Teljes szám
Kommentár
Commentary
" ["hu_HU"]=> string(17) "Kommentár
" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(28) "India and the war in Ukraine" ["hu_HU"]=> string(30) "India és az ukrajnai háború" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(11) "Háda Béla" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#720 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8131) ["email"]=> string(20) "hada.bela@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6598) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Háda" ["hu_HU"]=> string(5) "Háda" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Béla" ["hu_HU"]=> string(5) "Béla" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(2) { [0]=> string(5) "India" [1]=> string(7) "Ukrajna" } ["en_US"]=> array(2) { [0]=> string(5) "India" [1]=> string(7) "Ukraine" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#733 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27721) ["id"]=> int(5337) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6598) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Biztonságpolitika
A nyugat-balkáni útvonal – migrációs trendek magyar szemszögből
The pressure of irregular migration on the southern border of Hungary during 2022 has been increasing. While the increase in the number of illegal border crossing attempts in 2020–2021 could be attributed at least partially to the lifting of the restrictions introduced due to the Covid–19 pandemic, the further increase in 2022 cannot be explained by that. Although the current numbers are far below those seen in 2015, this does not mean that illegal migration is not a security challenge today. The study examines the irregular migration movements through an analysis of the available data. It focuses on the Western Balkan route, which most directly affects Hungary, and on the period after 2020, while regarding the types of migration, it deals exclusively with its irregular form.
" ["hu_HU"]=> string(925) "A 2022-es évben folyamatosan nő az irreguláris migrációs nyomás Magyarország déli határán. Míg a 2020–2021-esnövekedést az illegális határátlépési kísérletek számában betudhattuk legalább részben a Covid–19-járvány miatt bevezetett korlátozások feloldásának, a 2022-esadatok további emelkedését már nem foghatjuk erre. Bár a jelenlegi érkezésszámok messze elmaradnak a 2015-bentapasztaltaktól, ez nem jelenti azt, hogy az illegális migráció ma ne jelentene biztonsági kihívást. A tanulmány a rendelkezésre álló adatok elemzésén keresztül vizsgálja az irreguláris migrációs mozgásokat. Földrajzi tekintetben a Magyarországot legközvetlenebbül érintő nyugat-balkáni útvonalra, időben pedig elsősorban a 2020 utáni folyamatokra összpontosít, míg a migráció válfajait tekintve kizárólag annak irreguláris formájával foglalkozik.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(49) "– Migration Trends from Hungary’s Perspective" ["hu_HU"]=> string(44) "– migrációs trendek magyar szemszögből" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(24) "The Western Balkan Route" ["hu_HU"]=> string(26) "A nyugat-balkáni útvonal" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(21) "Pénzváltó Nikolett" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#758 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(8140) ["email"]=> string(29) "Penzvalto.Nikolett@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6603) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(12) "Pénzváltó" ["hu_HU"]=> string(12) "Pénzváltó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Nikolett" ["hu_HU"]=> string(8) "Nikolett" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(10) "migráció" [1]=> string(23) "irreguláris migráció" [2]=> string(14) "Nyugat-Balkán" [3]=> string(17) "embercsempészés" [4]=> string(14) "határvédelem" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(9) "migration" [1]=> string(19) "irregular migration" [2]=> string(15) "Western Balkans" [3]=> string(17) "migrant smuggling" [4]=> string(14) "border control" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#756 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27722) ["id"]=> int(5338) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6603) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Erő és diplomácia – Az Egyesült Államok stratégiai érdekei és lehetőségei a Biden-kormányzat időszakában
We have already witnessed the first messages and the preliminary contours of planned action since Joe Biden took office, while in some regards Washington was under direct pressure to act. When taking over presidential power, international politics and strategic processes required immediate and decisive action to tackle the effects of the coronavirus pandemic. Moreover, Biden started to reforge allied relations and multilateral institutions despite the difficulties inherited from the Trump administration regarding the shortcomings of the professional administration apparatus and the transfer of power. Having these aims in mind, the first personal foreign trip of the president took him to European allies. This analysis examines the foreign and security policy options of the Biden administration based on U.S. strategic interests, also identifying a likely scenario regarding individual issues, taking the current circumstances into consideration. Even though this aspect of our analysis will be subjective, thus we deem to offer an analysis that goes beyond those “weightless” analyses that only provide an – ideologically or politically motivated – overview of the administration’s options.
" ["hu_HU"]=> string(1565) "Joe Biden hivatalba lépését követően már láthattuk az adminisztráció első üzeneteit3 és cselekvési elképzeléseinek előzetes körvonalazását,4 miközben több kérdésben Washington egyenesen lépéskényszerben volt. Az elnöki hatalom átvételekor a nemzetközi politikai és stratégiai folyamatok azonnali és határozott cselekvést kívántak a koronavírus-járvány és hatásainak kezelésében. Emellett az intézményi hatalomátadás és a szakapparátus Donald Trumptól örökölt működési nehézségei ellenére5 is lendületesen látott hozzá az újjászerveződő külügyi apparátus, a szövetségesi kapcsolatok és multilaterális intézmények megerősítéséhez.6 Éppen ezért Biden elnök első személyes külföldi körútja is az európai szövetségesekre fókuszált.7 Elemzésünk az amerikai stratégiai érdekekből kiindulva az adminisztráció kül- és biztonságpolitikai opcióit vizsgálja meg, és az egyes kérdésekben az amerikai érdekek és az aktuális körülmények alapján egy valószínűsíthető forgatókönyvet is meghatároz. Bár értékelésünknek ez az eleme szubjektív, ezáltal kívánjuk meghaladni az adminisztráció előtt álló lehetőségeket ugyan kategorikusan – és gyakran ideológiai vagy pártpolitikai lencsén keresztül értelmező – áttekintő, ugyanakkor szakpolitikai előrejelzésként „súlytalan” elemzéseket.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(74) "– U.S. Strategic Interests and Opportunities in the Biden Administration" ["hu_HU"]=> string(98) "– Az Egyesült Államok stratégiai érdekei és lehetőségei a Biden-kormányzat időszakában" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(19) "Power and Diplomacy" ["hu_HU"]=> string(20) "Erő és diplomácia" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(33) "Csiki Varga Tamás, Tálas Péter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#762 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8135) ["email"]=> string(21) "csiki.tamas@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6601) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(11) "Csiki Varga" ["hu_HU"]=> string(11) "Csiki Varga" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tamás" ["hu_HU"]=> string(6) "Tamás" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#767 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8136) ["email"]=> string(23) "talas.peter01@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6601) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tálas" ["hu_HU"]=> string(6) "Tálas" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Péter" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(27) "Amerikai Egyesült Államok" [1]=> string(5) "Biden" [2]=> string(10) "stratégia" [3]=> string(7) "Európa" [4]=> string(4) "NATO" [5]=> string(5) "Trump" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(24) "United States of America" [1]=> string(5) "Biden" [2]=> string(8) "strategy" [3]=> string(6) "Europe" [4]=> string(4) "NATO" [5]=> string(5) "Trump" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#761 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27723) ["id"]=> int(5339) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6601) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Halmozódó válságok – Pakisztán és Srí Lanka az orosz–ukrán háború árnyékában
Since the beginning of the third decade of the 21st century, Pakistan and Sri Lanka have faced a series of deep crises. The economic problems and domestic political tensions of the two countries, which have been accumulating for years, were aggravated by the consequences of the coronavirus pandemic in 2020 and the Russo-Ukrainian war in 2022. These negative effects forced fundamental changes in the affected South Asian countries by the spring of 2022. In Pakistan, the government fell due to economic difficulties, and in Sri Lanka there was an even more serious collapse resulting in a social crisis. This paper presents the most important components of the crises of the two countries, with special emphasis on those caused by the Russo-Ukrainian war.
" ["hu_HU"]=> string(823) "A 21. század harmadik évtizedének elejére Pakisztán és Srí Lanka mély válságok sorozatával néz szembe. A két ország évek óta halmozódó gazdasági problémáit és belpolitikai feszültségeit tovább súlyosbították a 2020. évi koronavírus-világjárvány és a 2022. évi orosz–ukrán háború következményei. E negatív hatások 2022 tavaszára alapvető változásokat kényszerítettek ki az érintett dél-ázsiai államokban. Pakisztánban a gazdasági nehézségek miatt megbukott a kormány, Srí Lankán pedig ennél is sokkal súlyosabb, társadalmi válságot eredményező összeomlás következett be. Ez a tanulmány bemutatja a két állam válságának legfontosabb összetevőit, különös tekintettel azokra, amelyeket az orosz–ukrán háború idézett elő.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(63) "– Pakistan and Sri Lanka in the Shadow of Russo-Ukrainian War" ["hu_HU"]=> string(70) "– Pakisztán és Srí Lanka az orosz–ukrán háború árnyékában" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(17) "Cumulative Crises" ["hu_HU"]=> string(22) "Halmozódó válságok" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(11) "Háda Béla" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#770 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8150) ["email"]=> string(20) "hada.bela@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6611) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Háda" ["hu_HU"]=> string(5) "Háda" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Béla" ["hu_HU"]=> string(5) "Béla" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(10) "Pakisztán" [1]=> string(10) "Srí Lanka" [2]=> string(21) "orosz-ukrán háború" [3]=> string(19) "gazdasági válság" [4]=> string(22) "koronavírus-járvány" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(8) "Pakistan" [1]=> string(9) "Sri Lanka" [2]=> string(19) "Russo-Ukrainian war" [3]=> string(15) "economic crisis" [4]=> string(17) "COVID-19 pandemic" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#774 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27724) ["id"]=> int(5340) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6611) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Reflektorfényben
A magyar biztonságpercepció jellegzetességei
The Institute for Strategic and Defence Studies (ISDS) conducted a new societal survey to analyse the main characteristics of Hungarian security perception. This analysis presents the primary results of the survey, specifically highlighting the societal attitudes and knowledge concerning defence expenditures, military capabilities, allies and threats.
" ["hu_HU"]=> string(478) "Intézetünk 2021 decemberében, 1000 fő bevonásával közvélemény-kutatást végzett a magyar biztonságpercepcióról. Elemzésünk e felmérés legfontosabb, elsődleges eredményeit mutatja be. Írásunkban kitérünk a magyar társadalom védelmi kiadásokkal, katonai képességekkel, szövetségi rendszerekkel, valamint társadalmi félelmekkel összefüggő informáltságának és várakozásainak vizsgálatára, illetve rövid értékelésére.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(57) "Hungarian Public Opinion on Security, Defence and Threats" ["hu_HU"]=> string(47) "A magyar biztonságpercepció jellegzetességei" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(20) "Zoltán Dr. Felméry" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#123 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8502) ["email"]=> string(29) "deak.andras.gyorgy@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6590) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Deák" ["hu_HU"]=> string(5) "Deák" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "András György" ["hu_HU"]=> string(15) "András György" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#731 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8503) ["email"]=> string(19) "etl.alex@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6590) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(3) "Etl" ["hu_HU"]=> string(3) "Etl" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Alex" ["hu_HU"]=> string(4) "Alex" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#730 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8123) ["email"]=> string(24) "felmery.zoltan@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6590) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Felméry" ["hu_HU"]=> string(8) "Felméry" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Zoltán" ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(14) "közvélemény" [1]=> string(10) "biztonság" [2]=> string(8) "védelem" [3]=> string(11) "fenyegetés" [4]=> string(20) "katonai képességek" [5]=> string(18) "védelmi kiadások" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(14) "public opinion" [1]=> string(8) "security" [2]=> string(7) "defence" [3]=> string(7) "threats" [4]=> string(21) "military capabilities" [5]=> string(20) "defence expenditures" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#728 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27725) ["id"]=> int(5341) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6590) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Kitekintő
Gazdasági nyomásgyakorlás a nemzetközi politikában – Néhány gyakorlatias szempont a gazdasági szankciók értékeléséhez
Economic sanctions constitute a major area of interaction between states, alongside diplomacy and military operations. The aim of the following paper is to present the main analytical perspectives and mechanisms of action in this field. Drawing on international literature and cases studies, it discusses the different types of economic warfare, interprets asymmetry and interdependence in these segments, and presents the links between internal decision-making and sanctioning outcomes, the key features of the major powers’ sanctions policies and, finally, the criteria for measuring the success or failure of an institution.
" ["hu_HU"]=> string(762) "A gazdasági szankciók a diplomácia és a katonai műveletek mellett az államok egymás közti interakcióinak harmadik meghatározó területe. Az alábbi írás célja e terület legfőbb elemzési szempontjainak és hatásmechanizmusainak bemutatása. Szélesebb nemzetközi irodalomra és esetekre támaszkodva tárgyalja a gazdasági hadviselés fajtáit, értelmezi az aszimmetriát és az interdependenciát ezekben a szegmensekben, mutatja be a belső döntéshozatal és a szankciós kimenetelek közötti összefüggéseket, ismerteti a nagyobb hatalmak szankciós politikáinak meghatározó ismertetőjegyeit, és végezetül bemutatja azokat a szempontokat is, amelyek mentén egy-egy intézkedés sikere vagy kudarca mérhető.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(66) "– Some Practical Considerations for Assessing Economic Sanctions" ["hu_HU"]=> string(76) "– Néhány gyakorlatias szempont a gazdasági szankciók értékeléséhez" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(45) "Economic Statecraft in International Politics" ["hu_HU"]=> string(55) "Gazdasági nyomásgyakorlás a nemzetközi politikában" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(21) "András György Deák" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#706 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8129) ["email"]=> string(17) "deakgya@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6596) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Deák" ["hu_HU"]=> string(5) "Deák" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "András György" ["hu_HU"]=> string(15) "András György" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(22) "gazdasági függőség" [1]=> string(21) "gazdasági szankciók" [2]=> string(10) "világrend" [3]=> string(33) "nemzetközi hatalmi erőviszonyok" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(18) "economic sanctions" [1]=> string(12) "sanction war" [2]=> string(15) "interdependence" [3]=> string(25) "international cooperation" [4]=> string(22) "world economic studies" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#749 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27726) ["id"]=> int(5342) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6596) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A közösségi média platformjainak hatása a diplomáciai tevékenységekre
Throughout the last decade and a half, the achievements of digitalization have gained traction and caused significant changes in the world of diplomacy. Some of these effects are self-explanatory, some require detailed research. This study gives an overview of the new diplomatic reality caused by web 2.0 online platforms; taking a look at the level of change in the transparency and accountability of diplomatic activities, and examining – apart from the obvious boost in efficiency, the quality of multiplication, and the obvious novelties in format – the change digitalization has brought about in the substance of diplomacy.
" ["hu_HU"]=> string(696) "A digitalizáció eredményei az utóbbi másfél évtized során a diplomácia világában is teret nyertek és jelentős változásokat okoztak. Ezen hatások némelyike magától értetődő, mások részletesebb vizsgálatot igényelnek. E tanulmány áttekintést ad a webkettes online platformok által létrehozott új diplomáciai valóságról; tárgyalva, hogy milyen mértékben változott a diplomáciai tevékenységek emberközelisége, átláthatósága, elszámoltathatósága, valamint hogy a növekvő hatékonyság, a multiplikációs hatások és a nyilvánvaló formai újdonságok mellett a digitalizáció tartalmi változást is hozott a diplomáciában.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(61) "The Effect of Social Media Platforms on Diplomatic Activities" ["hu_HU"]=> string(77) "A közösségi média platformjainak hatása a diplomáciai tevékenységekre" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(20) "Görömbölyi Dávid" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#763 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8106) ["email"]=> string(25) "dave.gorombolyi@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6575) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(28) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:3:"BGE";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "Görömbölyi" ["hu_HU"]=> string(13) "Görömbölyi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dávid" ["hu_HU"]=> string(6) "Dávid" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(11) "diplomácia" [1]=> string(7) "web 2.0" [2]=> string(15) "digitalizáció" [3]=> string(8) "facebook" [4]=> string(12) "külpolitika" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(9) "diplomacy" [1]=> string(7) "web 2.0" [2]=> string(14) "digitalization" [3]=> string(8) "facebook" [4]=> string(14) "foreign policy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#755 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27727) ["id"]=> int(5343) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6575) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A közbiztonságra fordított kiadások alakulása és szerkezete Magyarországon
The paper aims to update and complement our previous analysis on public security expenditures. The refugee crisis in 2015 has brought the need for public safety to the forefront of our life, political space and communication, with a number of consequences. As a result of the above, the primary question we seek to answer is whether we have actually spent more on public safety in recent years, and how the structure of resources spent in this area has changed over these years?
" ["hu_HU"]=> string(894) "Elemzésünk a közbiztonsági kiadások témakörében korábban megjelent tanulmányunkat kívánja aktualizálni és kiegészíteni. A 2015-ösmenekültválság következtében a közbiztonság igénye a közéletben és a politikai térben és kommunikációban is előtérbe került, aminek számos következménye lett. Ezen következmények közül írásunkban a közbiztonságra fordított kiadások alakulását kívánjuk megvizsgálni. Elsődlegesen arra a kérdésre keressük a választ, hogy a fentiek következtében valóban többet költöttünk-e az elmúlt években a közbiztonság finanszírozására, és az e területre költött források szerkezete változott-e az évek során? Azaz a közbiztonság társadalmi felértékelődése tetten érhető-e a kiadásokban is, vagy ennek hiányában kizárólag pusztába kiáltott szavakkal szembesülünk?
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(63) "Trends and Structure of Public Security Expenditures in Hungary" ["hu_HU"]=> string(81) "A közbiztonságra fordított kiadások alakulása és szerkezete Magyarországon" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(20) "Zoltán Dr. Felméry" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#768 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(8126) ["email"]=> string(24) "felmery.zoltan@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(6593) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Felméry" ["hu_HU"]=> string(8) "Felméry" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Zoltán" ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(14) "közbiztonság" [1]=> string(17) "állami kiadások" [2]=> string(50) "a közbiztonságra fordított források szerkezete" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(15) "public security" [1]=> string(18) "state expenditures" [2]=> string(51) "the structure of resources spent on public security" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#773 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(27728) ["id"]=> int(5344) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(6593) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }