Teljes szám

Kommentár

object(Publication)#723 (6) { ["_data"]=> array(26) { ["id"]=> int(5896) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2022-02-07" ["lastModified"]=> string(19) "2022-02-07 13:58:38" ["primaryContactId"]=> int(7214) ["sectionId"]=> int(61) ["seq"]=> int(1) ["submissionId"]=> int(5772) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(419) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(1) "2" ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(20) "Zoltán Dr. Felméry" } ["subtitle"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(70) "Néhány gondolat a Covid-19-járvány gazdasági következményeiről" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(20) "Helyzetértékelés " } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#768 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7214) ["email"]=> string(24) "felmery.zoltan@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5896) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Felméry" ["hu_HU"]=> string(8) "Felméry" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Zoltán" ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(20) "Helyzetértékelés." } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#761 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(21860) ["id"]=> int(4812) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5896) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF

Biztonságpolitika

object(Publication)#113 (6) { ["_data"]=> array(28) { ["id"]=> int(5800) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2022-02-07" ["lastModified"]=> string(19) "2022-02-07 13:58:39" ["primaryContactId"]=> int(7090) ["sectionId"]=> int(62) ["seq"]=> int(1) ["submissionId"]=> int(5676) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(419) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(4) "3-15" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32576/nb.2021.2.1" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(664) "

The study intends to assess the new U.S. administration’s Russia policy in light of the press releases of the parties, the Geneva summit and other major events of the past six months that proved to be relevant to the U.S.–Russia relationship. First, the author presents the expectations of the Russian foreign policy experts toward the 2020 U.S. elections, then introduces the first steps of the Biden Administration in the field of Russia policy and the Russian reception thereof. The analysis enumerates the events leading up to the Geneva summit in June 2021, and based on the American and Russian statements evaluates the achievements of the summit.

" ["hu_HU"]=> string(780) "

A tanulmány a felek sajtónyilatkozatai, a genfi csúcstalálkozó, valamint az elmúlt félév orosz–amerikai kapcsolatok szempontjából jelentősebb eseményei tükrében próbálja meg értelmezni az új amerikai adminisztráció Oroszország-politikáját. A szerző először bemutatja az orosz külpolitikai elemzők várakozásait a 2020-asamerikai elnökválasztást megelőzően. Ezután ismerteti a Biden-elnökség bilaterális kapcsolatok szempontjából meghatározó első lépéseit, illetve azok orosz fogadtatását. Az elemzés bemutatja mindazon eseményeket, amelyek 2021 júniusában elvezettek a genfi csúcstalálkozóhoz, és a csúcstalálkozót követő amerikai és orosz nyilatkozatok alapján értékeli a találkozón elért eredményeket.

" } ["prefix"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(3) "The" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(66) "The Russia Policy of the Biden Administration’s First Six Months" ["hu_HU"]=> string(69) "A Biden-adminisztráció első fél évének Oroszország-politikája" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(19) "Jójárt Krisztián" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#706 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(7090) ["email"]=> string(26) "jojart.krisztian@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5800) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Krisztián" ["hu_HU"]=> string(8) "Jójárt" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Jójárt" ["hu_HU"]=> string(10) "Krisztián" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(21) "amerikai külpolitika" [1]=> string(28) "amerikai–orosz kapcsolatok" [2]=> string(12) "Oroszország" [3]=> string(16) "Biden elnökség" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(17) "US foreign policy" [1]=> string(21) "US–Russia relations" [2]=> string(6) "Russia" [3]=> string(16) "Biden Presidency" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#749 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(21861) ["id"]=> int(4813) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5800) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#757 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5626) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2022-02-07" ["lastModified"]=> string(19) "2022-02-07 13:58:40" ["primaryContactId"]=> int(6837) ["sectionId"]=> int(62) ["seq"]=> int(2) ["submissionId"]=> int(5502) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(419) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "16-26" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32576/nb.2021.2.2" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1914) "

Underlying tension within layers of society that can be traced back to decades and which came onto the surface providing the essential element for the dynamic of conflict has led to an up-to-date unresolved environment of civil war in Libya, which after the initial years was accompanied by a wide scale of external contribution. The magnitude and nature of these may be exceedingly different. Conflicts carrying proxy attributes in current times are not only well-spread but convey multiple comparative advantages enabling them to influence the most critical conflicts of the MENA region directly and measurably. Numerous studies have been drawn on foreign actors’ ability to utilise their financial, political, diplomatic, military or intelligence arsenals in order to facilitate their hidden agendas without ever harming their own reputation in a significant manner. Moreover, less and less experts question today the connection between the presence of such strategies and the endurance of conflicts themselves. Precisely, opposing domestic actors’ access to external resources significantly reduced their will to compromise, while they have also refuted classic comprehensions on the relationship among masters and pawns. For years, Libya has been such a stage where countless debatable external contributions only further complicated the by then strained-enough societal oppositions. The fact that not every external actor utilises proxy tools does not alter the accuracy on that either. Still, last year’s accommodated events meaningfully altered the status quo, thus necessitating external participation in the Libyan civil war. This study examines six external actors that have actively participated in recent developments. However, its main goal is to analyse the preceding year’s events and to draw due conclusions. The purpose behind is to assess the outcome of the critical months ahead.

" ["hu_HU"]=> string(2130) "

Az az egyes társadalmi rétegekben évtizedekre visszanyúló feszültség, amely az arab tavasz idején tört felszínre és a konfliktus dinamikájának legfontosabb elemét szolgáltatta, a mai napig lezáratlan polgárháborús helyzethez vezetett Líbiában. Ehhez a kezdeti éveket követően egy széles körű külső szerepvállalások is járultak. Utóbbiak mértéke és természete között markáns különbségek fedezhetők fel. A jelenkorban oly elterjedt proxyelemekkel rendelkező összecsapások számos komparatív előnyüknek köszönhetően közvetlenül és lényegesen befolyásolják a MENA-régió legsúlyosabb konfliktusait. Több tanulmány született arról, hogyan képesek külső szereplők pénzügyi, politikai, diplomáciai, katonai vagy hírszerzési arzenáljukat felhasználni rejtett agendájuk megsegítésére, hírnevük lényegi megsértése nélkül. Ugyanakkor ma már egyre kevesebben vitatják az ezen stratégiák jelenléte és a harcok elhúzódása közötti kapcsolatot. A szemben álló helyi aktorok hozzáférése a külső erőforrásokhoz ugyanis jelentősen csökkentette a kompromisszumkészséget, egyben rácáfolt a proxy és patrónus kapcsolatának klasszikus értelmezésére. Líbia évek óta egy ilyen színtér, ahol a megannyi vitatható külső hozzájárulás a küzdelmekhez csak tovább komplikálta az amúgy is bonyolult társadalmi ellentéteket. Igaz ez még akkor is, ha megállapíhatjuk, hogy Líbiában nem minden külső szereplő használ proxyeszközöket. Ezzel együtt az elmúlt egy év során történtek a status quót jelentősen befolyásoló események, amelyek tükrében érdemes felülvizsgálni a líbiai polgárháborúban közreműködő külső szerepvállalásokat. A mostani elemzés hat olyan külső szereplővel foglalkozik, akik/amelyek az utóbbi időszakban aktív részesei voltak események alakulásának. A cikk fő témaköre az elmúlt egy év eseményeinek kiértékelése, azokból következtetések levonása. Mindennek célja pedig az előttünk álló kritikus hónapok kimenetelének felbecsülése.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(96) "Development of the Balance of Power in Libya and Prospects of Actively Interested Foreign Actors" ["hu_HU"]=> string(91) "A líbiai erőviszonyok alakulása és az aktívan érdekelt külső szereplők kilátásai" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Kása Bálint" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#771 (6) { ["_data"]=> array(11) { ["id"]=> int(6837) ["email"]=> string(23) "balint.kasa@outlook.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5626) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["affiliation"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(52) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:26:"Budapesti Corvinus Egyetem";}" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(5) "Kása" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(7) "Bálint" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(13) "proxyháború" [1]=> string(6) "Líbia" [2]=> string(20) "külső beavatkozás" [3]=> string(15) "egységkormány" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(9) "proxy war" [1]=> string(5) "Libya" [2]=> string(20) "foreign intervention" [3]=> string(28) "government of national unity" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#774 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(21862) ["id"]=> int(4814) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5626) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#760 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5904) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2022-02-07" ["lastModified"]=> string(19) "2022-02-07 13:58:38" ["primaryContactId"]=> int(7224) ["sectionId"]=> int(62) ["seq"]=> int(3) ["submissionId"]=> int(5780) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(419) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "27-35" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32576/nb.2021.2.3" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(504) "

The worldwide installed Chinese smart city tools involve national and cybersecurity risks. The Clean Network programme announced by the initiative of the United States of America in 2020 calls for the use of secure tools, with free joining of any country and institution. Controversies in the practice of local authorities of security tools installation should also be handled, considering that they often neglect the national security policies and other relevant security issues of their country.

" ["hu_HU"]=> string(618) "

A világszerte üzembe helyezett, kínai eredetű „okosváros”-eszközök nemzet- és kiberbiztonsági kockázatokat rejtenek magukban. Az Amerikai Egyesült Államok kezdeményezésére 2020-banlétrejött Clean Network program – amelyhez bármely állam, szervezet csatlakozhat – biztonságos eszközök használatára szólít fel. Nem hanyagolható el a helyi hatóságok gyakorlatából ezen a téren adódó probléma sem. Ugyanis a települések maguk döntenek az okoseszközök telepítéséről, gyakran a nemzetvédelmi politikát és egyéb biztonsági kérdéseket figyelmen kívül hagyva.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "The Security Risks of Chinese Smart City Tools" ["hu_HU"]=> string(60) "A kínai „okosváros”-eszközök biztonsági kockázatai" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(11) "Nagy Milada" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#767 (6) { ["_data"]=> array(11) { ["id"]=> int(7224) ["email"]=> string(22) "nagy.milada@uni-bge.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5904) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["affiliation"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(54) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:28:"Budapesti Gazdasági Egyetem";}" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(4) "Nagy" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(6) "Milada" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(10) "okosváros" [1]=> string(13) "Clean Network" [2]=> string(5) "Kína" [3]=> string(15) "kiberbiztonság" [4]=> string(16) "nemzetbiztonság" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(10) "smart city" [1]=> string(13) "Clean Network" [2]=> string(5) "China" [3]=> string(13) "cybersecurity" [4]=> string(17) "national security" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#776 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(21863) ["id"]=> int(4815) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5904) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#766 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5751) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2022-02-07" ["lastModified"]=> string(19) "2022-02-07 13:58:39" ["primaryContactId"]=> int(7009) ["sectionId"]=> int(62) ["seq"]=> int(4) ["submissionId"]=> int(5627) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(419) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "36-49" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32576/nb.2021.2.4" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(696) "

The Allied Democratic Forces, or ADF, is a Central African jihadist organisation currently operating in North Kivu, in the eastern part of the Democratic Republic of Congo. The origins of the organisation go back to western Uganda, where the ADF posed a growing threat to the Museveni regime, so they were eventually expelled by the Ugandan army. During its 25-year existence, the insurgent organisation developed the method of renewal and adaptation to a high level, which it also needed because of the series of attacks it had received. And its relationship with the Islamic State could put the ADF’s perception in a new perspective, attributing increasing security policy risks to it.

" ["hu_HU"]=> string(738) "

A Szövetséges Demokratikus Erők, vagyis az ADF egy közép-afrikai dzsihádista szervezet, amely jelenleg a Kongói Demokratikus Köztársaság keleti részén, Észak-Kivuban tevékenykedik. A szervezet eredete Uganda nyugati részére vezet vissza, ahol az ADF a Museveni-rezsim számára egyre nagyobb fenyegetést jelentett, így végül az ugandai hadsereg kiűzte őket. A felkelőszervezet 25 éves fennállása alatt a megújulás és alkalmazkodás módszerét magas szintre fejlesztette, amire az őt ért sorozatos támadások miatt szüksége is volt. Az Iszlám Állammal való kapcsolata pedig új perspektívába helyezheti az ADF megítélését, egyre nagyobb biztonságpolitikai kockázatot tulajdonítva neki.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(84) "“Though depleted, but not broken…” or the Dynamics of ADF Survival and Renewal" ["hu_HU"]=> string(100) "„Megfogyva bár, de törve nem…” avagy az ADF túlélésének és megújulásának dinamikája" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Tibor Pintér" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#777 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7009) ["email"]=> string(18) "teibor93@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5751) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(102) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:76:"Szegedi Tudományegyetem, Nemzetközi és Regionális Tanulmányok Intézete";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Pintér" ["hu_HU"]=> string(7) "Pintér" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(3) "ADF" [1]=> string(35) "Kongói Demokratikus Köztársaság" [2]=> string(13) "dzsihádizmus" [3]=> string(14) "Iszlám Állam" [4]=> string(5) "ISCAP" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(3) "ADF" [1]=> string(32) "Democratic Republic of the Congo" [2]=> string(8) "jihadism" [3]=> string(4) "ISIS" [4]=> string(5) "ISCAP" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#782 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(21864) ["id"]=> int(4816) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5751) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF

Védelempolitika

object(Publication)#120 (6) { ["_data"]=> array(28) { ["id"]=> int(5644) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2022-02-07" ["lastModified"]=> string(19) "2022-02-07 13:58:40" ["primaryContactId"]=> int(6863) ["sectionId"]=> int(63) ["seq"]=> int(1) ["submissionId"]=> int(5520) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(419) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "50-69" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32576/nb.2021.2.5" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(772) "

The study introduces the concept of “deniable” war, which is applied for military interventions where a state intervening externally in an armed conflict does not recognise its direct involvement, and it uses “deniable” means (proxies, unmanned aerial vehicles, special forces, air force) to make the denial of the operation more plausible. The analysis points out that the benefits stemming from deniability do not necessarily require the intervention to be plausibly deniable. In support of its claims, the article examines five current case studies from the Middle East, and then it draws generalisable conclusions about the benefits and dangers of “deniable” wars, with particular regard to the aspects of cost-effectiveness and escalation dynamics.

" ["hu_HU"]=> string(880) "

A tanulmány bevezeti a „tagadható” háború fogalmát, amelyet azokra a katonai intervenciókra használ, amikor egy fegyveres konfliktusba kívülről beavatkozó állam nem ismeri el közvetlen érintettségét, a művelet hihetőbb tagadásához pedig „letagadható” eszközöket (proxykat, pilóta nélküli repülőeszközöket, különleges erőket, légierőt) alkalmaz. Az elemzés rámutat, hogy a tagadhatóság jelentette előnyök eléréséhez nem feltétlenül szükséges, hogy a beavatkozás hitelesen legyen tagadható. Állításai alátámasztásához a tanulmány öt aktuális közel-keleti esetet vizsgál meg közelebbről, majd általánosítható következtetéseket fogalmaz meg a „tagadható” háborúk előnyeit és veszélyeit illetően, különös tekintettel a költséghatékonyság és az eszkalációs dinamika szempontjaira.

" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(93) "Assessing Risks and Opportunities through Examining Current Case Studies from the Middle East" ["hu_HU"]=> string(99) "A kockázatok és lehetőségek értékelése aktuális közel-keleti esettanulmányokon keresztül" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(16) ""Deniable" wars?" ["hu_HU"]=> string(27) "„Tagadható” háborúk?" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(21) "Pénzváltó Nikolett" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#731 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(6863) ["email"]=> string(29) "Penzvalto.Nikolett@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5644) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(12) "Pénzváltó" ["hu_HU"]=> string(12) "Pénzváltó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Nikolett" ["hu_HU"]=> string(8) "Nikolett" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(20) "tagadható háborúk" [1]=> string(12) "Közel-Kelet" [2]=> string(11) "hadviselés" [3]=> string(22) "hiteles tagadhatóság" [4]=> string(7) "Szíria" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(13) "deniable wars" [1]=> string(11) "Middle East" [2]=> string(7) "warfare" [3]=> string(21) "plausible deniability" [4]=> string(5) "Syria" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#765 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(21865) ["id"]=> int(4817) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5644) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF

Reflektorfényben

object(Publication)#191 (6) { ["_data"]=> array(28) { ["id"]=> int(5731) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2022-02-07" ["lastModified"]=> string(19) "2022-02-07 13:58:39" ["primaryContactId"]=> int(6979) ["sectionId"]=> int(64) ["seq"]=> int(1) ["submissionId"]=> int(5607) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(419) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "70-92" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32576/nb.2021.2.6" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1413) "

Southeastern European (SEE) countries are typically keen to maintain the status quo in their energy systems. These are generally characterised by underinvestment, a high share of coal in the energy mix, and ambitions to maintain low utility prices. Their energy mixes have historically been heavily shaped by external factors, which currently are mainly pressures to decarbonise energy consumption. This article assesses how the EU’s decarbonisation-driven withdrawal from supporting fossil fuels and, in particular, natural gas projects deliberately shaped local fuel choices and how the EU has unintentionally become a geopolitical actor. We find that the EU’s goals go against Russian and U.S. interests, the latter two of which promote natural gas penetration and their own exports of the fuel to SEE. Instead of a dualpoled (EU/U.S.–Russia) one-dimensional (geopolitical) setup, the new pattern of the SEE natural gas scene includes three poles (EU–U.S.–Russia) and two dimensions (geopolitics and climate policy). Our three case studies present a successful coal exit towards natural gas and renewables (Greece), a country with an unclear energy
transition pathway due to questionable nuclear and natural gas plans (Bulgaria), as well as a non-EU country under limited policy pressure with shrinking lignite reserves and an ability to launch its shift to natural gas (North Macedonia).

" ["hu_HU"]=> string(1611) "

A délkelet-európai országok hagyományosan a fennálló energetikai status quo megőrzésére törekednek. Ezt egyaránt indokolják az energia megfizethetőségét illető félelmeik, az alacsony fogyasztói árak fenntartásának vágya, a beruházások évtizedes elmaradása és a szén magas aránya energiamérlegükben. Mindamellett fejlődési pályájukat meghatározzák a külső tényezők, így napjainkban a dekarbonizációs törekvések is. Ez a cikk azt vizsgálja, hogy az Európai Unió kivonulása a fosszilis fűtőanyagok, legújabban a földgáz támogatásából milyen tudatos módon befolyásolja a régiós országok energiapolitikáját, illetve miként teszi az Uniót is akaratlanul geopolitikai szereplővé. Az Európai Unió új keletű gázellenessége szembe megy az orosz és amerikai érdekekkel, az utóbbiak továbbra is támogatják a földgáz elterjedését a térségben. Ezért kétpólusú (EU/Egyesült Államok – Oroszország) és egydimenziós (geopolitikai) elrendezés helyett háromszereplős (EU – Egyesült Államok – Oroszország) és kétdimenziós (geo- és klímapolitikai) helyzet van kialakulóban. A cikkben három eltérő esettanulmányt mutatunk be. Görögország sikeresen vezeti ki a szenet a földgázra és a megújuló energiákra alapozva. Ezzel szemben Bulgária fejlődési pályája bizonytalan, vitatottak nukleáris és gázipari tervei. Észak-Macedónia nem EU-tagként mérsékelt kényszerekkel szembesül, amelyek főleg a helyi szénvagyon kimerüléséből és a földgázfejlesztések lehetőségéből adódnak.

" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(59) "The European Union vis-à-vis the United States and Russia?" ["hu_HU"]=> string(71) "az Európai Unió az Egyesült Államokkal és Oroszországgal szemben?" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(43) "New Energy Politics in Southeastern Europe:" ["hu_HU"]=> string(68) "Energiapolitikai versengés új felállásban Délkelet-Európában:" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(48) "András György Deák, Szabó John, Weiner Csaba" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#753 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6979) ["email"]=> string(17) "deakgya@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5731) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Deák" ["hu_HU"]=> string(5) "Deák" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "András György" ["hu_HU"]=> string(15) "András György" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#754 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6981) ["email"]=> string(18) "szabo.john@krtk.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5731) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Szabó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "John" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#123 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6982) ["email"]=> string(20) "weiner.csaba@krtk.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5731) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Weiner" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Csaba" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(15) "energiaátmenet" [1]=> string(17) "Délkelet-Európa" [2]=> string(9) "földgáz" [3]=> string(11) "geopolitika" [4]=> string(2) "EU" [5]=> string(12) "Oroszország" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(17) "energy transition" [1]=> string(19) "Southeastern Europe" [2]=> string(11) "natural gas" [3]=> string(11) "geopolitics" [4]=> string(2) "EU" [5]=> string(6) "Russia" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#730 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(21866) ["id"]=> int(4818) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5731) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF

Olvasólámpa

object(Publication)#685 (6) { ["_data"]=> array(29) { ["id"]=> int(5725) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2022-02-07" ["lastModified"]=> string(19) "2022-02-07 13:58:39" ["primaryContactId"]=> int(6969) ["sectionId"]=> int(66) ["seq"]=> int(1) ["submissionId"]=> int(5601) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(419) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(7) "111-114" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32576/nb.2021.2.8" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(99) "Security perception and security policy in Central Europe, 1989–2019. Defense & Security Analysis" ["hu_HU"]=> string(46) "Biztonságpercepció Kelet-Közép-Európában" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(8) "Alex Etl" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#720 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6969) ["email"]=> string(19) "etl.alex@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5725) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(3) "Etl" ["hu_HU"]=> string(3) "Etl" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Alex" ["hu_HU"]=> string(4) "Alex" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(20) "biztonságpercepció" [1]=> string(18) "biztonságpolitika" [2]=> string(21) "Kelet-Közép-Európa" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(19) "security perception" [1]=> string(15) "security policy" [2]=> string(14) "Central Europe" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#733 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(21868) ["id"]=> int(4820) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5725) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#751 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5931) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2022-02-07" ["lastModified"]=> string(19) "2022-02-07 13:58:38" ["primaryContactId"]=> int(7262) ["sectionId"]=> int(66) ["seq"]=> int(2) ["submissionId"]=> int(5807) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(419) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(7) "115-120" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32576/nb.2021.2.9" ["abstract"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(16) "

Recenzió

" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(23) "Háda Béla; Dunay Pál" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(96) "Recenzió Gazdag Ferenc Három évtized magyar külpolitikája (1989–2018) című könyvéről" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#769 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7262) ["email"]=> string(24) "p.dunay@osce-academy.net" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5931) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Dunay" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Pál" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(9) "Recenzió" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#770 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(21869) ["id"]=> int(4821) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5931) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF

Kitekintő

object(Publication)#184 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5905) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2022-02-07" ["lastModified"]=> string(19) "2022-02-07 13:58:38" ["primaryContactId"]=> int(7225) ["sectionId"]=> int(65) ["seq"]=> int(1) ["submissionId"]=> int(5781) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(419) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(6) "93-110" ["pub-id::doi"]=> string(20) "10.32576/nb.2021.2.7" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(818) "

The aim of the study is to provide an insight into the increasingly complex context of the social – info-communication environment – national security, including the key role of innovation and the increasing effects of the technological environment. It addresses the responses from the states and the security aspects of the threats posed by the various platforms, which are also highlighted in the security thinking of countries. The emergence of innovation in the Hungarian security sphere and the role of increasingly important innovation structures will be described. As a key issue, it is worth examining the importance of innovation nowadays, the importance of global info-communication actors and the technological development behind them, which may have an impact on the security of a given country.

" ["hu_HU"]=> string(922) "

A tanulmány a társadalom – infokommunikációs környezet – nemzetbiztonság össszefüggéseibe kíván betekintést engedni, felölelve többek között az innováció kiemelt szerepét, valamint a technológiai környezet egyre jobban érezhető hatásait. Kitér az államok oldaláról megjelenő válaszlépésekre, valamint az egyes országok biztonságpolitikai gondolkodásában is hangsúlyossá váló, a különböző platformokon keresztül beszűrődő veszélyekkel szembeni biztonsági szempontokra. Ismertetésre kerül az innováció hazai nemzetbiztonsági szférában való megjelenése és az egyre fontosabb innovációs struktúrák szerepe. Kulcskérdésként vizsgálatra érdemes az innováció mai jelentősége, a globális infokommunikációs szereplők működése és a mögöttük álló technológiai fejlődés, amely hatással lehet egy adott ország (nemzet)biztonságára.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(44) "National Security of the Information Society" ["hu_HU"]=> string(46) "Az információs társadalom nemzetbiztonsága" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(34) "Dr. Dobák Imre, Dr. Szabó Hedvig" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#750 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7226) ["email"]=> string(16) "nbsz@nbsz.gov.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(false) ["publicationId"]=> int(5905) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Szabó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Hedvig" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#758 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7225) ["email"]=> string(21) "dobak.imre@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5905) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dobák" ["hu_HU"]=> string(7) " Dobák" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Imre" ["hu_HU"]=> string(4) "Imre" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(16) "nemzetbiztonság" [1]=> string(11) "innováció" [2]=> string(18) "infokommunikáció" [3]=> string(12) "technológia" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(17) "national security" [1]=> string(10) "innovation" [2]=> string(17) "infocommunication" [3]=> string(10) "technology" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#756 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(21867) ["id"]=> int(4819) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5905) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF