Full Issue
Kommentár
Biztonságpolitika
Instability and State Fragility in the Sahel
The paper deals with statehood, state functionality and state fragility in the Sahel. It first provides a focused historical overview of the exercise of power in the pre-colonial and colonial periods, and then takes stock of the legacies of the independent (nation) states that emerged with decolonisation, all through a political science analytical lens and an interdisciplinary approach. The paper reviews the state functionality of the five countries of the Sahel Alliance (G5) individually, but places the fragilities of Burkina Faso, Chad, Mali, Mauritania and Niger in a broader context, namely the so-called ‘arc of instability’ concept (IUCTS). The main analytical focus is on a broad approach to security, i.e. one that puts human security in the core. Throughout, a cobweb of interdependencies between the interests of the various actors is the leitmotif, with the main points of reference being the tensions between former colonial powers (the French, for example, are the main ones) and actors from among the emerging economies (the Chinese and the Russians, for example). The paper examines in detail the specificities of the ‘coup belt’ states, pointing out some critical governance areas and gaps.
" ["hu_HU"]=> string(1428) "A tanulmány az államisággal, az állami funkcionalitással és az államok sérülékenységével foglalkozik a Száhel-övezetben. Legelőször fókuszált történeti áttekintést nyújt a prekoloniális és a gyarmati időszakban tetten érhető hatalomgyakorlásról, majd a dekolonizációval megjelenő független (nemzet)államok örökségeit veszi számba – mindvégig politikatudományi elemző szemüvegen keresztül. Az írás a Száhel-szövetség (Alliance Sahel) öt országának (G5-ök) államfunkcionalitását tekinti át egyenként, de Burkina Faso, Csád, Mali, Mauritánia és Niger sérülékenységeit tágabb kontextusba helyezve, mégpedig az úgynevezett „instabilitás íve” koncepció (IUCTS) alapján vizsgálja. Fő elemzési szempont a biztonság tágan értelmezett, tehát a humán biztonságot előtérbe helyező megközelítése. Mindvégig vezérfonalként rajzolódik ki az egyes aktorok érdekei mentén feltáruló interdependens pókháló, amelyben volt gyarmatosító erők (így például a franciák leginkább) és újabb, a feltörekvő gazdaságok soraiból kikerülő szereplők (így a kínaiak és az oroszok) pozíciókért zajló egymásnak feszülései jelenítik meg a főbb viszonyítási pontokat. A tanulmány részletesen vizsgálja a „puccsövezet” államainak sajátosságait, rámutatva néhány kritikus kormányzási területre és hiátusra.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(44) "Instability and State Fragility in the Sahel" ["hu_HU"]=> string(64) "Instabilitás és állami sérülékenység a Száhel-övezetben" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(33) "Tarrósy István, Vörös Zoltán" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#738 (6) { ["_data"]=> array(10) { ["id"]=> int(9674) ["email"]=> string(21) "tarrosy.istvan@pte.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7685) ["seq"]=> int(0) ["userGroupId"]=> int(218) ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(84) "University of Pécs FACULTY OF HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES Africa Research Centre" ["hu_HU"]=> string(77) "Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, az Afrika Kutatóközpont" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Tarrósy" ["hu_HU"]=> string(8) "Tarrósy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "István" ["hu_HU"]=> string(7) "István" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#714 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9675) ["email"]=> string(19) "voros.zoltan@pte.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7685) ["seq"]=> int(0) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(23) "Pécsi Tudományegyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Vörös" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(11) "államiság" [1]=> string(19) "törékeny államok" [2]=> string(15) "gyarmatosítás" [3]=> string(15) "dekolonizáció" [4]=> string(19) "demokratizálódás" [5]=> string(13) "instabilitás" [6]=> string(19) "Száhel-szövetség" } ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(9) "statehood" [1]=> string(14) "fragile states" [2]=> string(11) "colonialism" [3]=> string(14) "decolonisation" [4]=> string(15) "democratisation" [5]=> string(11) "instability" [6]=> string(14) "Sahel Alliance" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#758 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39514) ["id"]=> int(6289) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7685) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Economic Drivers of Great Power Rivalry in the Sahel Region in the Mid-2020s
This paper examines the geopolitical situation of the Sahel region in contemporary times. The region’s wealth of natural resources, particularly its mineral deposits and fossil fuels, has made it an attractive target for major powers, including the United States, China, Russia, France, and other emerging states. The study highlights the economic drivers behind the competing great powers, analysing the distribution of key minerals in the region, such as gold and iron ore, as well as the climatic and societal challenges faced by the area. The paper concludes that the Sahel will remain an important arena for global economic and geopolitical competition in the coming decades, as the global demand for mineral resources and regional instability continue to intensify the presence of great powers.
" ["hu_HU"]=> string(991) "Ez a tanulmány a Száhel-övezet geopolitikai helyzetét vizsgálja napjainkban. A régió természeti erőforrásokban való gazdagsága, különösen az ásványkincsek és a fosszilis energiahordozók tekintetében, vonzó célponttá tette ezt a földrajzi egységet a nagyhatalmak számára, beleértve az Egyesült Államokat, Kínát, Oroszországot, Franciaországot és más feltörekvő államokat. Az elemzés rávilágít a nagyhatalmi versengés gazdasági mozgatórugóira, ehhez elemzi a térségben található fontos ásványkincsek elhelyezkedését, mint például az arany és a vasérc, valamint a terület klimatikus és társadalmi kihívásait. A következtetések között az rajzolódik ki, hogy a Száhel-övezet a következő évtizedekben továbbra is fontos színtere marad a világgazdasági és geopolitikai versenynek, mivel az ásványi erőforrások iránti globális kereslet és a regionális instabilitás felerősíti a nagyhatalmi jelenlétet.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(76) "Economic Drivers of Great Power Rivalry in the Sahel Region in the Mid-2020s" ["hu_HU"]=> string(86) "A nagyhatalmi versengés gazdasági okai a Száhel-övezetben a 2020-as évek derekán" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(21) "Dr. Pásztor Szabolcs" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#739 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9740) ["email"]=> string(27) "pasztor.szabolcs@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7732) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Pásztor" ["hu_HU"]=> string(8) "Pásztor" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Szabolcs" ["hu_HU"]=> string(8) "Szabolcs" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(15) "Száhel-övezet" [1]=> string(6) "Afrika" [2]=> string(22) "nagyhatalmi versengés" [3]=> string(11) "geopolitika" [4]=> string(15) "ásványkincsek" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(6) "Africa" [1]=> string(12) "Sahel region" [2]=> string(23) "great power competition" [3]=> string(11) "geopolitics" [4]=> string(17) "mineral resources" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#760 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39515) ["id"]=> int(6290) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7732) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Practical Implementation of the European Union’s Common Security and Defence Policy in Africa
The European Union and the African Union are natural partners because of their geographical proximity. Several documents adopted by the EU start with this introduction for the African continent. This paper examines how this self-evident statement is reflected in the EU – Africa relations in terms of the main strategic frameworks in the security segment. Despite all its attempts, the EU, which has been actively seeking to renew its partnerships since the 2000s, has not succeeded in moving beyond one-sided strategies. In fact, the missions and operations launched under the aegis of the Common Security and Defence Policy have reinforced this image. However, recent events have also shown that the EU, although a natural partner for the African continent, does not dominate its external relations. The decreasing number of CSDP missions and operations is a warning sign that EU–Africa relations need a meaningful renewal.
" ["hu_HU"]=> string(1028) "Az Európai Unió és az Afrikai Unió földrajzi közelségüknek köszönhetően természetes partnerek, amire az EU által elfogadott több dokumentum is rámutat. Jelen tanulmány azt vizsgálja, hogy ez a magától értetődőnek hangzó állítás hogyan jelentik meg az EU–Afrika kapcsolatokban a főbb stratégiai keretrendszerek tekintetében, elsősorban a biztonsági szegmensben. Ezek alapján úgy tűnik, a 2000-es évektől aktívan a kapcsolatok megújítását hirdető EU-nak minden próbálkozása ellenére sem sikerült túllépnie az egyoldalú partnerségeken. Sőt, a közös biztonság- és védelempolitika égisze alatt indított missziók és műveletek tovább erősítették ezt a képet. A közelmúlt eseményei azonban arra is rávilágítottak, hogy az EU, hiába természetes partnere az afrikai kontinensnek, nem dominálja annak külkapcsolatait. A KBVP-missziók és -műveletek fogyatkozó száma intő jele annak, hogy az EU–Afrika kapcsolatok valódi megújításra szorulnak.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(99) "The Practical Implementation of the European Union’s Common Security and Defence Policy in Africa" ["hu_HU"]=> string(104) "Az Európai Unió közös biztonság- és védelempolitikájának gyakorlati megvalósítása Afrikában" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(16) "Tánczos Mariann" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#778 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9715) ["email"]=> string(26) "Tanczos.Mariann@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7716) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7134-3666" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Magyar" ["hu_HU"]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "magyar" ["hu_HU"]=> string(8) "Tánczos" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "magyar" ["hu_HU"]=> string(7) "Mariann" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(14) "Európai Unió" [1]=> string(40) "Közös biztonság- és védelempolitika" [2]=> string(9) "EU-Afrika" [3]=> string(27) "EU missziók és műveletek" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(14) "European Union" [1]=> string(34) "Common Security and Defence Policy" [2]=> string(21) "EU–Africa relations" [3]=> string(26) "EU missions and opeartions" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#772 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39528) ["id"]=> int(6291) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7716) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Reflektorfényben
The political and security situation in Somalia and the Horn of Africa have undergone major changes in recent years, during which the country has turned from a failed to a fragile state. This analysis examines where this transformation is in 2024. First, it scrutinizes the political events of recent years, then the state of the fight against the al-Shabāb jihadist insurgency, with particular regard to the results and failures of the offensive against the extremist since 2022. After that, the impact of external actors on Somalia is presented, paying attention to the Ethiopia-Somaliland agreement of January 1, 2024. The main conclusions of the study are that, despite the undoubted results, the power struggle that can be observed among the Somali elite, sometimes leading to armed conflict, and the external intervention that takes advantage of it, seriously hinder the country’s further development.
" ["hu_HU"]=> string(958) "Szomália és Afrika szarvának politikai és biztonsági viszonyai komoly változáson mentek keresztül az elmúlt években, amely során az ország bukottból törékeny állammá vált. Jelen elemzés azt vizsgálja, hol is tart ez az átalakulás 2024-ben. Először górcső alá veszi az elmúlt évek politikai történéseit, majd az as-Sabáb dzsihádista felkelőszervezet elleni küzdelem helyzetét, különös tekintettel a 2022 óta tartó offenzíva eredményeire és kudarcaira. Ezt követően bemutatja a külső szereplők hatását a szomáli helyzetre, kiemelt figyelmet fordítva a 2024. január 1-jei etióp–szomáliföldi megállapodásra. A tanulmány fő megállapítása, hogy a kétségtelen eredmények ellenére a szomáli elit körében megfigyelhető, olykor a fegyveres küzdelemig fajuló hatalmi vetélkedés, illetve az azt kihasználó külső beavatkozás jelentősen gátolja az ország további fejlődését.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(36) "The Somali Security Situaton in 2024" ["hu_HU"]=> string(41) "A szomáliai biztonsági helyzet 2024-ben" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(17) "Dr. Marsai Viktor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#774 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9919) ["email"]=> string(24) "marsai.viktor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7848) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Marsai" ["hu_HU"]=> string(6) "Marsai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Viktor" ["hu_HU"]=> string(6) "Viktor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(9) "Szomália" [1]=> string(7) "klánok" [2]=> string(12) "Kelet-Afrika" [3]=> string(8) "Etiópia" [4]=> string(11) "ash-Shabāb" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(7) "Somalia" [1]=> string(5) "klans" [2]=> string(11) "East Africa" [3]=> string(8) "Ethiopia" [4]=> string(11) "ash-Shabāb" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#770 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39529) ["id"]=> int(6292) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7848) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Kitekintő
Slum-Upgrade and Development in Urban Slums in the Sub-Saharan Africa The Link Between the Slum Issue and Extreme Poverty in Kenya
The aspects that shape the design and implementation of development aid need to change at least as dynamically as the international environment in which the actors involved are operating. Yet, the reality on the ground often seems to be that while the geopolitical space changes, certain development concepts do not. However, individual Sub-Saharan African countries are no longer silent partners in donor interests, but actors seeking equal partnerships. This paper addresses the current issues of urban segregation in Kenya while examining the structural challenges of development aid, with a particular focus on field experiences, using theories from the post-development orientation. In our paper, we use the Kenyan example to both explore the potential for development in sub-Saharan slums and, somewhat distancing ourselves from it, to articulate ethical principles that can strengthen responsible aid interventions in the context of donors
" ["hu_HU"]=> string(1096) "A fejlesztési segélyezés tervezését és végrehajtását alakító szempontoknak legalább olyan dinamikusan szükséges változniuk, mint az abban érintett feleket meghatározó nemzetközi környezetnek. Mégis, a mindennapok terepi valóságából gyakran úgy tűnik, hogy miközben a geopolitikai tér változik, bizonyos fejlesztési elképzelések nem. Az egyes szubszaharai afrikai országok azonban már nem a donorérdekek csendestársai, hanem egyenrangú partnerségekre törekvő aktorok. Jelen tanulmány a kenyai városi szegregáció aktuális kérdéseit veszi sorra, miközben a fejlesztési segélyezés strukturális kihívásait vizsgálja, kiemelt fókusszal a terepi tapasztalatokra, a post-development irányzat elméleteinek felhasználásával. Írásunkban kenyai példán keresztül egyszerre vizsgáljuk a szubszaharai nyomortelepek fejlesztésének lehetőségeit és – attól némileg eltávolodva – fogalmazunk meg etikai alapelveket, amelyek a donorok összefüggésében a felelős segítő beavatkozást erősíthetik.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(60) "The Link Between the Slum Issue and Extreme Poverty in Kenya" ["hu_HU"]=> string(77) "A kenyai nyomortelepkérdés és a mélyszegénység strukturális kapcsolata" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(69) "Slum-Upgrade and Development in Urban Slums in the Sub-Saharan Africa" ["hu_HU"]=> string(86) "A fejlesztési segélyezés és a nagyvárosi szegregáció összefüggése Afrikában" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(34) "Solymári Dániel, Ráhel Czirják" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#730 (6) { ["_data"]=> array(11) { ["id"]=> int(9716) ["email"]=> string(25) "daniel.solymari@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7717) ["seq"]=> int(0) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(9) "Solymári" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Dániel" } ["affiliation"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(90) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:64:"PTE BTK Politikatudományi és Nemzetközi Tanulmányok Tanszék";}" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#708 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9717) ["email"]=> string(23) "czirjak.rahel@maltai.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7717) ["seq"]=> int(0) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Czirják" ["hu_HU"]=> string(8) "Czirják" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Ráhel" ["hu_HU"]=> string(6) "Ráhel" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(36) "fejlesztési segélyezés Afrikában" [1]=> string(16) "post-development" [2]=> string(5) "Kenya" [3]=> string(13) "nyomortelepek" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(35) "international development in Africa" [1]=> string(16) "post-development" [2]=> string(5) "Kenya" [3]=> string(5) "slums" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#742 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39530) ["id"]=> int(6293) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7717) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Population Density as a Source of Security Threats Through East African Examples
East African states face a number of challenges, not least the uneven population density and the locations of their capitals. The former depends on a number of factors, notably topography, livelihoods and climate. The capitals are primarily a colonial legacy, as are most of the frontiers, although there are rare counter-examples of both in East Africa. The paper examines, ceteris paribus, the impact of uneven population density, relatively large land areas and capitals on African statehood. All other factors are excluded, and no other indicators are included that would influence the impact of these three factors. For this purpose, the system of center-periphery relations and the theory of concentric circles are applied.
" ["hu_HU"]=> string(965) "A kelet-afrikai államok számos nehézséggel néznek szembe, amelyek közül kiemelkedik az egyenlőtlen népességeloszlás, valamint a fővárosok elhelyezkedésének problémája. Előbbi számos tényezőtől függ, elsősorban a domborzati viszonyoktól, a megélhetési feltételektől és a klímától. A fővárosok pedig elsősorban gyarmati örökségnek tekinthetők, csakúgy, mint a határvonalak zöme, habár mindkét esetre vannak ritka ellenpéldák Kelet-Afrikában.
A tanulmány ceteris paribus módon vizsgálja, hogy az egyenlőtlen népességeloszlás, a relatíve nagy országterület és a fővárosok jelentette kihívás hogyan hat a kelet-afrikai államok viszonylatában. Minden más mellőzve van, nem kerülnek be egyéb indikátorok, amelyek befolyásolnák e három tényező hatását. A probléma vizsgálatához az elméleti keretet a centrum-periféria viszonyrendszer és a koncentrikus körök elmélete jelenti.
Where to next South Africa? Elections, consequences, perspectives
In the Republic of South Africa, national and provincial parliamentary elections were held on May 29, 2024. This was the seventh such voting since the end of the apartheid system, so one can speak of an „established” system, moreover, the previous six elections were won by one party, the African National Congress (ANC), each with an absolute majority. The special significance of the current vote was that the ANC performed even worse than previously expected, although it received the most votes, but was forced into a coalition. The composition of the coalition that is currently being formed will have a decisive influence on the country’s future, there will be an opportunity to correct the by far not completely successful domestic policy of the last 30 years, and serious shifts are expected in foreign policy as well.
" ["hu_HU"]=> string(850) "A Dél-afrikai Köztársaságban 2024. május 29-én országos és tartományi parlamenti választásokat tartottak. Az apartheidrendszer megszűnése óta ez volt a hetedik ilyen voksolás, tehát „beállt” rendszerről lehet beszélni, ráadásul az előző hat választást egy párt, az Afrikai Nemzeti Kongresszus (ANC) nyerte meg, mindegyiket abszolút többséggel. A mostani szavazásnak az ad különös jelentőséget, hogy az ANC még az előzetes várakozásoknál is gyengébben szerepelt, a legtöbb szavazatot kapta ugyan, de koalíciós kényszerbe került. Az éppen most alakuló koalíció összetétele meghatározó befolyással lesz az ország jövőjére, lehetőség nyílik az utóbbi 30 év felemásra sikerült belpolitikájának korrekciójára, s a külpolitikában is komoly hangsúlyeltolódások várhatók.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(37) "Elections, consequences, perspectives" ["hu_HU"]=> string(47) "Választások, következmények, perspektívák" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(28) "Where to next South Africa? " ["hu_HU"]=> string(27) "Merre tovább, Dél-Afrika?" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(11) "Búr Gábor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#775 (6) { ["_data"]=> array(11) { ["id"]=> int(9691) ["email"]=> string(18) "burgabor@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7700) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["affiliation"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(33) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:8:"ELTE BTK";}" } ["familyName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(4) "Búr" } ["givenName"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(27) "Dél-afrikai Köztársaság" [1]=> string(13) "választások" [2]=> string(3) "ANC" [3]=> string(24) "koalíciós kormányzás" [4]=> string(18) "politikai reformok" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(24) "Republic of South Africa" [1]=> string(9) "elections" [2]=> string(3) "ANC" [3]=> string(20) "coalition government" [4]=> string(17) "political reforms" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#780 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39532) ["id"]=> int(6295) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7700) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }