Physical Training at the Beginning of Military Science
Copyright (c) 2025 Cservenyák József

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Military science was a crucial factor even in ancient times, and those commanders or legislator who recognized its importance prepared their warriors in a way that enabled them to win wars. One of its cornerstones was physical education, closely linked to intellectual and mental development, which contributed to the cultivation of military virtues and the stable structure of society. In ancient warfare, physical contact was predominant, placing emphasis on physical combat, weapon handling, and marching in armor. Preparation for these activities was characterized by functionality or lifelong military training.
Keywords:
References
ALASDAIR, MacIntyre (2012): Az etika rövid története. Budapest: Typotex.
Arisztotelész (1987): Nikomakhoszi etika. Budapest: Európa.
BODA Mihály (2023a): A katonai erények története. Budapest: Ludovika.
BODA Mihály (2023b): A háborús ideológiák története. Budapest: Ludovika.
FINLEY, Moses Israel (1985): Odüsszeusz világa. Budapest: Európa.
FINLEY, Moses Israel – PLEKET, Henri Willy (1980): Az olimpiai játékok első ezer éve. Budapest: Móra.
HUSZTI József (1927): Platón eszményi állama. Széphalom, 1927(1), 29–48.
MIHÓK Sándor (2019): A szegények gondozása („hadigondozás”) az ókori Hellászban és a Római Birodalomban. Hadtudományi Szemle, 12(3), 113–134. Online: https://doi.org/10.32563/hsz.2019.3.7
NÉMETH György (2008): Ókori olimpiák. Rubicon, 2008(6), 1–47.
Platón (1968): Az állam. Ford. Jánosy István. Budapest: Gondolat.
VEGETIUS Renatus (1963): Epitoma rei Militaris. (A hadtudomány foglalata). In HAHN István (szerk.): A hadművészet ókori klasszikusai. Budapest: Zrínyi.
Xenophón (1968): Anabaszisz. Ford. Fein Judit. Budapest: Európa.
Xenophón (2001): A lakedaimóniak állama. Ford. Németh György. Budapest: Osiris.