On March 5, 2018 the Director of the South Korean National Intelligence Service and his team travelled to Pyongyang, where they ran talks with the North Korean leader, Kim Jong-un. This was the first time when a South Korean delegation of negotiators had been received in Pyongyang since December 2011, when Jong-un took over power. A day later it was also announced that the two Korean states’ leaders are to organize the third summit of the divided peninsula at the end of April in Panmunjom. The two leaders of the South Korean delegation continued their journey to the U.S. where they reported about their previous visit and delivered the message of Kim Jong-un to the U.S. President. Not much later it was announced that the leader of the Democratic People’s Republic of Korea and the United States are to meet in May, what is unprecedented in the relations of the two countries in conflict. Eventually the first foreign visit of the North Korean leader also took place on March 26, when he visited the People’s Republic of China where he held ‘unofficial’ talks with president Xi Jinping, what can also be considered a symbolic move. This study aims at offering an overview of the background for the détente observed in the past year and a half, and corrections regarding a couple of false statements that are often voiced about the Democratic People’s Republic of Korea.
" ["hu_HU"]=> string(1556) "2018. március 5-én Mun Dzse In államfő megbízásából a dél-koreai hírszerzés vezetője és kísérői Phenjanba utaztak, ahol tárgyalásokat folytattak Kim Dzsong Ün észak-koreai vezetővel. Ez volt az első alkalom, hogy 2011 decemberében történt hatalomra jutása óta a phenjani vezető tárgyalóküldöttséget fogadott a félsziget déli részéről. Mint egy nappal később kiderült, a két koreai állam április végén Panmindzsomban meg fogja rendezni a megosztott félsziget történetének harmadik csúcstalálkozóját. A dél-koreai tárgyalóküldöttség két vezetője a KNDK-bólvisszatérve továbbutazott az Egyesült Államokba, ahol beszámoltak a találkozó részleteiről, valamint átadták Kim Dzsong Ün üzenetét is az Egyesült Államok elnökének. Nem sokkal később bejelentették, hogy a KNDK és az Egyesült Államok vezetői májusban személyesen találkozni fognak egymással, ami példa nélkül álló történelmi esemény lesz a két szemben álló ország relációjában. Március 26-án végül sor került az észak-koreai vezető első külföldi utazására is: akár szimbolikusnak is tekinthető, hogy első útja a Kínai Népköztársaságba vezetett, ahol „nem hivatalos látogatás” keretében megbeszéléseket folytatott Hszi Csin-ping elnökkel. A tanulmány célja, hogy bemutassa az elmúlt másfél évben kialakult feszültség enyhülésének hátterét, valamint pontosítson több olyan megállapítást, amelyek gyakran hangzanak el a KNDK-val kapcsolatban.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(64) "The Background of the Détente Witnessed on the Korean Peninsula" ["hu_HU"]=> string(56) "A Koreai-félszigeten tapasztalható enyhülés háttere" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#123 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4192) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3686) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Csoma" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Mózes" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(12) "Észak-Korea" [1]=> string(10) "Dél-Korea" [2]=> string(25) "Kínai Népköztársaság" [3]=> string(14) "Kim Dzsong Ün" [4]=> string(12) "külpolitika" [5]=> string(10) "enyhülés" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(11) "North Korea" [1]=> string(11) "South Korea" [2]=> string(28) "People’s Republic of China" [3]=> string(11) "Kim Jong-un" [4]=> string(14) "foreign policy" [5]=> string(8) "détente" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#751 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9963) ["id"]=> int(2848) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3686) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The People’s Republic of China is a country of emigration since thousands of years, and remained alike in the latest decades, too. Decrease in fertility and the population’s aging, however, resulted shortages in particular segments of labour force, and consequently the mitigation and stimulation of highly skilled immigration became the country’s interest. Mostly former emigrants, today Chinese diaspora came to the focus of regulation and institutional development. The rapidly growing economy since the 1990s is an increasing challenge on the fields of entry control and border security and integration. On the one hand the number of students, residing in the country, grew forty-one times higher – partly because of the conscious development in higher education – on the other hand refugees and illegal immigrants became more and more problematic, especially those who came from North Korea starting with the 1990s and those African traders who did not even try to legitimize their situation in China. A new immigration act was issued in 2012 which, however, did not solve all the problems.
" ["hu_HU"]=> string(1238) "A Kínai Népköztársaság évezredek óta kivándorló ország, és döntően az volt az elmúlt évtizedekben is. A termékenység hosszú távú csökkenése és a népesség elöregedése azonban máris hiányszakmákat termelt, és ezek miatt az ország egyik elsődleges érdeke lett a magasan képzettek bevándorlásának könnyítése és serkentése. Ezen belül is elsősorban a korábban kivándorolt, a mai kínai diaszpóra tagjai voltak a szabályozás és intézményi építkezés célpontjai. A gyorsan növekvő gazdaság a kilencvenes évek óta azonban egyre több kihívást is jelent mind a beléptetés-engedélyezés, mind a határvédelem, mind az integráció terén. Egyfelől 1978 és 2001 között negyvenegyszeresére nőtt az országban tartózkodó külföldi diákok száma – részben éppen a tudatos fejlesztések miatt a felsőoktatásban –, másfelől egyre nagyobb gondot okoz a menekült/illegális bevándorlás kérdése, különösen a kilencvenes évek óta Észak-Korea felől, valamint az országban tartózkodásukat legitimálni meg sem próbáló afrikai kereskedők miatt. 2012-ben új bevándorlási törvény született, ami azonban korántsem oldott meg minden problémát.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(66) "Immigration and its Regulation in the People’s Republic of China" ["hu_HU"]=> string(63) "Bevándorlás és szabályozása a Kínai Népköztársaságban" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#725 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4196) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3688) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Koudela" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Pál" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(25) "Kínai Népköztársaság" [1]=> string(13) "bevándorlás" [2]=> string(20) "migrációs politika" [3]=> string(13) "menekültügy" [4]=> string(14) "határvédelem" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(28) "People’s Republic of China" [1]=> string(11) "immigration" [2]=> string(16) "migration policy" [3]=> string(6) "asylum" [4]=> string(15) "border security" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#753 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9971) ["id"]=> int(2853) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3688) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The study emphasises that the rapid growth of the world population and the level of consumption led to an increasingly worsening water shortage, which by now became one of the most important global challenges for humankind. The study deducts this topic through the analysis of the international tension over the water usage of two of the most important rivers of the Middle East, the Tigris and the Euphrates. The author argues that the solution of this problem, which is aggravating the relations between Turkey, Syria and Iraq for decades, is impossible without the profound scrutiny of the factors behind the international tensions over water, and the revision of the policies of the states in question.
" ["hu_HU"]=> string(782) "A tanulmány arra kíván rávilágítani, hogy a népességszám és ezzel párhuzamosan a fogyasztás növekedése nyomán a vízhiány az elmúlt időszakban egyre súlyosbodó, mára globális méretet öltő kihívássá vált az emberiség számára. A tanulmány mindezt a Közel-Kelet két kiemelkedő jelentőségű nemzetközi folyója, a Tigris és az Eufrátesz vizének használatát övező feszültségek bemutatásán keresztül vezeti le. A szerző amellett érvel, hogy a Törökország, Szíria és Irak kapcsolatát évtizedek óta megnehezítő probléma megoldása kizárólag a háttérben meghúzódó tényezők alapos vizsgálatával, valamint az érintett országok egymással szemben tanúsított politikájának felülvizsgálatával lehetséges.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(45) "Water Conflict between Turkey, Syria and Iraq" ["hu_HU"]=> string(56) "Vízkonfliktus Törökország, Szíria és Irak között" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#761 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4197) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3691) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Lechner" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(10) "vízhiány" [1]=> string(23) "nemzetközi kapcsolatok" [2]=> string(14) "Törökország" [3]=> string(7) "Szíria" [4]=> string(4) "Irak" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(14) "water shortage" [1]=> string(23) "international relations" [2]=> string(6) "Turkey" [3]=> string(5) "Syria" [4]=> string(4) "Iraq" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#755 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9973) ["id"]=> int(2854) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3691) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The study offers an evaluation of the French strategic review published on 13 October 2017, also reflecting upon the 2013 White Book on Defence, the grandiose speech of French President Emmanuel Macron on 26 September 2017 and his earlier election campaign promises. First, the strategic situation and the perceived threats and challenges are analysed, followed by an overview of current French operational engagement and level of ambition. Then the development areas of strategic functions, industrial and technological goals, strategic tasks and military capability development programs that determine the French strategic autonomy are examined. Finally, the prospects and challenges of multinational (NATO, EU, mini- and bilateral) frameworks for capability development and operational cooperation are evaluated, with special emphasis on the European Intervention Initiative aimed at creating a shared strategic culture, and bilateral cooperation formats, such as the Franco–German and the Franco–British cooperation.
" ["hu_HU"]=> string(1155) "A tanulmány a 2017. október 13-án kiadott francia felülvizsgálati stratégiát értékeli a 2013-as védelmi fehér könyv, illetve Emmanuel Macron elnök szeptember 26-i nagyszabású beszéde, valamint az elnök korábbi kampányígéreteinek tükrében. Előbb a Franciaország stratégiai helyzetértékelésében megjelenő fenyegetéseket és kihívásokat mutatja be, majd a jelenlegi francia műveleteket és a stratégia által megfogalmazott ambíciószintet értékeli. Ezt követően a francia stratégiai autonómiát meghatározó stratégiai funkciók fejlesztési irányait, az ipari és technológiai célkitűzéseket, a stratégiai feladatokat és katonai képességfejlesztési programokat elemzi. Végül a többnemzeti (NATO-, EU-, mini- és bilaterális) keretben megvalósuló képességfejlesztési és műveleti együttműködések esélyeivel és kihívásaival foglalkozik, kiemelt figyelmet fordítva a közös stratégia kultúra kialakítása érdekében előterjesztett Európai Beavatkozási Kezdeményezésre, valamint a bilaterális együttműködésekben a francia–német és francia–brit kapcsolatokra.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(49) "An Evaluation of the 2017 French Strategic Review" ["hu_HU"]=> string(60) "A 2017-es francia stratégiai felülvizsgálat értékelése" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#765 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4198) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3692) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Nádudvari" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Anna" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(14) "Franciaország" [1]=> string(13) "Németország" [2]=> string(5) "PESCO" [3]=> string(38) "Európai Beavatkozási Kezdeményezés" [4]=> string(6) "Macron" [5]=> string(10) "stratégia" [6]=> string(13) "védelmi ipar" } ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(6) "France" [1]=> string(7) "Germany" [2]=> string(5) "PESCO" [3]=> string(32) "European Intervention Initiative" [4]=> string(6) "Macron" [5]=> string(8) "strategy" [6]=> string(16) "defence industry" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#759 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9975) ["id"]=> int(2855) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3692) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Tendencies and Characteristics of Terrorism in the European Union as Reflected in the TE-SAT 2018 Report
The European Union Agency for Law Enforcement Cooperation (Europol) issued its latest TE-SAT report, the analysis of EU statistical data on terrorism for 2017. TE-SAT is more than a simple database or annual situation report, as the provided data is accompanied by data and trend analyses on the terrorist threat targeting EU member states. The present analysis deals not only with the past year, but offers an overview of the past four years regarding the threat of terrorism within the EU, and supports TE-SAT data by further relevant sources.
" ["hu_HU"]=> string(677) "Az Európai Rendőrségi Hivatal (Europol) megjelentette az európai uniós terrorizmussal kapcsolatos, 2017-re vonatkozó statisztikai adatait a TE-SAT jelentések legfrissebb kiadványában. A TE-SAT több egyszerű adatbázisnál vagy éves helyzetjelentésnél, ugyanis az adatok uniós tagállamok terrorfenyegetettségét érintő értékelésekkel és trendelemzésekkel egészülnek ki. Elemzésünk nemcsak az elmúlt esztendővel foglalkozik, hanem igyekszik rávilágítani az EU-n belül megjelenő terrorizmust illetően az elmúlt négy évben történt fontosabb változásokra is, kiegészítve a TE-SAT-kiadványok adatait egyéb releváns forrásokkal.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(104) "Tendencies and Characteristics of Terrorism in the European Union as Reflected in the TE-SAT 2018 Report" ["hu_HU"]=> string(107) "Az Európai Unión belüli terrorizmus tendenciái és jellegzetességei a TE-SAT 2018 kiadvány tükrében" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#754 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4199) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3693) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Répási" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Krisztián" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(14) "Európai Unió" [1]=> string(11) "terrorizmus" [2]=> string(18) "biztonságpolitika" [3]=> string(7) "Europol" [4]=> string(18) "terrorelhárítás" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(14) "European Union" [1]=> string(9) "terrorism" [2]=> string(15) "security policy" [3]=> string(7) "Europol" [4]=> string(17) "counter-terrorism" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#763 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9977) ["id"]=> int(2856) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3693) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }This article sets out to build up a theory of hybrid war in the sense of identifying the ripeness conditions that set apart the really plausible cases from the broader set of possible cases. The aim is thus to develop an understanding of the selection mechanisms by which certain dyads of countries, out of all conceivable dyads, may be especially likely to see the occurrence of hybrid war (either used unilaterally or mutually by both members of a dyad). The contextual variables that are expected to interact in this sense, and are therefore studied in this article, include: the type of political system, systemic and operational peculiarities of the media, the nature of economic relations between user and target (and potentially other third parties), cultural proximity, prior political instability in the area of the target, and prior and existing discourse on hybrid war itself.
" ["hu_HU"]=> string(1035) "A tanulmány arra tesz kísérletet, hogy felállítsa a hibrid hadviselés legvalószínűbb elképzelhető eseteinek – értsd: ezek kiválasztódásának – elméletét. A cél tehát annak azonosítása, hogy a világ országainak különféle kombinációiból kialakítható „diádok” (országpárosok) közül melyek viszonylatában képzelhető el a hibrid hadviselés előfordulása nagyobb valószínűséggel (akár egyoldalúan, akár kölcsönösen). Az alábbiakban e célból vizsgált kontextuális változók köre a politikai rendszer jellegére, a média rendszerszerű és működésbeli sajátosságaira, az alkalmazó és az elszenvedő (és potenciálisan egyéb, meghatározó szereplők) közötti gazdasági kapcsolatok természetére, a kulturális közelség szerepére, a beavatkozást megelőzően az elszenvedő területén esetlegesen fennálló politikai instabilitás (államkudarc) jelentőségére, illetve a hibrid háború kérdéséről folyó diskurzus ismertetőjegyeire terjed ki.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(56) "Ripeness Conditions for the Occurrence of Hybrid Warfare" ["hu_HU"]=> string(55) "A hibrid hadviselés előfordulásának feltételeiről" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#773 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4200) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3694) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Marton" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(8) { [0]=> string(15) "hibrid háború" [1]=> string(6) "média" [2]=> string(16) "médiarendszerek" [3]=> string(18) "politikai rendszer" [4]=> string(11) "demokrácia" [5]=> string(11) "autokrácia" [6]=> string(22) "kulturális közelség" [7]=> string(22) "gazdasági függőség" } ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(14) "hybrid warfare" [1]=> string(5) "media" [2]=> string(13) "media systems" [3]=> string(17) "political systems" [4]=> string(9) "democracy" [5]=> string(9) "autocracy" [6]=> string(18) "cultural proximity" [7]=> string(19) "economic dependence" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#767 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9979) ["id"]=> int(2857) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3694) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Relationship of Turkey and the NATO from 1991 until the Present Day – Analogies of Tension
The study introduces the relations between Turkey and the NATO in the post-Cold War era. The analysis examines the period between 1991 and today in three sub-periods, and applies comparative methodology to identify the sources of tension between Ankara and its allies. The paper is attempting to answer the question of whether Turkey is really moving away from NATO.
" ["hu_HU"]=> string(421) "A tanulmány Törökország és a NATO viszonyát mutatja be a hidegháborút követően. Az elemzés az 1991-től napjainkig tartó időszakot három időperiódusra osztja, és komparatív módszerrel vizsgálja az Ankara és szövetségesei közötti feszültségek forrásait. Arra a kérdésre keresi a választ, hogy mennyiben igazolható az állítás, miszerint Törökország egyre távolodik a NATO-tól.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(96) "The Relationship of Turkey and the NATO from 1991 until the Present Day – Analogies of Tension" ["hu_HU"]=> string(83) "Törökország és a NATO viszonya 1991-től napjainkig – feszültséganalógiák" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#777 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4201) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3695) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(12) "Pénzváltó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Nikolett" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(14) "Törökország" [1]=> string(4) "NATO" [2]=> string(25) "katonai együttműködés" [3]=> string(19) "kollektív védelem" [4]=> string(12) "Oroszország" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(6) "Turkey" [1]=> string(4) "NATO" [2]=> string(20) "military cooperation" [3]=> string(18) "collective defence" [4]=> string(6) "Russia" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#771 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9981) ["id"]=> int(2858) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3695) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }This article deals with the theory of democratic peace. It elaborates on how this theory emerged and how it works in practice? The article tries to show how this theory became a political ideology in the 1990s and early 2000s, and what kind of scientific debate ensued over it in the last decades.
" ["hu_HU"]=> string(337) "A cikk a demokratikus béke elméletének kialakulásával és annak a gyakorlatban való alkalmazhatóságával foglalkozik. Bemutatja, hogy az elmélet miképpen vált politikai ideológiává az 1980-as évek után, valamint azt, hogy az elmélettel kapcsolatban milyen tudományos viták zajlottak le az elmúlt évtizedekben.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(30) "The Theory of Democratic Peace" ["hu_HU"]=> string(30) "A demokratikus béke elmélete" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#781 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4202) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3696) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Rácz" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(18) "biztonságpolitika" [1]=> string(11) "demokrácia" [2]=> string(16) "demokratizáció" [3]=> string(14) "háború-béke" [4]=> string(23) "nemzetközi kapcsolatok" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(15) "security policy" [1]=> string(9) "democracy" [2]=> string(15) "democratisation" [3]=> string(11) "war–peace" [4]=> string(23) "international relations" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#775 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9983) ["id"]=> int(2859) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3696) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }During the composition of this short essay, it was half a century ago that the Soviet Union, Poland, Czechoslovakia, Hungary, Bulgaria and the Non Warsaw Pact Yugoslavia severed the diplomatic relations with Israel on the ground of the Israeli preemptive strike in the prelude of the Six-Day War. The end of the diplomatic representation also meant the expulsion of the intelligence services of the Eastern Bloc. True, except for the Russian and the Bulgarian intelligence, no substantial and enduring success was ever achieved by any of them. Our thesis aims at presenting a potential explanation for these failures.
" ["hu_HU"]=> string(703) "Jelen dolgozat írásakor volt fél évszázada, hogy a hatnapos háború nyitányaként indított izraeli megelőző csapásra való hivatkozással a Szovjetunió, Lengyelország, Csehszlovákia, Magyarország, Bulgária, valamint a Varsói Szerződéstől független Jugoszlávia megszakította a diplomáciai kapcsolatot a zsidó állammal. A külképviseleti intézmények bezárása viszont azt jelentette, hogy a keleti blokk hírszerző szolgálatai a románok kivételével kiszorultak Izraelből. Igaz, a szovjet és a bolgár hírszerzés kivételével érdemi és főleg hosszan tartó sikert egyikük sem tudott elérni. Tanulmányunk a lehetséges okok egyikét próbálja bemutatni.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(149) "Searchers in Tel-Aviv – The Theory of Operation and the Procedures of the Surveillance Detachment of the Israeli General Security Service (Sin-Bet)" ["hu_HU"]=> string(24) "Nyomkeresők Tel-Avivban" } ["subtitle"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(105) "Az izraeli elhárítás figyelőrészlegének működési elvei és gyakorlata az 1960-as évek közepén" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#785 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4203) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3697) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Pál" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "István" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "keleti blokk" [1]=> string(12) "hírszerzés" [2]=> string(12) "elhárítás" [3]=> string(9) "figyelés" [4]=> string(19) "telefonlehallgatás" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(12) "Eastern Bloc" [1]=> string(12) "intelligence" [2]=> string(17) "counter espionage" [3]=> string(12) "surveillance" [4]=> string(17) "telephone tapping" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#779 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(9987) ["id"]=> int(2860) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3697) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }