EU Protection of Underage Consumers against Online Advertising and Online Advertising Techniques Directed at Them

  • Barta Judit
doi: 10.32575/ppb.2023.4.4

Abstract

After clarifying the notions of consumer and minor, the study describes the EU regulation of advertising to minors, which is rather fragmented and covered by several pieces of legislation. The study presents relevant EU research that identifies online marketing techniques that rely on the vulnerability of minors and are therefore of concern (e.g. influencer advertising, advertising embedded in online games or disguised as games), showing why and how they may constitute unfair commercial practices.

Keywords:

underage consumer digitalisation influencer advertising online advertising online marketing techniques online games unfair commercial practices

References

A 29. cikk szerinti Adatvédelmi Munkacsoport (2017): Iránymutatás az automatizált döntéshozatallal és a profilalkotással kapcsolatban a 2016/679 rendelet alkalmazásához. Online: https://www.naih.hu/files/wp251rev01_hu.pdf

A személyes adatok feldolgozása vonatkozásában az egyének védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról szóló 95/46/EK irányelv 29. cikk alapján létrehozott adatvédelmi munkacsoport (2010): Vélemény a viselkedésalapú online reklámról. Online: https://ec.europa.eu/justice/article-29/documentation/opinion-recommendation/files/2010/wp171_en.pdf

Európai Bizottság (2022): Új uniós stratégia a gyermekek online védelme és önrendelkezése érdekében. Sajtóközlemény. 2022. május 11. Online: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/ip_22_2825

HARMS, Bianca – BIJMOLT, Tammo H. A. – C. HOEKSTRA, Janny (2019): You Don’t Fool Me! Consumer Perceptions of Digital Native Advertising and Banner Advertising. Journal of Media Business Studies, 16(4), 275–294. Online: https://doi.org/10.1080/16522354.2019.1640517

Íme a nagy influencer trend kutatás. OnBrands, 2019. április 12. Online: https://onbrands.hu/marka-es-trend/2019/04/uzlet-piac/ime-a-nagy-influencer-trend-kutatas

International Consumer Protection and Enforcement Network (2020): Best Practice Principles. Marketing Practices Directed Towards Children Online. Online: https://icpen.org/sites/default/files/2020-06/ICPEN%20-%20Best%20Practice%20Principles%20for%20Marketing%20Practices%20Directed%20Towards%20Children%20Online%202020.pdf

JAKAB György – PATAI Rita (2022): Profil és profilalkotás a digitális életvilágban. Iskolakultúra, 32(3), 31–43. Online: https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2022.3.31

LEBOW, Sarah (2023): Why it’s time for marketers to pay attention to Gen Alpha. Insider Intelligence, 2023. február 21. Online: https://www.insiderintelligence.com/content/time-marketers-pay-attention-gen-alpha

LOEB, Walter (2023): How Influencers Drive Teenager Purchases. Forbes, 2023. június 5. Online: https://www.forbes.com/sites/walterloeb/2023/06/05/how-influencers-drive-teenager-purchases

LORENZ, Taylor (2018): Posting Instagram Sponsored Content Is the New Summer Job. The Atlantic, 2018. augusztus 22. Online: https://www.theatlantic.com/technology/archive/2018/08/posting-instagram-sponsored-content-is-the-new-summer-job/568108/

LUPIÁÑEZ-VILLANUEVA, Francisco et al. (2016): Study on the Impact of Marketing through Social Media, Online Games and Mobile Applications on Children’s Behaviour – Final Report. Online: https://doi.org/10.2818/917506

SCHRUM, Anja (2020): Der Kunde ist Kind – Wie Werbung die Kleinsten lockt. SWR, 2020. január 23. Online: https://www.swr.de/swr2/wissen/der-kunde-ist-kind-wie-werbung-kinder-lockt-100.html

SORBÁN Kinga (2022): Merre tovább az online gyermekvédelemben? A kiskorúak védelme az új médiakörnyezetben megjelenő káros tartalmaktól. Glossa Iuridica, 9(1–2), 65–88.

SZABÓ Péter (2017): A fogyasztó fogalma és a fogyasztói szerződés értékelésének egyes kérdései az Európai Unió Bíróságának néhány újabb döntése tükrében. Európai Jog, 17(1), 1–6.

Virtuális véleményvezérekkel reklámoznak a cégek, de vajon ez hogyan hat a fogyasztókra? Mandiner.hu, 2022. augusztus 14. Online: https://mandiner.hu/makronom/2022/08/virtualis-velemenyvezerekkel-reklamoznak-a-cegek-de-vajon-ez-hogyan-hat-a-fogyasztokra

Jogi források

- Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről

- Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2023/988 rendelete (2023. május 10.) az általános termékbiztonságról, az 1025/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és az (EU) 2020/1828 európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint a 2001/95/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv és a 87/357/EGK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről

- Az Európai Parlament és a Tanács 2000/31/EK irányelve (2000. június 8.) a belső piacon az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások, különösen az elektronikus kereskedelem, egyes jogi vonatkozásairól (Elektronikus kereskedelemről szóló irányelv)

- Az Európai Parlament és a Tanács 2005/29/EK irányelve a belső piacon az üzleti vállalkozások fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatairól, valamint a 84/450/EGK tanácsi irányelv, a 97/7/EK, a 98/27/EK és a 2002/65/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvek, valamint a 2006/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról („Irányelv a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról”)

- Az Európai Parlament és a Tanács 2010/13/EU irányelve a tagállamok audiovizuális médiaszolgáltatások nyújtására vonatkozó egyes törvényi, rendeleti vagy közigazgatási rendelkezéseinek összehangolásáról (Audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelv)

- Az Európai Parlament és a Tanács 2011/83/EU irányelve (2011. október 25.) a fogyasztók jogairól, a 93/13/EGK tanácsi irányelv és az 1999/44/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint a 85/577/EGK tanácsi irányelv és a 97/7/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről

- Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2018/1808 irányelve (2018. november 14.) a tagállamok audiovizuális médiaszolgáltatások nyújtására vonatkozó egyes törvényi, rendeleti vagy közigazgatási rendelkezéseinek összehangolásáról szóló 2010/13/EU irányelvnek (Audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelv) a változó piaci körülményekre tekintettel való módosításáról

- A Gyermek jogairól szóló (Convention on the Rights of the Child), New Yorkban, 1989. november 20-án az ENSZ Közgyűlése által elfogadott nemzetközi egyezmény

Downloads

Download data is not yet available.