Strategic Communication and Hungarian Military Art
Copyright (c) 2025 Torda Péter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The present study explores the interrelationship between strategic communication and 21st century Hungarian military thinking and practice. The enquiry has revealed the following claims in Hungarian scientific literature: a rebalancing from kinetic operations towards non-kinetic operations, the need for coordinating communication capabilities and activities, the difficulty of separating information operations from influence operations in the on-line media environment, the overlapping of the strategic, operational and tactical levels in communication operations, and an acknowledgement of the impact of communicative acts on the attainment of political, strategic and operational objectives. As regards Hungarian military practice, I have identified two areas of implementing strategic communication: through a broad spectrum of activities in the NATO mission in Afghanistan and on the social media platforms of the Hungarian Defence Forces.
Keywords:
References
BÁNYÁSZ Péter (2018): A közösségi média lehetőségei és kihívásai a védelmi szférában. PhD-disszertáció. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Műszaki Doktori Iskola. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2019.018
BENE Gyula (2019): A közösségi média hatása a hadseregre és a katonákra. Honvédségi Szemle, 147(1), 86–99. Online: https://honvedelem.hu/kiadvanyok/honvedsegi-szemle/honvedsegi-szemle-2019-2-szam.html
JAKUSNÉ HARNOS Éva (2016): A befolyásolás módszereinek változása a média fejlődésének fényében. Honvédségi Szemle, 144(2), 70–82. Online: https://honvedelem.hu/images/media/5f58c261bea9b295973077.pdf
JAKUSNÉ HARNOS Éva (2017): Szaknyelv és stratégiai kommunikáció. In BESZNYÁK Rita (szerk.): PORTA LINGUA – 2017. Szaknyelvhasználat: a tudomány és a szakma nyelvének alkalmazása. Budapest: Szaknyelvoktatók és -Kutatók Országos Egyesülete, 373–382. Online: http://real-j.mtak.hu/16750/1/Porta-Lingua-2017.pdf#page=373
JAKUSNÉ HARNOS, Éva – DEMETER, Márton – BÁNYÁSZ, Péter (2023): Social Media Issues and Fake News. In MOLNÁR Anna – JAKUSNÉ HARNOS Éva – SZENTE-VARGA Mónika (szerk.): Security, Resilience and Sustainability of the European Union. Budapest: Ludovika, 131–147. Online: http://hdl.handle.net/20.500.12944/20820
HAIG Zsolt (2018): Információs műveletek a kibertérben. Budapest: Dialóg Campus. Online: http://hdl.handle.net/20.500.12944/12651
HOLTZHAUSEN, Derina et al. (2021): Principles of Strategic Communication [ePub]. New York: Routledge. Online: https://doi.org/10.4324/9781003002048
KRIZBAI Diána Daniella – SZAK Andrea (2022): Napjaink tömegkommunikációjának jelentősége a védelmi politikában. Az orosz–ukrán háború példáján keresztül. Hadtudományi Szemle, 15(4), 119–134. Online: https://doi.org/10.32563/hsz.2022.4.8
KRAJNC Zoltán szerk. (2019): Hadtudományi Lexikon. Budapest: Dialóg Campus.
NATO (2023): AJP-10 Allied Joint Doctrine For Strategic Communications. Online: https://nso.nato.int/nso/nsdd/main/standards?search=AJP-10
NÉMETH József Lajos (2013): A (stratégiai) kommunikáció és a háború kapcsolata napjaikban. Hadtudomány, 23(1–2), 129–139. Online: https://www.mhtt.eu/hadtudomany/2013/1_2/HT_2013_1-2_Nemeth_Jozsef.pdf
NÉMETH József Lajos (2019a): A stratégiai kommunikáció interdiszciplináris megközelítésben. Hadtudományi Szemle, 12(1), 167–174. Online: https://doi.org/10.32563/hsz.2019.1.11
NÉMETH József Lajos (2019b): Stratégiai kommunikáció – szakirodalmi áttekintés. Hadmérnök, 14(3), 159–166. Online: https://real.mtak.hu/101653/8/193_13_nemeth.pdf ; DOI: https://doi.org/10.32567/hm.2019.3.13
NÉMETH József Lajos (2020a): A stratégiai kommunikáció (hadi)technikai vonatkozásai I. rész. Haditechnika, 54(4), 13–16. Online: https://doi.org/10.23713/HT.54.4.04
NÉMETH József Lajos (2020b): A stratégiai kommunikáció (hadi)technikai vonatkozásai II. rész. Haditechnika, 54(5), 15–19. Online: https://doi.org/10.23713/HT.54.5.03
NÉMETH József Lajos (2021a): A Stratégiai kommunikáció: fókuszban az állam és a haderő. Hadtudományi Szemle, 14(2), 115–132. Online: https://doi.org/10.32563/hsz.2021.2.9
NÉMETH, József Lajos (2021b): Defining Strategic Communication: An Almost Impossible Challenge, But Perhaps There Is Still A Solution. Hadtudomány, 31(2021. évi elektronikus lapszám), 162–172. Online: https://doi.org/10.17047/Hadtud.2021.31.E.162
NÉMETH József Lajos (2021c): Stratégiai Kommunikáció. [ePub]. [H. n.]: szerzői kiadás. Online: https://drive.google.com/file/d/1OZvhTA9cvdo6_u_iqxxmq6VdQpvY4gQZ/edit
RÓZSA Tibor (2011): Információs műveletek a Magyar Honvédség missziós feladataiban. Hadtudomány, 21(1–2), 42–48. Online: https://www.mhtt.eu/hadtudomany/2011/1/HT-2011_1-2_6.pdf
RÓZSA, Tibor (2013): NATO Information Operations in Afghanistan. AARMS, 12(1), 155–164. Online: https://doi.org/10.32565/aarms.2013.1.17
RÓZSA Tibor (2016): Az információs műveletek vizsgálata, különös tekintettel a befolyásolási képességek alkalmazásának lehetőségeire a Magyar Honvédség feladatrendszerében. PhD-disszertáció. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi Doktori Iskola. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2017.04
SZAK Andrea (2009): Helyi háborúk az írott médiában. Hadtudományi Szemle, 2(4), 119–123. Online: http://hdl.handle.net/20.500.12944/13914
TOKOVICZ József (2006): A XXI. század háborúi (2.) Az aszimmetrikus hadviselés sajátosságai. Új Honvédségi Szemle, 60(5), 8–22. Online: https://adt.arcanum.com/hu/view/HonvedsegiSzemle_2006_01/?query=%22strat%C3%A9giai+kommunik%C3%A1ci%C3%B3%22&pg=601&layout=s