]=> string(67) "Az Airbus H145M helikopter fegyverei II. – HForce fegyverrendszer" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(37) "Horváth Gergely, Szilvássy László" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#873 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6954) ["email"]=> string(22) "horvath.gergely@mil.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5716) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1797-1482" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "MH 86 SzHB" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Horváth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Gergely" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#881 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7385) ["email"]=> string(27) "szilvassy.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5716) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-0455-4559" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Szilvássy" ["hu_HU"]=> string(10) "Szilvássy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(23) "Airbus H145M helicopter" [1]=> string(14) "onboard weapon" [2]=> string(18) "utility helicopter" [3]=> string(25) "Electronic Warfare System" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "Airbus H145M" [1]=> string(10) "helikopter" [2]=> string(10) "fegyverzet" [3]=> string(11) "többcélú" [4]=> string(34) "elektronikai hadviselési rendszer" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#883 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20605) ["id"]=> int(4735) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5716) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#872 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5729) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:31" ["primaryContactId"]=> int(6974) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(11) ["submissionId"]=> int(5605) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(7) "143-152" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32560/rk.2021.2.10" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(843) "

A 21. század elején a nukleárisenergia-termelő létesítmények óriási kihívása, hogy továbbra is biztonságosan és az egyéb villamosenergia-termelő szektorokkal szemben versenyképes energiát állítsanak elő. A kihívás leküzdésének egyik eszköze a termelési hatékonyság növelésében rejlik, amely természetesen nem mehet a nukleáris biztonság rovására. Az alábbi publikációban bemutatom, hogy a drónok alkalmazása hogyan járulhat hozzá a versenyképes üzemeltetés megvalósításához. Ehhez szükséges rávilágítani az atomerőművek üzemeltetésének sajátosságaira és a technológia alkalmazásából származó speciális körülményeire. A cikken keresztül az olvasó egy újabb speciális drónalkalmazási területet ismerhet meg, amelyet egy gazdasági szempont hívott életre.

" ["hu_HU"]=> string(865) "

The huge challenge faced by nuclear power generating facilities at the beginning of the 21st century is to keep producing safe electricity that can compete with the energy produced by other electricity generating sectors. One of the means of overcoming this challenge is related to the increase of generation efficiency, which, naturally, shall not be to the detriment of nuclear safety. This paper describes how the application of drones can contribute to the achievement of competitive operation. To do so, it is necessary to highlight the operation specifics of nuclear power plants and to review special circumstances arising from the application of this technology. In this paper, the reader can get acquainted with another specialised area of drone applications, the appearance of which was, basically, brought to life by an economic aspect.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(92) "A drónok szerepe a nukleáris létesítmények termelési hatékonyságának növelésében" ["hu_HU"]=> string(75) "The Role of Drones in Enhancing Production Efficiency of Nuclear Facilities" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(12) "Jurás Zsolt" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#880 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6974) ["email"]=> string(20) "zsoltjuras@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5729) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-4670-9325" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(61) "Óbudai Egyetem Biztonságtudományi Doktori Iskola Óbudai " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Jurás" ["hu_HU"]=> string(6) "Jurás" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(5) "drón" [1]=> string(13) "karbantartás" [2]=> string(11) "atomerőmű" [3]=> string(13) "hatékonyság" [4]=> string(12) "ellenőrzés" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(5) "drone" [1]=> string(11) "maintenance" [2]=> string(19) "nuclear power plant" [3]=> string(10) "efficiency" [4]=> string(10) "inspection" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#888 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20606) ["id"]=> int(4736) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5729) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)
object(Publication)#864 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5128) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:34" ["primaryContactId"]=> int(6201) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(12) ["submissionId"]=> int(5007) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(7) "153-165" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32560/rk.2021.2.11" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(977) "

U.S. President (Barack Obama) did not care so much for the elaboration of the new Space Force and its strategy; he did not assume responsibility for his decision. However, debate on how to solve this task of national security had been going on for a decade. In the changing, multipolar world each global power had Space Force, except for the USA. Following the directive by the President, the establishment of the sixth branch of the armed forces had started. By the end of summer 2018 the outlines of the creation of Space Force and space strategy were set up. Russia has been present in Space since more than half a century. Meanwhile Cold War struck, and a massive economic and politic crisis between 1991–2007 evolved. Despite all this, Russia maintained the protection of her interests even in hard times, as much as possible. China started from scratch to be present in Space and for her efforts to be taken seriously. After 26 years, no one is questioning this.

" ["hu_HU"]=> string(1369) "

Donald Trump, az Amerikai Egyesült Államok előző elnöke regnálása második évében döntött az űrhaderő megalakításáról, és elrendelte az űrstratégia megalkotását, struktúrájának kialakítását, rendszerbe állítását. Elődje, Barack Obama nem fordított erre gondot, és nem vállalta a döntés felelősségét az új űrfegyvernem és annak stratégiája kialakítása érdekében. Ugyanakkor közel tíz évig folyt a vita, hogyan lehet ezt a nemzetbiztonsági feladatot megoldani. A változó, újra többpólusú világban mindegyik globális hatalom rendelkezett már űrerővel, csak az USA nem. A lemaradás megszüntetésére elnöki rendelet alapján elkezdődött a hatodik fegyvernem
rendszerbe állítása, így 2018 nyarának végére már körvonalazódott az űrhaderő és az űrstratégia kialakítása. A rivális Oroszország több mint fél évszázada jelen van az űrben. Közben átélt egy hidegháborús időszakot és az 1991 és 2007 közötti években egy nagy gazdasági és politikai válságot is. Mindezek ellenére a lehetőségei szerint fenntartotta érdekeinek védelmét a nehéz időkben is. Kína szinte nulláról kezdte a feladatai megvalósítását ahhoz, hogy jelen legyen az űrben, és komolyan vegyék erőfeszítéseit. Az eltelt 26 év után ezt már senki nem kérdőjelezi meg.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(54) "Space Force and Space Strategy in the Multipolar World" ["hu_HU"]=> string(60) "Az űrhaderő és az űrstratégia a többpólusú világban" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Estók Sándor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#891 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6525) ["email"]=> string(22) "estok.sandor@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5128) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-2422-5293" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Estók" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(14) "space strategy" [1]=> string(11) "Space Force" [2]=> string(5) "space" [3]=> string(12) "space policy" [4]=> string(13) "space station" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(13) "űrstratégia" [1]=> string(10) "űrhaderő" [2]=> string(9) "világűr" [3]=> string(11) "űrpolitika" [4]=> string(12) "űrállomás" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#884 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20607) ["id"]=> int(4737) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5128) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#882 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5720) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-11-29" ["lastModified"]=> string(19) "2021-11-29 12:28:32" ["primaryContactId"]=> int(6960) ["sectionId"]=> int(2) ["seq"]=> int(13) ["submissionId"]=> int(5596) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(449) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(7) "167-180" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32560/rk.2021.2.12" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(777) "

Since their inception, unmanned aerial vehicles have brought benefits to the user and much annoyance to their surroundings. As long as aerial robots were seen as a military product in military hands, there was no need to classify them, nor was there a category. Since, like all military tools, objects, applications and knowledge, drones have become part of everyday civilian life, there has been a growing need for restrictive regulation. In the following publication, the authors describe the criteria and characteristics that allow these new flying vehicles to be classified into groups. Furthermore, the article also explains what categories exist in connection with military unmanned aircraft and how they differ from country to country in their approach to drones.

" ["hu_HU"]=> string(984) "

A pilóta nélküli légi járművek megjelenésük óta hasznot és előnyt hoztak a használóiknak és soksok bosszúságot a jármű által okozott csapást elszenvedő félnek. Egészen addig, amíg katonai kézben, hadiipari produktumként tekintettek a légi robotokra, nem volt szükség és nem is alkottak kategóriákat a rendszerezésükre. Miután, mint minden katonai eszköz, tárgy, alkalmazás és tudás, megjelentek a drónok is a civil mindennapokban, egyre nagyobb szükség mutatkozott a korlátozó (vagy megengedő jellegű), keretet adó szabályozás kialakítására. Az alábbi publikációban a szerzők bemutatják, hogy milyen ismérvek, jellemzők alapján lehetséges csoportokba sorolni ezeket az égi eszközöket. A cikkből az olvasó megismerheti továbbá, hogy a katonai pilóta nélküli repülésnek milyen kategóriái léteznek, és ezek milyen különbséget mutatnak egyes országok drónokkal kapcsolatos elképzelései esetében.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(50) "Beyond Civilian Drone Control, Beyond the Military" ["hu_HU"]=> string(51) "A civil drónszabályozáson innen, a katonain túl" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "Ujjady András, Major Gábor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#896 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6961) ["email"]=> string(19) "ua.andris@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5720) ["seq"]=> int(13) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-3473-3221" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(116) "University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Ujjady " ["hu_HU"]=> string(7) "Ujjady " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Andras" ["hu_HU"]=> string(7) "András" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#875 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6960) ["email"]=> string(22) "major.gabor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5720) ["seq"]=> int(13) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-2927-127X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(25) "

Assistant Lecturer

" ["hu_HU"]=> string(19) "

tanársegéd

" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Major" ["hu_HU"]=> string(5) "Major" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(24) "unmanned aircraft system" [1]=> string(3) "UAS" [2]=> string(5) "drone" [3]=> string(20) "UAV for military use" [4]=> string(14) "UAV categories" [5]=> string(15) "drone evolution" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(41) "pilóta nélküli légijármű-rendszerek" [1]=> string(3) "UAS" [2]=> string(5) "drón" [3]=> string(16) "UAV-kategóriák" [4]=> string(15) "drónevolúció" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#893 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(20608) ["id"]=> int(4738) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5720) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF