Covariation of National Defence Education and School Physical Education

  • Hamar Pál
doi: 10.32563/hsz.2023.2.14

Abstract

the social, education and curriculum theoretical, respectively education methodological aspects, many questions may arise. In our study, from the side of educational science, we are looking for the common values of the two educational fields for dealing with the challenges of life in the 21st century. In this context, we separately map the value set of national defence education and physical education, their role in the 2012 and 2020 NCC. For our analysis, we use Benjamin Bloom’s requirements taxonomy system. As a conclusion, it is established that the social practice of our time presents young people with more and more tests to be solved (see Covid-19, war, sedentary lifestyle, etc.). Subject pedagogy answers should be sought primarily from methodological rather than content (educational material selection) aspects. The possibilities of content development lie almost exclusively in the expansion of the forms of movement in sports, since the teaching of physical education in Hungary is based on them. Focusing on experience orientation, seeking pleasure is indeed an important value orientation, but it is not a primary goal. Performance expectations and performance orientation are the facts of both educational fields, and order and discipline are an essential component of common values. The cross-curricular aspects of the two fields should also be highlighted.

Keywords:

national defence education physical education value NCC2012 and NCC2020 cognitive-affective-psychomotor dimensions

References

- 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról

- 5/2020. (I. 31.) Korm. rendelet. A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról

A gimnáziumi nevelés és oktatás terve (1978). Budapest: Tankönyvkiadó.

Az általános iskolai nevelés és oktatás terve. Honvédelmi ismeretek. 7–8. osztály (1979). Budapest: Országos Pedagógiai Intézet.

Bábosik István (1998): Nemzettudat – nemzeti szocializáció – hazafiság. Iskolakultúra, 8(4), 40–48.

Bábosik István (2004): Neveléselmélet. Nevelés az Európai Unióban. Budapest: Osiris.

Bodnár Ilona – Perényi Szilvia (2016): Értékháló az iskolai testnevelés körül. In Kovács Klára (szerk.) Értékteremtő testnevelés. Tanulmányok a testnevelés és sportolás szerepéről a Kárpát-medencei fiatalok életében. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 101–110.

Bognár József (2019): A testnevelés értékorientációja. Új Pedagógiai Szemle, 69(3–4), 100–108. Online: https://epa.oszk.hu/00000/00035/00192/pdf/EPA00035_upsz_2019_03-04_100-108.pdf

Csányi Tamás (2020): A mozgás felfedezése gyermekkorban – I. kötet: 175 játékos aktivitás a mozgáskoncepciók megismeréséhez. Budapest: Magyar Diáksport Szövetség.

Csepela Yvette (2000): „Örömtestnevelés?” Új Pedagógiai Szemle, 50(10), 83–89.

Gombocz János – Hamar Pál (2014): Test és nevelés – egészségnevelés? Gondolatok egy pedagógiai terminológia-változásról. Új Pedagógiai Szemle, 64(11–12), 92–102.

Hajdicsné Varga Katalin (2015): A honvédelmi nevelés a magyar oktatási rendszerben − a nevelési terület céljai, módszerei a kezdetektől napjainkig. Képzés és Gyakorlat, 13(1–2), 69–84. Online: https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.4

Hamar Pál (1998): A testnevelés tartalmi korszerűsítésének nemzetközi trendjei a közoktatásban. Új Pedagógiai Szemle, 48(4), 48–56.

Hamar Pál (2016): A testnevelés tantervelmélete. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó.

Hamar Pál (2022): Testnevelés. Tudomány – Tervezés – Oktatás – Értékelés. Budapest: ELTE Eötvös.

Hamar Pál – Czirják György – Kövesdi Orsolya (2020): Útmutató a testnevelés tantárgy tanításához a 2020-ban kiadott Nemzeti alaptanterv és kerettantervek alapján. Tantervi és módszertani útmutató füzetek. Eger: Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport – Eszterházy Károly Egyetem. Online: https//:www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-a-testneveles-tantargy-tanitasahoz-.pdf

Kis Jenő (1989): Attitűdök, jellemvonások alakítása, képességtermelés a testnevelésben és a sportban. A Testnevelési Főiskola Közleményei, 2., Melléklet, 3–37.

Kmetykó János (1915): Az iskolai testi nevelés reformja. Budapest: Az Országos Testnevelési Tanács munkálatai. III. kötet.

Kotschy Beáta (2022): Az oktatás célrendszere. In Falus Iván (főszerk.): A didaktika kézikönyve. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Budapest: Akadémiai, 367–395.

Kovács Katalin (2004): Kooperatív testnevelési játékokban résztvevő és nem résztvevő 12–13 éves leányok énképének és csoportban elhelyezkedésének összehasonlító vizsgálata. Magyar Pedagógia, 104(1), 57–76. Online: https//:www.magyarpedagogia.

hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/307/305

Kun Szabó István (2018): A honvédelmi nevelés színterei napjainkban. Hadtudományi Szemle, 11(4), 353–365. Online: https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/hsz/article/view/3531/2806

Madarász Tibor (2015): A honvédelmi nevelés pedagógiai oldala. Educatio, 24(2), 148–154. Online: https//:www.epa.hu/01500/01551/00092/pdf/EPA01551_educatio_2015_2_148-154.pdf

Makszin Imre (2014): A testnevelés elmélete és módszertana. Budapest–Pécs: Dialóg Campus.

Mátrai Zsuzsa – Perjés István szerk. (2008): Hiszek a tudás jobbító erejében. Ballér Endre emlékkonferencia. Budapest: Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottsága.

Miklós Zoltán (2009): Katonai nevelés és képzés az osztrák–magyar kiegyezésig.Honvédségi Szemle, 65(1), 36–38.

Nagy Tamás (1980): A tantárgyi célok, feladatok és követelmények változásainak történeti áttekintése. I–III. A testnevelés tanítása, 16(3), 69–77.; 16(4), 98–103.; 16(6), 161–166.

Reiner Dóra – Horváth Zoltán Ferenc – H. Ekler Judit (2022): Tanulók aktivitásának fokozása testnevelésórán a tánc integrációjával. Tánc és Nevelés, 3(1), 39–60. Online: https://doi.org/10.46819/TN.3.1.39-60

Stummer Judit (2012): Katonai alapismeretek a polgári középfokú oktatásban. Új Pedagógiai Szemle, 62(4–6), 236–249. Online: https://epa.oszk.hu/00000/00035/00152/pdf/EPA00035_upsz_2012_04-06_236-249.pdf

Szent-Györgyi Albert (1930): Az iskolai ifjúság testnevelése. Előadás. Szeged: Országos Testnevelési Kongresszus.

Szent-Györgyi Albert (1983): Észrevételek a nevelésről. In Válogatott tanulmányok. Budapest: Gondolat, 253–256.

Vasas Joachim (2009): A honvédelmi nevelés, a védelem és biztonságpolitika néhány kérdése napjainkban. Sereg Szemle, 7(3), 147–150.

Weszely Ödön (1932): Pedagógia. A neveléstudomány rendszere rövid összefoglalásban. Budapest: Révai.

Downloads

Download data is not yet available.