Full Issue
Studies
New Trends in the Development of the Civil Service The Resilience of the Civil Service, or the Limits of Flexibility
Excellent scientific publications are constantly appearing on the future of the civil service, or the civil service of the future, the central issue of which is to what extent the closed civil service models (the career model) developed in the 20th century are able to meet the requirements of today. The studies do not so much concern the theoretical foundations, but rather try to draw conclusions from the specific practice of individual countries towards theoretical models. The civil services operating in the world’s most advanced industrial states have common problems and there are many similarities among the answers given to them.
The essence of the problems can be best captured in the fact that the civil service seems to be losing its attractive labour market positions, which is why it is especially difficult to recruit young people, therefore it is aging, and filling certain jobs has also become difficult.
Meanwhile, the public administration, forced to respond to successive crises, would need human resources that are better adapted to the changed circumstances and have different knowledge, abilities and skills. To this end, flexible solutions are sought and applied in practice, which, although they do not intend to override the entire system framework, try to stay within the boundaries of the resilience of the civil service, but this occasionally leads to highly debatable results.
The study attempts to provide examples of these and analyse certain solutions with the intention of serving as an addition to the civil service of the future.
" ["hu_HU"]=> string(1657) "A közszolgálat jövőjéről, avagy a jövő közszolgálatáról folyamatosan jelennek meg kiváló tudományos publikációk, amelyek központi kérdésköre az, hogy vajon a 20. században kialakult zárt közszolgálati modellek mennyiben képesek a mai kor követelményeinek megfelelni. A vizsgálatok nem annyira az elvi alapokat érintik, hanem az egyes országok konkrét gyakorlatából próbálnak visszakövetkeztetni az elméleti modellek felé. A világ legfejlettebb ipari államai működő közszolgálatainak ugyanis vannak közös problémái, és az azokra adott válaszok közt is sok hasonló akad.
A problémák lényege leginkább abban ragadható meg, hogy a közszolgálat elveszteni látszik vonzó munkaerőpiaci pozícióit, emiatt különösen a fiatalokat nehéz odatoborozni, ezért az elöregedőben van, és bizonyos munkakörök betöltése is nehézzé vált.
Mindeközben pedig az egymást követő válságokra reagálni kényszerülő közigazgatásnak egy, a megváltozott körülményekhez jobban igazodó, más tudással, képességekkel és készségekkel rendelkező humán erőforrásra lenne szüksége. Ennek érdekében pedig olyan rugalmas megoldásokat keresnek és alkalmaznak a gyakorlatban, amelyek ugyan szándékaik szerint a rendszerkeretek egészét nem írnák felül, próbálnak a közszolgálat rezilienciájának határain belül maradni, ám ez alkalmanként erősen vitatható eredményre vezet.
A tanulmány ezekre próbál példákat hozni, illetve egyes megoldásokat elemezni annak a szándékával, hogy adalékul szolgálhasson a jövő közszolgálatához.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(15) "Balázs István" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(65) "The Resilience of the Civil Service, or the Limits of Flexibility" ["hu_HU"]=> string(63) "A közszolgálat rezilienciája, avagy a rugalmasság határai " } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(50) "New Trends in the Development of the Civil Service" ["hu_HU"]=> string(48) "Új tendenciák a közszolgálat fejlődésében" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#776 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10004) ["email"]=> string(19) "balazsi24@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7909) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(40) "a:1:{s:5:"en_US";s:14:"HUN-REN TK JTI";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "István" ["hu_HU"]=> string(7) "István" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Balázs" ["hu_HU"]=> string(7) "Balázs" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(14) "közszolgálat" [1]=> string(16) "zárt rendszerek" [2]=> string(13) "flexibilitás" [3]=> string(25) "innovatív közszolgálat" [4]=> string(11) "reziliencia" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(13) "civil service" [1]=> string(29) "closed systems (career model)" [2]=> string(11) "flexibility" [3]=> string(24) "innovative civil service" [4]=> string(10) "resilience" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#768 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42712) ["id"]=> int(6566) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7909) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Digital Knowledge Spaces and Services in Public Service Development
Digitalisation has significantly transformed the tools and methods of the Hungarian civil service continuing education system. The foundational model of the current system of continuing education was launched in 2012, when the continuing education of the entire public administration personnel became a part of a centralised organisational and development system. By the early 2020s, continuing education had shifted towards a more flexible, decentralised and specialised model.
The authors propose a systematisation model for centralised and decentralised civil service continuing education (1), and through the analysis of the strategic and technological environment (2), they present the gradual change of the organisational paradigm and quantitatively examine the qualitative correlation of these changes (3), with quality understood as more effective learning and competence development.
The study formulates its thesis based on the conclusions drawn from the learning satisfaction assessments conducted over the past ten years, arguing that further decentralisation can enhance the quality of training (4). The findings may provide impact assessment considerations for regulatory bodies in the strategic planning of public service development.
" ["hu_HU"]=> string(1256) "A digitalizáció a magyar közszolgálati továbbképzési rendszer eszközeit és módszereit jelentősen átformálta. A továbbképzés jelenkori rendszerének alapmodellje 2012-ben indult el, amikor a teljes közigazgatási személyzet továbbképzése központosított szervezési és fejlesztési rendszer részévé vált. A továbbképzés a 2020-as évek elejére a rugalmasabb, decentralizált és specializált modell felé tolódott el. A szerzők rendszerezési modellt kínálnak a centralizált és a decentralizált közszolgálati továbbképzésnek (1), valamint a stratégiai és a technológiai környezet elemzésén (2) keresztül, kvantitatív módon mutatják be a szervezési paradigma fokozatos változását és a változások minőségi korrelációját (3), minőségnek a hatékonyabb tanulást és a kompetenciafejlesztést tekintve. A tanulmány az elmúlt tíz év tanulási elégedettségméréseire épülő következtetésekből állítja fel azt a tézist, amely szerint a további decentralizáció biztosítani tudja a képzések minőségének javulását (4). A következtetések hatáselemzési szempontokat adhatnak a szabályozó szervek számára a közszolgálat-fejlesztés stratégiai tervezésében.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(26) "Klotz Balázs, Kis Norbert" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(67) "Digital Knowledge Spaces and Services in Public Service Development" ["hu_HU"]=> string(75) "Digitális tudásterek és szolgáltatások a közszolgálat-fejlesztésben" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#774 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10429) ["email"]=> string(23) "klotz.balazs@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8192) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(67) "a:1:{s:5:"en_US";s:41:"Közigazgatási Továbbképzési Intézet";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Balázs" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Klotz" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#780 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10430) ["email"]=> string(22) "kis.norbert@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8192) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Norbert" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(3) "Kis" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(14) "közszolgálat" [1]=> string(29) "tisztviselői továbbképzés" [2]=> string(23) "tanulási hatékonyság" [3]=> string(19) "digitális oktatás" [4]=> string(15) "centralizáció" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(13) "civil service" [1]=> string(22) "civil servant training" [2]=> string(19) "learning efficiency" [3]=> string(17) "digital education" [4]=> string(14) "centralization" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#775 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42713) ["id"]=> int(6567) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8192) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }In Search of Janus – Characteristics of Personal Data Accessible on Public Interest Grounds and Peculiar Rules for Their Processing
‘Personal data accessible on public interest grounds’ bear peculiar characteristics in the Hungarian legal order. They are subject to both freedom of information and the right to informational self-determination. This study endeavours to describe the genesis and evolution of this Janus-faced category of data to identify the interaction and the relevant provisions of the legal sources governing the processing of personal data accessible on public interest grounds, and to analyse the subjects and content of the legal relationships that arise in the course of the processing of these data.
" ["hu_HU"]=> string(577) "A „közérdekből nyilvános személyes adatok” a magyar jogrendben egyedi jellemzőkkel bírnak. Egyszerre tárgyai az információszabadságnak és az információs önrendelkezési jognak. A tanulmány kísérletet tesz e Janus-arcú adatkategória genezisének és evolúciójának bemutatására, a közérdekből nyilvános személyes adatok kezelésére irányadó jogforrások kölcsönhatásainak és azok releváns rendelkezéseinek azonosítására, valamint ezen adatok kezelése során létrejövő jogviszonyok alanyainak és tartalmának elemzésére.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(33) "Bendik Tamás, Péterfalvi Attila" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(114) "– Characteristics of Personal Data Accessible on Public Interest Grounds and Peculiar Rules for Their Processing" ["hu_HU"]=> string(98) "– A közérdekből nyilvános személyes adatok jellemzői és kezelésük különös szabályai" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(19) "In Search of Janus " ["hu_HU"]=> string(16) "Janus nyomában " } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#781 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9817) ["email"]=> string(20) "bendik.tamas@naih.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7792) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(29) "a:1:{s:5:"en_US";s:4:"NAIH";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Tamás" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Bendik" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#784 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9818) ["email"]=> string(25) "peterfalvi.attila@naih.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7792) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(57) "Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Attila" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(11) "Péterfalvi" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(9) "alapjogok" [1]=> string(12) "adatvédelem" [2]=> string(22) "információszabadság" [3]=> string(43) "közérdekből nyilvános személyes adatok" [4]=> string(61) "közérdekű adatot tartalmazó iratokhoz való hozzáférés" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(18) "fundamental rights" [1]=> string(15) "data protection" [2]=> string(22) "freedom of information" [3]=> string(51) "personal data accessible on public interest grounds" [4]=> string(28) "access to official documents" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#786 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42714) ["id"]=> int(6568) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7792) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }An Overview of European Data Sharing Regulation, with a Particular Focus on the Data Act
The data sharing regulation of the European Union has evolved significantly in recent years in response to the challenges and opportunities of the digital economy. The paper provides a comprehensive overview of the European legal framework for data sharing, with a particular focus on the recently adopted Data Act. The paper describes in detail the regulation of government-to-business (G2B), business-to-business (B2B) and business-to-government (B2G) data sharing. The main points of the Data Act are analysed, including the different levels of data access, the prohibition of unfair contract terms and measures to prevent unlawful international access to non-personal data. The study highlights the key role of data sharing in developing the European data economy and increasing its competitiveness. It also provides a critical analysis of the differences and interdependencies between different regulations, highlighting their potential impact on innovation and market competition. Finally, the article reflects on the challenges of striking a balance between data protection and data sharing, and on efforts to strengthen the EU’s global digital position.
" ["hu_HU"]=> string(1415) "Az Európai Unió adatmegosztási szabályozása jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, reagálva a digitális gazdaság kihívásaira és lehetőségeire. A tanulmány átfogó áttekintést nyújt az adatmegosztás európai jogi keretrendszeréről, különös hangsúlyt fektetve a nemrég elfogadott Adatrendeletre (Data Act). A cikk részletesen bemutatja a kormányzat és üzleti szféra közötti (G2B), a vállalkozások közötti (B2B), valamint a vállalkozások és kormányzat közötti (B2G) adatmegosztás szabályozását. Az Adatrendelet főbb pontjainak elemzése során kitér az adathozzáférés különböző szintjeire, a tisztességtelen szerződési feltételek tilalmára, valamint a nem személyes adatok jogellenes nemzetközi hozzáférésének megakadályozására irányuló intézkedésekre. A tanulmány rávilágít az adatmegosztás kulcsfontosságú szerepére az európai adatgazdaság fejlesztésében és versenyképességének növelésében. Emellett kritikai elemzést nyújt az egyes szabályozások közötti különbségekről és összefüggésekről, kiemelve azok potenciális hatásait az innovációra és a piaci versenyre. A cikk végül reflektál az adatvédelem és az adatmegosztás közötti egyensúly megteremtésének kihívásaira, valamint az EU globális digitális pozíciójának erősítésére irányuló törekvésekre.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(13) "Tóth András" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(88) "An Overview of European Data Sharing Regulation, with a Particular Focus on the Data Act" ["hu_HU"]=> string(101) "Az adatmegosztás európai szabályozásának áttekintése, különös tekintettel az adatrendeletre" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#789 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10255) ["email"]=> string(18) "toth.andras@kre.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8073) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(62) "a:1:{s:5:"en_US";s:36:"Károli Gáspár Református Egyetem";}" ["hu_HU"]=> string(62) "a:1:{s:5:"en_US";s:36:"Károli Gáspár Református Egyetem";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "András" ["hu_HU"]=> string(7) "András" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tóth" ["hu_HU"]=> string(5) "Tóth" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(14) "adatmegosztás" [1]=> string(12) "adatrendelet" [2]=> string(16) "adatvédelmi jog" [3]=> string(14) "digitális jog" [4]=> string(16) "EU szabályozás" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(12) "data sharing" [1]=> string(8) "data act" [2]=> string(19) "data protection law" [3]=> string(11) "digital law" [4]=> string(13) "EU regulation" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#791 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42715) ["id"]=> int(6569) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8073) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Due to the increased interest in the compliance function, examining the raison d'être of considering compliance as an independent discipline is justified. In order to assess this, it was primarily necessary to take into account the main factors influencing the development of compliance, the main content elements of compliance, as well as its relation to certain disciplines. The study synthesises the main causal relationships, analyses the connection of compliance to jurisprudence, and identifies further research opportunities.
" ["hu_HU"]=> string(577) "A compliance funkció körüli fokozott érdeklődés miatt indokolt megvizsgálni annak létjogosultságát, hogy a compliance-re önálló diszciplínaként tekintsünk. Ennek megítéléséhez elsődlegesen a compliance fejlődését befolyásoló főbb tényezőket, a compliance főbb tartalmi elemeit, valamint egyes tudományágakhoz való viszonyát volt szükséges számba venni. A tanulmány a főbb ok-okozati összefüggéseket szintetizálja, a compliance jogtudományhoz való kapcsolódását elemzi, illetve további kutatási lehetőségeket jelöl ki.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(14) "Bottyán Béla" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(26) "The Paradigm of Compliance" ["hu_HU"]=> string(25) "A compliance paradigmája" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#794 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9917) ["email"]=> string(24) "bela.bottyan@hotmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7846) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(73) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:47:"Nemzeti Filmintézet Közhasznú Nonprofit Zrt.";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Béla" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Bottyán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(14) "megfelelőség" [1]=> string(11) "integritás" [2]=> string(9) "paradigma" [3]=> string(12) "diszciplína" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(10) "compliance" [1]=> string(9) "integrity" [2]=> string(8) "paradigm" [3]=> string(10) "discipline" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#779 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42716) ["id"]=> int(6570) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7846) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Porn and Platforms: Regulatory Attempts of Online Pornographic Content before and after the DSA
In our study, we examined platforms distributing pornographic content from a media law perspective, in particular from a platform regulation perspective. Our research aims at reviewing three main sub-themes: the history of (porn) platform regulation, the impact of the EU Digital Services Act (DSA) on pornographic content and platforms, and the regulatory and practical challenges and dilemmas for porn websites. In this paper, we have examined the extent to which the DSA, as a “pioneer” regulatory solution, changes existing regulatory initiatives and how existing legal gaps could be addressed by legal and non-legal solutions. The study is methodologically based on a comprehensive interdisciplinary literature review and legal analysis. As a result, it is concluded that, although DSA is a significant step forward in guaranteeing the safe use of platforms, it is far from sufficient to adequately address porn platforms. While transparency and fundamental rights mechanisms apply to porn platforms, we question whether they are effective and efficient. In this article, we propose to involve civil society and experts in the regulation of porn platforms, to harmonise national regulatory environments and to encourage global cooperation.
" ["hu_HU"]=> string(1554) "Tanulmányunkban a pornográf tartalmakat terjesztő platformokat vizsgáltuk médiajogi, különösen platformszabályozási perspektívából. Kutatásunk alapvetően három altémakört kíván áttekinteni: a (pornó)platformok eddigi szabályozásának történetét, a digitális szolgáltatásokról szóló uniós rendelet (DSA) hatását a pornográf tartalmakra és az ezeket terjesztő felületekre, illetve a szabályozási és gyakorlati kihívásokat, dilemmákat a pornóhonlapok vonatkozásában. Írásunkban egyrészt azt vizsgáltuk, hogy a DSA mint „úttörő” szabályozási megoldás milyen mértékben változtatja meg az eddigi szabályozási kezdeményezéseket, másrészt, hogy a meglévő jogi hiányosságokat miképpen lehetne orvosolni jogi és jogon kívüli megoldásokkal. A tanulmány módszertani szempontból átfogó, interdiszciplináris irodalmi áttekintésre, illetve jogi elemzésre épül. Eredményként megállapítottuk, hogy bár a DSA szignifikáns lépés a platformok biztonságos használatának garantálása terén, közel sem elégséges a pornóplatformok megfelelő kezelésére. A pornóplatformokra vonatkoznak ugyan az átláthatósági és alapjogvédő mechanizmusok, kétségesnek látjuk ezek valós, eredményes érvényesülését. Cikkünkben javasoljuk, hogy a pornóplatformok szabályozásába be kell vonni a civil szféra szereplőit és a szakértőket, egységesíteni kell a nemzeti szabályozási környezetet, illetve szorgalmazzuk a globális együttműködést is.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(57) "Gosztonyi Gergely, Ruszkai Szonja, Lendvai Gergely Ferenc" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(95) "Porn and Platforms: Regulatory Attempts of Online Pornographic Content before and after the DSA" ["hu_HU"]=> string(111) "Pornó és platform, avagy kísérletek az online pornográf tartalmak szabályozására a dsa előtt és után" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#798 (6) { ["_data"]=> array(10) { ["id"]=> int(9755) ["email"]=> string(21) "gosztonyi@ajk.elte.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7743) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(116) ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Gergely" ["hu_HU"]=> string(7) "Gergely" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Gosztonyi" ["hu_HU"]=> string(9) "Gosztonyi" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#799 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9756) ["email"]=> string(23) "ruszkaiszonja@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(false) ["publicationId"]=> int(7743) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0007-5948-9890" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(70) "Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Állam- és Jogtudományi Kar" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Szonja" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Ruszkai" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#790 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9757) ["email"]=> string(25) "gergelyflendvai@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(false) ["publicationId"]=> int(7743) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-3298-8087" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(79) "Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar Doktori Iskola" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(14) "Gergely Ferenc" ["hu_HU"]=> string(14) "Gergely Ferenc" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Lendvai" ["hu_HU"]=> string(7) "Lendvai" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(21) "platformszabályozás" [1]=> string(3) "DSA" [2]=> string(6) "pornó" [3]=> string(20) "pornográf tartalmak" [4]=> string(9) "médiajog" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(19) "platform regulation" [1]=> string(3) "DSA" [2]=> string(4) "porn" [3]=> string(20) "pornographic content" [4]=> string(9) "media law" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#793 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42717) ["id"]=> int(6571) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7743) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }How do the BBC, The Guardian, CNN, The New York Times and Fox News Frame the Motives Behind International Protests?
In the 2010s, people around the world protested on an almost unprecedented scale against corruption, the breakdown of democratic principles, rising prices, and other causes that undermine well-being. Unsurprisingly, these demonstrations received considerable media attention. In my study, I examine the framing of the triggers of the protests between 2010 and 2020 and their interconnections within news coverage, based on news reports from the BBC and The Guardian in the UK, and CNN, The New York Times and Fox News in the U.S. In my analysis, I examined 469 reports from 112 countries. The research is based on manual, quantitative content and network analysis. The main findings of the research are the following: in a quarter of the news stories, the abovementioned media outlets highlighted opposition to the political elite as the cause of the protests. Furthermore, opposition to the political elite is also identified as one of the other reasons that motivate people to demonstrate. Such reasons could have included corruption or dissatisfaction with legislative processes that could threaten people’s well-being.
" ["hu_HU"]=> string(1226) "
A 2010-es években szinte példa nélküli volumenben tüntettek világszerte az emberek a korrupció, a demokratikus elvek sérülése, az emelkedő árak és egyéb, a jóllétet csorbító okok miatt. Nem meglepő módon tehát a média is komoly figyelmet szentelt ezeknek a demonstrációknak. Tanulmányomban a 2010 és 2020 közötti tüntetések kiváltó okainak keretezéseit és azok tudósításokon belüli összefonódásait vizsgálom a brit BBC és a The Guardian, valamint az egyesült államokbeli CNN, a The New York Times és a Fox News hírei alapján. Analízisemben 469 tudósítást vizsgáltam meg 112 országból. A kutatás manuális, kvantitatív tartalom-, illetve hálózatelemzésre épül. A kutatás legfontosabb eredményei az alábbiak: a fenti sajtóorgánumok a hírek negyedében a politikai elittel való szembenállást emelték ki a tüntetéseket kiváltó okként. Továbbá, a politikai elittel szembeni ellenállással együttesen olyan más okok is megjelentek, amelyek demonstrálásra motiválták az embereket. Ilyen okok lehettek például a korrupció vagy az elégedetlenség azon jogalkotási folyamatokkal szemben, amelyek veszélyeztethetik az emberek jóllétét.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(12) "Tóth Tamás" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(115) "How do the BBC, The Guardian, CNN, The New York Times and Fox News Frame the Motives Behind International Protests?" ["hu_HU"]=> string(123) "Hogyan keretezi a BBC, a The Guardian, a CNN, a The New York Times és a Fox News a nemzetközi tüntetések motivációit?" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#796 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9797) ["email"]=> string(22) "toth.tamas3@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7777) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(57) "a:1:{s:5:"en_US";s:31:"Nemzeti Közszolgálati Egyetem";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Tamás" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Tóth" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "tüntetések" [1]=> string(15) "demonstrációk" [2]=> string(29) "tüntetéseket kiváltó okok" [3]=> string(18) "hírtudósítások" [4]=> string(16) "tartalomelemzés" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(8) "protests" [1]=> string(14) "demonstrations" [2]=> string(28) "issues that trigger protests" [3]=> string(14) "news coverages" [4]=> string(16) "content analysis" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#801 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42718) ["id"]=> int(6572) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7777) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Some Aspects of Data Protection Relating to the Publicity of the Functioning of the Representative Body
Tasks related to data protection and freedom of information have been present in the work of local self-governments for decades, but since the entry into force of the GDPR, these tasks have multiplied and many new (mainly documentary and administrative) tasks have arisen. Most of the problems of enforcement arise in relation to the publicity of local self-government operations, typically the need to protect personal data arises in the area of freedom of information. The question is where to draw the line between ensuring publicity in local self-government and protecting personal data at the same time. As data controllers, local self-governments are also under enormous pressure, which in many cases leads to ‘over-security’ that may even infringe publicity. It is clear that greater success in data protection cannot be achieved at the expense of democratic publicity, even if this may often seem obvious in daily operations. Putting aside the fears of data protection in what is undoubtedly a complex problem, however, it can be seen that the theoretical issues of publicity are very permanent. This study aims to explore these issues in detail. In the light of these, local self-governments may be able to regulate their own operations in accordance with democratic standards.
" ["hu_HU"]=> string(1562) "Az adatvédelemmel és információszabadsággal kapcsolatos feladatok évtizedek óta jelen vannak a helyi önkormányzatok életében, de a GDPR hatálybalépése óta ezek a feladatok megszaporodtak, és számos új (elsősorban dokumentációs, adminisztratív) feladat keletkezett. A legtöbb alkalmazási probléma az önkormányzati működés nyilvánosságával kapcsolatban vetődik fel, jellemzően az információszabadság biztosítása körében merül fel a személyes adatok védelmének szükségessége. Kérdés, hogy hol húzódik a határ az önkormányzati nyilvánosság biztosításának és a személyes adatok védelmének egyidejű érvényesülése között. Adatkezelőként az önkormányzatok is óriási nyomásnak vannak kitéve, ami számos esetben olyan „túlbiztosításhoz” vezet, amely akár már a nyilvánosságot is sértheti. Márpedig nyilvánvaló, hogy az adatvédelem nagyobb sikeressége nem biztosítható a demokratikus nyilvánosság kárára, még akkor sem, ha ez a mindennapi működésben sokszor kézenfekvőnek tűnhet. A kétségtelenül összetett problémáról az adatvédelmi félelmeket lefejtve azonban az látható, hogy a nyilvánosság elméleti kérdései nagyon is állandók, ezek kereteit igyekszik jelen tanulmány alaposan feltárni. Ezekre figyelemmel a helyi önkormányzatok képesek lehetnek saját működésüket a demokratikus elvárásoknak megfelelően szabályozni.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(12) "Varga Ádám" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(103) "Some Aspects of Data Protection Relating to the Publicity of the Functioning of the Representative Body" ["hu_HU"]=> string(85) "A képviselő-testületi működés nyilvánosságának egyes adatvédelmi kérdései" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#808 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9736) ["email"]=> string(22) "varga.adam@jak.ppke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7729) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(9) "PPKE JÁK" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Ádám" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Varga" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(21) "képviselő-testület" [1]=> string(14) "nyilvánosság" [2]=> string(22) "információszabadság" [3]=> string(12) "zárt ülés" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(19) "representative body" [1]=> string(9) "publicity" [2]=> string(22) "freedom of information" [3]=> string(14) "closed meeting" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#800 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42719) ["id"]=> int(6573) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7729) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Balm on Subsidiarity Wounds? The Government Window Bus as a Mobile Service for Local and Regional Administration
Over the past two decades, numerous legislative decisions affecting the powers of state and local governments have transformed the Hungarian public administration system into a customer-focused, service-oriented one. In line with this vision, the Mobilised Government Window Customer Services were introduced. Commonly referred to as the Government Window Bus (GWB), this service uses digital advances to overcome geographical barriers, literally bringing public administration services to where the citizens are.
This study, based on the findings of an empirical survey, examines the role of the GWBs within Hungary’s customer-centric ‘Good State’ framework. It evaluates the effectiveness of the initiative in improving public service delivery and increasing citizen satisfaction. The results indicate that while the GWB is a promising innovation for improving public service accessibility, its success is constrained by operational challenges. Addressing these limitations requires increased resources and substantial support.
" ["hu_HU"]=> string(1177) "Az elmúlt két évtized során számos államigazgatási és önkormányzati hatáskört érintő döntés alakította át a területi közigazgatás szervezetrendszerét annak érdekében, hogy egy modern, szolgáltató állam keretében ügyfélközpontú közigazgatás születhessen meg. Ennek szellemében hozták létre a Mobilizált Kormányablak Ügyfélszolgálatokat. A közismertebb nevén kormányablakbusz szolgáltatás a digitális fejlesztések révén igyekszik a földrajzi akadályokat legyőzve, szó szerint helybe vinni a közigazgatást. Jelen tanulmány egy empirikus felmérés eredményeire alapozva igyekszik állást foglalni arról, hogy a kormányablakbusz miként illeszkedik Magyarország ügyfélközpontú, „jó állam” keretrendszerébe, valamint értékeli hatékonyságukat a közszolgáltatások javítása és az állampolgári elégedettség növelése terén. Az eredmények azt mutatják, hogy bár a kormányablakbusz ígéretes kezdeményezés a közszolgáltatások hozzáférhetőségének javításában, sikerességét működési kihívások korlátozzák, jobb erőforrásokra és jelentős támogatásra szorulnak.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(43) "Csatlós Erzsébet, Siket Judit, Soós Edit" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(112) "Balm on Subsidiarity Wounds? The Government Window Bus as a Mobile Service for Local and Regional Administration" ["hu_HU"]=> string(127) "Flastrom a szubszidiaritáson ejtett sebekre? A kormányablakbusz mint mobil szolgáltatás a helyi-területi közigazgatásban" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#809 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10137) ["email"]=> string(27) "csatlos.e@juris.u-szeged.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7981) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-8129-6189" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(71) "Szegedi Tudományegyetem Állam-és Jogtudományi Kar Közjogi Intézet" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(34) "habilitált egyetemi docens
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(9) "Erzsébet" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Csatlós" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#807 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10136) ["email"]=> string(29) "siket.judit@juris.u-szeged.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7981) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Judit" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Siket" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#803 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10138) ["email"]=> string(22) "soos@polit.u-szeged.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7981) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-1985-7795" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(76) "Szegedi Tudományegyetem Állam-és Jogtudományi Kar Politológiai Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(34) "habilitált egyetemi docens
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Edit" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Soós" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(23) "ügyfél-elégedettség" [1]=> string(10) "jó állam" [2]=> string(16) "e-közigazgatás" [3]=> string(17) "kormányablakbusz" [4]=> string(16) "szubszidiaritás" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(21) "customer satisfaction" [1]=> string(12) "subsidiarity" [2]=> string(12) "e-government" [3]=> string(21) "government window bus" [4]=> string(10) "good state" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#810 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42720) ["id"]=> int(6574) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7981) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Review
How to Retain Talent? Workforce Retention in Public Administration Through Leadership Tools
The increasingly severe labour shortage in Hungary has made retention management a key focus area in human resource management. Research confirms that leaders have a significant impact on workplace atmosphere and employee motivation, which directly influences workforce retention. Consequently, organisations are paying growing attention to effective leadership and the creation of a supportive and attractive work environment that fosters the retention of talented employees. The research methodology is based on a review of domestic and international literature as well as the results of an empirical study conducted in the summer of 2024. The study focuses on the Hungarian public administration context and, using large-scale quantitative and qualitative research, analyses how leaders contribute to workforce retention. The research highlights practices specific to public administration, identifies and evaluates the factors that create a positive work environment. Based on the findings, practical recommendations are provided for public administration leaders on implementing effective workforce retention strategies.
" ["hu_HU"]=> string(1270) "Az egyre súlyosbodó munkaerőhiány Magyarországon is a humánerőforrás-gazdálkodás egyik kiemelt fókuszterületévé tette a megtartásmenedzsmentet. Kutatások bizonyítják, hogy a vezetők jelentős hatást gyakorolnak a munkahelyi légkörre és a munkavállalói motivációra, amely közvetlenül befolyásolja a munkaerő megtartását. Ennek megfelelően a szervezetek növekvő figyelmet fordítanak az eredményes vezetésre, valamint támogató és vonzó munkakörnyezet kialakítására, amely elősegíti a tehetséges munkatársak megtartását. A kutatás módszertana a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására, valamint egy 2024 nyarán lefolytatott empirikus vizsgálat eredményeire épül. A tanulmány a magyar közigazgatási környezetre fókuszál, és nagymintás kvantitatív és kvalitatív kutatás alapján elemzi, hogy a vezetők miként járulnak hozzá a munkaerő megtartásához. A kutatás rávilágít a közigazgatásspecifikus gyakorlatokra, azonosítja és értékeli azokat a tényezőket, amelyek pozitív munkakörnyezetet teremtenek. Az eredmények alapján gyakorlati ajánlásokat fogalmazunk meg a közigazgatási vezetők számára a hatékony munkaerő-megtartási stratégiák alkalmazására.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(19) "Paksi-Petró Csilla" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(91) "How to Retain Talent? Workforce Retention in Public Administration Through Leadership Tools" ["hu_HU"]=> string(100) "Hogyan tartsuk meg a tehetségeket? Munkaerő-megtartás a közigazgatásban, vezetői eszközökkel" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#738 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10088) ["email"]=> string(23) "petro.csilla@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7956) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Csilla" ["hu_HU"]=> string(6) "Csilla" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(12) "Paksi-Petró" ["hu_HU"]=> string(12) "Paksi-Petró" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(23) "a munkaerő megtartása" [1]=> string(8) "vezetés" [2]=> string(22) "generációmenedzsment" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(18) "employee retention" [1]=> string(10) "leadership" [2]=> string(21) "generation management" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#751 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42721) ["id"]=> int(6575) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7956) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Forum
The Role of Zoltán Magyary in Kunó Klebelsberg’s Science Policy Reform
This study endeavours to elucidate the role of Zoltán Magyary in the reform of science policy that was implemented by Count Kunó Klebelsberg. Klebelsberg led the cultural department in Hungary for approximately a decade during the tenure of István Bethlen as prime minister. His ministry encompassed two complementary features: the development of the ideological and cultural background for conservative consolidation and the energetic organisation of the institutional system necessary for this. Magyary played a significant role in devising and implementing a considerable portion of the latter activity. In addition to a partial presentation of his professional achievements, this work is accompanied by a minimal biography of his cultural policy activities from the beginning to the Klebelsberg reform.
" ["hu_HU"]=> string(784) "A tanulmány Magyary Zoltán szerepét kísérli meg bemutatni a gróf Klebelsberg Kunó által végrehajtott tudománypolitikai reformban. Klebelsberg közel egy évtizeden át vezette Bethlen István miniszterelnöksége alatt a kultusztárcát Magyarországon. Miniszterségének két egymást kiegészítő sajátossága a konzervatív konszolidáció ideológiaikulturális hátterének kidolgozása és az ehhez szükséges intézményrendszer energikus megszervezése. Az utóbbi tevékenység nem csekély részét Magyary dolgozta ki és valósította meg. Jelen munkában az ő szakmai teljesítményének részleges bemutatásához minimális életútleírás is párosul, amely a kezdetektől a klebelsbergi reformig mutatja be kultúrpolitikusi tevékenységét.
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(12) "Balla János" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(74) "The Role of Zoltán Magyary in Kunó Klebelsberg’s Science Policy Reform" ["hu_HU"]=> string(73) "Magyary Zoltán szerepe Klebelsberg Kunó tudománypolitikai reformjában" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#767 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9940) ["email"]=> string(27) "balla.janos@vac.piarista.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7863) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(116) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "János" ["hu_HU"]=> string(6) "János" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Balla" ["hu_HU"]=> string(5) "Balla" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(37) "Állam- és közigazgatás-történet" [1]=> string(18) "oktatástörténet" [2]=> string(15) "Magyary Zoltán" [3]=> string(17) "Klebelsberg Kunó" [4]=> string(6) "reform" } ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(17) "political science" [1]=> string(16) "decentralisation" [2]=> string(20) "institutional system" [3]=> string(14) "public service" [4]=> string(21) "public administration" [5]=> string(15) "cultural policy" [6]=> string(19) "scholarship council" [7]=> string(29) "large scale scientific system" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#771 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42723) ["id"]=> int(6576) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7863) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }