Teljes szám
Kommentár
Fordulat az amerikai külpolitikában? – várakozások és realitások
Biztonságpolitika
The Libyan crisis has been going on for almost a decade, during which period many stabilisation attempts have failed. As a result, we can currently witness the third phase of the Libyan civil war. The conflict threatens regional stability, moreover it is a major threat to Egypt, because the two countries share a nearly 1200 km long border, and it is not neutral to Cairo how much influence Islamist actors (might) gain throughout the region, nor is the fate of tribal alliances and the functioning of the central Libyan government.
Like Libya, Egypt was also involved in the transformations triggered by the Arab Spring since 2011, but could overcome the domestic crisis caused by the political transition as the political reorganisation stabilised the country. The Libyan situation poses a major threat to Egyptian security, but it is also an opportunity, because by participating in the settlement Egypt can strengthen its regional influence, deepen its foreign relations and advance both its foreign and domestic political interests as well. This study examines how the events in Egypt affected the Libyan transformation after 2011, and how political changes in Egypt changed Cairo’s participation in the three phases of the Libyan civil war.
A líbiai válság közel egy évtizedes időszaka alatt a stabilizációs kísérletek sorra kudarcba fulladtak, aminek következményeként jelenleg a polgárháború harmadik szakasza dúl az országban. A konfliktus az egész térség stabilitását veszélyezteti, azonban Egyiptom számára kiemelt fenyegetést jelent, mert a két ország közel 1200 kilométeres határon osztozik, és Kairó számára korántsem mindegy, iszlamista szereplők esetlegesen milyen befolyást tudnak szerezni a térségben, mint ahogy a líbiai törzsszövetségek erőviszonya és a központi államhatalom működőképessége sem.
Egyiptom Líbiához hasonlóan érintett volt az arab tavasz okozta változásokban 2011 óta, de leküzdötte az átmenet és a hatalomváltás okozta belpolitikai válságot, majd a hatalmi visszarendeződés stabilizálta az országot. A líbiai helyzet Egyiptom számára kiemelt biztonsági fenyegetést jelent, de egyben lehetőséget is, mert a rendezésben való részvétellel erősítheti regionális befolyását és elősegíti külkapcsolatai építését is, továbbá szerepvállalásával kül- és belpolitikai érdekeit is érvényesíti. A tanulmány azt vizsgálja meg, hogy az egyiptomi események hogyan befolyásolták a líbiai átalakulást 2011-et követően, illetve ezek a változások hogyan alakították Kairó szerepvállalását a líbiai polgárháború három szakaszában.
Úton a függetlenség felé? Törökország földgázpolitikájának (át)alakulása egy változó energiabiztonsági architektúrában
This paper assesses the changes that have taken place in recent years in the circumstances affecting Turkey’s natural gas purchases, as well as their geopolitical implications. The analysis highlights that Turkey’s situation in the region’s energy security processes has undergone a transformation and continues to do so these days, with Ankara now having better infrastructural conditions and improving its bargaining position in organising the country’s natural gas purchases. At the same time, the country’s energy policy oriented foreign policy is by far free from tensions which have become particularly visible in the Eastern Mediterranean.
" ["hu_HU"]=> string(771) "Jelen tanulmány a Törökország földgázbeszerzéseit befolyásoló körülményekben végbement változásokat és azok geopolitikai összefüggéseit vizsgálja az elmúlt évek vonatkozásában. Az elemzés arra világít rá, hogy Törökország helyzete a régió energiabiztonsági folyamataiban jelentős átalakuláson ment és megy keresztül napjainkban is, a korábbiakhoz képest Ankara immáron jobb infrastrukturális feltételekkel és fejlődő alkupozíciókkal rendelkezik az ország földgázbeszerzéseinek szervezése terén, ugyanakkor az ország energiapolitika-orientált külpolitikája korántsem mentes a feszültségektől, ami különösképpen a Földközi- tenger keleti medencéjében vált láthatóvá.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(87) "The Changes of Turkey’s Natural Gas Policy in a changing energy security architecture" ["hu_HU"]=> string(106) "Törökország földgázpolitikájának (át)alakulása egy változó energiabiztonsági architektúrában" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(27) "On the Way to Independence?" ["hu_HU"]=> string(29) "Úton a függetlenség felé?" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(30) "Egresi Zoltán , Kozma Tamás " } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#762 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6337) ["email"]=> string(25) "egeresi.zoltan@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5257) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Egresi" ["hu_HU"]=> string(6) "Egresi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Zoltán" ["hu_HU"]=> string(8) "Zoltán " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#756 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6338) ["email"]=> string(19) "kozma.tamas@ajtk.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5257) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Kozma" ["hu_HU"]=> string(5) "Kozma" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "Same in English" ["hu_HU"]=> string(7) "Tamás " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(14) "Törökország" [1]=> string(9) "földgáz" [2]=> string(20) "Kelet-Mediterráneum" [3]=> string(13) "Fekete-tenger" [4]=> string(12) "Oroszország" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(6) "Turkey" [1]=> string(11) "natural gas" [2]=> string(21) "Eastern Mediterranean" [3]=> string(9) "Black Sea" [4]=> string(6) "Russia" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#763 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18091) ["id"]=> int(4452) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5257) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Líbia, 2021: elhúzódó polgárháború és fokozódó külső beavatkozás
In the fall of 2011, the first year of the so-called Arab Spring, Western military intervention led to the fall of Muammar al-Gaddafi, who had held Libya in his hands for 42 years. But after the foreign intervention, the necessary stabilization did not take place. Libya eventually sank into chaos as more and more outside actors became involved in the conflict. However, in the absence of a strong central government, the external support for various armed groups and militias has resulted in significant shifts in the local balance of power. Foreign interference remains a major obstacle to the peace process and stabilization, the failure of which poses a threat not only to the region but also to Europe’s security.
" ["hu_HU"]=> string(745) "Az úgynevezett arab tavasz első évében, 2011 őszén nyugati katonai intervenció vezetett a Líbiát 42 éven keresztül a kezében tartó Muammár Kaddáfi bukásához, a külső beavatkozás után viszont elmaradt a szükséges stabilizáció az országban. Líbia végül káoszba süllyedt, miközben egyre több külső szereplő kapcsolódott be a konfliktusba. Erős központi kormányzat hiányában a különböző fegyveres csoportok és milíciák külső támogatása jelentős elmozdulásokat eredményezett a helyi erőviszonyokban. Mindez nagymértékben hátráltatja a békefolyamatot és a stabilizációt, amelynek elmaradása a térség mellett Európa biztonságára is fenyegetést jelent.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(70) "Libya, 2021: Protracted Civil War with Increasing External Involvement" ["hu_HU"]=> string(77) "Líbia, 2021: elhúzódó polgárháború és fokozódó külső beavatkozás" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Péter Selján" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#770 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6349) ["email"]=> string(15) "peter@seljan.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5263) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Selján" ["hu_HU"]=> string(7) "Selján" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Péter" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(6) "Líbia" [1]=> string(15) "polgárháború" [2]=> string(20) "külső intervenció" [3]=> string(18) "hatalmi egyensúly" [4]=> string(13) "békefolyamat" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(5) "Libya" [1]=> string(9) "civil war" [2]=> string(20) "foreign intervention" [3]=> string(16) "balance of power" [4]=> string(13) "peace process" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#772 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18092) ["id"]=> int(4453) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5263) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Védelempolitika
As a result of the reform of the Bundeswehr, which began in early 2010, its personnel have been drastically reduced. However, according to the new foreign and security policy guidelines developed during 2014–2016, the ‘Munich Consensus’, Germany must take a stronger international and military role, which requires the development of the armed forces, including personnel reform. Despite years of underfunding, bureaucratic hurdles and a series of scandals, the Bundeswehr has managed to increase its personnel since 2016, while launching some initiatives to make it a more attractive employer. The question remains whether all this will be enough to achieve the new German strategic ambitions.
" ["hu_HU"]=> string(826) "A Bundeswehr 2010-esévek elején megkezdett reformjának következtében személyi állománya drasztikusan lecsökkent. A 2014–2016 folyamán kialakított új kül- és biztonságpolitikai álláspont, a „müncheni konszenzus” értelmében Németország azonban erőteljesebb nemzetközi, egyben katonai szerepvállalás mellett tett hitet, amelyhez szükséges a haderő fejlesztése, így a személyzeti reform is. Az évek óta tartó alulfinanszírozottság, a bürokratikus akadályok és sorozatos botrányok ellenére a Bundeswehrnek 2016-tól sikerült növelnie létszámát, egyúttal számos kezdeményezést indított útjára annak érdekében, hogy vonzóbb munkaadóvá váljon. Kérdés, hogy mindez ennyire lesz elég az új német stratégiai ambíciók megvalósításához.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(48) "The Bundeswehr’s Personnel Strategy after 2016" ["hu_HU"]=> string(44) "A Bundeswehr humán stratégiája 2016 után" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(11) "Speck Gyula" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#720 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6318) ["email"]=> string(22) "speck.gyula@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5241) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(57) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:31:"Nemzeti Közszolgálati Egyetem";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Speck" ["hu_HU"]=> string(5) "Speck" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Gyula" ["hu_HU"]=> string(5) "Gyula" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(13) "Németország" [1]=> string(10) "Bundeswehr" [2]=> string(16) "védelempolitika" [3]=> string(13) "haderőreform" [4]=> string(17) "Humán Stratégia" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(7) "Germany" [1]=> string(10) "Bundeswehr" [2]=> string(14) "defence policy" [3]=> string(15) "military reform" [4]=> string(18) "personnel strategy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#733 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18093) ["id"]=> int(4454) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5241) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Sárkányok és kistigrisek Kelet-Ázsia regionális fegyverkezési versenyének általános és országspecifikus jellemzői a Kínával kapcsolatos fenyegetettségpercepciójú országok esetében 1.
The region of East Asia has become host of a significant armaments trend. Relevant literature has given much attention to the changes in relative power between China and the United States. This paper aims to present general and specific quantifiable trends in the development of military capabilities of East Asian states that have security concerns regarding China. The conclusion of the processed data shows that between 2008 and 2020, the studied actors have conducted signifacant development of relevant naval and maritime capabilites both in quantitative and qualitative terms. Due to publication length constraints, the paper will appear in two parts, the first one will look at the capability developments of Japan, South Korea and Taiwan.
" ["hu_HU"]=> string(839) "Kelet-Ázsia jelentős fegyverkezési folyamatoknak otthont adó régióvá vált az elmúlt évtizedekben. A szakirodalom sokat foglalkozik ennek kapcsán Kína és vele szemben az USA katonai képességeinek relatív erőviszonyaival. Jelen tanulmány célja bemutatni Kelet-Ázsia azon országainak haderőfejlesztéseit, amelyek valamilyen fenyegetettségpercepcióval rendelkeznének Kína kapcsán. A vizsgált adatok alapján látszik, hogy a 2008–2020 közötti időszakban jelentős fejlődést láthattunk mind a vizsgált fegyverrendszerek kvantitatív, mind kvalitatív vonatkozásaiban. Terjedelmi okok miatt az írás két részletben jelenik meg, az alábbi 1. szakasz a hét vizsgált ország közül Északkelet-Ázsia három szereplőjét, Japánt, Dél-Koreát és Tajvant mutatja be.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(130) "General and Country-specific Characteristics of the Regional Arms Race in East Asia for Countries with a Perceived Threat to China" ["hu_HU"]=> string(173) "Kelet-Ázsia regionális fegyverkezési versenyének általános és országspecifikus jellemzői a Kínával kapcsolatos fenyegetettségpercepciójú országok esetében 1." } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(22) "Dragons and Tiger Cubs" ["hu_HU"]=> string(27) "Sárkányok és kistigrisek" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(16) "Bartók András" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#769 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6108) ["email"]=> string(24) "bartok.andras@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5055) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Bartók" ["hu_HU"]=> string(8) "Bartók " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "András" ["hu_HU"]=> string(7) "András" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(22) "fegyverkezési verseny" [1]=> string(12) "Kelet-Ázsia" [2]=> string(16) "haditengerészet" [3]=> string(5) "A2/AD" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(9) "arms race" [1]=> string(9) "East Asia" [2]=> string(11) "naval power" [3]=> string(5) "A2/AD" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#771 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18094) ["id"]=> int(4455) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5055) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Reflektorfényben
Törökország és iraki Kurdisztán kapcsolatának átalakulásai (2014–2017)
This analysis intends to reveal the political and economic cooperation, shared interests, and conflicts of interest between Turkey (Ankara) and the Autonomous Region of Kurdistan (Erbil) from 2014 to 2017. This time frame is set out in two events in Iraq with regional implications. In this regard, the rise of the Islamic State constitutes the starting point, and the conclusion is the impact of the 2017 Iraqi Kurdish independence referendum. The period in-between signifies the most intensive time of relations between Ankara and Erbil. The study also highlights the Iraqi central government’s (Baghdad’s) policy towards Turkey and the Iraqi Kurds. Overall, amid regional turmoil, Turkish–Iraqi Kurdish relations have managed to preserve the basic features of the previous era, and the shared challenge of Islamic State led to a new element in the relations, namely, military cooperation. Although the 2017 independence referendum has soured the ties between Ankara and Erbil, common interests between the parties continue to appear more potent than the divergent policies.
" ["hu_HU"]=> string(1413) "Jelen elemzés Törökország (Ankara) és a Kurdisztáni Autonóm Régió (Erbíl) közti politikai és gazdasági együttműködéseket, érdekazonosságokat és érdekellentéteket tárja fel a 2014 és 2017 közötti időszakból. Ezt az időbeli keretet két, regionális kihatással rendelkező esemény jelöli ki. A kezdőpontot az „Iszlám Állam” 2014-re tehető felemelkedése jelenti, zárásként pedig a 2017-es iraki kurd függetlenségi népszavazás hatásait vizsgálom. A kettő közti időszakban tanúi lehettünk az Ankara és Erbíl közti kapcsolatok valaha tapasztalt legintenzívebb periódusának. A tanulmányban az Ankara és Erbíl közötti bilaterális viszonyt az iraki kormány (Bagdad) Törökországgal, illetve iraki kurdokkal kapcsolatos politikájával összefüggésben értelmezem. Összességében megállapítható, hogy a regionális felfordulás közepette a török–iraki kurd kapcsolatoknak sikerült a korábban kialakított alapvető jegyeit megőrizni, sőt az „Iszlám Állam” közös kihívása miatt a két fél közti kapcsolat katonai együttműködéssel is bővült. Bár a 2017-es függetlenségi népszavazás feszültségekkel terhelte Ankara és Erbíl kapcsolatát, a felek közti érdekegyezések továbbra is erősebbnek mutatkoznak az esetleges szakításhoz vezető széttartó erőknél.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(76) "Changes in the Relationship between Turkey and Iraqi Kurdistan (2014–2017)" ["hu_HU"]=> string(80) "Törökország és iraki Kurdisztán kapcsolatának átalakulásai (2014–2017)" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Dudlák Tamás " } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#706 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6082) ["email"]=> string(21) "dudlaktamas@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5035) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Dudlák" ["hu_HU"]=> string(7) "Dudlák" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tamás" ["hu_HU"]=> string(7) "Tamás " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(14) "Törökország" [1]=> string(4) "Irak" [2]=> string(3) "AKP" [3]=> string(3) "PKK" [4]=> string(6) "kurdok" [5]=> string(11) "turkománok" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(6) "Turkey" [1]=> string(4) "Iraq" [2]=> string(3) "AKP" [3]=> string(3) "PKK" [4]=> string(5) "Kurds" [5]=> string(9) "Turkomans" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#749 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18097) ["id"]=> int(4456) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5035) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }