Digital Knowledge Spaces and Services in Public Service Development

  • Klotz Balázs
  • Kis Norbert
doi: 10.32575/ppb.2025.2.2

Abstract

Digitalisation has significantly transformed the tools and methods of the Hungarian civil service continuing education system. The foundational model of the current system of continuing education was launched in 2012, when the continuing education of the entire public administration personnel became a part of a centralised organisational and development system. By the early 2020s, continuing education had shifted towards a more flexible, decentralised and specialised model.

The authors propose a systematisation model for centralised and decentralised civil service continuing education (1), and through the analysis of the strategic and technological environment (2), they present the gradual change of the organisational paradigm and quantitatively examine the qualitative correlation of these changes (3), with quality understood as more effective learning and competence development.

The study formulates its thesis based on the conclusions drawn from the learning satisfaction assessments conducted over the past ten years, arguing that further decentralisation can enhance the quality of training (4). The findings may provide impact assessment considerations for regulatory bodies in the strategic planning of public service development.

Keywords:

civil service civil servant training learning efficiency digital education centralization

References

- 70:20:10 Institute (é. n.): The 70-20-10 Model for Learning and Development. Online: https://702010institute.com/702010-model/ (Utolsó letöltés: 2025. 07. 11.)

ÁRVA Zsuzsanna (2014): A felsőoktatási intézmények szerepe a közszolgálati tisztviselők továbbképzésében. In DEMÉNY Piroska – FÓRIS-FERENCZI Rita (szerk.): Minőség és versenyképes tudás. Neveléstudományi konferencia – 2013. Kolozsvár: Babes-Bolyai Tudományegyetem Pedagógia és Alkalmazott Didaktika Intézet – Doceo Egyesület, 131–138.

BALÁZS István (2023): A közszolgálat jövője, a jövő közszolgálata: gondolatok egy OECD-vizsgálatról. Állam- és Jogtudomány, 64(2), 3–25. Online: https://doi.org/10.51783/ajt.2023.2.01

BELÉNYESI Emese – DOBOS Ágota (2015): Közeledés vagy távolodás? Továbbképzési trendek a magyar közigazgatásban és az amerikai szövetségi közszolgálatban. Új Magyar Közigazgatás, 8(2), 32–44.

DARIDA Zsuzsa – JÓZSA László (2019): Motivált kötelezettség vs. kötelezett motiváltság. Új Magyar Közigazgatás, 12(4), 28–34.

FAZEKAS Marianna – NAGY Marianna (2021): Gondolatok a szervezeti jog hasznáról. Közigazgatástudomány, 1(2), 44–53. Online: https://doi.org/10.54200/kt.v1i2.15

GASKÓ Krisztina – HAJDU Erzsébet – KÁLMÁN Orsolya – LUKÁCS István – NAHALKA István – PETRINÉ FEYÉR Judit (2006): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Hatékony tanulás. Budapest: ELTE PPK Neveléstudományi Intézet.

HAZAFI Zoltán szerk. (2019): Kormányzati személyzetpolitika. Budapest: Dialóg Campus.

HAZAFI Zoltán (2023): Paradigmaváltás a magyar közszolgálatban. Budapest: Ludovika.

KIS Norbert (2011): A megújuló közszolgálati szakemberképzés kihívásai és lehetőségei. Magyar Közigazgatás, 1/61(3), 10–23.

KERKHOFF, Toon – MOSCHOPOULOS, Dennis szerk. (2023): The Education and Training of Public Servants. Systems and Practices from the Nineteenth Century to the Present. [h. n.]: Palgrave Macmillan. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-031-37645-0

KIS Norbert – BOZSÓ Gábor szerk. (2023): Digitális forradalom a magyar közszolgálatban. Mérések és hatáselemzések tükrében (2022). Budapest: Ludovika.

KIS Norbert – KLOTZ Balázs (2022): A decentralizáció hatásai a kormánytisztviselők továbbképzésére. Pro Publico Bono – Magyar Közigazgatás, 10(2), 8–28. Online: https://doi.org/10.32575/ppb.2022.2.1

KORPICS Márta szerk. (2019): Egyéni kompetenciafejlesztés. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

KORPICS Márta – MÉHES Tamás – DOMOKOS Klaudia (2024): Az esettanulmány mint oktatási módszer. In: KORPICS Márta – MÉHES Tamás – DOMOKOS Klaudia (szerk.): Módszertani kézikönyv a kreatív tanuláshoz. Budapest: Ludovika, 191–219.

Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztési Stratégia 2014–2020 (2015). Online: https://2015-2019.kormany.hu/download/8/42/40000/K%C3%B6zigazgat%C3%A1s_feljeszt%C3%A9si_strat%C3%A9gia_.pdf

KRISTÓ Katalin (2022): A családtámogatások negyed százada. Kormányzati intézkedések a családok pénzbeli támogatásában. Budapest: Gondolat.

KRISTÓ Katalin – KLOTZ Balázs (2022): A nagy tölgyfa asztal új hajtásokat hozott, avagy a közszolgálati továbbképzés elmúlt tíz évének tíz fontos eredménye. In KOLTAY András – GELLÉR Balázs (szerk.): Jó kormányzás és büntetőjog. Ünnepi tanulmányok Kis Norbert egyetemi tanár 50. születésnapjára. Budapest: Ludovika, 425–440.

Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program (MP 11.0) A Haza üdvére és a köz szolgálatában (2011). Budapest: Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium

Magyary Zoltán Public Administration Development Programme (MP 12.0.) For the Salvation of the Nation and in the Service of the Public (2012). Budapest: Ministry of Public Administration and Justice.

Nemzeti Közszolgálati Egyetem (2022): Az élményszerű tanulás útján. A közszolgálati továbbképzés elmúlt évtizede (2012–2022). Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatási Továbbképzési Intézet.

OECD (2021): Public Employment and Management 2021. The Future of the Public Service. Paris: OECD Publishing. Online: https://www.oecd.org/en/publications/public-employment-and-management-2021_938f0d65-en.html

OECD (2023a): Government at a Glance 2023. Paris: OECD Publishing. Online: https://www.oecd.org/en/publications/government-at-a-glance-2023_3d5c5d31-en.html

OECD (2023b): Public Employment and Management 2023. Towards a More Flexible Public Service. Paris: OECD Publishing. Online: https://www.oecd.org/en/publications/public-employment-and-management-2023_5b378e11-en.html

OECD (2024): Global Trends in Government Innovation 2024. Fostering Human-Centred Public Services. Paris: OECD Publishing. Online: https://www.oecd.org/en/publications/global-trends-in-government-innovation-2024_c1bc19c3-en.html

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (2009): Az agy működése. Online: https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/oecd-tanulmanyok/agy-mukodese

PATYI András (2011): „E pluribus unum” – A Nemzeti Közszolgálati Egyetem előtt álló kihívások. Magyar Közigazgatás, 1/61(3), 24–31.

SZABÓ Szilvia (2020): Kompetenciaalapú emberierőforrás-gazdálkodás. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

SZABÓ Szilvia – SZAKÁCS Gábor szerk. (2016): Közszolgálati stratégiai emberierőforrás-menedzsment. Budapest: NKE Szolgáltató Nonprofit Kft.

SZAKÁCS Gábor (2014): Az emberi erőforrás gazdálkodás fejlesztésének elméleti kérdései a magyar közszolgálatban. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

VAN DER WAL, Zeger (2017): The 21st Century Public Manager. Challenges, People and Strategies. London: Palgrave Macmillan.

Jogi források

- 2011. évi CXCIX. törvény a közszolgálati tisztviselőkről

- 2011. évi CXXXII. törvény a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási, rendészeti és katonai felsőoktatásról

- 2016. évi LII. törvény az állami tisztviselőkről

- 2018. évi CXXV. törvény a kormányzati igazgatásról

- 2019. évi CVII. törvény a különleges jogállású szervekről és az általuk foglalkoztatottak jogállásáról

- 273/2012. (IX. 28.) Korm. rendelet a közszolgálati tisztviselők továbbképzéséről

- 338/2019. (XII. 23.) Korm. rendelet a kormányzati igazgatási szervek kormánytisztviselőinek kötelező képzéséről, továbbképzéséről, átképzéséről, valamint a közigazgatási vezetőképzéséről

- 499/2021. (VIII. 18.) Korm. rendelet a különleges jogállású szervek által közszolgálati jogviszonyban foglalkoztatottak képzéséről, továbbképzéséről, valamint egyes továbbképzési tárgyú kormányrendeletek módosításáról

568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról

- 396/2023. (VIII. 24.) Korm. rendelet kormányzati képzési és oktatási beszerzésekről

Downloads

Download data is not yet available.