Teljes szám
Cikkek
A cím kötelez. Írásomban – mint rendőri vezetői visszaemlékezés – három gondolatkört tartottam fontosnak kiemelni. Megosztom emlékeimet a rendőrré válásomról, az akkor végzett tanulmányaim meghatározó pillanatairól. visszaemlékezem első parancsnoki munkámra, amelyre nagyon fiatalon, 24 évesen kaptam lehetőséget, és a mai napig szívesen gondolok akkori beosztottjaimra, akik jóval idősebbek voltak nálam, mégis csapatként tudtunk jól együtt dolgozni. Személyes emlékeim felidézése során kiemelten fontosnak tartom azt az időszakot, amikor egy képzés sikeres elvégzését követően „váltottam” a korábbi munkámhoz képest, azon az áron is, hogy ez akkor alacsonyabb munkakörnek, visszalépésnek tűnt – azonban az élet azt igazolta, hogy időnként a tanulás, a fejlődés és a későbbi előmeneteli lehetőség érdekében lehet és kell is oldalra lépnünk. Vallom azt, hogy egész életünk egy nagy tanulási folyamat, amelynek során a jóból és a rosszból egyaránt le kell szűrni a megfelelő tapasztalatokat, amelyek előre vihetnek bennünket.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Balogh János" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(36) "Rendőri vezető visszaemlékezései" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#117 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7065) ["email"]=> string(24) "Toth.Nikolett@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5756) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Balogh" ["hu_HU"]=> string(6) "Balogh" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "János" ["hu_HU"]=> string(6) "János" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(18) "rendőrré válás" [1]=> string(12) "tanulmányok" [2]=> string(22) "vezetői tapasztalatok" [3]=> string(28) "élethosszig tartó tanulás" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(76) "becoming a police officer, studies, leadership experience, lifelong learning" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#770 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19027) ["id"]=> int(4581) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5756) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
Rendészeti tisztképzés a Rendőrtiszti Főiskolán (1996–2005)
The author provides a picture of the life of the College of Police Officers (RTF), of which he was its director from 1997 to 2005, spanning the last five years of the 20th century and the first five years of the 21st century. Previously, he himself was a full-time student at the institution, graduating with honors from a so-called “red degree”. He served as head of department and institute at the RTF and the successor Faculty of Law Enforcement (RTK) of the National Civil Service University for decades, and from 2012 to 2015 he was the deputy dean of education at RTK. In his writing, he touches on the main stages of the path leading to the first - and at the same time successful - accreditation competition of the institution, through which the RTF could become an officially recognized, integral part of the Hungarian higher education system. Taking into account the possibilities provided by the size constraints, we are talking about another process worth highlighting in the life of the College, which received the Hungarian Law Enforcement Society as a gestor at the time of its establishment, as well as changes compared to previous periods.
" ["hu_HU"]=> string(1194) "A szerző a 20. század utolsó öt, valamint a 21. század első öt éve között eltelt időszakot átölelően nyújt képet a Rendőrtiszti Főiskola (RTF) életéről, amelynek 1997 és 2005 között a főigazgatója volt. Korábban maga is nappali tagozatos hallgatója volt az intézménynek, kitüntetéses, úgynevezett „vörös diplomával” végzett. Az RTF-en, illetve a jogutód Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karán (RTK) évtizedekig látott el tanszék-, illetve intézetvezetői feladatokat, 2012–2015 között pedig az RTK oktatási dékánhelyetteseként tevékenykedett. Írásában érinti az intézmény első – egyben sikeres – akkreditációs megmérettetéséhez vezető út főbb állomásait, amelyeket bejárva az RTF a magyar felsőoktatási rendszer hivatalosan is elismert, integráns részévé válhatott. A terjedelmi korlátok adta lehetőségek figyelembevételével szó esik a Magyar Rendészettudományi Társaságot a megalakulásakor gesztorként befogadó főiskola életében történt egyéb kiemelésre érdemes folyamatról, valamint a korábbi időszakokhoz képest történő változásokról.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Blaskó Béla" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(67) "Rendészeti tisztképzés a Rendőrtiszti Főiskolán (1996–2005)" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#796 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7060) ["email"]=> string(22) "blasko.bela@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5753) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Blaskó" ["hu_HU"]=> string(7) "Blaskó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Béla" ["hu_HU"]=> string(5) "Béla" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(14) "akkreditáció" [1]=> string(29) "50 éves rendőrtisztképzés" [2]=> string(16) "alapdokumentumok" [3]=> string(23) "Rendőrtiszti Főiskola" [4]=> string(38) "Magyar Rendészettudományi Társaság" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(128) "accreditation, 50 years of police officer training, basic documents, Police Officers' College, Hungarian Law Enforcement Society" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#795 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19028) ["id"]=> int(4582) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5753) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }2019. augusztus 1-jétőlképviselem a Belügyminisztériumot (BM) a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Tanácsadó Testületében (NKE TT). Ebben a beosztásban tolmácsolom a belügyi vezetés szakmai elvárásait az NKE és Rendészettudományi Karának (RTK) vezetői, tanárai és diákjai felé. Ez a munka természetesen különböző formában és intenzitással folyt korábban is, a Rendőrtiszti Főiskola működése idején és az NKE RTK megalakulása után is. Az NKE RTK megalakulása utáni első belügyminiszteri oktatási-képzési értekezletre és a miniszteri ajánlások megfogalmazására 2012. október 26-án, a BM-benkerült sor, ahová az NKE Rektora, az RTK teljes oktatói kara meghívást kapott, és jelen voltak a BM, valamint a rendvédelmi szervek vezetői is. A feladatok és követelmények rövid és hosszú távon is meghatározták az RTK-n dolgozó munkatársak tevékenységét. Ezeket azután évente áttekintették és pontosították.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(12) "Boda József" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(55) "Szakmai követelmények a rendészeti felsőoktatásban" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#771 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7066) ["email"]=> string(22) "boda.jozsef@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5757) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Boda" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "József" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(20) "Belügyminisztérium" [1]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" [2]=> string(24) "Rendészettudományi Kar" [3]=> string(15) "szakmai feladat" [4]=> string(20) "rendvédelmi szervek" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(136) "Ministry of the Interior, National University of Public Service, Faculty of Law Enforcement, professional task, law enforcement agencies" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#807 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19030) ["id"]=> int(4583) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5757) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A magyar rendészeti felsőoktatás jelene és jövője
With the establishment of the National University of Public Service, law enforcement training at the Faculty of Law Enforcement has taken on a new dimension, and its development is continuous and well-tracked. The essay briefly describes the bachelor and master degree programmes in law enforcement, their current status and prospects, and also highlights initiatives that are seeking to set new directions for law enforcement higher education in a comprehensive manner.
" ["hu_HU"]=> string(528) "A Nemzeti Közszolgálati Egyetem létrejöttével a Rendészettudományi Karon folytatott rendészeti képzések új dimenzióba kerültek, amelyek fejlődése folyamatos és jól nyomon követhető. A tanulmány röviden bemutatja a Karon végzett rendészeti felsőoktatás alap- és mesterképzési rendszerét, jelenlegi helyzetét, kilátásait, valamint felvillantja mindazokat a kezdeményezéseket is, amelyek átfogó jelleggel igyekeznek a rendészeti felsőoktatás számára új irányokat meghatározni.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(68) "The present and future of Hungarian law enforcement higher education" ["hu_HU"]=> string(55) "A magyar rendészeti felsőoktatás jelene és jövője" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(56) "Christián László, Hautzinger Zoltán, Kovács Gábor " } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#806 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7061) ["email"]=> string(27) "Christian.Laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5754) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Christián" ["hu_HU"]=> string(10) "Christián" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#808 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7062) ["email"]=> string(28) "hautzinger.zoltan@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5754) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Hautzinger" ["hu_HU"]=> string(10) "Hautzinger" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Zoltán" ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#804 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7063) ["email"]=> string(23) "kovacs.gabor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5754) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(7) "Gábor " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(23) "Rendészettudomány Kar" [1]=> string(26) "rendészeti felsőoktatás" [2]=> string(26) "rendvédelmi tisztképzés" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(95) "Faculty of Law Enforcement, Law Enforcement higher education, Law Enforcement officer education" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#809 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19031) ["id"]=> int(4584) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5754) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Volt egyszer egy praxisorientált képzési programterv a Rendőrtiszti Főiskolán (1994–1995)
The author of this article was the head of the Police Academy from 1994 to 1996. He used to be a student at the institution himself, graduating with honors called the “red degree”. Then, for seven years, he was a lecturer and scientific researcher at the institution, and he was able to take part in the development and cultivation of a training program called the complex education system. Directly after the change of regime, as the head of the education department of the Ministry of the Interior, he was responsible for reforming law enforcement education and supervising the organizational system dealing with education. His very extensive knowledge and experience gained in these three areas predestined him to “reverse” the previous training system immediately after his appointment as head of the Academy and to implement a practice-oriented training system with a complete paradigm shift instead of what he called speculative curriculum theory training at the Police Academy. His enthusiasm carried him forward for two years unbroken in the realization of his vision. He professed with professional conviction and belief that instead of the previously socialist-type knowledge-based approach, it was necessary to introduce practice-oriented training. The elaboration of the idea and its inclusion in the training program was approved by the Minister of the Interior of that time, with significant recognition. The few months later newly appointed Minister of the Interior confirmed the assignment of the Academy Commander and ordered the proposal to be included in the curriculum. Thus, the innovation work that was started could continue with the cooperation of an enthusiastic team, identical to the idea (including Dr. Gábor Szakács, Dr. László Matei, Dr. Béla Blaskó, István Révész and others) who lined up next to the head of the Academy. The following article presents some of the data of the scientifically based, extensive unpublished empirical research, and the main characteristics of the stations of the creation of a new curriculum. At the end of his writing, the author also discusses the further fate of the curriculum of the new training, of the draft government decree introducing the new curriculum, and of the Academy Commander.
" ["hu_HU"]=> string(2424) "
E cikk szerzője 1994 és 1996 között volt a Rendőrtiszti Főiskola vezetője. Korábban maga is hallgatója volt az intézménynek, „vörös diplomával” végzett. Majd hét esztendőn keresztül oktatója, tudományos kutatója volt az intézménynek, és részese lehetett a komplex oktatási rendszer elnevezést viselő képzési program kidolgozásának, művelésének. Közvetlenül a rendszerváltoztatást követően a Belügyminisztérium oktatási szakterület vezetőjeként feladata volt a rendvédelmi oktatás-képzés megreformálása, az oktatással foglalkozó szervezetrendszer felügyelete. E három területen szerzett széles körű ismerete és tapasztalata predesztinálta arra, hogy a Főiskola élére történt kinevezését követően „fenekestől felfordítsa” az addigi képzési rendszert, és az általa spekulatív tantervi elméleten alapuló képzésnek nevezett rendszer helyett egy teljes paradigmaváltást jelentő, praxisorientált képzési rendszert valósítson meg. Lelkesedése két esztendőn keresztül töretlenül vitte előre elképzelésének megvalósításában. Szakmai meggyőződéssel és hittel vallotta, hogy az addigi, szocialista típusú ismeretalapú megközelítés helyett a gyakorlatorientált (nevén nevezve praxisorientált) képzés bevezetésére van szükség. Az elképzelés kidolgozását, képzési programba való foglalását az akkori belügyminiszter – jelentős elismerés mellett – jóváhagyta. A néhány hónap múlva kinevezett új belügyminiszter a főiskolai parancsnok kinevezését megerősítette, és javaslata tantervbe foglalását elrendelte. Így tovább folytatódhatott a megkezdett innovációs munka a Főiskola vezetője mellett felsorakozó, az elképzelésével azonosuló, azt támogató lelkes csapat (többek között dr. Szakács Gábor, dr. Matei László, dr. Blaskó Béla, Révész István és mások) közreműködésével. Az alábbi cikkben a tudományosan megalapozott, széles körű, eddig nem publikált empirikus kutatások adatait is értékesítő új tanterv megalkotásának állomásait, egyes főbb jellemzőit mutatom be. A szerző írásának végén arra is kitér, hogy az új képzési rend tantervéről, valamint az új tanterv bevezetéséről szóló kormányrendelet-tervezetnek és a főiskolaparancsnoknak mi lett a további sorsa.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(90) "There was once a practice-oriented training program plan at the Police Academy (1994-1995)" ["hu_HU"]=> string(97) "Volt egyszer egy praxisorientált képzési programterv a Rendőrtiszti Főiskolán (1994–1995)" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Dános Valér" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#812 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7064) ["email"]=> string(21) "valer.danos@bm.gov.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5755) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dános" ["hu_HU"]=> string(6) "Dános" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Valér" ["hu_HU"]=> string(6) "Valér" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(20) "rendőrtisztképzés" [1]=> string(11) "innováció" [2]=> string(20) "praxisorientáltság" [3]=> string(8) "jubileum" [4]=> string(23) "Rendőrtiszti Főiskola" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(86) "police officer training, innovation, practice orientation, anniversary, Police Academy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#816 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19032) ["id"]=> int(4585) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5755) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Gondolatok a rendészeti felsőoktatásban megvalósuló rendőrségi követelményekről
Looking back over 50 years of higher police education, we can observe significant milestones and changes in the professional content of training, mainly due to social developments. This paper analyses the consistency and compliance of the professional content of training with the requirements of the police and their effectiveness.
The study focuses on the remarks made by the Minister of the Interior at the training conference held on 26 October 2012, at which the tasks identified have been the tasks of the last almost 10 years. Prior to that, an equally important change in content was brought about by the change of regime in 1989, followed by the Police Act of 1974 and the 1974 Commission Decree, which defined the organisational structure of the police and the tasks and powers of its various bodies. The Faculty of Police Sciences, which was established in 2012 as the successor of the National University of Public Service and the College of Police, also had a significant impact on training. The 2015 Service Act and its accompanying decree regulating the status of students and creating the category of officer candidates have significantly improved the situation and learning conditions of the trainees. A final milestone was the launch of the doctoral programme in 2016, which brings law enforcement training as a whole into line with the Bologna requirements.
The professional requirements published in the legislation and formulated by the professional leaders were quickly reflected in the curricula and ensured that the professional requirements were applied in the officer training. This study analyses and evaluates this process.
" ["hu_HU"]=> string(1912) "A felsőfokú rendészeti oktatás 50 évét áttekintve, elsősorban a társadalmi fejlődések hatására jelentős mérföldköveket, a képzés szakmai tartalmát érintő változásokat tapasztalhatunk. A folyamatot vizsgáló tanulmány e mérföldkövek mentén elemzi a képzés szakmai tartalmának és a rendőrség által a képzés irányába megfogalmazott követelmények összhangját és megfelelését, illetve hatékonyságát. A vizsgálat középpontjában a belügyminiszter által 2012. október 26-ai oktatói konferencián elhangzottak állnak, amelyen meghatározott feladatok az utóbbi közel tíz év feladatait képezték. Ezt megelőzően, hasonlóan fontos tartalmi változást hozott az 1989-es rendszerváltás, az 1974-ben megjelent rendőrségi törvény, illetve az 1974. évben megjelent kormányrendelet, amely meghatározta a rendőrség szervezeti tagozódását és egyes szerveinek feladat- és hatáskörét. Ugyancsak lényeges hatással volt a képzésre a 2012-ben megalakult Nemzeti Közszolgálati Egyetem és annak a Rendőrtiszti Főiskola jogutódjaként létrejött Rendészettudományi Kara. A hallgatók jogállását rendező, a tisztjelölti állománykategóriát létrehozó, 2015-ben megjelent szolgálati törvény és a hozzá kapcsolódó rendelet jelentősen javította a képzésben részt vevők helyzetét és tanulási feltételeit. Utolsó mérföldkőnek tekinthetjük a doktori képzés 2016-os megindítását, amellyel a rendészeti képzés teljes egészében illeszkedik a bolognai követelmények szerinti képzés szerkezetéhez. A jogszabályokban megjelent és a szakmai vezetők által megfogalmazott szakmai követelmények gyorsan megjelentek a tananyagokban, és biztosították a szakmai követelmények érvényesülését a tisztképzés során. A tanulmány ezt a folyamatot elemzi és értékeli.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(81) "Reflections on police education in higher law enforcement education requirements " ["hu_HU"]=> string(89) "Gondolatok a rendészeti felsőoktatásban megvalósuló rendőrségi követelményekről" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(12) "Dsupin Ottó" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#811 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7067) ["email"]=> string(22) "dsupino@orfk.police.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5759) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dsupin" ["hu_HU"]=> string(6) "Dsupin" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Ottó" ["hu_HU"]=> string(5) "Ottó" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(8) { [0]=> string(24) "bolognai követelmények" [1]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" [2]=> string(20) "oktatói konferencia" [3]=> string(26) "rendészeti felsőoktatás" [4]=> string(24) "Rendészettudományi Kar" [5]=> string(11) "rendőrség" [6]=> string(24) "rendőrtisztek képzése" [7]=> string(14) "tisztjelöltek" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(197) "bologna requirements, faculty conference, Faculty of Law Enforcement, higher education in law enforcement, National University of Public Service, police, police officer training, officer candidates" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#815 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19033) ["id"]=> int(4586) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5759) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
There was a long way from the first police officer courses organized in 1946 to the National Public Service University. A number of difficult questions have to be answered in the process of founding a law enforcement school. They range from the entry requirements through designating training levels to distribution of appropriate shares between theory and practice. Searching the route is on the agenda even today. The perspective of police academy education has a starting point according to which training of law enforcement officers requires an institutional system transferring the internal world of police agencies into the Alma Mater. As opposed to that, education of the leading intelligentsia of law enforcement has to search for a harmony between university autonomy and the strict regime of policing organs. The study gives an overview of these options
" ["hu_HU"]=> string(842) "Az 1946-ban szervezett első rendőrtiszti tanfolyamoktól a Nemzeti Közszolgálati Egyetemig hosszú út vezetett. A rendészeti tanintézetek alapításánál nehezen megválaszolható kérdések egész sora fogalmazódik meg. Ezek a felvételi követelményektől a képzési szintek kijelölésén át, az elmélet és a gyakorlat helyes arányainak kialakításáig terjednek. Az útkeresés napjainkban is tart. A rendőrakadémiai felfogás abból indul ki, hogy a rendészeti szakemberek képzése olyan intézményi rendet követel, amely a rendészeti hivatalok belső világát viszi el az alma materekbe. A rendészet vezető értelmiségének oktatása ellenben az egyetemi autonómia és a rendvédelmi szervezetek szigorú rendjének harmóniáját keresi. A tanulmány ezeket az alternatívákat tekinti át.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(42) "The Road from Police Academy to University" ["hu_HU"]=> string(37) "A rendőr akadémiától az egyetemig" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Finszter Géza" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#822 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7068) ["email"]=> string(24) "finszter.geza@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5760) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Finszter" ["hu_HU"]=> string(8) "Finszter" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Géza" ["hu_HU"]=> string(5) "Géza" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(29) "rendészeti szakemberképzés" [1]=> string(13) "rendőriskola" [2]=> string(19) "nyomozói tanfolyam" [3]=> string(36) "elméleti és gyakorlati tantárgyak" [4]=> string(19) "gyakornoki státusz" [5]=> string(26) "állam- és jogtudományok" [6]=> string(17) "államtudományok" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(186) "training of law enforcement professionals, police school, course for investigators, theoretical and practical disciplines, status of interns, sciences of state and law, sciences of state" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#821 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19034) ["id"]=> int(4587) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5760) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Rendőrtisztképzés az Európai Unió néhány országában, jó gyakorlatok
50 éve vette kezdetét a felsőoktatási keretek között zajló rendőrtisztképzés hazánkban. Azóta a felkészítés jelentős fejlődésen ment keresztül a Rendőrtiszti Főiskola jogutódján, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karán. A különböző mesterképzési szakok (többek között rendészeti vezető, illetve kriminalisztika mesterképzés, civilek számára biztonsági szervező mesterképzés) alapításától a Rendészettudományi Doktori Iskola akkreditálásáig sok előremutató változás történt a képzésfejlesztés területén. A szerzők a jeles évforduló alkalmából megvizsgálják az Egyesült Királyság és az Európai Unió néhány tagországa hasonló jellegű felkészítéseinek sajátosságait, bemutatják az azokban érvényesülő, esetlegesen hazánkban is felhasználható jó gyakorlatokat. Az olvasó a tanulmányból megismerheti a rendőrtisztképzést folytató intézményekbe történő bekerülés nemzeti sajátosságait, a bachelor- és masterképzések szerkezeti, tartalmi megoldásait és egyes kapcsolódó PhD-kurzusokat. A tanulmány bemutatja néhány, rendőrtisztek képzését végző külföldi felsőoktatási intézmény szervezeti felépítését, számba veszi azok egyéb lehetséges feladatait, mint például a rendőrségi továbbképzésben vagy a magánbiztonsági felkészítésben részvétel. A téma iránt érdeklődő megismerhet olyan megoldásokat, amelyekben a rendőri felkészítés polgári felsőoktatási intézményekben történik. A szerzők által elvégzett kitekintés értékeli a rendőrtisztképzés irányításának lehetséges szakmai változatait, az abban részt vevő hallgatók jogi helyzetét, az elhelyezésük és felkészítésük, valamint a beosztásba helyezésük fontosabb kérdéseit.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(33) "Fórizs Sándor, Mészáros Bence" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(77) "Rendőrtisztképzés az Európai Unió néhány országában, jó gyakorlatok" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#831 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7069) ["email"]=> string(18) "drforizs@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5762) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Fórizs" ["hu_HU"]=> string(7) "Fórizs" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Sándor" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#824 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7070) ["email"]=> string(25) "meszaros.bence@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5762) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(28) "
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Mészáros" ["hu_HU"]=> string(10) "Mészáros" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Bence" ["hu_HU"]=> string(5) "Bence" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(33) "rendőrtisztképzés külföldön" [1]=> string(25) "moduláris felkészítés" [2]=> string(26) "felvételi követelmények" [3]=> string(15) "rendőr egyetem" [4]=> string(17) "rendőr főiskola" [5]=> string(27) "nemzetközi jó gyakorlatok" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(127) "police education abroad, modular courses, eligibility criteria, police university, police college, international good practices" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#825 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19035) ["id"]=> int(4588) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5762) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
Dr. Györök Ferenc vezérőrnagy, az első parancsnok
A digitális korszak beköszönte és a Covid-19-világjárvány generálta helyzetben történő helytállás
A tanulmány részletesen ismerteti a Rendészettudományi Kar (Kar) szervezetének a bővítését, a Katasztrófavédelmi Intézet és a Nemzetbiztonsági Intézethez tartozó Polgári Nemzetbiztonsági Tanszék és Terrorelhárítási Tanszék Kar szervezetébe integrálódását, valamint új szakirányok létrehozását. A Ludovíceum tantárgycsoport bevezetése és a kettős jogállású hallgatók nappali munkarendű képzésének elindítása fontos állomásnak volt tekinthető a Kar életében. Jelentős mérföldkő volt a távoktatás, a digitális oktatás bevezetése, a digitalizáció és a képzések megreformálásának folyamatában elindított Kreatív Tanulás Program.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Ruzsonyi Péter" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(110) "A digitális korszak beköszönte és a Covid-19-világjárvány generálta helyzetben történő helytállás" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#829 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7072) ["email"]=> string(25) "ruzsonyi.peter@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5764) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4583-6341" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Ruzsonyi" ["hu_HU"]=> string(8) "Ruzsonyi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Péter " ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(11) "Ludovíceum" [1]=> string(18) "kettős jogállás" [2]=> string(15) "digitalizáció" [3]=> string(17) "kreatív tanulás" [4]=> string(23) "koronavírus- járvány" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(86) "Ludoviceum, dual legal status, digitalisation, creative learning, coronavirus pandemic" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#833 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19037) ["id"]=> int(4590) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5764) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Még a Hegyen – régi helyszínen új identitás építése
A szerző a tanulmányban részletesen kifejti az infrastrukturális nehézségeket, a jelentősen leromlott fizikai környezet okozta kihívásokat, a megváltozó elvárásokat, a megemelt követelmények rendszerét, a szervezeti útkeresés, megújulás folyamatát, a Rendészeti Kiképzési és Nevelési Intézet létrehozását, oktatásszervezés, oktatás, profiltisztítás folyamatát, a képzési portfólió átalakítását, a társkarok közötti átoktatás rendszerének megalapozását, új szakirányok létrehozását, az évenkénti közös közszolgálati gyakorlatok bevezetését. Fontos mérföldkő volt a Rendészettudományi Doktori Iskola létrehozásának előkészítése, majd akkreditációjának megindítása, a külföldi kapcsolatrendszer erősödése.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Ruzsonyi Péter" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(61) "Még a Hegyen – régi helyszínen új identitás építése" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#839 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7073) ["email"]=> string(25) "ruzsonyi.peter@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5765) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4583-6341" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(28) "
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Ruzsonyi" ["hu_HU"]=> string(8) "Ruzsonyi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Péter" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(21) "képzési portfólió" [1]=> string(16) "új szakirányok" [2]=> string(35) "Rendészettudományi Doktori Iskola" [3]=> string(14) "akkreditáció" [4]=> string(28) "külföldi kapcsolatrendszer" [5]=> string(46) "Rendészeti Kiképzési és Nevelési Intézet" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(162) "training portfolio, new specialisations, Doctoral School of Law Enforcement, accreditation, foreign relations, Institute of Law Enforcement Training and Education" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#838 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19038) ["id"]=> int(4591) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5765) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
Rendészeti tisztképzés a Rendőrtiszti Főiskola megalakulásáig
A modern magyar rendészet kialakulásával párhuzamosan kezdetét vette a fővárosi, majd a vidéki rendőrségek államosítása. Az egységes államrendőrség megléte egységes tisztképzésen alapuló rendőrtisztviselői felkészítést igényelt, amelynek megteremtésére 1922-ben került sor. Ezzel elindult a felügyelői, fogalmazói és detektív kar felsőfokú képzése, amely a II. világháború végéig tartott. A II. világháború után Magyarország szovjet érdekövezet alá került, aminek eredményeként a rendészetben is a szovjet modell megvalósítására került sor. Így a munkás és paraszt fiatalok rendőrtisztté való felkészítése először gyorstalpalókon keresztül valósult meg, majd 1948-tól rendőr akadémiákon. A társadalmi fejlődés eredményeként a rendőri tevékenységgel szemben is megnövekedtek az igények, amire az adott politikai vezetés 1971-től a Rendőrtiszti Főiskola felállításával válaszolt.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Sallai János" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(68) "Rendészeti tisztképzés a Rendőrtiszti Főiskola megalakulásáig" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#848 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7074) ["email"]=> string(23) "sallai.janos@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5766) ["seq"]=> int(13) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6674-1942" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Sallai" ["hu_HU"]=> string(6) "Sallai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "János" ["hu_HU"]=> string(6) "János" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(9) { [0]=> string(12) "rendőrtiszt" [1]=> string(20) "rendőr tisztviselő" [2]=> string(8) "oktatás" [3]=> string(8) "képzés" [4]=> string(11) "felügyelő" [5]=> string(9) "detektív" [6]=> string(10) "fogalmazó" [7]=> string(11) "rendőrség" [8]=> string(13) "szaktanfolyam" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(121) "police officer, law enforcement officer, education, training, supervisor, detective, draftsman, police, vocational course" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#842 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19039) ["id"]=> int(4592) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5766) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A Rendőrtiszti Főiskola létrejötte és a rendészeti tisztképzés története 1990-ig
A Rendőrtiszti Főiskolán 1971 szeptemberében indult meg az oktatás, amelynek tudományos igényességét főként az 1970-es években, zömmel az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának oktatói biztosították. Az oktatómunka bázisai a tanszékek voltak, amelyek az általános tárgyakon túl a szakoknak megfelelően szerveződtek. Az intézmény létrejöttében és működtetésében az alapító parancsnoknak volt meghatározó szerepe. A tanulmány a rendszerváltozási folyamat megkezdéséig terjedő közel két évtizedes munkát mutatja be.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(17) "Sárkány István" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(90) "A Rendőrtiszti Főiskola létrejötte és a rendészeti tisztképzés története 1990-ig" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#852 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7075) ["email"]=> string(25) "sarkany.istvan@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5767) ["seq"]=> int(14) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(9) "Sárkány" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "István" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(23) "intézménylétesítés" [1]=> string(8) "oktatás" [2]=> string(24) "tudományos igényesség" [3]=> string(10) "tanszékek" [4]=> string(6) "szakok" [5]=> string(21) "képzési helyszínek" [6]=> string(20) "alapító parancsnok" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(118) "Institution building, education, scientific sophistication, departments, majors, training venues, founding commander." } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#846 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19040) ["id"]=> int(4593) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5767) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A gazdasági megszorító intézkedések lehetséges következményeinek elhárítása érdekében a Rendőrtiszti Főiskola kilépett az oktatási piacra. A rendészeti vezető mesterszak elindításával minőségileg szélesítettük az oktatási palettát. Törvény alapján a főiskola a 2012- ben létrejött Nemzeti Közszolgálati Egyetem egyetemi kara lett.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(17) "Sárkány István" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(45) "Paradigmaváltás a Rendőrtiszti Főiskolán" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#834 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7076) ["email"]=> string(25) "sarkany.istvan@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5761) ["seq"]=> int(15) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Sárkány" ["hu_HU"]=> string(9) "Sárkány" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "István" ["hu_HU"]=> string(7) "István" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(38) "főigazgatói, majd rektori megbízás" [1]=> string(28) "magánbiztonsági szakirány" [2]=> string(10) "mesterszak" [3]=> string(20) "ideiglenes szenátus" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(114) "Directors general, then rector’s mandate, private security specialization, master’s degree, provisional senate" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#850 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19041) ["id"]=> int(4594) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5761) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Egy rendőri vezető visszaemlékezései – gondolatok a rendőri felkészítésről
A 21. század rendvédelmi szerveinek meg kell küzdeniük az új típusú bűncselekményekkel, fenyegetésekkel, illetve lépést kell tartaniuk az új technológiákkal, valamint az újonnan formálódó közösségekkel, amelyek mindegyike új kihívásként, s egyúttal új lehetőségként jelentkezik. A közvélemény elvárásai megváltoztak, és a közbiztonsági „aréna” manapság jóval több érdekeltet vonultat fel, akikkel a rendőrségnek együtt kell működnie a helyben és globálisan jelentkező összetett kérdések megoldása céljából. Annak érdekében, hogy megfeleljenek a társadalom elvárásainak, a rendőrségnek kvalifikált munkatársakra és egy olyan képzési rendszerre van szüksége, amely képes gyorsan és intelligensen válaszolni a társadalmi, tudományos és technikai változásokra. A fentiek eredményeként a rendvédelmi szervek vezetésének ugyancsak idomulnia és fejlődnie kell. Fokozódó elvárás a rendőri vezetők felé, hogy oly módon működtessék a szervezetet, amelynek révén az hatékonyan és az állampolgárok megelégedésére látja el feladatát.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Töreki Sándor" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(85) "Egy rendőri vezető visszaemlékezései – gondolatok a rendőri felkészítésről" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#830 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7077) ["email"]=> string(22) "torekis@orfk.police.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5768) ["seq"]=> int(16) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Töreki" ["hu_HU"]=> string(7) "Töreki" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Sándor" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(13) "tisztképzés" [1]=> string(15) "rendőrképzés" [2]=> string(15) "vezetőképzés" [3]=> string(8) "coaching" } ["en_US"]=> array(1) { [0]=> string(65) "officer training, police education, leadership training, coaching" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#858 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19042) ["id"]=> int(4595) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5768) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Utánközlés
A rendőrtisztképzés és a tiszti továbbképzés reformja
Kratochwill főigazgató úr életútjához szorosan kötődik a miskolci jogi kar alapítása, valamint a Rendőrtiszti Főiskola nagyívű reformja. Komoly vesztesége a rendészeti felsőoktatásnak, hogy ez utóbbi félbemaradt. A Rendészeti Szemle szerkesztősége kötelességének érzi, hogy a főigazgató úr szellemi végrendeletének tekinthető gondolatait – posztumusz – közzétegye.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(18) "Kratochwill Ferenc" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(60) "A rendőrtisztképzés és a tiszti továbbképzés reformja" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#790 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7078) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5775) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(11) "Kratochwill" ["hu_HU"]=> string(11) "Kratochwill" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Ferenc" ["hu_HU"]=> string(6) "Ferenc" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(23) "Rendőrtiszti Főiskola" [1]=> string(22) "tiszthelyettesképzés" [2]=> string(16) "oktatási reform" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#774 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19044) ["id"]=> int(4596) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5775) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A Rendőrtiszti Főiskola múltjáról, jelenéről és jövőjéről
A főiskola történetét majd valószínűleg meg fogják írni. Én az egyszerűbb utat választottam. Beszélgetésre hívtam meg a főiskola egyik megalapítóját, Györök Ferencet és a jelenlegi főigazgatót, Kratochwill Ferencet. Szembesíteni akartam a múltat a jelennel, és arra számítottam, hogy a kérdéseim nyomán vita alakul ki közöttük. Nem ez történt. Az alapvető kérdésekben egyetértettek, ami azt jelenti, hogy a fejlődés törvényének megfelelően a főiskola betölti a funkcióját: magas színvonalon rendőrtiszteket oktat és nevel.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Nyerges Lajos" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(69) "A Rendőrtiszti Főiskola múltjáról, jelenéről és jövőjéről" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#799 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7079) ["email"]=> string(24) "Toth.Nikolett@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5774) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(150) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(43) "
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Nyerges" ["hu_HU"]=> string(7) "Nyerges" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Lajos " ["hu_HU"]=> string(5) "Lajos" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(69) "A Rendőrtiszti Főiskola múltjáról, jelenéről és jövőjéről" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#800 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(19045) ["id"]=> int(4597) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5774) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }