Balm on Subsidiarity Wounds? The Government Window Bus as a Mobile Service for Local and Regional Administration
Copyright (c) 2025 Csatlós Erzsébet, Siket Judit, Soós Edit

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Over the past two decades, numerous legislative decisions affecting the powers of state and local governments have transformed the Hungarian public administration system into a customer-focused, service-oriented one. In line with this vision, the Mobilised Government Window Customer Services were introduced. Commonly referred to as the Government Window Bus (GWB), this service uses digital advances to overcome geographical barriers, literally bringing public administration services to where the citizens are.
This study, based on the findings of an empirical survey, examines the role of the GWBs within Hungary’s customer-centric ‘Good State’ framework. It evaluates the effectiveness of the initiative in improving public service delivery and increasing citizen satisfaction. The results indicate that while the GWB is a promising innovation for improving public service accessibility, its success is constrained by operational challenges. Addressing these limitations requires increased resources and substantial support.
Keywords:
References
ÁROP (2013): 7/A munkacsoport: Módszertani útmutató az ügyfélelégedettség-mérésre és az ügyfélkarta készítésére. ÁROP 1.2.18 – Szervezetfejlesztési Program, KIM–KIH.
BALÁZS István (2016): A közigazgatás változásairól Magyarországon és Európában a rendszerváltástól napjainkig. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó.
BARTA Attila (2020): Járási Hivatalok újratöltve? Változások a magyar területi államigazgatásban 2018 után. In KARLOVITZ János Tibor (szerk.): Jogok és lehetőségek a társadalomban. Komárno: International Research Institute, 25–38.
BARTA Attila – VESZPRÉMI Bernadett (2019): Az egyablakos ügyintézés szegmensei. Új Magyar Közigazgatás, 12(2), 66–75.
BEDNARČÍKOVÁ, Diana – REPISKÁ, Radka (2021): Digital Transformation in the Context of the European Union and the Use of Digital Technologies as a Tool for Business Sustainability. SHS Web of Conferences, 115(01001), 1–11. Online: https://doi.org/10.1051/shsconf/202111501001
BENNETT, W. Lance (2008): Changing Citizenship in the Digital Age. In BENNETT, W. Lance (szerk.): Civic Life Online: Learning How Digital Media an Engage Youth. Cambridge, MA: MIT Press, 1–24. Online: https://doi.org/10.1162/dmal.9780262524827.001
BUDAI Balázs Benjámin (2020): Az e-közigazgatás fogalma, jogi és stratégiai keretei. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatási Továbbképzési Intézet. Online: https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/14871/Az%20e-kozigazgatas%20fogalma.pdf?sequence=1
BUDAI Balázs Benjámin (2022): A digitális kompetencia növekvő szerepe. Pro Publico Bono – Magyar Közigazgatás, 10(2), 30–59. Online: https://doi.org/10.32575/ppb.2022.2.2
CSÁKI-HATALOVICS Gyula Balázs (2020): A közösségi média felhasználási lehetőségei a közigazgatásban – nemzetközi elemzés. In HOMICSKÓ Árpád Olivér (szerk.): A digitalizáció hatása az egyes jogterületeken. Budapest: Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 41–53.
CSÁKI-HATALOVICS Gyula Balázs – MOLNÁR Péter – CZÉKMANN Zsolt (2022): Az atipikus kommunikációs csatornák alkalmazási lehetőségei a magyarországi települési önkormányzatok életében, különös tekintettel a közösségimédia-platformokra. In TÖRÖK Bernát – ZŐDI Zsolt (szerk.): Az internetes platformok kora. Budapest: Ludovika, 53–63.
CSATLÓS Erzsébet (2023): Az ügyfél és a hatósági döntéshozatal a digitalizáció korában. Pro Futuro, 13(1), 74–101. Online: https://doi.org/10.26521/profuturo/2023/1/13356
CSATLÓS Erzsébet – MEZEI Péter (2024): The Law of the Algorithmic State in Hungary. SSRN. Online: https://ssrn.com/abstract=4976513
Csongrád Megyei Kormányhivatal (2020): Beszámoló a Csongrád Megyei Kormányhivatal 2019. évi tevékenységéről. Szeged, 2020. február 28. Online: https://kormanyhivatalok.hu/system/files/dokumentum/csongrad-csanad/2024-03/beszamolo_a_csongrad_megyei_kormanyhivatal_2019._evi_tevekenysegerol.pdf
Európai Bizottság (2016): A Bizottság Közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának. Az európai ipar digitalizálása, a digitális egységes piac előnyeinek teljes körű kiaknázása. COM(2016) 180 final. Online: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016DC0180
KÁDÁR Krisztián (2019): Hatékony közigazgatás. In KAISER Tamás (szerk.): Jó állam jelentés 2019. Budapest: NKE KTI, 145-171.
KELŐ Johanna (2020): Változások a magyar területi államigazgatásban – szervezeti és humán erőforrás viszonyok 2010-2020. Új Magyar Közigazgatás, 13(3), 14-20.
KELŐ-MÁTÉ Johanna (2024): Járatlan járt utak, avagy nehézségek a járási hivatalok egy évtizedében, betekintés a kulisszák mögé. Comitatus, 34(248), 195–206. Online: https://doi.org/10.59809/Comitatus.2021.34-248.195
KIS Norbert (2014): A kormányzás minőségének értékdilemmái. In KAISER Tamás (szerk.): Hatékony közszolgálat és jó közigazgatás – nemzetközi és európai dimenziók. Budapest: NKE, 13–56.
Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztési Stratégia 2014–2020 (2014). Online: https://2015-2019.kormany.hu/download/8/42/40000/K%C3%B6zigazgat%C3%A1s_feljeszt%C3%A9si_strat%C3%A9gia_.pdf
Központi Statisztikai Hivatal [é. n.]: Területi Atlasz – Közigazgatási egységek. Online: https://www.ksh.hu/teruletiatlasz_kozigazgatasi_egysegek
KUMAR, Mukesh – KEE, Fong Tat – CHARLES, Vincent (2010): Comparative Evaluation of Critical Factors in Delivering Service Quality of Banks: An Application of Dominance Analysis in Modified SERVQUAL Model. International Journal of Quality & Reliability Management, 27(3), 352–378. Online: https://doi.org/10.1108/02656711011023320
LUDWICZAK, Anna (2014): The Role of Customer Orientation in Improving Services in Public Administration. Management, 18(1), 356–369. Online: https://doi.org/10.2478/manment-2014-0026
Magyary Zoltán Közigazgatás-Fejlesztési Program 2011 (MP 11.0) (2011). A Haza üdvére és a köz szolgálatában. Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium. Online: https://2010-2014.kormany.hu/download/8/d0/40000/Magyary%20K%C3%B6zigazgat%C3%A1s-fejleszt%C3%A9si%20Program.pdf
MERGEL, Ines (2013): Social Media in the Public Sector: A Guide to Participation, Collaboration and Transparency in the Networked World. San Francisco: Jossey-Bass.
ORBÁN Anna (2015): Ügyfél-elégedettség mint a hatékonyság egyik dimenziója. Pro Publico Bono – Magyar Közigazgatás, 3(4), 51–59.
PÁLNÉ KOVÁCS Ilona (2008): Helyi kormányzás Magyarországon. Budapest–Pécs: Dialóg Campus.
PÁLNÉ KOVÁCS Ilona (2013): Miért hagytuk, hogy így legyen? A területi decentralizációs reformok természetrajza Magyarországon. Politikatudományi Szemle, 22(4), 7–34.
PÁLNÉ KOVÁCS Ilona (2014): Az önkormányzati rendszer és a területi közigazgatás átalakulása 2010-2013. MTA Law Working Papers. 2014, 2. 1-9. Online: https://jog.tk.hu/mtalwp/az-onkormanyzati-rendszer-es-a-teruleti-kozigazgatas-atalakulasa-2010-2013
PARASURAMAN, A. – ZEITHAML, Valarie A. – BERRY, Leonard L. (1985): Conceptual Model of Service Quality and its Implications for Future Research. Journal of Marketing, 49(4), 41–50. Online: https://doi.org/10.1177/002224298504900403
PORUMBESCU, Gregory A. (2016): Linking Public Sector Social Media and e-Government Website Use to Trust in Government. Government Information Quarterly, 33(2), 291–304. Online: https://doi.org/10.1016/j.giq.2016.04.006
SÁNTHA György (2015): „Utazás a digitális állam körül” – e-közigazgatási úti beszámoló az elmúlt 10 évről. Új Magyar Közigazgatás, 8(3), 69–78.
SOÓS Edit (2023): Customer-oriented Public Administration in Hungary (2010–2020). Acta Universitatis Szegediensis: Forum: Acta Juridica et Politica, 13(1), 229–248.
ÚJHÁZI Miklós (2012): Néhány gondolat a települési ügysegédről. Jegyző és Közigazgatás, 14(2). Online: https://jegyzo.hu/nehany-gondolat-a-telepulesi-ugysegedrol/
United Nations (2014): United Nations E-Government Survey 2014. E-Government for the Future We Want. ST/ESA/PAD/SER.E/188 New York: United Nations. Online: https://publicadministration.un.org/egovkb/Portals/egovkb/Documents/un/2014-Survey/E-Gov_Complete_Survey-2014.pdf
VAN DOOREN, Wouter – BOUCKAERT, Geert – HALLIGAN, JOHN (2010): Performance Management in the Public Sector. London: Routledge. Online: https://doi.org/10.4324/9780203030806
WIRTZ, Bernd W. – GÖTTEL, Vincent – LANGER, Paul F. – THOMAS, Marc-Julien (2020): Antecedents and Consequences of Public Administration’s Social Media Website Attractiveness. International Review of Administrative Sciences, 86(1), 38–61. Online: https://doi.org/10.1177/0020852318762310
Jogi források
Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.)
- 2010. évi CXXVI. törvény a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról
- 2012. évi XCIII. törvény a járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények módosításáról
- 39/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet a kormányablakok személyi és technikai feltételeiről
- 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról
- 60/2023. (II. 28.) Korm. rendelet a területi közigazgatás működésével összefüggő kormányrendeletek módosításáról