A stratégiai kommunikáció és a magyar hadművészet
Copyright (c) 2025 Torda Péter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
Jelen tanulmány a stratégiai kommunikációval kapcsolatos összefüggéseket vizsgálja a 21. századi magyar katonai gondolkodásban és gyakorlatban. A vizsgálat a következő tudományos állításokat tárta fel a hazai szakirodalomban: hangsúlyeltolódás a kinetikus műveletek irányából a nem kinetikus műveletek irányába, a kommunikációs képességek és tevékenységek összehangolásának szükségessége, a tájékoztatás és befolyásolás szétválasztásának nehézsége az online médiatérben, a hadászati, hadműveleti és harcászati szintek összemosódása a kommunikációs műveletekben és a kommunikatív cselekmények hatásának felismerése a politikai, stratégiai és műveleti célok elérésében. A magyar katonai gyakorlatban két területen tártam fel stratégiai kommunikáció alkalmazását: az afganisztáni NATO missziós tevékenységek széles spektrumában és a Magyar Honvédség közösségimédia-platformjain.
Kulcsszavak:
Hivatkozások
BÁNYÁSZ Péter (2018): A közösségi média lehetőségei és kihívásai a védelmi szférában. PhD-disszertáció. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Műszaki Doktori Iskola. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2019.018
BENE Gyula (2019): A közösségi média hatása a hadseregre és a katonákra. Honvédségi Szemle, 147(1), 86–99. Online: https://honvedelem.hu/kiadvanyok/honvedsegi-szemle/honvedsegi-szemle-2019-2-szam.html
JAKUSNÉ HARNOS Éva (2016): A befolyásolás módszereinek változása a média fejlődésének fényében. Honvédségi Szemle, 144(2), 70–82. Online: https://honvedelem.hu/images/media/5f58c261bea9b295973077.pdf
JAKUSNÉ HARNOS Éva (2017): Szaknyelv és stratégiai kommunikáció. In BESZNYÁK Rita (szerk.): PORTA LINGUA – 2017. Szaknyelvhasználat: a tudomány és a szakma nyelvének alkalmazása. Budapest: Szaknyelvoktatók és -Kutatók Országos Egyesülete, 373–382. Online: http://real-j.mtak.hu/16750/1/Porta-Lingua-2017.pdf#page=373
JAKUSNÉ HARNOS, Éva – DEMETER, Márton – BÁNYÁSZ, Péter (2023): Social Media Issues and Fake News. In MOLNÁR Anna – JAKUSNÉ HARNOS Éva – SZENTE-VARGA Mónika (szerk.): Security, Resilience and Sustainability of the European Union. Budapest: Ludovika, 131–147. Online: http://hdl.handle.net/20.500.12944/20820
HAIG Zsolt (2018): Információs műveletek a kibertérben. Budapest: Dialóg Campus. Online: http://hdl.handle.net/20.500.12944/12651
HOLTZHAUSEN, Derina et al. (2021): Principles of Strategic Communication [ePub]. New York: Routledge. Online: https://doi.org/10.4324/9781003002048
KRIZBAI Diána Daniella – SZAK Andrea (2022): Napjaink tömegkommunikációjának jelentősége a védelmi politikában. Az orosz–ukrán háború példáján keresztül. Hadtudományi Szemle, 15(4), 119–134. Online: https://doi.org/10.32563/hsz.2022.4.8
KRAJNC Zoltán szerk. (2019): Hadtudományi Lexikon. Budapest: Dialóg Campus.
NATO (2023): AJP-10 Allied Joint Doctrine For Strategic Communications. Online: https://nso.nato.int/nso/nsdd/main/standards?search=AJP-10
NÉMETH József Lajos (2013): A (stratégiai) kommunikáció és a háború kapcsolata napjaikban. Hadtudomány, 23(1–2), 129–139. Online: https://www.mhtt.eu/hadtudomany/2013/1_2/HT_2013_1-2_Nemeth_Jozsef.pdf
NÉMETH József Lajos (2019a): A stratégiai kommunikáció interdiszciplináris megközelítésben. Hadtudományi Szemle, 12(1), 167–174. Online: https://doi.org/10.32563/hsz.2019.1.11
NÉMETH József Lajos (2019b): Stratégiai kommunikáció – szakirodalmi áttekintés. Hadmérnök, 14(3), 159–166. Online: https://real.mtak.hu/101653/8/193_13_nemeth.pdf ; DOI: https://doi.org/10.32567/hm.2019.3.13
NÉMETH József Lajos (2020a): A stratégiai kommunikáció (hadi)technikai vonatkozásai I. rész. Haditechnika, 54(4), 13–16. Online: https://doi.org/10.23713/HT.54.4.04
NÉMETH József Lajos (2020b): A stratégiai kommunikáció (hadi)technikai vonatkozásai II. rész. Haditechnika, 54(5), 15–19. Online: https://doi.org/10.23713/HT.54.5.03
NÉMETH József Lajos (2021a): A Stratégiai kommunikáció: fókuszban az állam és a haderő. Hadtudományi Szemle, 14(2), 115–132. Online: https://doi.org/10.32563/hsz.2021.2.9
NÉMETH, József Lajos (2021b): Defining Strategic Communication: An Almost Impossible Challenge, But Perhaps There Is Still A Solution. Hadtudomány, 31(2021. évi elektronikus lapszám), 162–172. Online: https://doi.org/10.17047/Hadtud.2021.31.E.162
NÉMETH József Lajos (2021c): Stratégiai Kommunikáció. [ePub]. [H. n.]: szerzői kiadás. Online: https://drive.google.com/file/d/1OZvhTA9cvdo6_u_iqxxmq6VdQpvY4gQZ/edit
RÓZSA Tibor (2011): Információs műveletek a Magyar Honvédség missziós feladataiban. Hadtudomány, 21(1–2), 42–48. Online: https://www.mhtt.eu/hadtudomany/2011/1/HT-2011_1-2_6.pdf
RÓZSA, Tibor (2013): NATO Information Operations in Afghanistan. AARMS, 12(1), 155–164. Online: https://doi.org/10.32565/aarms.2013.1.17
RÓZSA Tibor (2016): Az információs műveletek vizsgálata, különös tekintettel a befolyásolási képességek alkalmazásának lehetőségeire a Magyar Honvédség feladatrendszerében. PhD-disszertáció. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi Doktori Iskola. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2017.04
SZAK Andrea (2009): Helyi háborúk az írott médiában. Hadtudományi Szemle, 2(4), 119–123. Online: http://hdl.handle.net/20.500.12944/13914
TOKOVICZ József (2006): A XXI. század háborúi (2.) Az aszimmetrikus hadviselés sajátosságai. Új Honvédségi Szemle, 60(5), 8–22. Online: https://adt.arcanum.com/hu/view/HonvedsegiSzemle_2006_01/?query=%22strat%C3%A9giai+kommunik%C3%A1ci%C3%B3%22&pg=601&layout=s