A TERMELŐSZÖVETKEZETTŐL AZ UDVARI BOLONDIG – AZ EGYETEM TÁRSADALMI SZEREPEI A 21. SZÁZADBAN

  • Kováts Gergely
doi: 10.32575/ppb.2021.3.5

Absztrakt

Noha széles körű egyetértés van arról, hogy az egyetemek a társadalomban fontos szerepet töltenek be, arról már  megoszlanak a vélemények, hogy pontosan miben is áll ez  a szerep. Az elvárások nagyon sokrétűek és  ellentmondásosak. A tanulmányban arra a kérdésre  keresem a választ, hogyan lehetne rendszerezni az egyetem  társadalmi szerepeit, és ez nyújt-e támpontokat a  21. századi egyetemmel szembeni kihívásokhoz  (tudásmonopólium elveszítése, nemzetállamok gyengülése, a tudás relativizálódása). A javasolt keretrendszer két  szempont mentén fogalmazza meg az egyetem társadalmi  szerepeit: egyrészt a termelés jellege (termék/folyamat),  másrészt a társadalmi, gazdasági és politikai berendezkedéshez fűződő viszony alapján (konszenzus/disszenzus). 
Ebből kiindulva négy társadalmiszerep-modellt mutatok be: a termelőszövetkezetet, a katalizátort,
a világítótornyot és a görbe tükröt. A tanulmány végén a nézetek integrálhatóságát vizsgálom
meg.

Kulcsszavak:

felsőoktatás társadalmi szerep az egyetem haszna egyetem küldetés

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.