Full Issue
Cikkek
Assessing the Adequacy of Existing Road Bridges from a Defence Perspective in the Light of Military Transport Development Tasks
The mobility needs of the armed forces can be analysed to identify transport needs. Within the road transport sub-sector, there is a well-defined group of road bridges whose load capacity may be a limitation. The study presents the bridges with insufficient capacity identified in 2004 from a military point of view. The deficiencies identified for 17 of the 26 bridges are still valid today. The military load classification performed on the 17 bridge structures verifies a significantly higher load capacity than the civilian register. The examples presented demonstrate the need to renovate and strengthen old and poor bridges, while at the same time there are significant benefits to be gained from the introduction of military load classification.
" ["hu_HU"]=> string(867) "A fegyveres erők mobilitási igényét elemezve jól meghatározhatók a közlekedésfejlesztési igények. A közúti közlekedési alágazaton belül jól meghatározható csoportot alkotnak a közúti hidak, amelyek teherbírása korlátozást okozhat a katonai mozgások területén. A tanulmány bemutatja a 2004-ben katonai szempontból meghatározott elégtelen teherbírású hidakat. A 26 híd közül 17 hídnál feltárt hiányosság ma is változatlanul érvényes. A 17 hídszerkezetre elvégzett katonai teherbírási besorolással lényegesen nagyobb teherbírás igazolható, mint a civil nyilvántartás szerint. A bemutatott példák igazolják, hogy szükséges a régi rossz hidak felújítása és erősítése, ugyanakkor jelentős előnnyel jár a katonai teherbírásértékelés bevezetése a jelenkori minősítések szempontjából.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(127) "Assessing the Adequacy of Existing Road Bridges from a Defence Perspective in the Light of Military Transport Development Tasks" ["hu_HU"]=> string(160) "Meglévő közúti hidak teherbírási megfelelőségének értékelése honvédelmi szempontból a katonai célú közlekedésfejlesztési feladatok tükrében" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(28) "Kovács Ferenc, Hajós Bence" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#724 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10439) ["email"]=> string(22) "hunvirag@aktual-mki.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8197) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9017-9731" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Ferenc" ["hu_HU"]=> string(6) "Ferenc" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#699 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10436) ["email"]=> string(26) "elsolanchid@elsolanchid.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8197) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0008-8621-470X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(45) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:19:"Első Lánchíd Bt.";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Hajós" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Bence" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(15) "infrastruktúra" [1]=> string(32) "kritikus katonai infrastruktúra" [2]=> string(18) "katonai mobilitás" [3]=> string(13) "közúti híd" [4]=> string(12) "teherbírás" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(14) "infrastructure" [1]=> string(32) "critical military infrastructure" [2]=> string(17) "military mobility" [3]=> string(11) "road bridge" [4]=> string(13) "load capacity" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#736 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42960) ["id"]=> int(6590) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8197) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Engineer Geniuses: Major General Károly Kőszeghi-Mártony
Károly Kőszeghi-Mártony had many difficult problems to solve during his long professional career, and by the virtue of his skills in solving those, he elevated himself among the most innovative military engineering officers and wrote his name into the book of technological advancements. His nomination into the Hungarian Academy of Sciences is therefore not a coincidence, his peers realised his talent too. While Kőszeghi-Mártony’s name seems forgotten nowadays and only a few publications remind us about his immense talent, this essay aims to give some justice to his legacy.
