Full Issue
Return on Investment for the Diesel Conversion of a Cessna 172 Aircraft
The conversion of the Cessna 172 to a diesel version has several aspects. Replacing the original engine with a modern diesel engine and a variable pitch propeller represents a technological change of several decades. Higher engine power and lower fuel consumption have a positive effect on the aircraft’s flight performance. In this paper, we analyse the cost of the conversion, the return period with regard to more economical operation, and the maintenance periods and costs.
" ["hu_HU"]=> string(660) "A Cessna 172 típusú repülőgép dízelmotoros változatra való átalakításának több aspektusa van. Az eredeti hajtómű kiváltása korszerű dízelmotorral és változtatható beállítási szögű légcsavarral évtizedekkel modernebb technológiára való váltást jelent. A nagyobb motorteljesítmény és az alacsonyabb tüzelőanyag-fogyasztás kedvezően befolyásolja a repülőgép repülési teljesítményét. Ebben a dolgozatban azt elemezzük, hogy milyen költséggel jár az átalakítás, mennyi a megtérülés ideje tekintettel a gazdaságosabb üzemelésre, illetve hogyan alakulnak a karbantartási ciklusok és költségek.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(71) "Return on Investment for the Diesel Conversion of a Cessna 172 Aircraft" ["hu_HU"]=> string(83) "A Cessna 172 típusú repülőgép dízelüzemmódra alakításának megtérülése" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(53) "Tiba Zsolt, Győri Gyula, Ailer Piroska, Husi Géza" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(4) { [0]=> object(Author)#808 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7392) ["email"]=> string(18) "tiba@eng.unideb.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6034) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-1247-7204" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(71) "Debreceni Egyetem, Műszaki Kar, Légi-és Közúti Járművek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Tiba" ["hu_HU"]=> string(5) "Tiba " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zsolt" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#791 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7393) ["email"]=> string(27) "gyori.gyula@pharmaflight.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6034) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7693-4622" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(72) "Debreceni Egyetem, Műszaki Kar, Repülőmérnöki Kihelyezett Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Győri" ["hu_HU"]=> string(7) "Győri " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Gyula" ["hu_HU"]=> string(5) "Gyula" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#785 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7394) ["email"]=> string(23) "ailer.piroska@unideb.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6034) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5936-8841" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(71) "Debreceni Egyetem, Műszaki Kar, Légi-és Közúti Járművek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Ailer" ["hu_HU"]=> string(5) "Ailer" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Piroska" ["hu_HU"]=> string(7) "Piroska" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [3]=> object(Author)#784 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7391) ["email"]=> string(22) "husigeza@eng.unideb.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6034) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9373-0189" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(71) "Debreceni Egyetem Műszaki Kar Légi- és Közúti Járművek Tanszék " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Husi" ["hu_HU"]=> string(4) "Husi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Géza" ["hu_HU"]=> string(5) "Géza" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(29) "Continental repülőgépgyár" [1]=> string(36) "TAE 125- 02- 99 típusú dízelmotor" [2]=> string(20) "súlypontszámítás" [3]=> string(25) "repülési teljesítmény" [4]=> string(44) "felújítási és karbantartási költségek" [5]=> string(25) "karbantartási ütemezés" [6]=> string(13) "megtérülés" } ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(35) "Continental Aircraft Engine Company" [1]=> string(34) "TAE 125- 02- 99 type diesel engine" [2]=> string(29) "centre of gravity calculation" [3]=> string(18) "flight performance" [4]=> string(30) "overhaul and maintenance costs" [5]=> string(20) "maintenance schedule" [6]=> string(6) "return" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#822 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27022) ["id"]=> int(5264) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6034) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Certification of Software Tools Used in Development
In many cases, it is useful or necessary to use tools to develop software. These tools are specialised software tools in 98% of cases. A software tool is a special program that is used to develop, test, or generate data for or produce documentation, for another program. These are used throughout the whole life cycle, consequently they play a significant role in the quality and qualification of the completed system. These have been present in aviation since the 1980s, and their use has exploded in recent years. This applies not only to on-board systems, but also all areas that have safety requirements. If you want to use a software tool in safety-critical development, you must also have the appropriate certification of these tools.
" ["hu_HU"]=> string(1028) "A szoftverek fejlesztéséhez sok esetben segédeszközöket célszerű vagy kell használnunk. Ezek a segédeszközök az esetek 98%-ában speciális szoftvereszközök. A szoftvereszköz tehát egy speciális program, amelyet egy másik program fejlesztéséhez, teszteléséhez, adatainak előállításához, esetleg dokumentáció készítéséhez használunk. Ezeket az eszközöket az egész életciklus folyamán alkalmazzuk, így jelentős szerepük van az elkészült rendszer minőségében és minősítésében. A repülésben már az 1980-as évek óta jelen vannak, és alkalmazásuk az elmúlt években robbanásszerűen megnőtt. Ez nemcsak a fedélzeti rendszereket érinti, hanem minden olyan területet is, amelynek biztonsági követelményei vannak. Amennyiben valamely szoftvereszközt biztonságkritikus fejlesztésben kívánunk alkalmazni, akkor ezeknek az eszközöknek is megfelelő minősítéssel kell rendelkezniük. Ez a tanulmány ezeknek az eszközöknek a minősítésével foglalkozik.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(51) "Certification of Software Tools Used in Development" ["hu_HU"]=> string(59) "Fejlesztésben alkalmazott szoftvereszközök minősítése" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(16) "Schuster György" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#792 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(7655) ["email"]=> string(32) "schuster.gyorgy@kvk.uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6225) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-8573-3670" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(111) "Óbuda University Kandó Kálmán Faculty of Electrical Engineering Institute of Instrumantation and Automation" ["hu_HU"]=> string(108) "Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Műszertechnikai és Automatizálási Intézet (MAI)" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "docens
" ["hu_HU"]=> string(30) "főiskolai tanár
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Schuster" ["hu_HU"]=> string(8) "Schuster" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "György" ["hu_HU"]=> string(7) "György" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(19) "szoftverfejlesztés" [1]=> string(18) "szoftvereszközök" [2]=> string(32) "szoftvereszközök minősítése" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(20) "software development" [1]=> string(14) "software tools" [2]=> string(27) "software tool certification" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#845 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27023) ["id"]=> int(5265) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6225) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Simulation of Ageing of Aircraft
In today’s world, there is increasing demand of new technologies. As the world is growing, new technologies are emerging. To sustain the new technologies, technologies used for its maintenance must be developed. In the aviation industry with respect to the Industry 4.0 system, its maintenance strategies are also developing. The aim to this study is to present a mathematical model which is used to predict the ageing of any technical system. The authors used the Markov process theory to model the ageing process. As per the model, results and future work are determined and discussed briefly.
" ["hu_HU"]=> string(604) "In today’s world, there is increasing demand of new technologies. As the world is growing, new technologies are emerging. To sustain the new technologies, technologies used for its maintenance must be developed. In the aviation industry with respect to the Industry 4.0 system, its maintenance strategies are also developing. The aim to this study is to present a mathematical model which is used to predict the ageing of any technical system. The authors used the Markov process theory to model the ageing process. As per the model, results and future work are determined and discussed briefly.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(32) "Simulation of Ageing of Aircraft" ["hu_HU"]=> string(32) "Simulation of Ageing of Aircraft" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(42) "Mohammed Mudabbiruddin; Pokorádi László" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#87 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(7662) ["email"]=> string(30) "mohammed.mudabbir@uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6231) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "IN" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-2216-7229" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(15) "Óbudai Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Mohammed" ["hu_HU"]=> string(8) "Mohammed" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "Mudabbiruddin" ["hu_HU"]=> string(13) "Mudabbiruddin" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#811 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7663) ["email"]=> string(32) "pokoradi.laszlo@bgk.uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6231) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(32) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2857-1887" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(86) "Óbuda University, Institute of Mechatronics and Vehicle Engineering Budapest, Hungary" ["hu_HU"]=> string(7) "English" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Pokorádi" ["hu_HU"]=> string(9) "Pokorádi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(11) "Maintenance" [1]=> string(14) "Ageing Process" [2]=> string(8) "Aviation" [3]=> string(14) "Markov Process" [4]=> string(18) "mathematical model" } ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(11) "Maintenance" [1]=> string(14) "Ageing Process" [2]=> string(8) "Aviation" [3]=> string(14) "Markov Process" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#819 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27024) ["id"]=> int(5266) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6231) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Defining Minimum Performance Standards for Optical System Required for the Provision of Location Independent Military Aerodrome Control Service
In general, operational task execution based on adequate video data flow is one of the most important requirements for the provision of location independent aerodrome control services. In order to apply this technology, beyond civilian use in this context, a specific framework needs to be defined to enable the use of the rTWR potential for military and defence purposes.
" ["hu_HU"]=> string(557) "Általános értelemben kijelenthető, hogy a megfelelő videóadatfolyam-átviteli technológiára épülő operatív feladat-végrehajtás az egyik legfontosabb követelmény a helyszíntől független toronyirányítói szolgáltatásokkal szemben. Az ezzel összefüggésben felmerülő – és a polgári felhasználáson túlmutató – alkalmazás érdekében meg kell határozni azt a specifikus keretrendszert, amelynek segítségével megvalósíthatóvá válik a technológiában rejlő potenciál katonai-védelmi célú felhasználása.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(143) "Defining Minimum Performance Standards for Optical System Required for the Provision of Location Independent Military Aerodrome Control Service" ["hu_HU"]=> string(157) "A helyszíntől független katonai repülőtéri irányításhoz szükséges optikai rendszerre vonatkozó minimális teljesítménystandardok keretrendszere" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Horváth Gábor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#848 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7674) ["email"]=> string(20) "ghorvath87@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6238) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-2939-1426" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(39) "HUN MoD State Aviation Department (MAA)" ["hu_HU"]=> string(32) "HM Állami Légügyi Főosztály" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(41) "főtiszt / Senior ATM Officer
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Horváth" ["hu_HU"]=> string(8) "Horváth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(19) "air traffic control" [1]=> string(34) "location-independent tower control" [2]=> string(20) "remote tower control" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(26) "légiforgalmi irányítás" [1]=> string(26) "távoli toronyirányítás" [2]=> string(43) "helyszíntől független toronyirányítás" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#855 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27039) ["id"]=> int(5267) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6238) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Man’s ancient desire is to conquer the air. These efforts demanded sacrifices and still do today. As technology had advanced, more and more rescue solutions have been developed. This lecture will look at the evolution of these rescue systems from parachute to ejection.
" ["hu_HU"]=> string(337) "Az ember ősi vágya, hogy meghódítsa az eget. Az éghódító törekvések áldozatokat követeltek és követelnek ma is. A technika fejlődésével egyre több mentési megoldást fejlesztettek ki. A tanulmány során ezeknek a mentőrendszereknek az evolúcióját tekintjük az ejtőernyőtől a katapultülésig.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(19) "Escape from the Air" ["hu_HU"]=> string(25) "Menekülés a levegőből" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Terpecz Gábor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#851 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7678) ["email"]=> string(26) "terpecz.gabor@uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6241) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7899-2837" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(138) "Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Elektronikai és Kommunikációs Rendszerek Intézet Műszertechnikai és Automatizálási Tanszék " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(21) "
Mérnöktanár
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Terpecz" ["hu_HU"]=> string(8) "Terpecz " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(10) { [0]=> string(7) "airship" [1]=> string(8) "aviation" [2]=> string(13) "ejection seat" [3]=> string(13) "rescue system" [4]=> string(10) "paraschute" [5]=> string(7) "Heinkel" [6]=> string(7) "Dornier" [7]=> string(12) "Martin-Baker" [8]=> string(10) "Npp Zvezda" [9]=> string(8) "Goodrich" } ["hu_HU"]=> array(10) { [0]=> string(9) "léggömb" [1]=> string(9) "repülés" [2]=> string(14) "katapultülés" [3]=> string(14) "mentőrendszer" [4]=> string(11) "ejtőernyő" [5]=> string(7) "Heinkel" [6]=> string(7) "Dornier" [7]=> string(12) "Martin-Baker" [8]=> string(8) "Goodrich" [9]=> string(10) "Npp Zvezda" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#847 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27040) ["id"]=> int(5268) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6241) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Air Transport Projects Quality Assessments by Analytical Hierarchy Process (AHP)
The complex environment of aviation created dynamic air transport systems where the quality is vulnerable and directly sensitive to the supply side due to the high strategic level of driven market environments. The significance of quality quantifications has grown rapidly. Calculating quality factors is not a simple task, due to the heterogeneous, inseparable and incomprehensible characteristics of the system. For this purpose, the analytical hierarchy process (AHP) survey was distributed among two groups of 22 experts of pilots and ATCOs and applied by creating a three-level hierarchy model of the air transport supply quality to evaluate and weigh the critical characteristics. In the hierarchical structure, 4 main criteria, 15 first-level sub-criteria, and 12 second-level sub-criteria were used for the air transport supply quality model.
" ["hu_HU"]=> string(857) "The complex environment of aviation created dynamic air transport systems where the quality is vulnerable and directly sensitive to the supply side due to the high strategic level of driven market environments. The significance of quality quantifications has grown rapidly. Calculating quality factors is not a simple task, due to the heterogeneous, inseparable and incomprehensible characteristics of the system. For this purpose, the analytical hierarchy process (AHP) survey was distributed among two groups of 22 experts of pilots and ATCOs and applied by creating a three-level hierarchy model of the air transport supply quality to evaluate and weigh the critical characteristics. In the hierarchical structure, 4 main criteria, 15 first-level sub-criteria, and 12 second-level sub-criteria were used for the air transport supply quality model.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(80) "Air Transport Projects Quality Assessments by Analytical Hierarchy Process (AHP)" ["hu_HU"]=> string(80) "Air Transport Projects Quality Assessments by Analytical Hierarchy Process (AHP)" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(27) "Alharasees Omar, Kale Utku " } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#862 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7697) ["email"]=> string(22) "oalharasees@edu.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6251) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-6899-6057" ["url"]=> string(27) "https://www.vrht.bme.hu/en/" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(160) "Budapest University of Technology and Economics Faculty of Transportation Engineering and Vehicle Engineering Department of Aeronautics, and Naval Architecture" ["hu_HU"]=> string(143) "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Repüléstudományi és Hajózási Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(204) "Mr. Omar Alharasees is a Ph.D. Student in the Department of aeronautics and naval architects in the facility of transport and vehicle engineering at Budapest University of technology and economics.
" ["hu_HU"]=> string(365) "English: Budapest University of Technology and Economics
Faculty of Transportation Engineering and Vehicle Engineering
Department of Aeronautics, and Naval Architecture
Magyar: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar
Repüléstudományi és Hajózási Tanszék
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Alharasees" ["hu_HU"]=> string(10) "Alharasees" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Omar" ["hu_HU"]=> string(4) "Omar" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(19) "Mr. Omar Alharasees" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#852 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7698) ["email"]=> string(20) "kale.utku@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6251) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-9178-5138" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(160) "Budapest University of Technology and Economics Faculty of Transportation Engineering and Vehicle Engineering Department of Aeronautics, and Naval Architecture" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(234) "Dr. Utku Kale is a senior Assitant Professor (ADJUNKTUS) at the Department of Aeronautics and Naval Architecture at the Budapest University of Technology and Economics (BME). In addition to this, he is a cadet pilot on A320.
" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Kale" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Utku " ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(13) "Air Transport" [1]=> string(14) "Supply Quality" [2]=> string(30) "Multi-criteria decision making" [3]=> string(28) "analytical hierarchy process" [4]=> string(5) "Pilot" [5]=> string(4) "ATCO" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(4) "ATCO" [1]=> string(13) "Air Transport" [2]=> string(14) "Supply Quality" [3]=> string(30) "Multi-criteria decision making" [4]=> string(28) "analytical hierarchy process" [5]=> string(5) "Pilot" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#857 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27043) ["id"]=> int(5269) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6251) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Changing of Security Challenges on Airbases during History
The development of airports and air bases coincides with the beginning of aviation, even if at the early days they were just makeshift airstrips. Airplanes extend warfare into the third dimension by dominating the airspace, but they are indispensably dependent on the operation of sanctuaries on the ground. The security of the air bases is thus unquestionable, but it is also important to ask how their importance has changed over time and how the security of these facilities has evolved with advances in technology, abilities and principles.
" ["hu_HU"]=> string(608) "A repülőterek, repülőbázisok kialakulása szinte egybeesik a repülés kezdeteivel, még ha eleinte csak rögtönzött felszállópályák álltak is rendelkezésre. A repülőgépek kiterjesztik a hadviselést a harmadik dimenzióra a légtér uralásával, azonban nélkülözhetetlenül függnek a földi szentélyek működésétől. A légi bázisok biztonsága így megkérdőjelezhetetlen, ugyanakkor fontos kérdés, hogy jelentőségük hogyan változott az idők folyamán, és hogy a technika, a képességek és az elvek fejlődésével hogy változott e létesítmények biztonsága.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(58) "Changing of Security Challenges on Airbases during History" ["hu_HU"]=> string(103) "A katonai repülőtereket érintő biztonsági kihívások változása a történelem során (1. rész)" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(25) "Táborszky József Péter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#854 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7872) ["email"]=> string(33) "taborszky.jozsef.peter@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6386) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2185-426X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(73) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(19) "tanársegéd
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Táborszky" ["hu_HU"]=> string(10) "Táborszky" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(14) "József Péter" ["hu_HU"]=> string(14) "József Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(16) "aviation history" [1]=> string(7) "airbase" [2]=> string(8) "air base" [3]=> string(7) "threats" [4]=> string(7) "defence" [5]=> string(8) "security" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(19) "repüléstörténet" [1]=> string(14) "repülőbázis" [2]=> string(11) "légibázis" [3]=> string(13) "fenyegetések" [4]=> string(8) "védelem" [5]=> string(10) "biztonság" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#868 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27045) ["id"]=> int(5270) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6386) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Military Applicability Assessment of the Location-Independent TWR Control Based on the Experiences Gained Through Related SESAR Project
During the civilian implementation of location-independent
aerodrome control (remote tower, rTWR), the users basically strive for cost efficiency and performance growth as a result of the digitization and integration of various airport functions. However, these efforts are given a lower priority in the techniques that examine the rTWR technology from military applicability POV, and focus on the evaluation of prognosticated effectiveness in operational conditions while placing the fiscal aspects in the background.
A helyszíntől független repülőtéri irányítás (remote tower, rTWR) technológiai koncepciójának polgári megvalósítása során az alkalmazók a különböző repülőtéri funkciók digitalizálásának és integrálásának segítségével leginkább a költséghatékonyságra, valamint a teljesítménynövekedésre törekednek. Ezek a törekvések azonban alacsonyabb prioritással szerepelnek azokban a képletekben, amelyek az rTWR-technológiát a katonai alkalmazhatóság szemszögéből vizsgálják, és a fiskális szempontok háttérbe helyezését követően a műveleti körülmények között prognosztizált hatékonyság értékelésére fókuszálnak.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(139) "The Military Applicability Assessment of the Location-Independent TWR Control Based on the Experiences Gained Through Related SESAR Project" ["hu_HU"]=> string(153) "A helyszíntől független repülőtéri irányítás katonai alkalmazhatóságának vizsgálata a kapcsolódó SESAR-projekt tapasztalatainak tükrében" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Horváth Gábor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#864 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7963) ["email"]=> string(20) "ghorvath87@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6458) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-2939-1426" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(39) "HUN MoD State Aviation Department (MAA)" ["hu_HU"]=> string(32) "HM Állami Légügyi Főosztály" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(41) "főtiszt / Senior ATM Officer
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Horváth" ["hu_HU"]=> string(8) "Horváth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(19) "air traffic control" [1]=> string(20) "remote tower control" [2]=> string(34) "location-independent tower control" [3]=> string(5) "SESAR" } ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(26) "légiforgalmi irányítás" [1]=> string(26) "távoli toronyirányítás" [2]=> string(43) "helyszíntől független toronyirányítás" [3]=> string(5) "SESAR" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#861 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27046) ["id"]=> int(5271) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6458) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Mental Transformation of Battle Worn UAV Pilots
In the history of mankind, the cradle of device manufacturing and the development and testing of new technologies has (almost) always been the military and the warfare. Unmanned aerial vehicles were first used as target aircraft for air defence forces, but as they were adapted and
developed to meet emerging needs, it was realised, that these autonomous vehicles could not only be ‘sacrificial lambs’, but could also be wolves in their own right. It is scary to think where the developments could lead. Will it ever happen that, like wolves in a pack, these fighting organisms will swarm in a bonded, autonomous way to accomplish their mission? While we ponder this, the reader can learn about the local wars of the past and the experiences of unmanned aerial vehicles in action. The authors then go on to describe, through true stories,
what drone operators go through, what they their experience during a mission and how it affects their mental state and health.
Az emberiség történelmében az eszközgyártásnak és az új technológiák fejlesztésének, tesztelésének bölcsője (szinte) minden esetben a hadsereg és a háborús körülmények voltak. A pilóta nélküli légi járművek megjelenésükkor a légvédelmi alakulatok célgépei voltak, majd a felmerülő igényeknek megfelelő átalakításuk és fejlesztésük során felismerték, hogy nem csupán „áldozati bárány” lehet ez az autonóm jármű, hanem önmaga lehet akár a farkas is. Félelmetes belegondolni, hová juthatnak a fejlesztések. Megtörténhet valaha az, ahogyan a farkasok falkában, úgy ezek a harcoló organizmusok rajkötelékben, autonóm módon teljesítik a küldetésüket? Amíg ezen merengünk, addig az olvasó megismerkedhet az elmúlt időszak lokális háborúival és a pilóta nélküli légi járművek bevetési tapasztalataival. Ezt követően a szerzők bemutatják igaz történeteken keresztül, hogy a drónoperátorok mit élnek át, milyen tapasztalataik vannak egy bevetés során, és ez hogyan hat a mentális állapotukra, egészségükre.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(51) "The Mental Transformation of Battle Worn UAV Pilots" ["hu_HU"]=> string(70) "A háborút is megjárt UAV-k pilótáinak mentális átformálódása" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(27) "Major Gábor, Tóth Zoltán" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#875 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(7972) ["email"]=> string(22) "major.gabor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6464) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-2927-127X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(25) "Assistant Lecturer
" ["hu_HU"]=> string(19) "tanársegéd
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Major" ["hu_HU"]=> string(5) "Major" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#865 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7973) ["email"]=> string(19) "tothz1101@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6464) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7713-8433" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(116) "University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tóth" ["hu_HU"]=> string(5) "Tóth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Zoltán" ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(20) "Unmanned air vehicle" [1]=> string(3) "UAV" [2]=> string(3) "UAS" [3]=> string(4) "UCAV" [4]=> string(5) "drone" [5]=> string(6) "weapon" [6]=> string(19) "military operations" [7]=> string(10) "psychology" } ["hu_HU"]=> array(8) { [0]=> string(30) "Pilóta nélküli légijármű" [1]=> string(3) "UAV" [2]=> string(3) "UAS" [3]=> string(4) "UCAV" [4]=> string(5) "drón" [5]=> string(7) "fegyver" [6]=> string(18) "katonai műveletek" [7]=> string(13) "pszichológia" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#870 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27047) ["id"]=> int(5272) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6464) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Role of Work Drones at the Integrated Aerodrome
The TKP IMA research of the integrated model airport project includes the examination and systematisation of the application areas in which unmanned aerial vehicles can appear as work drones in the airport area. In addition to the usability role, the work safety, infrastructure and service operation background of the workers, as well as the integrability and flight safety factors are also examined. The aim of the research is to formulate proposals for the type, drive and application characteristics of the work drones that can be used in each application areas.
" ["hu_HU"]=> string(675) "A TKP IMA, vagyis integált modell repülőtér projekt kutatásai között szerepel, hogy azokat az alkalmazási területeket, amelyek kapcsán a pilóta nélküli légi járművek mint munkadrónok megjelenhetnek a repülőtér területén, megvizsgáljuk és rendszerezzük. A felhasználhatósági szerepkörön túl vizsgáljuk a munkadrónok munkabiztonsági, infrastrukturális, kiszolgálási üzemeltetési hátterét, valamint integrálhatósági és repülésbiztonsági tényezőit is. A kutatás célja, hogy az egyes alkalmazási területekre bevethető munkadrónok típusára, meghajtására, alkalmazási sajátosságaira javaslatokat fogalmazzon meg.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(51) "The Role of Work Drones at the Integrated Aerodrome" ["hu_HU"]=> string(49) "Munkadrónok szerepe az integrált repülőtéren" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(31) "Vas Tímea, Fodor Máté János" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#878 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8023) ["email"]=> string(20) "vas.timea@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6508) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-0082-0370" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(171) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of Aerospace Controller and Pilot Training" ["hu_HU"]=> string(151) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(25) "Assistant Lecturer
" ["hu_HU"]=> string(19) "tanársegéd
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(3) "Vas" ["hu_HU"]=> string(3) "Vas" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tímea" ["hu_HU"]=> string(6) "Tímea" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#860 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8422) ["email"]=> string(22) "mate.fodor16@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6508) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7787-2526" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Fodor" ["hu_HU"]=> string(5) "Fodor" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "Máté János" ["hu_HU"]=> string(13) "Máté János" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(9) "aerodrome" [1]=> string(10) "work drone" [2]=> string(20) "integrated operation" [3]=> string(14) "infrastructure" [4]=> string(13) "flight safety" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "repülőtér" [1]=> string(12) "munkadrónok" [2]=> string(21) "integrált működés" [3]=> string(15) "infrastruktúra" [4]=> string(19) "repülésbiztonság" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#877 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27048) ["id"]=> int(5273) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6508) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }