Közösségi finanszírozás a harctéren

doi: 10.32563/hsz.2025.1.9

Absztrakt

Már az orosz–ukrán háború kitörését követő első napokban megjelentek az internetes videómegosztó portálokon tartalmak, amelyeken házilag átalakított, eredetileg polgári célokra szánt drónokkal hajtanak végre harcéri műveleteket. Ezek a videók rövid időn belül jelentős médiareprezentáltságra tettek szert, emiatt egyre több „tartalomgyártó” alakulat kezdett hasonló tevékenységbe. A világ számos részéről tömegek kezdtek szimpatizálni az újfajta fegyvernem kialakulásával, és nem kizárólag a videók népszerűsítésével, de anyagi juttatásokkal is elkezdték támogatni a csapatokat annak érdekében, hogy újabb és újabb harctéri műveletet ábrázoló tartalmat készítsenek. Ennek folyamán kialakult egyfajta szimbiózis, amely egyfelől a harcoló csapatok financiális igényeit, másfelől az „interneten figyelő” tartaloméhes közönség vágyait elégíti ki. Jelen munkánkban ennek a már-már bizarr, szociális médián alapuló háborús finanszírozási formának a megvalósulását, a mögöttes emberi tulajdonságokat és a harcoló csapatok közösségi adományért folyó versengését vizsgáljuk.

Kulcsszavak:

közösségi média közösségi finanszírozás FPV drón harctér Orosz-Ukrán háború

Hivatkozások

BODA Mihály (2022): A hibrid háború etikája: az igazságos hibrid háború elmélete. In M. SZABÓ Miklós (szerk.): A hadtudomány aktuális kértései I. kötet. Budapest Ludovika, 95–108.

BODA Mihály (2023a): A háborús ideológiák története. Budapest: Ludovika.

BODA Mihály (2023b): Az igazságos háború elmélete és a teremtésvédelem: az igazságos háború elméletének története a középkortól a 20. századig a teremtésvédelem szempontjából. Hadtudományi Szemle, 16(4), 123–137. Online: https://doi.org/10.32563/hsz.2023.4.6

HAIG Zsolt (2018): Információs műveletek a kibertérben. Budapest: Dialóg Campus.

HUSZÁR Péter (2019): Ukrajna közösségi finanszírozású, katonai célokat szolgáló oktokoptereinek elemzése. Hadmérnök, 14(2), 34–43. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2019.2.3

KINCSES Katalin Mária (2017): Propaganda az I. világháborúban. Hadtörténelmi Közlemények, 130(1), 217–222. Online: https://real.mtak.hu/123996/1/Propaganda%20az%20elso%20vilaghaboruban.pdf

KUNERTOVA, Dominika (2023): The War in Ukraine Shows the Game-Changing Effect of Drones Depends on the Game. Bulletin of the Atomic Scientists, 79(2), 95–102. Online: https://doi.org/10.1080/00963402.2023.2178180

KUNERTOVA, Dominika (2024): Learning from the Ukrainian Battlefield: Tomorrow’s Drone Warfare, Today’s Innovation Challenge. Zürich: Center for Security Studies. Online: https://doi.org/10.3929/ethz-b-000690448

MIHÓK Sándor (2018): A hadikölcsön Magyarországon az első világháború idején. Honvédségi Szemle, 146(4), 127–139. Online: https://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/honvszemle/article/view/368

NÉMETH József Lajos (2013): A (stratégiai) kommunikáció és a háború kapcsolata napjainkban. Hadtudomány, 23(1–2), 129–139. Online: https://ojs.mtak.hu/index.php/hadtudomany/article/download/6681/5280

RÁCZ András (2023): Socially Inclusive and Exclusive Warfighting: Comparing Ukraine and Russia’s Ways of War. In Russia’s Imperial Endeavor and Its Geopolitical Consequences: The Russia-Ukraine War. Budapest: Central European University Press, 27–50. Online: https://doi.org/10.1515/9789633866528-004

SPANSVOLL Runar (2024): The Weaponisation of Social Media, Crowdfunding and Drones: A People’s War in the Digital Age. The RUSI Journal, 169(1–2), 46–60. Online: https://doi.org/10.1080/03071847.2024.2350478

ŽENÍŠEK, Jan (2023): The First World Social Media War: Impacts of Social Media Networks on the Russo-Ukrainian War. MSc-szakdolgozat. Charles University Faculty of Social Sciences. Online: http://hdl.handle.net/20.500.11956/186847

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.