Digitális tudásterek és szolgáltatások a közszolgálat-fejlesztésben
Copyright (c) 2025 Klotz Balázs, Kis Norbert

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
A digitalizáció a magyar közszolgálati továbbképzési rendszer eszközeit és módszereit jelentősen átformálta. A továbbképzés jelenkori rendszerének alapmodellje 2012-ben indult el, amikor a teljes közigazgatási személyzet továbbképzése központosított szervezési és fejlesztési rendszer részévé vált. A továbbképzés a 2020-as évek elejére a rugalmasabb, decentralizált és specializált modell felé tolódott el. A szerzők rendszerezési modellt kínálnak a centralizált és a decentralizált közszolgálati továbbképzésnek (1), valamint a stratégiai és a technológiai környezet elemzésén (2) keresztül, kvantitatív módon mutatják be a szervezési paradigma fokozatos változását és a változások minőségi korrelációját (3), minőségnek a hatékonyabb tanulást és a kompetenciafejlesztést tekintve. A tanulmány az elmúlt tíz év tanulási elégedettségméréseire épülő következtetésekből állítja fel azt a tézist, amely szerint a további decentralizáció biztosítani tudja a képzések minőségének javulását (4). A következtetések hatáselemzési szempontokat adhatnak a szabályozó szervek számára a közszolgálat-fejlesztés stratégiai tervezésében.
Kulcsszavak:
Hivatkozások
- 70:20:10 Institute (é. n.): The 70-20-10 Model for Learning and Development. Online: https://702010institute.com/702010-model/ (Utolsó letöltés: 2025. 07. 11.)
ÁRVA Zsuzsanna (2014): A felsőoktatási intézmények szerepe a közszolgálati tisztviselők továbbképzésében. In DEMÉNY Piroska – FÓRIS-FERENCZI Rita (szerk.): Minőség és versenyképes tudás. Neveléstudományi konferencia – 2013. Kolozsvár: Babes-Bolyai Tudományegyetem Pedagógia és Alkalmazott Didaktika Intézet – Doceo Egyesület, 131–138.
BALÁZS István (2023): A közszolgálat jövője, a jövő közszolgálata: gondolatok egy OECD-vizsgálatról. Állam- és Jogtudomány, 64(2), 3–25. Online: https://doi.org/10.51783/ajt.2023.2.01
BELÉNYESI Emese – DOBOS Ágota (2015): Közeledés vagy távolodás? Továbbképzési trendek a magyar közigazgatásban és az amerikai szövetségi közszolgálatban. Új Magyar Közigazgatás, 8(2), 32–44.
DARIDA Zsuzsa – JÓZSA László (2019): Motivált kötelezettség vs. kötelezett motiváltság. Új Magyar Közigazgatás, 12(4), 28–34.
FAZEKAS Marianna – NAGY Marianna (2021): Gondolatok a szervezeti jog hasznáról. Közigazgatástudomány, 1(2), 44–53. Online: https://doi.org/10.54200/kt.v1i2.15
GASKÓ Krisztina – HAJDU Erzsébet – KÁLMÁN Orsolya – LUKÁCS István – NAHALKA István – PETRINÉ FEYÉR Judit (2006): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Hatékony tanulás. Budapest: ELTE PPK Neveléstudományi Intézet.
HAZAFI Zoltán szerk. (2019): Kormányzati személyzetpolitika. Budapest: Dialóg Campus.
HAZAFI Zoltán (2023): Paradigmaváltás a magyar közszolgálatban. Budapest: Ludovika.
KIS Norbert (2011): A megújuló közszolgálati szakemberképzés kihívásai és lehetőségei. Magyar Közigazgatás, 1/61(3), 10–23.
KERKHOFF, Toon – MOSCHOPOULOS, Dennis szerk. (2023): The Education and Training of Public Servants. Systems and Practices from the Nineteenth Century to the Present. [h. n.]: Palgrave Macmillan. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-031-37645-0
KIS Norbert – BOZSÓ Gábor szerk. (2023): Digitális forradalom a magyar közszolgálatban. Mérések és hatáselemzések tükrében (2022). Budapest: Ludovika.
KIS Norbert – KLOTZ Balázs (2022): A decentralizáció hatásai a kormánytisztviselők továbbképzésére. Pro Publico Bono – Magyar Közigazgatás, 10(2), 8–28. Online: https://doi.org/10.32575/ppb.2022.2.1
KORPICS Márta szerk. (2019): Egyéni kompetenciafejlesztés. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem.
KORPICS Márta – MÉHES Tamás – DOMOKOS Klaudia (2024): Az esettanulmány mint oktatási módszer. In: KORPICS Márta – MÉHES Tamás – DOMOKOS Klaudia (szerk.): Módszertani kézikönyv a kreatív tanuláshoz. Budapest: Ludovika, 191–219.
Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztési Stratégia 2014–2020 (2015). Online: https://2015-2019.kormany.hu/download/8/42/40000/K%C3%B6zigazgat%C3%A1s_feljeszt%C3%A9si_strat%C3%A9gia_.pdf
KRISTÓ Katalin (2022): A családtámogatások negyed százada. Kormányzati intézkedések a családok pénzbeli támogatásában. Budapest: Gondolat.
KRISTÓ Katalin – KLOTZ Balázs (2022): A nagy tölgyfa asztal új hajtásokat hozott, avagy a közszolgálati továbbképzés elmúlt tíz évének tíz fontos eredménye. In KOLTAY András – GELLÉR Balázs (szerk.): Jó kormányzás és büntetőjog. Ünnepi tanulmányok Kis Norbert egyetemi tanár 50. születésnapjára. Budapest: Ludovika, 425–440.
Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program (MP 11.0) A Haza üdvére és a köz szolgálatában (2011). Budapest: Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Magyary Zoltán Public Administration Development Programme (MP 12.0.) For the Salvation of the Nation and in the Service of the Public (2012). Budapest: Ministry of Public Administration and Justice.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem (2022): Az élményszerű tanulás útján. A közszolgálati továbbképzés elmúlt évtizede (2012–2022). Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatási Továbbképzési Intézet.
OECD (2021): Public Employment and Management 2021. The Future of the Public Service. Paris: OECD Publishing. Online: https://www.oecd.org/en/publications/public-employment-and-management-2021_938f0d65-en.html
OECD (2023a): Government at a Glance 2023. Paris: OECD Publishing. Online: https://www.oecd.org/en/publications/government-at-a-glance-2023_3d5c5d31-en.html
OECD (2023b): Public Employment and Management 2023. Towards a More Flexible Public Service. Paris: OECD Publishing. Online: https://www.oecd.org/en/publications/public-employment-and-management-2023_5b378e11-en.html
OECD (2024): Global Trends in Government Innovation 2024. Fostering Human-Centred Public Services. Paris: OECD Publishing. Online: https://www.oecd.org/en/publications/global-trends-in-government-innovation-2024_c1bc19c3-en.html
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (2009): Az agy működése. Online: https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/oecd-tanulmanyok/agy-mukodese
PATYI András (2011): „E pluribus unum” – A Nemzeti Közszolgálati Egyetem előtt álló kihívások. Magyar Közigazgatás, 1/61(3), 24–31.
SZABÓ Szilvia (2020): Kompetenciaalapú emberierőforrás-gazdálkodás. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem.
SZABÓ Szilvia – SZAKÁCS Gábor szerk. (2016): Közszolgálati stratégiai emberierőforrás-menedzsment. Budapest: NKE Szolgáltató Nonprofit Kft.
SZAKÁCS Gábor (2014): Az emberi erőforrás gazdálkodás fejlesztésének elméleti kérdései a magyar közszolgálatban. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem.
VAN DER WAL, Zeger (2017): The 21st Century Public Manager. Challenges, People and Strategies. London: Palgrave Macmillan.
Jogi források
- 2011. évi CXCIX. törvény a közszolgálati tisztviselőkről
- 2011. évi CXXXII. törvény a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási, rendészeti és katonai felsőoktatásról
- 2016. évi LII. törvény az állami tisztviselőkről
- 2018. évi CXXV. törvény a kormányzati igazgatásról
- 2019. évi CVII. törvény a különleges jogállású szervekről és az általuk foglalkoztatottak jogállásáról
- 273/2012. (IX. 28.) Korm. rendelet a közszolgálati tisztviselők továbbképzéséről
- 338/2019. (XII. 23.) Korm. rendelet a kormányzati igazgatási szervek kormánytisztviselőinek kötelező képzéséről, továbbképzéséről, átképzéséről, valamint a közigazgatási vezetőképzéséről
- 499/2021. (VIII. 18.) Korm. rendelet a különleges jogállású szervek által közszolgálati jogviszonyban foglalkoztatottak képzéséről, továbbképzéséről, valamint egyes továbbképzési tárgyú kormányrendeletek módosításáról
568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról
- 396/2023. (VIII. 24.) Korm. rendelet kormányzati képzési és oktatási beszerzésekről