Crowdfunding on the Battlefield
Copyright (c) 2025 Farkas Gábor, Fazekas Gábor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
In the first days following the outbreak of the Russo-Ukrainian war, content began to appear on online video-sharing platforms showing battlefield operations with drones originally designed for civilian purposes and modified for combat. These videos quickly gained significant attention, prompting an increasing number of influencer units to undertake similar activities. People from various parts of the world started to sympathize with the emergence of this new type of weapon, supporting the teams not only by promoting the videos but also through financial donations to enable the creation of additional content of battlefield operations. This led to a form of symbiosis, satisfying both the financial needs of the fighting units and the demand of an online 'peeping' audience hungry for content. In this study, we examine the emergence of this almost surreal, social media-based form of war financing, the underlying human traits involved, and the competition among combat units for public donations.
Keywords:
References
BODA Mihály (2022): A hibrid háború etikája: az igazságos hibrid háború elmélete. In M. SZABÓ Miklós (szerk.): A hadtudomány aktuális kértései I. kötet. Budapest Ludovika, 95–108.
BODA Mihály (2023a): A háborús ideológiák története. Budapest: Ludovika.
BODA Mihály (2023b): Az igazságos háború elmélete és a teremtésvédelem: az igazságos háború elméletének története a középkortól a 20. századig a teremtésvédelem szempontjából. Hadtudományi Szemle, 16(4), 123–137. Online: https://doi.org/10.32563/hsz.2023.4.6
HAIG Zsolt (2018): Információs műveletek a kibertérben. Budapest: Dialóg Campus.
HUSZÁR Péter (2019): Ukrajna közösségi finanszírozású, katonai célokat szolgáló oktokoptereinek elemzése. Hadmérnök, 14(2), 34–43. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2019.2.3
KINCSES Katalin Mária (2017): Propaganda az I. világháborúban. Hadtörténelmi Közlemények, 130(1), 217–222. Online: https://real.mtak.hu/123996/1/Propaganda%20az%20elso%20vilaghaboruban.pdf
KUNERTOVA, Dominika (2023): The War in Ukraine Shows the Game-Changing Effect of Drones Depends on the Game. Bulletin of the Atomic Scientists, 79(2), 95–102. Online: https://doi.org/10.1080/00963402.2023.2178180
KUNERTOVA, Dominika (2024): Learning from the Ukrainian Battlefield: Tomorrow’s Drone Warfare, Today’s Innovation Challenge. Zürich: Center for Security Studies. Online: https://doi.org/10.3929/ethz-b-000690448
MIHÓK Sándor (2018): A hadikölcsön Magyarországon az első világháború idején. Honvédségi Szemle, 146(4), 127–139. Online: https://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/honvszemle/article/view/368
NÉMETH József Lajos (2013): A (stratégiai) kommunikáció és a háború kapcsolata napjainkban. Hadtudomány, 23(1–2), 129–139. Online: https://ojs.mtak.hu/index.php/hadtudomany/article/download/6681/5280
RÁCZ András (2023): Socially Inclusive and Exclusive Warfighting: Comparing Ukraine and Russia’s Ways of War. In Russia’s Imperial Endeavor and Its Geopolitical Consequences: The Russia-Ukraine War. Budapest: Central European University Press, 27–50. Online: https://doi.org/10.1515/9789633866528-004
SPANSVOLL Runar (2024): The Weaponisation of Social Media, Crowdfunding and Drones: A People’s War in the Digital Age. The RUSI Journal, 169(1–2), 46–60. Online: https://doi.org/10.1080/03071847.2024.2350478
ŽENÍŠEK, Jan (2023): The First World Social Media War: Impacts of Social Media Networks on the Russo-Ukrainian War. MSc-szakdolgozat. Charles University Faculty of Social Sciences. Online: http://hdl.handle.net/20.500.11956/186847