Hungarian Scouting as a tool for Patriotic Education
Copyright (c) 2022 Lacsny Márton
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
In terms of the ends and means of Hungarian scouting, it carries out the patriotic education of youth, which system of ends and means shows a significant overlap with the patriotic education goals declared by the state. This creates a good opportunity for the state to take advantage of the potential inherent in scouting and the activities of the scouting movement in order to implement the state’s objectives. Hungarian scouting has certain characteristics; different from world scouting; that further enhance
its potential and further justify the examination of the movement and method from a military-scientific point of view. In this article, I will try to describe and present the
instruments of scouting as simply as possible, highlighting the features that can later serve as the basis for research on the criteria for cooperation with the military. The analysis of the scouting method may also create an opportunity to develop the system of patriotic education carried out by the state.
Keywords:
References
Baden-Powell, Robert (1929): BP utolsó üzenete a cserkészekhez. Online: http://020cserkeszcsapat.lapunk.hu/modul=oldal&tartalom=1159039
Baden-Powell, Robert (2004): A boldogulás ösvényén. Budapest: Márton Áron
Baden-Powell, Robert (2016): Scouting for Boys – Cserkészet fiúknak. Budapest: Magyar Cserkészszövetség
Balogh Sándor – Szabolcs Ottó (1963): Pedagógusok a két világháború között. Budapest: Magyar Történelmi Társulat és Hazafias Népfront
Bodrossy Erik (1934): A cserkészmozgalom értéke katonai szempontból. Magyar Katonai Szemle. 241–244.
Bodrossy Erik (1931): A cserkészmozgalom nemzeti jelentősége. Magyar Katonai Szemle. (2), 234–237.
Bodrossy Erik (1935): Cserkész testnevelés. Magyar Katonai Szemle. 74–80.
Csíkszentmihályi Mihály (2019): Flow – Az élmény pszichológiája. Budapest: Akadémiai
Draveczk-Uri Ádám (2012): Hazaszeretet és bajtársiasság már az iskolapadban is. Honvedelem.hu, 2012. szeptember 26.
Edöcsény András (1990): Őrsvezetők könyve. Budapest: Márton Áron
Faludi Miklós (2012): A honvédelmi oktatás és nevelés. Hadtudományi Szemle, (2), 279–284.
Farkas Ferenc, vitéz kisbarnaki (1933): A IV. Világjamboree. Magyar Katonai Szemle. 228–233.
Gergely Ferenc (1989): A magyar cserkészet története 1910–1948. Budapest: Göncöl
Hervay F. Levente (1997): Cserkészek táborozási könyve. Budapest: Márton Áron
Magyar Cserkészszövetség Táborozási Szabályzat (2018). Budapest: Magyar Cserkészszövetség
MCSSZ Egységes Ifjúságnevelési Kézikönyv (EINK) (2015). Budapest: Magyar Cserkészszövetség
Sík Sándor (1925): Magyar cserkészvezetők könyve. Budapest: Magyar Cserkészszövetség
Sík Sándor (1935): Emberebb ember. In Fiatal magyarság. 141–146.
Szabolcs Ottó (1999): Történelempedagógiai írások. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem
Szelei Ildikó (2012): A mindennapok pedagógiája a parancsnoki, vezetői munkában. Honvédségi Szemle, 56–58.
Jogi források
- 2011. évi CXIII. törvény a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről
- 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról