Kiskorú fogyasztók uniós védelme a feléjük irányuló online reklámokkal, online hirdetéstechnikákkal szemben

  • Barta Judit
doi: 10.32575/ppb.2023.4.4

Absztrakt

A tanulmány a fogyasztó és kiskorú fogalmának tisztázását követően ismerteti a kiskorúak felé irányuló reklámok uniós szabályozását, amely meglehetősen tagolt, több jogszabály által is érintett. A tanulmány ismerteti a releváns uniós kutatásokat, amelyek feltárják azon online marketingtechnikákat, amelyek a kiskorúak kiszolgáltatottságára építenek (például influenszerreklámok, online játékokba ágyazott vagy játéknak álcázott reklámok), és bár aggályosak, nem feltétlenül jogsértők. A tanulmány rámutat arra, hogy fogyasztóvédelmi szempontból melyek a jogsértő megoldások, köztük a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok.

Kulcsszavak:

kiskorú fogyasztó digitalizáció influenszerreklámok online reklámok online marketingtechnikák online játékok tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

Hivatkozások

A 29. cikk szerinti Adatvédelmi Munkacsoport (2017): Iránymutatás az automatizált döntéshozatallal és a profilalkotással kapcsolatban a 2016/679 rendelet alkalmazásához. Online: https://www.naih.hu/files/wp251rev01_hu.pdf

A személyes adatok feldolgozása vonatkozásában az egyének védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról szóló 95/46/EK irányelv 29. cikk alapján létrehozott adatvédelmi munkacsoport (2010): Vélemény a viselkedésalapú online reklámról. Online: https://ec.europa.eu/justice/article-29/documentation/opinion-recommendation/files/2010/wp171_en.pdf

Európai Bizottság (2022): Új uniós stratégia a gyermekek online védelme és önrendelkezése érdekében. Sajtóközlemény. 2022. május 11. Online: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/ip_22_2825

HARMS, Bianca – BIJMOLT, Tammo H. A. – C. HOEKSTRA, Janny (2019): You Don’t Fool Me! Consumer Perceptions of Digital Native Advertising and Banner Advertising. Journal of Media Business Studies, 16(4), 275–294. Online: https://doi.org/10.1080/16522354.2019.1640517

Íme a nagy influencer trend kutatás. OnBrands, 2019. április 12. Online: https://onbrands.hu/marka-es-trend/2019/04/uzlet-piac/ime-a-nagy-influencer-trend-kutatas

International Consumer Protection and Enforcement Network (2020): Best Practice Principles. Marketing Practices Directed Towards Children Online. Online: https://icpen.org/sites/default/files/2020-06/ICPEN%20-%20Best%20Practice%20Principles%20for%20Marketing%20Practices%20Directed%20Towards%20Children%20Online%202020.pdf

JAKAB György – PATAI Rita (2022): Profil és profilalkotás a digitális életvilágban. Iskolakultúra, 32(3), 31–43. Online: https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2022.3.31

LEBOW, Sarah (2023): Why it’s time for marketers to pay attention to Gen Alpha. Insider Intelligence, 2023. február 21. Online: https://www.insiderintelligence.com/content/time-marketers-pay-attention-gen-alpha

LOEB, Walter (2023): How Influencers Drive Teenager Purchases. Forbes, 2023. június 5. Online: https://www.forbes.com/sites/walterloeb/2023/06/05/how-influencers-drive-teenager-purchases

LORENZ, Taylor (2018): Posting Instagram Sponsored Content Is the New Summer Job. The Atlantic, 2018. augusztus 22. Online: https://www.theatlantic.com/technology/archive/2018/08/posting-instagram-sponsored-content-is-the-new-summer-job/568108/

LUPIÁÑEZ-VILLANUEVA, Francisco et al. (2016): Study on the Impact of Marketing through Social Media, Online Games and Mobile Applications on Children’s Behaviour – Final Report. Online: https://doi.org/10.2818/917506

SCHRUM, Anja (2020): Der Kunde ist Kind – Wie Werbung die Kleinsten lockt. SWR, 2020. január 23. Online: https://www.swr.de/swr2/wissen/der-kunde-ist-kind-wie-werbung-kinder-lockt-100.html

SORBÁN Kinga (2022): Merre tovább az online gyermekvédelemben? A kiskorúak védelme az új médiakörnyezetben megjelenő káros tartalmaktól. Glossa Iuridica, 9(1–2), 65–88.

SZABÓ Péter (2017): A fogyasztó fogalma és a fogyasztói szerződés értékelésének egyes kérdései az Európai Unió Bíróságának néhány újabb döntése tükrében. Európai Jog, 17(1), 1–6.

Virtuális véleményvezérekkel reklámoznak a cégek, de vajon ez hogyan hat a fogyasztókra? Mandiner.hu, 2022. augusztus 14. Online: https://mandiner.hu/makronom/2022/08/virtualis-velemenyvezerekkel-reklamoznak-a-cegek-de-vajon-ez-hogyan-hat-a-fogyasztokra

Jogi források

- Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről

- Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2023/988 rendelete (2023. május 10.) az általános termékbiztonságról, az 1025/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és az (EU) 2020/1828 európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint a 2001/95/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv és a 87/357/EGK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről

- Az Európai Parlament és a Tanács 2000/31/EK irányelve (2000. június 8.) a belső piacon az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások, különösen az elektronikus kereskedelem, egyes jogi vonatkozásairól (Elektronikus kereskedelemről szóló irányelv)

- Az Európai Parlament és a Tanács 2005/29/EK irányelve a belső piacon az üzleti vállalkozások fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatairól, valamint a 84/450/EGK tanácsi irányelv, a 97/7/EK, a 98/27/EK és a 2002/65/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvek, valamint a 2006/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról („Irányelv a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról”)

- Az Európai Parlament és a Tanács 2010/13/EU irányelve a tagállamok audiovizuális médiaszolgáltatások nyújtására vonatkozó egyes törvényi, rendeleti vagy közigazgatási rendelkezéseinek összehangolásáról (Audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelv)

- Az Európai Parlament és a Tanács 2011/83/EU irányelve (2011. október 25.) a fogyasztók jogairól, a 93/13/EGK tanácsi irányelv és az 1999/44/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint a 85/577/EGK tanácsi irányelv és a 97/7/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről

- Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2018/1808 irányelve (2018. november 14.) a tagállamok audiovizuális médiaszolgáltatások nyújtására vonatkozó egyes törvényi, rendeleti vagy közigazgatási rendelkezéseinek összehangolásáról szóló 2010/13/EU irányelvnek (Audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelv) a változó piaci körülményekre tekintettel való módosításáról

- A Gyermek jogairól szóló (Convention on the Rights of the Child), New Yorkban, 1989. november 20-án az ENSZ Közgyűlése által elfogadott nemzetközi egyezmény

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.