A reakciókészség fejlesztése megkülönböztető jelzést használó gépjárművezetők körében BlazePod segítségével – 1. rész

doi: 10.32562/mkk.2025.2.6

Absztrakt

A megkülönböztető jelzést használó járművek vezetése komplex készségeket igényel. A járművezetőknek nemcsak a forgalmi környezethez és a mentési körülményekhez kell alkalmazkodniuk, hanem rendszeres képzésük és észlelési képességeik folyamatos nyomon követése is elengedhetetlen. A közúti járművezetők pályaalkalmassági vizsgálatáról szóló szabályozás alapján a járművezetőknek rendelkezniük kell az öt évre kibocsátott PÁV 1. pályaalkalmassági vizsgálattal, amelynek része a reakció- és döntéshozatali képességek felmérése. Jelen cikk szerzői elsőként vizsgálták Magyarországon és Európában a BlazePod speciális fejlesztőprogram alkalmazási lehetőségeit a katasztrófavédelmi és sürgősségi egészségügyi ellátás területén. A cikksorozat első részében a szerzők a reakciókészség fejlesztésével kapcsolatos elméleti ismereteket és a BlazePod eszköz alkalmazási lehetőségeit vizsgálják meg. Bemutatják továbbá az empirikus kutatás célkitűzéseit, tartalmát és módszertanát. A cikksorozat második részében pedig empirikus kutatásaik eredményeit fogják összefoglalni.

Kulcsszavak:

pályaalkalmasság reakciókészség BlazePod megkülönböztető jelzést használó járművek közlekedési balesetek megelőzése

Hivatkozások

ABBASI-KESBI, Reza – MEMARZADEH-TEHRAN, Hamidreza – DEEN, M. Jamal (2017): Technique to Estimate Human Reaction Time Based on Visual Perception. Healthcare Technology Letters, 4(2), 73–77. Online: https://www.doi.org/10.1049/htl.2016.0106

BEREK Tamás – FÖLDI László – PADÁNYI József (2020): The Structure and Main Elements of Disaster Management System of the Hungarian Defence Forces, with Special Regard to the Development of International Cooperation. AARMS Academic and Applied Research in Military and Public Management Science, 19(1), 17–26. Online: https://www.doi.org/10.32565/aarms.2020.1.2

BlazePod Reaction Lights Training for Agility and Reflex Workouts [é. n.]. Online: https://www.blazepod.com

BRYAN, Carson – HAYNES, Cynthia (2024): Exploring the Benefits of BlazePod Technology through an Occupational Therapy Lens. University of St. Augustine for Health Sciences. Online: https://www.soar.usa.edu/otdcapstonessummer2024/35

COTA, Željko – KONTIĆ, Dean – KONTIĆ, Bruno (2022): Reliability and Validity of a New Agility Test and Skill for Young Water Polo Players. In ULJEVIĆ, Ognjen – PERIĆ, Mia – PIVALICA, Dinko (szerk.): The proceedings book of 1st International Conference on Science and Medicine in Aquatic Sports: Split, Croatia, 1st-4th September 2022. [H. n.]: University of Split, Faculty of Kinesiology, 137–141.

COUTINHO, DIOGO et al. (2018): The Effects of an Enrichment Training Program for Youth Football Attackers. PLOS ONE, 13(6), e0199008. Online: https://www.doi.org/10.1371/journal.pone.0199008

FORTINO, Tara A. et al. (2022): Transneuronal Tracing to Map Connectivity in Injured and Transplanted Spinal Networks. Experimental Neurology, 351, 113990. Online: https://www.doi.org/10.1016/j.expneurol.2022.113990

GOLMOHAMMADI, Rostam et al. (2021): Effects of Light on Attention and Reaction Time: A Systematic Review. Journal of Research in Health Sciences, 21(4), e00529. Online: https://www.doi.org/10.34172/jrhs.2021.66

GRAYBIEL, Ann M. (2000): The Basal Ganglia. Current Biology, 10(14), R509–R511. Online: https://www.doi.org/10.1016/S0960-9822(00)00593-5

HOMONNAI Péter (2021): Megkülönböztető jelzést használó gépjárművezetők reakcióvizsgálata laboratóriumi körülmények között. Belügyi Szemle, 69(7), 1227–1237. Online: https://www.doi.org/10.38146/BSZ.2021.7.8

HORVÁTH József (2024): Kognitív funkciók megjelenése, fejlesztési területe és mérésének alkalmazási lehetőségei. Recreation, 14(2), 22–27. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.7.8

JOÓ József Gábor (2012): The Scientific History of the Research of the Human Central Nervous System. Orvosi Hetilap, 153(6), 235–239. Online: https://www.doi.org/10.1556/oh.2012.ho2386

KIRÁLY Tibor – SZAKÁLY Zsolt (2011): Mozgásfejlődés és a motorikus képességek fejlesztése gyermekkorban. [H. n.]: Dialóg Campus.

KONDÁS Orsolya Ildikó – KUN Ágota – HÉRINCS Magdolna (2016): Stressz a megkülönböztetett jelzésű gépjármű volánjánál. Alkalmazott Pszichológia, 16(1), 7–27. Online: https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2016.1.7

KOVÁCS Zoltán Tibor – EMBER István (2023): A közszolgálati tűzszerészet aktuális kihívásai. In GŐCZE István – PADÁNYI József (szerk.): Húsz év a katonai műszaki tudományok szolgálatában. A katonai műszaki tudományok tudományág időszerű kérdései, aktuális tudományos kutatási eredményei. Oktatói kötet. Budapest: Ludovika, 185–202. Online: https://www.openaccess.ludovika.hu/nke/catalog/download/38/373/932?inline=1

MELEGH Gábor (2004): Reakcióidő a közúti közlekedésben. In MELEGH Gábor: Gépjárműszakértés. Budapest: Maróti.

ROOSTAEI, Tina et al. (2014): The Human Cerebellum: A Review of Physiologic Neuroanatomy. Neurologic Clinics, 32(4), 859–869. Online: https://www.doi.org/10.1016/j.ncl.2014.07.013

SHEPPARD, J. M. – YOUNG, W. B. (2006): Agility Literature Review: Classifications, Training and Testing. Journal of Sports Sciences, 24(9), 919–932. Online: https://www.doi.org/10.1080/02640410500457109

SOUSA, André M. M. et al. (2017): Evolution of the Human Nervous System Function, Structure, and Development. Cell, 170(2), 226–247. Online: https://www.doi.org/10.1016/j.cell.2017.06.036

TARSOLY Emil – MÉSZÁROS Tamás (2011): Idegrendszer – systema nervosum. In Funkcionális anatómia gyógytornászhallgatók számára. Budapest: Medicina, 178–220.

YIP, Derek W. – AWOSIKA, Ayoola O. – LUI, Forshing (2024): Physiology, Motor Cortical. In StatPearls [Internet]. Treasure Island, FL: StatPearls Publishing.

VASS Gyula et al. (2024): A katasztrófavédelmi kutatások eredményei és fejlesztése a rendészettudomány rendszerében. Belügyi Szemle, 72(5), 815–833. Online: https://www.doi.org/10.38146/BSZ-AJIA.2024.v72.i5.pp815-833

Jogi forrás

- 444/2017. (XII. 27.) Korm. rendelet a közúti járművezetők pályaalkalmassági vizsgálatáról