Flastrom a szubszidiaritáson ejtett sebekre? A kormányablakbusz mint mobil szolgáltatás a helyi-területi közigazgatásban
Copyright (c) 2025 Csatlós Erzsébet, Siket Judit, Soós Edit

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
Az elmúlt két évtized során számos államigazgatási és önkormányzati hatáskört érintő döntés alakította át a területi közigazgatás szervezetrendszerét annak érdekében, hogy egy modern, szolgáltató állam keretében ügyfélközpontú közigazgatás születhessen meg. Ennek szellemében hozták létre a Mobilizált Kormányablak Ügyfélszolgálatokat. A közismertebb nevén kormányablakbusz szolgáltatás a digitális fejlesztések révén igyekszik a földrajzi akadályokat legyőzve, szó szerint helybe vinni a közigazgatást. Jelen tanulmány egy empirikus felmérés eredményeire alapozva igyekszik állást foglalni arról, hogy a kormányablakbusz miként illeszkedik Magyarország ügyfélközpontú, „jó állam” keretrendszerébe, valamint értékeli hatékonyságukat a közszolgáltatások javítása és az állampolgári elégedettség növelése terén. Az eredmények azt mutatják, hogy bár a kormányablakbusz ígéretes kezdeményezés a közszolgáltatások hozzáférhetőségének javításában, sikerességét működési kihívások korlátozzák, jobb erőforrásokra és jelentős támogatásra szorulnak.
Kulcsszavak:
Hivatkozások
ÁROP (2013): 7/A munkacsoport: Módszertani útmutató az ügyfélelégedettség-mérésre és az ügyfélkarta készítésére. ÁROP 1.2.18 – Szervezetfejlesztési Program, KIM–KIH.
BALÁZS István (2016): A közigazgatás változásairól Magyarországon és Európában a rendszerváltástól napjainkig. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó.
BARTA Attila (2020): Járási Hivatalok újratöltve? Változások a magyar területi államigazgatásban 2018 után. In KARLOVITZ János Tibor (szerk.): Jogok és lehetőségek a társadalomban. Komárno: International Research Institute, 25–38.
BARTA Attila – VESZPRÉMI Bernadett (2019): Az egyablakos ügyintézés szegmensei. Új Magyar Közigazgatás, 12(2), 66–75.
BEDNARČÍKOVÁ, Diana – REPISKÁ, Radka (2021): Digital Transformation in the Context of the European Union and the Use of Digital Technologies as a Tool for Business Sustainability. SHS Web of Conferences, 115(01001), 1–11. Online: https://doi.org/10.1051/shsconf/202111501001
BENNETT, W. Lance (2008): Changing Citizenship in the Digital Age. In BENNETT, W. Lance (szerk.): Civic Life Online: Learning How Digital Media an Engage Youth. Cambridge, MA: MIT Press, 1–24. Online: https://doi.org/10.1162/dmal.9780262524827.001
BUDAI Balázs Benjámin (2020): Az e-közigazgatás fogalma, jogi és stratégiai keretei. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatási Továbbképzési Intézet. Online: https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/14871/Az%20e-kozigazgatas%20fogalma.pdf?sequence=1
BUDAI Balázs Benjámin (2022): A digitális kompetencia növekvő szerepe. Pro Publico Bono – Magyar Közigazgatás, 10(2), 30–59. Online: https://doi.org/10.32575/ppb.2022.2.2
CSÁKI-HATALOVICS Gyula Balázs (2020): A közösségi média felhasználási lehetőségei a közigazgatásban – nemzetközi elemzés. In HOMICSKÓ Árpád Olivér (szerk.): A digitalizáció hatása az egyes jogterületeken. Budapest: Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 41–53.
CSÁKI-HATALOVICS Gyula Balázs – MOLNÁR Péter – CZÉKMANN Zsolt (2022): Az atipikus kommunikációs csatornák alkalmazási lehetőségei a magyarországi települési önkormányzatok életében, különös tekintettel a közösségimédia-platformokra. In TÖRÖK Bernát – ZŐDI Zsolt (szerk.): Az internetes platformok kora. Budapest: Ludovika, 53–63.
CSATLÓS Erzsébet (2023): Az ügyfél és a hatósági döntéshozatal a digitalizáció korában. Pro Futuro, 13(1), 74–101. Online: https://doi.org/10.26521/profuturo/2023/1/13356
CSATLÓS Erzsébet – MEZEI Péter (2024): The Law of the Algorithmic State in Hungary. SSRN. Online: https://ssrn.com/abstract=4976513
Csongrád Megyei Kormányhivatal (2020): Beszámoló a Csongrád Megyei Kormányhivatal 2019. évi tevékenységéről. Szeged, 2020. február 28. Online: https://kormanyhivatalok.hu/system/files/dokumentum/csongrad-csanad/2024-03/beszamolo_a_csongrad_megyei_kormanyhivatal_2019._evi_tevekenysegerol.pdf
Európai Bizottság (2016): A Bizottság Közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának. Az európai ipar digitalizálása, a digitális egységes piac előnyeinek teljes körű kiaknázása. COM(2016) 180 final. Online: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016DC0180
KÁDÁR Krisztián (2019): Hatékony közigazgatás. In KAISER Tamás (szerk.): Jó állam jelentés 2019. Budapest: NKE KTI, 145-171.
KELŐ Johanna (2020): Változások a magyar területi államigazgatásban – szervezeti és humán erőforrás viszonyok 2010-2020. Új Magyar Közigazgatás, 13(3), 14-20.
KELŐ-MÁTÉ Johanna (2024): Járatlan járt utak, avagy nehézségek a járási hivatalok egy évtizedében, betekintés a kulisszák mögé. Comitatus, 34(248), 195–206. Online: https://doi.org/10.59809/Comitatus.2021.34-248.195
KIS Norbert (2014): A kormányzás minőségének értékdilemmái. In KAISER Tamás (szerk.): Hatékony közszolgálat és jó közigazgatás – nemzetközi és európai dimenziók. Budapest: NKE, 13–56.
Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztési Stratégia 2014–2020 (2014). Online: https://2015-2019.kormany.hu/download/8/42/40000/K%C3%B6zigazgat%C3%A1s_feljeszt%C3%A9si_strat%C3%A9gia_.pdf
Központi Statisztikai Hivatal [é. n.]: Területi Atlasz – Közigazgatási egységek. Online: https://www.ksh.hu/teruletiatlasz_kozigazgatasi_egysegek
KUMAR, Mukesh – KEE, Fong Tat – CHARLES, Vincent (2010): Comparative Evaluation of Critical Factors in Delivering Service Quality of Banks: An Application of Dominance Analysis in Modified SERVQUAL Model. International Journal of Quality & Reliability Management, 27(3), 352–378. Online: https://doi.org/10.1108/02656711011023320
LUDWICZAK, Anna (2014): The Role of Customer Orientation in Improving Services in Public Administration. Management, 18(1), 356–369. Online: https://doi.org/10.2478/manment-2014-0026
Magyary Zoltán Közigazgatás-Fejlesztési Program 2011 (MP 11.0) (2011). A Haza üdvére és a köz szolgálatában. Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium. Online: https://2010-2014.kormany.hu/download/8/d0/40000/Magyary%20K%C3%B6zigazgat%C3%A1s-fejleszt%C3%A9si%20Program.pdf
MERGEL, Ines (2013): Social Media in the Public Sector: A Guide to Participation, Collaboration and Transparency in the Networked World. San Francisco: Jossey-Bass.
ORBÁN Anna (2015): Ügyfél-elégedettség mint a hatékonyság egyik dimenziója. Pro Publico Bono – Magyar Közigazgatás, 3(4), 51–59.
PÁLNÉ KOVÁCS Ilona (2008): Helyi kormányzás Magyarországon. Budapest–Pécs: Dialóg Campus.
PÁLNÉ KOVÁCS Ilona (2013): Miért hagytuk, hogy így legyen? A területi decentralizációs reformok természetrajza Magyarországon. Politikatudományi Szemle, 22(4), 7–34.
PÁLNÉ KOVÁCS Ilona (2014): Az önkormányzati rendszer és a területi közigazgatás átalakulása 2010-2013. MTA Law Working Papers. 2014, 2. 1-9. Online: https://jog.tk.hu/mtalwp/az-onkormanyzati-rendszer-es-a-teruleti-kozigazgatas-atalakulasa-2010-2013
PARASURAMAN, A. – ZEITHAML, Valarie A. – BERRY, Leonard L. (1985): Conceptual Model of Service Quality and its Implications for Future Research. Journal of Marketing, 49(4), 41–50. Online: https://doi.org/10.1177/002224298504900403
PORUMBESCU, Gregory A. (2016): Linking Public Sector Social Media and e-Government Website Use to Trust in Government. Government Information Quarterly, 33(2), 291–304. Online: https://doi.org/10.1016/j.giq.2016.04.006
SÁNTHA György (2015): „Utazás a digitális állam körül” – e-közigazgatási úti beszámoló az elmúlt 10 évről. Új Magyar Közigazgatás, 8(3), 69–78.
SOÓS Edit (2023): Customer-oriented Public Administration in Hungary (2010–2020). Acta Universitatis Szegediensis: Forum: Acta Juridica et Politica, 13(1), 229–248.
ÚJHÁZI Miklós (2012): Néhány gondolat a települési ügysegédről. Jegyző és Közigazgatás, 14(2). Online: https://jegyzo.hu/nehany-gondolat-a-telepulesi-ugysegedrol/
United Nations (2014): United Nations E-Government Survey 2014. E-Government for the Future We Want. ST/ESA/PAD/SER.E/188 New York: United Nations. Online: https://publicadministration.un.org/egovkb/Portals/egovkb/Documents/un/2014-Survey/E-Gov_Complete_Survey-2014.pdf
VAN DOOREN, Wouter – BOUCKAERT, Geert – HALLIGAN, JOHN (2010): Performance Management in the Public Sector. London: Routledge. Online: https://doi.org/10.4324/9780203030806
WIRTZ, Bernd W. – GÖTTEL, Vincent – LANGER, Paul F. – THOMAS, Marc-Julien (2020): Antecedents and Consequences of Public Administration’s Social Media Website Attractiveness. International Review of Administrative Sciences, 86(1), 38–61. Online: https://doi.org/10.1177/0020852318762310
Jogi források
Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.)
- 2010. évi CXXVI. törvény a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról
- 2012. évi XCIII. törvény a járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények módosításáról
- 39/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet a kormányablakok személyi és technikai feltételeiről
- 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról
- 60/2023. (II. 28.) Korm. rendelet a területi közigazgatás működésével összefüggő kormányrendeletek módosításáról