" ["hu_HU"]=> string(487) "Kőszeghi-Mártony Károly katonai pályafutása során számos alkalommal kapott olyan feladatot, amelynek megoldásával beírta magát a technika fejlődésének történetébe, és a műszaki csapatok leginnovatívabb tisztjeinek sorába emelkedett. Akadémiai jelölése tehát nem a véletlen műve volt, tehetségét ezzel kortársai is elismerték. A mi adósságunk, hogy neve feledésbe merült, és néhány publikáción kívül kevés dolog emlékeztet tehetségére.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(59) "Engineer Geniuses: Major General Károly Kőszeghi-Mártony" ["hu_HU"]=> string(65) "Műszaki kiválóságok: Kőszeghi-Mártony Károly vezérőrnagy" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "Balla Tibor, Padányi József" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#754 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10545) ["email"]=> string(25) "padanyi.jozsef@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8276) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2476-8981" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(3) "NKE" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Balla" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#752 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10544) ["email"]=> string(25) "padanyi.jozsef@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8276) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6665-8444" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(48) "Faculty of Military Science and Officer Training" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Padányi" ["hu_HU"]=> string(8) "Padányi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "József" ["hu_HU"]=> string(7) "József" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(14) "levegőszűrő" [1]=> string(13) "gulyáságyú" [2]=> string(14) "talajmechanika" [3]=> string(11) "innováció" [4]=> string(11) "erődítés" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(10) "air filter" [1]=> string(13) "field kitchen" [2]=> string(14) "soil mechanics" [3]=> string(10) "innovation" [4]=> string(14) "fortifications" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#756 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42963) ["id"]=> int(6591) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8276) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Issues of Countering Unmanned Aerial Vehicles in Relation to Critical Infrastructure from a National Defence Perspective
The protection of military critical infrastructures has emerged as a pivotal aspect of modern warfare, particularly in light of the rapid technological advancement and expanding operational capabilities of unmanned aerial vehicles (UAVs). Owing to their small size, low detectability, and cost-effective operation, these systems represent a potentially severe threat, as they are capable of executing reconnaissance, electronic warfare, and offensive missions. This study aims to conduct a system-level analysis of the protection of defense-critical infrastructures against drone threats, with particular emphasis on the current legal framework governing both the infrastructures themselves and the measures applicable to C-UAS.
" ["hu_HU"]=> string(794) "A katonai kritikus infrastruktúrák védelme a korszerű hadviselés egyik kulcskérdésévé vált, különös tekintettel a pilóta nélküli légi járművek (UAV) technológiai fejlődésére és alkalmazási körének bővülésére. E rendszerek kis méretük, alacsony észlelhetőségük, valamint gazdaságos üzemeltethetőségük révén potenciálisan súlyos fenyegetést jelentenek, mivel képesek felderítő, elektronikai zavaró és támadó műveletek végrehajtására. A tanulmány célja a honvédelmi szempontból fontos infrastruktúrák drónokkal szembeni védelmének rendszerszintű elemzése, különös hangsúlyt fektetve a jelenlegi jogszabályi környezetre mind a honvédelmi szempontból fontos infrastruktúrák, mind a drónvédelem vonatkozásában.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(120) "Issues of Countering Unmanned Aerial Vehicles in Relation to Critical Infrastructure from a National Defence Perspective" ["hu_HU"]=> string(80) "A honvédelmi szempontból fontos infrastruktúrák drónvédelmének kérdései" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(16) "Végh Krisztián" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#761 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10631) ["email"]=> string(25) "vegh.krisztian1@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8354) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6969-968X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(49) "Honvéd Vezérkar Hadműveleti Csoportfőnökség" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(15) "főtiszt
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Végh" ["hu_HU"]=> string(5) "Végh" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Krisztián" ["hu_HU"]=> string(10) "Krisztián" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(32) "katonai kritikus infrastruktúra" [1]=> string(20) "felfegyverzett drón" [2]=> string(13) "drónvédelem" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(32) "military critical infrastructure" [1]=> string(16) "weaponised drone" [2]=> string(14) "counter drones" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#763 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42964) ["id"]=> int(6592) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8354) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Effects of Climate Change on Energy Infrastructures – Analysis of Strategic Regulators and Policies
The challenges posed by climate change, energy crises, and the impact of the globalizing world on each other, economic communities, and nation states can often become a defense/security issue. The question arises as to what security challenges arise in connection with climate change. In my article, I examine the availability of strategic regulations/professional policies for the system of energy security, the interpretation of complex security for the security aspects of energy crises and the climate crisis.
" ["hu_HU"]=> string(593) "Az éghajlatváltozás jelentette kihívások, az energiaválságok, illetve a globalizálódó világ egymásra, gazdasági közösségekre, nemzetállamokra hatása gyakorta védelmi/biztonsági kérdéssé is válhat. Kérdésként vetődik fel, milyen biztonsági kihívások jelentkeznek az éghajlatváltozással kapcsolatban. Cikkemben megvizsgálom a stratégiai szabályozások/szakpolitikák rendelkezésre állását az energiabiztonság rendszerére, illetve vizsgálom a komplex biztonság értelmezését az energiaválságok és a klímaválság biztonsági aspektusaira.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(101) "Effects of Climate Change on Energy Infrastructures – Analysis of Strategic Regulators and Policies" ["hu_HU"]=> string(125) "Az éghajlatváltozás hatásai az energetikai infrastruktúrákra – stratégiai szabályozók és szakpolitikák elemzése" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(16) "Horváth Zoltán" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#759 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(10321) ["email"]=> string(23) "horvzoli.1976@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8116) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-8505-5339" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(24) "NKE Rendvédelmi Tagozat" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(277) "kiképző
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Horváth" ["hu_HU"]=> string(8) "Horváth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Zoltán" ["hu_HU"]=> string(7) "Zoltán" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(27) "energia- és klímaválság" [1]=> string(18) "komplex biztonság" [2]=> string(17) "energiastratégia" [3]=> string(17) "energiabiztonság" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(25) "energy and climate crisis" [1]=> string(16) "complex security" [2]=> string(15) "energy strategy" [3]=> string(15) "energy security" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#753 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42965) ["id"]=> int(6593) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8116) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Noise and Vibration Simulation of Tracked Vehicles
The noise and vibration effects generated during the operation of tracked vehicles play a significant role in their structural reliability and acoustic characteristics. Industry and academia are increasingly paying attention to coupled multiphysics simulation methods. These methods integrate mechanical, acoustic and dynamic modeling techniques, which can be used to accurately predict noise and vibration levels. Current research builds on the combination of multibody dynamics (MBD), finite element method (FEM) and boundary element method (BEM), allowing the simultaneous investigation of structural, contact and acoustic processes. This paper presents the state-of-the-art noise simulation approaches for tracked vehicles, which combine the latest results from industrial and academic developments. Based on the simulation results, it can be concluded that coupled multiphysics models are able to predict the expected structure-borne noise levels and their propagation characteristics. This can ensure the development of more effective noise reduction strategies already in the conceptual and design phase, thereby reducing development time and costs.
" ["hu_HU"]=> string(1363) "A lánctalpas járművek működése során keletkező zaj- és rezgéshatások jelentős szerepet játszanak a szerkezeti megbízhatóságban és az akusztikai jellemzőkben. Az ipar és a tudományos élet egyre nagyobb figyelmet fordít a kapcsolt multifizikai szimulációs módszerekre. Ezek a módszerek integrálják a mechanikai, akusztikai és dinamikai modellezési technikákat, amelyek alkalmazhatók a zaj- és rezgésszintek pontos előrejelzésére. A jelenlegi kutatások a többtest-dinamika (MBD – multibody dynamics), a véges elemes módszer (FEM – finite element method) és a határelemes módszer (BEM – boundary element method) kombinációjára építenek, lehetővé téve a szerkezeti, kontakt- és akusztikai folyamatok együttes vizsgálatát. Jelen tanulmány bemutatja a lánctalpas járművek legmodernebb (state-of-the-art) zajszimulációs megközelítéseit, amelyek ötvözik az ipari és akadémiai fejlesztések legújabb eredményeit. A szimulációs eredmények alapján megállapítható, hogy a kapcsolt multifizikai modellek képesek előre becsülni a várható szerkezeti zajszinteket és azok terjedési jellemzőit. Ez biztosítani tudja a hatékonyabb zajcsökkentési stratégiák kidolgozását már a koncepcionális, tervezési fázisban, csökkentve ezzel a fejlesztési időt és költségeket.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(50) "Noise and Vibration Simulation of Tracked Vehicles" ["hu_HU"]=> string(67) "A lánctalpas futóművű járművek zaj- és rezgésszimulációja" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(19) "Horváth Krisztián" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#762 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10305) ["email"]=> string(24) "horvath.krisztian@sze.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8107) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0007-1655-2255" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(52) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:26:"Széchenyi István Egyetem";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Horváth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Krisztián" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(22) "lánctalpas járművek" [1]=> string(15) "zajszimuláció" [2]=> string(28) "zaj- és rezgéscsökkentés" [3]=> string(18) "többtest-dinamika" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(16) "tracked vehicles" [1]=> string(16) "noise simulation" [2]=> string(29) "noise and vibration reduction" [3]=> string(18) "multibody dynamics" [4]=> string(21) "finite element method" [5]=> string(23) "boundary element method" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#765 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42966) ["id"]=> int(6594) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8107) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Developing the Reaction Time of Drivers of Emergency Vehicles with the Help of BlazePod – Part
Driving vehicles using distinctive signs requires complex skills. Drivers not only have to adapt to the traffic environment and rescue circumstances, but regular training and continuous monitoring of their perception skills are also essential. According to the regulation on the roadworthiness test of road vehicle drivers, drivers must have the PÁV 1. roadworthiness test issued for five years, which includes an assessment of reaction and decision-making skills. The authors of this article were the first to examine the application possibilities of the BlazePod special development program in the fields of disaster management and emergency healthcare in Hungary and Europe. In the first part of the article series, the authors examine the theoretical knowledge related to the development of responsiveness and the application possibilities of the BlazePod tool. The objectives, content and methodology of the empirical research will also be presented. In the second part of the article series, they will summarize the results of their empirical research.
" ["hu_HU"]=> string(1196) "A megkülönböztető jelzést használó járművek vezetése komplex készségeket igényel. A járművezetőknek nemcsak a forgalmi környezethez és a mentési körülményekhez kell alkalmazkodniuk, hanem rendszeres képzésük és észlelési képességeik folyamatos nyomon követése is elengedhetetlen. A közúti járművezetők pályaalkalmassági vizsgálatáról szóló szabályozás alapján a járművezetőknek rendelkezniük kell az öt évre kibocsátott PÁV 1. pályaalkalmassági vizsgálattal, amelynek része a reakció- és döntéshozatali képességek felmérése. Jelen cikk szerzői elsőként vizsgálták Magyarországon és Európában a BlazePod speciális fejlesztőprogram alkalmazási lehetőségeit a katasztrófavédelmi és sürgősségi egészségügyi ellátás területén. A cikksorozat első részében a szerzők a reakciókészség fejlesztésével kapcsolatos elméleti ismereteket és a BlazePod eszköz alkalmazási lehetőségeit vizsgálják meg. Bemutatják továbbá az empirikus kutatás célkitűzéseit, tartalmát és módszertanát. A cikksorozat második részében pedig empirikus kutatásaik eredményeit fogják összefoglalni.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(96) "Developing the Reaction Time of Drivers of Emergency Vehicles with the Help of BlazePod – Part" ["hu_HU"]=> string(140) "A reakciókészség fejlesztése megkülönböztető jelzést használó gépjárművezetők körében BlazePod segítségével – 1. rész" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(80) "Brenda Dalma Barbara, Kanyó Ferenc, Horváth Galina, Vásárhelyi-Nagy Ildikó" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(4) { [0]=> object(Author)#768 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10525) ["email"]=> string(22) "dalma.brenda@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8269) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0008-9450-8548" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Brenda" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(13) "Dalma Barbara" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#771 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10526) ["email"]=> string(26) "ferenc.kanyo@katved.gov.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8269) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-2747-6979" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Kanyó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Ferenc" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#737 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10527) ["email"]=> string(25) "horvath.galina@uni.nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8269) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5134-3607" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(9) "Horváth " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Galina" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [3]=> object(Author)#774 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10524) ["email"]=> string(19) "ildiko471@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8269) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9304-0815" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(18) "Semmelweis Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(30) "főiskolai tanársegéd
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(17) "Vásárhelyi-Nagy" ["hu_HU"]=> string(17) "Vásárhelyi-Nagy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Ildikó" ["hu_HU"]=> string(7) "Ildikó" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(18) "pályaalkalmasság" [1]=> string(17) "reakciókészség" [2]=> string(8) "BlazePod" [3]=> string(50) "megkülönböztető jelzést használó járművek" [4]=> string(36) "közlekedési balesetek megelőzése" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(14) "roadworthiness" [1]=> string(14) "responsiveness" [2]=> string(8) "BlazePod" [3]=> string(18) "emergency vehicles" [4]=> string(27) "traffic accident prevention" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#769 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42967) ["id"]=> int(6595) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8269) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Verifing Gamma-Ray Burst Duration Analysis Using Compton Gamma-Ray Observatory T50 Data
Several authors have shown in the literature that a third type of gamma-ray burst class can be detected in the Compton Gamma-Ray Observatory data. In this paper, I examine whether this can also be found in the T50 variable data from the Compton Gamma-Ray Observatory Burst And Transient Source Experiment observation. According to my calculations, the third group detected in T90 can also be detected in the T50 data.
" ["hu_HU"]=> string(438) "A szakirodalomban többen megmutatták, hogy a Compton Gamma-Ray Observatory adataiban kimutatható egy harmadik típusú gammakitörési osztály. Jelen cikkben megvizsgálom, hogy a Compton Gamma-Ray Observatory Burst And Transient Source Experiment mérési adataiban szereplő T50 változó adataiban is fellelhető-e ez a tendencia. Számításaim szerint a T90-ben kimutatott harmadik csoport kimutatható a T50-adatokban is.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(87) "Verifing Gamma-Ray Burst Duration Analysis Using Compton Gamma-Ray Observatory T50 Data" ["hu_HU"]=> string(104) "A gammakitöréshosszúság-adatok vizsgálatainak ellenőrzése a CGRO T50 időtartamok használatával" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(16) "Horváth István" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#778 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10358) ["email"]=> string(25) "horvath.istvan@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8143) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1343-1761" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(74) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Hondvédtisztképző Kar" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(17) "professzor
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Horváth" ["hu_HU"]=> string(8) "Horváth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "István" ["hu_HU"]=> string(7) "István" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(14) "gammakitörés" [1]=> string(15) "gammasugárzás" [2]=> string(9) "műholdak" [3]=> string(21) "statisztikus elemzés" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(15) "gamma-ray burst" [1]=> string(9) "gamma-ray" [2]=> string(10) "satellites" [3]=> string(20) "statistical analysis" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#781 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42968) ["id"]=> int(6596) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8143) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Presentation of the International Thermonuclear Experimental Reactor (ITER) Research and Development Tokamak Project from an Organisational and Operational Perspective
The ideal future energy mix for the planet and mankind would be based on a variety of generation methods instead of a large reliance on one source, especially the non-renewable ones. As a new source of carbon-free baseload electricity, producing no long-lived radioactive waste, fusion could make a positive contribution to the challenges of resource availability, reduced carbon emissions, and fission waste disposal and safety issues.
ITER (initially the International Thermonuclear Experimental Reactor) is the most perspective project to achieve fusion energy. In this article, the origin of the ITER project, fundamental members and how the design of Tokamak provides the demand or suitable conditions for ITER to achieve its scientific or experimental goals will be discussed. In addition, the technological improvements in several different aspects and how it can function under different situations will be introduced. The principle of nuclear fusion and how the energy is created and conserved in the whole process will also be explained.
" ["hu_HU"]=> string(1649) "Ahhoz, hogy bolygónk és az emberiség jövőbeni energiaszükségletét ideális módon és mértékben tudjuk kielégíteni, változatos termelési módszereket kell alkalmaznunk és nagymértékben törekednünk kell a nem megújuló energiaforrásoktól való függetlenedésre. A fúziós energia mint új, szénmentes bázisenergia-forrás – amely egyebek mellett nem termel nagy felezési idejű radioaktív hulladékot sem – pozitív tényezőként járulhat hozzá a jövőben az energiaszektor egyes részei problémáinak megismeréséhez, kutatásához és feltárásához.
Az ITER (Nemzetközi Termonukleáris Kísérleti Reaktor) az egyik legígéretesebb projekt, amely a fenntartható fúziós energia elérését célozza. A szerzők ebben a cikkben az ITER projekt eredetét, kulcsfontosságú alapító tagjait, valamint a tokamak kialakítását vizsgálják, amely megteremti a szükséges feltételeket az ITER tudományos és kísérleti céljainak eléréséhez. Továbbá kiemelik a reaktor különböző komponenseiben bekövetkezett legújabb technológiai fejlesztéseket, és megvizsgálják, hogyan működhet hatékonyan az ITER különféle körülmények között. Bemutatják a nukleáris fúzió alapelveit, és hogy miként keletkezik, és marad meg az energia a fúziós folyamat során. A tanulmány ezután tárgyalja az ITER és az új energiaforrások fejlesztése közötti kritikus kapcsolatot. Végül a cikk a fúziós energia jövőbeli kilátásait vizsgálja, összehasonlítva azt a jelenlegi energiaforrásokkal, és értékeli potenciális szerepét a globális energiapalettán.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(167) "Presentation of the International Thermonuclear Experimental Reactor (ITER) Research and Development Tokamak Project from an Organisational and Operational Perspective" ["hu_HU"]=> string(121) "Az ITER nemzetközi mágneses fúziós kutatási-fejlesztési projekt bemutatása szervezeti és működési aspektusból" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(67) "Ondrejcsik László, Hábermayer Tamás, Révai Róbert, Vass Gyula" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(4) { [0]=> object(Author)#785 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10710) ["email"]=> string(27) "laszlo.ondrejcsik@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8408) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0008-0115-004X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(12) "+36706307977" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Ondrejcsik" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#786 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(11282) ["email"]=> string(33) "dr.habermayer.tamas@katved.gov.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8408) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-6677-9163" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(11) "Hábermayer" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Tamás" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#772 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(11283) ["email"]=> string(22) "robert.revai@bm.gov.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8408) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7282-6555" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Révai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Róbert" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [3]=> object(Author)#779 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(11284) ["email"]=> string(21) "vass.gyula@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8408) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1845-2027" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Vass" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Gyula" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(4) "ITER" [1]=> string(16) "fúziós energia" [2]=> string(18) "nukleáris fúzió" [3]=> string(19) "a jövő energiája" [4]=> string(7) "tokamak" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(4) "ITER" [1]=> string(13) "fusion energy" [2]=> string(14) "nuclear fusion" [3]=> string(13) "future energy" [4]=> string(7) "Tokamak" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#773 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42969) ["id"]=> int(6597) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8408) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Health Risks of Additive Manufacturing Technology
Despite the fact that additive manufacturing technology has been around for decades, its radical
uptake has only been seen in recent years. Today, they are not only used in industrial areas, but also
in everyday household applications. At the same time, accidents and injuries have also occurred
that were solely the result of the easy access to 3D printers. The risks of accidents and injuries in
additive manufacturing arise in different areas. Burns, injuries caused by moving parts, electrical
shocks, chemical accidents, as well as fire hazards and ergonomic problems have been reported.
Minimising risks is impossible without proper personal protective equipment and adherence to
safety measures, as well as professional handling and maintenance of machinery. Our aim is to
draw the reader’s attention to the risk factors that can fundamentally influence the likelihood of
injuries and accidents occurring.
Despite the fact that additive manufacturing technology has been around for decades, its radical
uptake has only been seen in recent years. Today, they are not only used in industrial areas, but also
in everyday household applications. At the same time, accidents and injuries have also occurred
that were solely the result of the easy access to 3D printers. The risks of accidents and injuries in
additive manufacturing arise in different areas. Burns, injuries caused by moving parts, electrical
shocks, chemical accidents, as well as fire hazards and ergonomic problems have been reported.
Minimising risks is impossible without proper personal protective equipment and adherence to
safety measures, as well as professional handling and maintenance of machinery. Our aim is to
draw the reader’s attention to the risk factors that can fundamentally influence the likelihood of
injuries and accidents occurring.
The Need to Develop a Standardised Audit Methodology for the Safety Management System
The basic condition for the operation of plants dealing with hazardous materials is the official approval of the safety documentation, which also presents the safety management system, and its regular official inspection. There is no standardised methodology for the regular official inspection of the safety management system, so the experience and personal preferences of the person performing the inspection play a significant role in the subject matter. In this article, the author aims to analyse and evaluate the circumstances that hinder the regular inspection of safety management systems established in plants dealing with hazardous materials, based on which he proposes a methodology supporting regular inspection.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(85) "The Need to Develop a Standardised Audit Methodology for the Safety Management System" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Szabó Ádám" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#798 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(10664) ["email"]=> string(20) "szabo.adam@profes.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(8378) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0006-8970-7417" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(57) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:31:"Nemzeti Közszolgálati Egyetem";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Szabó" ["hu_HU"]=> string(6) "Szabó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Ádám" ["hu_HU"]=> string(6) "Ádám" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(21) "Seveso establishments" [1]=> string(19) "dangerous substance" [2]=> string(24) "safety management system" [3]=> string(17) "audit methodology" [4]=> string(19) "disaster prevention" [5]=> string(17) "industrial safety" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#794 (7) { ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(42972) ["id"]=> int(6600) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(8378) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_submissionFile"]=> NULL } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }