Teljes szám

Cikkek

Gyalogság elleni aknák: 25 év nélkülük

Kovács Zoltán Tibor, Dénes Kálmán, Kovács Tibor, Kovács Ferenc
doi: 10.32562/mkk.2021.2.1
5-20.
object(Publication)#675 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5422) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-07-16" ["lastModified"]=> string(19) "2021-07-16 15:14:55" ["primaryContactId"]=> int(6539) ["sectionId"]=> int(6) ["seq"]=> int(1) ["submissionId"]=> int(5300) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(414) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(4) "5-20" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32562/mkk.2021.2.1" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(737) "

During their short history, the antipersonnel landmines always were significant component of the fights of armed  combat. However, after wars and conflicts they remained  hidden in huge numbers on former theatres of operation  and annually cause serious or lethal wounds to several  thousand civilian people. On the way to ban military  employment of antipersonnel landmines, the final  declaration accepted in Ottawa 25 years ago may be  considered as the first really significant milestone. In  connection with this anniversary, the authors highlight the  main features of the antipersonnel mines, look back on the  main events of last decades and introduce the efforts for  changing the actual landmine conditions. 

" ["hu_HU"]=> string(852) "

A gyalogság elleni aknák a rövid történelmük során mindig fontos tényezői voltak a fegyveres küzdelem megvívásának. A háborúk, konfliktusok befejezését követően azonban hatalmas mennyiségben maradtak ott a föld alatt  rejtőzködve a volt hadszíntereken, és minden évben több  ezer polgári személynek okoznak súlyos vagy akár halálos  sérülést. A gyalogsági aknák katonai alkalmazásának  betiltásához vezető úton 25 évvel ezelőtt, a kanadai  Ottawában elfogadott zárónyilatkozatot tekinthetjük az első  igazán jelentős mérföldkőnek. Az évforduló kapcsán a  szerzők felvillantják a gyalogsági aknákkal kapcsolatos főbb  ismérveket, visszatekintenek az elmúlt évtizedek  eseményeire, és bemutatják a jelenlegi aknahelyzet  megváltoztatására irányuló törekvéseket.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Antipersonnel Landmines: 25 Years Without Them" ["hu_HU"]=> string(44) "Gyalogság elleni aknák: 25 év nélkülük" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(70) "Kovács Zoltán Tibor, Dénes Kálmán, Kovács Tibor, Kovács Ferenc" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(4) { [0]=> object(Author)#712 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6539) ["email"]=> string(24) "kovacs.zoltan@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5422) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-9098-1997" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "Zoltán Tibor" ["hu_HU"]=> string(13) "Zoltán Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#695 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6540) ["email"]=> string(23) "denes.kalman@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5422) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-2951-7172" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dénes" ["hu_HU"]=> string(7) " Dénes" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Kálmán" ["hu_HU"]=> string(8) "Kálmán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#689 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6541) ["email"]=> string(23) "kovacs.tibor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5422) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5987-8289" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [3]=> object(Author)#690 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6542) ["email"]=> string(22) "hunvirag@aktual-mki.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5422) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9017-9731" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Ferenc" ["hu_HU"]=> string(6) "Ferenc" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(4) "akna" [1]=> string(16) "gyalogsági akna" [2]=> string(22) "nemzetközi egyezmény" [3]=> string(9) "betiltás" [4]=> string(6) "Ottawa" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(4) "mine" [1]=> string(18) "antipersonnel mine" [2]=> string(23) "international agreement" [3]=> string(7) "banning" [4]=> string(6) "Ottawa" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#726 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18409) ["id"]=> int(4483) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5422) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF

Műszaki kiválóságok: Oskar Regele

Padányi József , Pöcher Harald, Balla Tibor
doi: 10.32562/mkk.2021.2.2
21-29.
object(Publication)#115 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5315) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-07-16" ["lastModified"]=> string(19) "2021-07-16 15:14:57" ["primaryContactId"]=> int(6410) ["sectionId"]=> int(6) ["seq"]=> int(2) ["submissionId"]=> int(5193) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(414) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "21-29" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32562/mkk.2021.2.2" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(618) "

Oscar Regele, called Regele Oszkár by his brothers in arms in Pozsony, served together with his Hungarian military  engineering comrades on various fronts of the First World  War. They fought together both on the Serbian and the  Italian fronts, and he led Hungarian military engineers  during crossing the Danube. In the interwar period, he was  the Austrian military attaché in Budapest. His career was  completed after the Second World War, when he became  the director of the War Archive (Kriegsarchiv), and the  director-general of the Austrian State Archive  (Österreichisches Staatsarchiv). 

" ["hu_HU"]=> string(543) "

Oskar Regele – vagy ahogy a pozsonyi utászoknál hívták, Regele Oszkár – az I. világháború idején együtt szolgált  magyar műszaki bajtársaival a különböző hadszíntereken.  Együtt harcoltak a szerb és az olasz hadszíntéren, magyar  utászokat vezetett a dunai átkelés során. A két háború  között osztrák katonai attasé volt Budapesten. Pályája a II.  világháború után teljesedett ki, amikor az Osztrák  Hadilevéltár igazgatója és az Osztrák Állami Levéltár  főigazgatója lett. 

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(31) "Engineer Geniuses: Oskar Regele" ["hu_HU"]=> string(37) "Műszaki kiválóságok: Oskar Regele" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(46) "Padányi József , Pöcher Harald, Balla Tibor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#722 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6410) ["email"]=> string(25) "padanyi.jozsef@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5315) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6665-8444" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Padányi" ["hu_HU"]=> string(8) "Padányi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "József" ["hu_HU"]=> string(8) "József " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#745 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7047) ["email"]=> string(25) "harald.poecher@bmlv.gv.at" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5315) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5147-739X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Pöcher" ["hu_HU"]=> string(7) "Pöcher" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Harald" ["hu_HU"]=> string(6) "Harald" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#696 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7048) ["email"]=> string(22) "balla.tibor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5315) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2476-8981" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Balla" ["hu_HU"]=> string(5) "Balla" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(17) "pozsonyi utászok" [1]=> string(23) "Osztrák Hadilevéltár" [2]=> string(15) "hadtörténelem" [3]=> string(37) "Nemzetközi Hadtörténeti Bizottság" [4]=> string(18) "Conrad-monográfia" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(26) "Pozsony military engineers" [1]=> string(20) "Austrian War Archive" [2]=> string(16) "military history" [3]=> string(43) "nternational Commission of Military History" [4]=> string(16) "Conrad Monograph" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#742 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18410) ["id"]=> int(4484) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5315) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#190 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5378) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-07-16" ["lastModified"]=> string(19) "2021-07-16 15:14:56" ["primaryContactId"]=> int(6479) ["sectionId"]=> int(6) ["seq"]=> int(3) ["submissionId"]=> int(5256) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(414) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "31-43" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32562/mkk.2021.2.3" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1135) "

Ráckeve (Soroksár) Danube (RSD) is a water system with strategic significance. Complex demands occur related to  the RSD system. Harmonisation of different demands  means a significant challenge. Due to climate change low  water levels occur more likely and that leads to water  quality and quantity problems. With regard to climate  change, due to the effect of dynamically changing demands and design conditions, the functioning of the system might  be damaged. High investment and operating costs need to  be calculated during a possible development process, due  to the scope and complexity of the system. Interventions in  the operation of the system are interacting with each other,  therefore the support of efficient resource  management is a crucial question. The main objective of  this article is to minimise the risks with the application of  strategic approach to complex planning. The author of this  article reveals system based complex solutions. Research results facilitate the cost-efficient improvement of the water quality status of the RSD, furthermore, they support  effective operation. 

" ["hu_HU"]=> string(1267) "

A Ráckevei (Soroksári) Duna (RSD) egy stratégiai jelentőségű vízgazdálkodási rendszer. Az RSD-vel kapcsolatban komplex igények jelentkeznek, amelyek  összehangolása jelentős kihívást jelent. Az éghajlatváltozás  következtében egyre nagyobb valószínűséggel előforduló  kisvizes időszakok mennyiségi és minőségi problémákhoz  vezethetnek. A klímaváltozás tükrében dinamikusan változó igények, illetve tervezési körülmények hatására sérülhet a  rendszer funkciójának ellátása. A vízrendszer kiterjedéséből  és komplexitásából adódóan, egy esetleges  fejlesztés során, nagy beruházási és üzemeltetési  költségekkel kell kalkulálni. A rendszer működésébe történő  beavatkozások visszahatnak egymásra, ezért  kritikus kérdés a forrásfelhasználás hatékonyságának  biztosítása. A tudományos közlemény célja, hogy stratégiai  szemléletű komplex tervezés alkalmazásával minimalizálja a kockázatokat. A közlemény szerzője feltárja a rendszerszintű komplex megoldási lehetőségeket. A  kutatási eredmények hozzájárulnak az RSD vízminőségi  állapotának költséghatékony javításához, továbbá elősegítik a hatékony üzemeltetést.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(101) "Integrated Planning of the Ráckeve (Soroksár) Branch of the Danube for Sustainable Water Management" ["hu_HU"]=> string(101) "A Ráckevei (Soroksári) Duna-ág integrált tervezése a fenntartható vízgazdálkodás érdekében" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Tóth Tamás " } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#723 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6479) ["email"]=> string(18) "tothtamas@live.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5378) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2810-0583" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(32) "

kiemelt műszaki referens

" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tóth" ["hu_HU"]=> string(5) "Tóth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tamás" ["hu_HU"]=> string(7) "Tamás " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "vízrendszer" [1]=> string(13) "vízminőség" [2]=> string(31) "fenntartható vízgazdálkodás" [3]=> string(16) "vízhasználatok" [4]=> string(17) "komplex tervezés" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(12) "water system" [1]=> string(13) "water quality" [2]=> string(28) "sustainable water management" [3]=> string(10) "water uses" [4]=> string(16) "complex planning" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#744 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18411) ["id"]=> int(4485) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5378) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#195 (6) { ["_data"]=> array(28) { ["id"]=> int(5239) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-07-16" ["lastModified"]=> string(19) "2021-07-16 15:14:57" ["primaryContactId"]=> int(6314) ["sectionId"]=> int(6) ["seq"]=> int(4) ["submissionId"]=> int(5117) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(414) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "45-52" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32562/mkk.2021.2.4" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(968) "

The structure of the modern vehicles is more complex than before because of the continuous improvement of technics. The application of automatic computer control system is  widespread. Consequently, the involvement of  diagnostically procedures became necessary in  maintenance and repair operations in subjective  examinations and inspections. Military technology  equipment with computer systems are continuously  authorized into the Hungarian Defence Forces. The  technical service and repair of these equipment is feasible  with application of modern diagnostically procedures. A  maintenance process based on regularly using of  diagnostically procedures ensures advantages by quick and  exact work methods. The vibration diagnostic is the  most often used diagnostically inspection. According to the  vibration of the equipment we are able to check the  components and determinate the exact location of the failure without any destruction. 

" ["hu_HU"]=> string(1300) "

A folyamatos technikai fejlődésének köszönhetően, a modern gépjárművek felépítése egyre összetettebb a  korábbi technikákhoz képest, és széles körben elterjedt a  számítógépes, automatizált vezérlési rendszerek  alkalmazása. Ennek következtében a karbantartási, javítási  műveletek során már nem elég csupán a szubjektív  vizsgálatokra, ellenőrzésekre hagyatkozni, hanem  elengedhetetlenné vált a diagnosztikai vizsgálatok  bevonása. A Magyar Honvédség állományába folyamatosan  rendszeresítik az olyan számítógépes  rendszerekkel rendelkező haditechnikai eszközöket,  amelyek technikai kiszolgálása és javítása csak modern  diagnosztikai eljárások alkalmazásával valósítható meg.  Egy, a diagnosztikai vizsgálatok rendszeres alkalmazásán  alapuló üzemfenntartási rendszer lényeges előnyökkel  járhat, mivel biztosítja a gyors és precíz munkavégzést. A  rezgésdiagnosztika a gyakorlatban legtöbbet használt  diagnosztikai vizsgálat, hiszen a gépek megbontása,  roncsolása nélkül, csupán a gép által keltett rezgések  alapján képes a gép alkatrészeinek működés közbeni  folyamatos ellenőrzésére, meghibásodása esetén a hiba  helyének pontos behatárolására. 

" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Part 2" ["hu_HU"]=> string(8) "2. rész" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(126) "Application of Vibration Diagnostic Procedures in the Technical Service and Maintenance System of the Hungarian Defence Forces" ["hu_HU"]=> string(109) "A rezgésdiagnosztika alkalmazása a magyar honvédség technikai kiszolgálása és járműjavítása során" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(43) "Vég Róbert László, Jusztin Karina Zelma" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#721 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6314) ["email"]=> string(22) "vegh.robert@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5239) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9786-6702" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Vég" ["hu_HU"]=> string(4) "Vég" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(16) "Róbert László" ["hu_HU"]=> string(16) "Róbert László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#752 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6315) ["email"]=> string(24) "jusztin.karina@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5239) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1999-4629" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "Jusztin Karina " ["hu_HU"]=> string(14) "Jusztin Karina" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zelma" ["hu_HU"]=> string(5) "Zelma" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(12) "diagnosztika" [1]=> string(19) "rezgésdiagnosztika" [2]=> string(23) "technikai kiszolgálás" [3]=> string(9) "javítás" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(10) "diagnostic" [1]=> string(20) "vibration diagnostic" [2]=> string(17) "technical service" [3]=> string(6) "repair" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#727 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18412) ["id"]=> int(4486) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5239) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#119 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5176) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-07-16" ["lastModified"]=> string(19) "2021-07-16 15:14:57" ["primaryContactId"]=> int(6258) ["sectionId"]=> int(6) ["seq"]=> int(5) ["submissionId"]=> int(5054) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(414) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "53-67" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32562/mkk.2021.2.5" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(1156) "

The effects of climate change are present in all areas of life,  making them one of the most significant problem today.  One of the main reasons for its formation is the amount of  carbon dioxide (CO2) emitted into the atmosphere, which  affects our current climate through the greenhouse effect.  The present study is intended to support the study of  options for reducing CO2 emissions from freight transport  by describing the environmental impacts of CO2. My  present publication is intended to describe the environmental effects of carbon dioxide and the distribution of the mode of transport used during logistics  material handling. The aim of my study is to provide an  analysis of freight transport performance in a transport  mode, which can give a more complex picture concerning  which of the different freight transport methods is  dangerous in material handling activities. Describing the  environmental impacts of carbon dioxide as well as  knowledge of current transport trends provides a  comprehensive picture of the reasons why it is so important  to study the environmental impacts of road  freight transport. 

" ["hu_HU"]=> string(1601) "

A klímaváltozás hatása az élet minden területén jelen van, ezáltal napjaink egyik legjelentősebb problémája. Kialakulásának egyik fő oka a légkörbe kibocsátott szén-dioxid (CO2) mennyisége, ami az üvegházhatáson keresztül befolyásolja jelenlegi éghajlatunkat. A környezetkárosítás csökkentése érdekében ismerni szükséges a szén-dioxid keletkezésének helyeit, a környezetre gyakorolt  károsító  hatásait, az üvegházhatást, ökológiai  lábnyom értelmezését, valamint a szénlábnyom  definícióját. Az éghajlatváltozásra jelentős befolyással van a közlekedés  által kibocsátott széndioxid-szint,  mivel ez a legártalmasabb  légkörbe kibocsátott káros  anyag a globális felmelegedés szempontjából, ezért  csökkentése  különösen fontos minden szektorban.  Jelen publikációm  abból a célból készült, hogy  ismertessem a szén-dioxid  környezetkárosító  hatásait, valamint a logisztikai anyagmozgatás  folyamán használt közlekedési módok  megoszlásának arányát. Vizsgálatom célja, hogy elemezzem az áruszállítási teljesítményeket közlekedési módonként, ami által komplexebb képet kaphatunk arról, hogy a különböző áruszállítási metódusok közül melyik milyen arányban vesz részt az anyagmozgatási tevékenységekben. A szén-dioxid környezetkárosító hatásainak ismertetése, valamint a jelenlegi közlekedési trendek ismerete átfogó képet ad arról, hogy miért olyan fontos a közúti áruszállítás környezetkárosító hatásait vizsgálni.

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(101) "The Environmental Impact of Carbon Dioxide (CO2) and its Formation during Freight Transport Processes" ["hu_HU"]=> string(106) "A szén-dioxid (CO2) környezetkárosító hatása és keletkezése az áruszállítási folyamatok során" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(11) "Sós Eszter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#748 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6258) ["email"]=> string(24) "sos.eszter.phd@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5176) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4759-768X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Sós" ["hu_HU"]=> string(4) "Sós" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Eszter" ["hu_HU"]=> string(6) "Eszter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(8) { [0]=> string(3) "CO2" [1]=> string(12) "szén-dioxid" [2]=> string(15) "üvegházhatás" [3]=> string(20) "ökológiai lábnyom" [4]=> string(13) "szénlábnyom" [5]=> string(10) "logisztika" [6]=> string(25) "közúti áruszállítás" [7]=> string(13) "árumozgatás" } ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(3) "CO2" [1]=> string(14) "carbon dioxide" [2]=> string(17) "greenhouse effect" [3]=> string(20) "ecological footprint" [4]=> string(16) "carbon footprint" [5]=> string(9) "logistics" [6]=> string(22) "road freight transport" [7]=> string(14) "goods movement" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#758 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18414) ["id"]=> int(4488) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5176) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#113 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5386) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-07-16" ["lastModified"]=> string(19) "2021-07-16 15:14:56" ["primaryContactId"]=> int(6488) ["sectionId"]=> int(6) ["seq"]=> int(6) ["submissionId"]=> int(5264) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(414) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "69-79" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32562/mkk.2021.2.6" ["abstract"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(617) "

One of the main consequences of climate change is extreme weather conditions that cause droughts, aridity,  torrential rains, cyclones, and storms. The author’s twenty- year experience as a professional firefighter also supports  that the number of interventions increased due to extreme weather conditions. The number of fires decreased;  however, technical rescues (damages caused mainly by  storms and water) show an increasing trend in Hungary.  The author argues that to perform effective interventions in the future, it is necessary to analyse and examine the  methodology of the interventions. 

" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(79) "Disaster Protection Analysis of the Storm Occurring on July 10, 2017 in Siófok" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(21) "Kersák József Zsolt" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#761 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6488) ["email"]=> string(23) "jozsef.kersak@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5386) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5703-4082" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(38) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:12:"NKE HHK KMDI";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kersák" ["hu_HU"]=> string(7) "Kersák" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "József Zsolt" ["hu_HU"]=> string(13) "József Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(14) "climate change" [1]=> string(15) "extreme weather" [2]=> string(19) "disaster management" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#754 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18413) ["id"]=> int(4487) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5386) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF (English)
object(Publication)#724 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5400) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-07-16" ["lastModified"]=> string(19) "2021-07-16 15:14:56" ["primaryContactId"]=> int(6504) ["sectionId"]=> int(6) ["seq"]=> int(7) ["submissionId"]=> int(5278) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(414) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(5) "81-92" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32562/mkk.2021.2.7" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(526) "

In the last two decades the specialist officers of department of military technology module of vehicles have been educated in the UPS and its predecessor, the Zrínyi Miklós National Defence University, according to three forms of training. This article is about the comparison of these three forms of training, and is based on the number of credits and contact courses. Furthermore, it examines the bases of the main preferences and the changes in the training of specialist officers when new courses were introduced.

" ["hu_HU"]=> string(525) "

Az elmúlt két évtizedben három különböző képzési formában lettek felkészítve a páncélos- és gépjárműtechnikai szaktisztek a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen és jogelődjén a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen. A cikk a három képzési forma kreditjeinek és kontaktóraszámainak összehasonlítása révén azt vizsgálja, hogy a képzés milyen fő preferenciák alapján történt, valamint hogy az egyes képzések a bevezetésükkor milyen változásokat hoztak a szaktisztképzésben

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(147) "Changes in Specialist Officer Course Of Department Of Military Technology Modul Of Vehicles Based on the Number of Courses in Each Form of Training" ["hu_HU"]=> string(116) "A páncélos- és gépjárműtechnikai szaktisztképzés változása az egyes képzési formák óraszámai alapján" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(40) "Gyarmati József , Vég Róbert László" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#751 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6504) ["email"]=> string(26) "gyarmati.jozsef@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5400) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7594-2383" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(26) "

associate professor

" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Gyarmati" ["hu_HU"]=> string(8) "Gyarmati" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "József" ["hu_HU"]=> string(8) "József " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#760 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7049) ["email"]=> string(22) "vegh.robert@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5400) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9786-6702" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Vég" ["hu_HU"]=> string(4) "Vég" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(16) "Róbert László" ["hu_HU"]=> string(16) "Róbert László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(19) "gépjárműtechnika" [1]=> string(8) "műszaki" [2]=> string(8) "oktatás" [3]=> string(8) "képzés" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(18) "vehicle technology" [1]=> string(9) "technical" [2]=> string(9) "education" [3]=> string(13) "qualification" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#759 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18416) ["id"]=> int(4489) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5400) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#753 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5417) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-07-16" ["lastModified"]=> string(19) "2021-07-16 15:14:56" ["primaryContactId"]=> int(6754) ["sectionId"]=> int(6) ["seq"]=> int(8) ["submissionId"]=> int(5295) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(414) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(6) "93-110" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32562/mkk.2021.2.8" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(916) "

The aim of the author is to provide a comprehensive picture of the national and international surface monitoring systems operated in the field of water quality protection  between sustainable and integrated water management.  After the national and international historical introduction,  the article provides information on the historical, water  diplomatic background and structure of the Water  Framework Directive and its operated monitoring system.  Studying the results of conventions and institutional  collaborations for the 40 years of water quality protection,  the structure of monitoring networks, and the mutually  supportive system, provides a useful basic knowledge for water experts who design new measures in response to climate change, biodiversity loss and social and agricultural  needs in connection with setting up monitoring as a basis  for impact assessment of measures.  

" ["hu_HU"]=> string(1042) "

A szerző célja egy átfogó kép nyújtása a fenntartható és integrált vízgazdálkodás többek között vízminőségvédelmi  vonatkozásában is működtetett felszíni megfigyelő hazai és  nemzetközi rendszerekről. A hazai és nemzetközi történeti  bevezető után a cikk a Víz Keretirányelv és az ennek megfigyelésére működtetett hazai és európai uniós  rendszerek történeti, vízdiplomáciai hátteréről, felépítéséről, operatív működéséről ad információt. A 40 év vízminőségvédelmi törekvéseinek érdekében született  egyezmények és intézményi összefogások eredményei, a  megfigyelő hálózatok felépítése, egymást támogató  rendszere hasznos alaptudást biztosít például az  éghajlatváltozásra, a biodiverzitás-csökkenésre és a  társadalmi, mezőgazdasági igényekre reagáló, új  intézkedéseket tervező szakemberek számára az  intézkedések hatásvizsgálatának alapját képező  monitoringfelállítással kapcsolatban.     

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(84) "The Operational System of Surface Water Monitoring in Hungary and the European Union" ["hu_HU"]=> string(80) "A felszíni vizek monitoringjának hazai és európai uniós operatív rendszere" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(27) "Olajosné Lakatos Boglárka" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#757 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6754) ["email"]=> string(26) "lakatosboglarka@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5417) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7760-3190" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(17) "Olajosné Lakatos" ["hu_HU"]=> string(17) "Olajosné Lakatos" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Boglárka" ["hu_HU"]=> string(9) "Boglárka" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(22) "vízminőség-védelem" [1]=> string(18) "monitoringrendszer" [2]=> string(19) "Víz Keretirányelv" [3]=> string(13) "Duna védelme" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(24) "water quality protection" [1]=> string(17) "monitoring system" [2]=> string(25) "Water Framework Directive" [3]=> string(24) "protection of the Danube" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#771 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18417) ["id"]=> int(4490) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5417) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#749 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5483) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-07-16" ["lastModified"]=> string(19) "2021-07-16 15:14:55" ["primaryContactId"]=> int(6629) ["sectionId"]=> int(6) ["seq"]=> int(9) ["submissionId"]=> int(5359) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(414) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(7) "111-125" ["pub-id::doi"]=> string(21) "10.32562/mkk.2021.2.9" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(855) "

The use of improvised explosive devices (IED) is not unknown in the history of warfare. Nowadays, however,  significant changes can be observed in warfare, with  indirect procedures increasingly pushing traditional or  direct procedural modes into the background. Differences  in technological or operational procedures between the  warring parties usually result in asymmetric warfare. At the  same time, the use of improvised explosive devices is increasingly being associated with asymmetric warfare,  since this is fundamentally influenced by this weapon.  Countering the threat of this weapon is now incorporated  in a complex system that includes device detection. The  driving force behind the development of IED countering is  the maintenance of the freedom of movement, which  fundamentally affects the success of operations. 

" ["hu_HU"]=> string(942) "

Az improvizált robbanóeszközök alkalmazása a hadviselés  történetében nem ismeretlen. Napjainkban azonban  jelentős változások figyelhetők meg a hadviselésben, az  indirekt eljárások mind jobban háttérbe szorítják a  hagyományos vagy direkt eljárási módozatokat. A hadviselő felek közötti technológiai vagy műveleti eljárásokban  tapasztalható különbségek általában aszimmetrikus  hadviselést eredményeznek. Ugyanakkor, a rögtönzött  robbanószerkezetek alkalmazását mind gyakrabban  kapcsoljuk össze az aszimmetrikus hadviseléssel mint azt  alapvetően meghatározó fegyver. A fegyver elleni  védekezés mára egy komplex rendszerben épül fel,  amelynek része az eszköz detektálása. Az improvizált  robbanószerkezetek elleni védekezés fejlesztésének  mozgatórugója a mozgásszabadság fenntartása, amely  alapvetően befolyásolja a műveletek sikerét.  

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(96) "The Directions of Countering Improvised Explosive Devices at the Present Operational Environment" ["hu_HU"]=> string(98) "Az improvizált robbanószerkezetek elleni védekezés irányai napjaink műveleti környezetében" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "Csurgó Attila, Kovács Tibor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#774 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6629) ["email"]=> string(20) "csurgo.attila@mil.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5483) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-6494-6490" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Csurgó" ["hu_HU"]=> string(7) "Csurgó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Attila" ["hu_HU"]=> string(6) "Attila" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#766 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6630) ["email"]=> string(25) "dr.kovacstibi61@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5483) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5987-8289" ["url"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5987-8289" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(11) "hadviselés" [1]=> string(15) "fenyegetettség" [2]=> string(30) "improvizált robbanószerkezet" [3]=> string(51) "improvizált robbanószerkezet elleni tevékenység" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(7) "warfare" [1]=> string(6) "threat" [2]=> string(27) "Improvised Explosive Device" [3]=> string(35) "Counter-improvised Explosive Device" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#767 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18418) ["id"]=> int(4491) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5483) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF
object(Publication)#763 (6) { ["_data"]=> array(27) { ["id"]=> int(5552) ["accessStatus"]=> int(0) ["datePublished"]=> string(10) "2021-07-16" ["lastModified"]=> string(19) "2021-07-16 15:14:55" ["primaryContactId"]=> int(6733) ["sectionId"]=> int(6) ["seq"]=> int(10) ["submissionId"]=> int(5428) ["status"]=> int(3) ["version"]=> int(1) ["categoryIds"]=> array(0) { } ["copyrightYear"]=> int(2021) ["issueId"]=> int(414) ["licenseUrl"]=> string(49) "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0" ["pages"]=> string(7) "127-139" ["pub-id::doi"]=> string(22) "10.32562/mkk.2021.2.10" ["abstract"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(603) "

Hungary’s main public protection line, a flood protection dam with a length of 4,200 km, is built as an earthwork.  These earthworks, as elaborated protection systems, are  influenced by many factors that affect the safety of the  protection structure. This paper presents the analysis of a  certain profile of the flood protection dam situated in the  Körös valley with the geotechnical software GEO5, and within that, the slope stability module. The computations  realised by means of this module can contribute considerably to evaluate the construction for safe flood  protection. 

" ["hu_HU"]=> string(578) "

Hazánk 4200 km állami fővédvonala, mint árvízvédelmi  töltés, földmű. E földművekre – kiépített védelmi rendszerre – számos tényező hat, amely befolyásolja a védmű  biztonságát. A cikk bemutatja, egy a Körösök völgyében lévő árvízvédelmi töltés szelvényének állékonyságvizsgálatát, GEO5 geotechnikai szoftverrel, ezen belül is a rézsűállékonysági modullal. A modul segítségével végzett számítások nagymértékben segíthetik a védmű megítélését az árvizek elleni biztonságos védekezés érdekében. 

" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(91) "Slope Stability Analysis of the Left Side Profile rkm 32 + 250 of the Kettős-Körös River" ["hu_HU"]=> string(90) "A Kettős-Körös bal oldali 32 + 250 tkm szelvényének rézsűállékonyság-vizsgálata" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Tímár Attila" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#768 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6733) ["email"]=> string(23) "timar.attila@kovizig.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5552) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-8637-4887" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Tímár" ["hu_HU"]=> string(7) "Tímár" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Attila" ["hu_HU"]=> string(6) "Attila" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(24) "árvízvédelmi töltés" [1]=> string(16) "rézsűcsúszás" [2]=> string(14) "állékonyság" [3]=> string(4) "GEO5" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(20) "flood protection dam" [1]=> string(13) "slope failure" [2]=> string(9) "stability" [3]=> string(4) "GEO5" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#776 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18419) ["id"]=> int(4492) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5552) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
PDF