Teljes szám
Cikkek
Gyalogság elleni aknák: 25 év nélkülük
During their short history, the antipersonnel landmines always were significant component of the fights of armed combat. However, after wars and conflicts they remained hidden in huge numbers on former theatres of operation and annually cause serious or lethal wounds to several thousand civilian people. On the way to ban military employment of antipersonnel landmines, the final declaration accepted in Ottawa 25 years ago may be considered as the first really significant milestone. In connection with this anniversary, the authors highlight the main features of the antipersonnel mines, look back on the main events of last decades and introduce the efforts for changing the actual landmine conditions.
" ["hu_HU"]=> string(852) "A gyalogság elleni aknák a rövid történelmük során mindig fontos tényezői voltak a fegyveres küzdelem megvívásának. A háborúk, konfliktusok befejezését követően azonban hatalmas mennyiségben maradtak ott a föld alatt rejtőzködve a volt hadszíntereken, és minden évben több ezer polgári személynek okoznak súlyos vagy akár halálos sérülést. A gyalogsági aknák katonai alkalmazásának betiltásához vezető úton 25 évvel ezelőtt, a kanadai Ottawában elfogadott zárónyilatkozatot tekinthetjük az első igazán jelentős mérföldkőnek. Az évforduló kapcsán a szerzők felvillantják a gyalogsági aknákkal kapcsolatos főbb ismérveket, visszatekintenek az elmúlt évtizedek eseményeire, és bemutatják a jelenlegi aknahelyzet megváltoztatására irányuló törekvéseket.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Antipersonnel Landmines: 25 Years Without Them" ["hu_HU"]=> string(44) "Gyalogság elleni aknák: 25 év nélkülük" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(70) "Kovács Zoltán Tibor, Dénes Kálmán, Kovács Tibor, Kovács Ferenc" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(4) { [0]=> object(Author)#729 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6539) ["email"]=> string(24) "kovacs.zoltan@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5422) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-9098-1997" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "Zoltán Tibor" ["hu_HU"]=> string(13) "Zoltán Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#712 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6540) ["email"]=> string(23) "denes.kalman@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5422) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-2951-7172" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dénes" ["hu_HU"]=> string(7) " Dénes" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Kálmán" ["hu_HU"]=> string(8) "Kálmán" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#706 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6541) ["email"]=> string(23) "kovacs.tibor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5422) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5987-8289" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [3]=> object(Author)#707 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6542) ["email"]=> string(22) "hunvirag@aktual-mki.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5422) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9017-9731" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Ferenc" ["hu_HU"]=> string(6) "Ferenc" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(4) "akna" [1]=> string(16) "gyalogsági akna" [2]=> string(22) "nemzetközi egyezmény" [3]=> string(9) "betiltás" [4]=> string(6) "Ottawa" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(4) "mine" [1]=> string(18) "antipersonnel mine" [2]=> string(23) "international agreement" [3]=> string(7) "banning" [4]=> string(6) "Ottawa" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#743 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18409) ["id"]=> int(4483) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5422) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Műszaki kiválóságok: Oskar Regele
Oscar Regele, called Regele Oszkár by his brothers in arms in Pozsony, served together with his Hungarian military engineering comrades on various fronts of the First World War. They fought together both on the Serbian and the Italian fronts, and he led Hungarian military engineers during crossing the Danube. In the interwar period, he was the Austrian military attaché in Budapest. His career was completed after the Second World War, when he became the director of the War Archive (Kriegsarchiv), and the director-general of the Austrian State Archive (Österreichisches Staatsarchiv).
" ["hu_HU"]=> string(543) "Oskar Regele – vagy ahogy a pozsonyi utászoknál hívták, Regele Oszkár – az I. világháború idején együtt szolgált magyar műszaki bajtársaival a különböző hadszíntereken. Együtt harcoltak a szerb és az olasz hadszíntéren, magyar utászokat vezetett a dunai átkelés során. A két háború között osztrák katonai attasé volt Budapesten. Pályája a II. világháború után teljesedett ki, amikor az Osztrák Hadilevéltár igazgatója és az Osztrák Állami Levéltár főigazgatója lett.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(31) "Engineer Geniuses: Oskar Regele" ["hu_HU"]=> string(37) "Műszaki kiválóságok: Oskar Regele" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(46) "Padányi József , Pöcher Harald, Balla Tibor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#739 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6410) ["email"]=> string(25) "padanyi.jozsef@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5315) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6665-8444" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Padányi" ["hu_HU"]=> string(8) "Padányi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "József" ["hu_HU"]=> string(8) "József " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#762 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7047) ["email"]=> string(25) "harald.poecher@bmlv.gv.at" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5315) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5147-739X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Pöcher" ["hu_HU"]=> string(7) "Pöcher" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Harald" ["hu_HU"]=> string(6) "Harald" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#713 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7048) ["email"]=> string(22) "balla.tibor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5315) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2476-8981" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Balla" ["hu_HU"]=> string(5) "Balla" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(17) "pozsonyi utászok" [1]=> string(23) "Osztrák Hadilevéltár" [2]=> string(15) "hadtörténelem" [3]=> string(37) "Nemzetközi Hadtörténeti Bizottság" [4]=> string(18) "Conrad-monográfia" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(26) "Pozsony military engineers" [1]=> string(20) "Austrian War Archive" [2]=> string(16) "military history" [3]=> string(43) "nternational Commission of Military History" [4]=> string(16) "Conrad Monograph" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#759 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18410) ["id"]=> int(4484) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5315) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A Ráckevei (Soroksári) Duna-ág integrált tervezése a fenntartható vízgazdálkodás érdekében
Ráckeve (Soroksár) Danube (RSD) is a water system with strategic significance. Complex demands occur related to the RSD system. Harmonisation of different demands means a significant challenge. Due to climate change low water levels occur more likely and that leads to water quality and quantity problems. With regard to climate change, due to the effect of dynamically changing demands and design conditions, the functioning of the system might be damaged. High investment and operating costs need to be calculated during a possible development process, due to the scope and complexity of the system. Interventions in the operation of the system are interacting with each other, therefore the support of efficient resource management is a crucial question. The main objective of this article is to minimise the risks with the application of strategic approach to complex planning. The author of this article reveals system based complex solutions. Research results facilitate the cost-efficient improvement of the water quality status of the RSD, furthermore, they support effective operation.
" ["hu_HU"]=> string(1267) "A Ráckevei (Soroksári) Duna (RSD) egy stratégiai jelentőségű vízgazdálkodási rendszer. Az RSD-vel kapcsolatban komplex igények jelentkeznek, amelyek összehangolása jelentős kihívást jelent. Az éghajlatváltozás következtében egyre nagyobb valószínűséggel előforduló kisvizes időszakok mennyiségi és minőségi problémákhoz vezethetnek. A klímaváltozás tükrében dinamikusan változó igények, illetve tervezési körülmények hatására sérülhet a rendszer funkciójának ellátása. A vízrendszer kiterjedéséből és komplexitásából adódóan, egy esetleges fejlesztés során, nagy beruházási és üzemeltetési költségekkel kell kalkulálni. A rendszer működésébe történő beavatkozások visszahatnak egymásra, ezért kritikus kérdés a forrásfelhasználás hatékonyságának biztosítása. A tudományos közlemény célja, hogy stratégiai szemléletű komplex tervezés alkalmazásával minimalizálja a kockázatokat. A közlemény szerzője feltárja a rendszerszintű komplex megoldási lehetőségeket. A kutatási eredmények hozzájárulnak az RSD vízminőségi állapotának költséghatékony javításához, továbbá elősegítik a hatékony üzemeltetést.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(101) "Integrated Planning of the Ráckeve (Soroksár) Branch of the Danube for Sustainable Water Management" ["hu_HU"]=> string(101) "A Ráckevei (Soroksári) Duna-ág integrált tervezése a fenntartható vízgazdálkodás érdekében" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Tóth Tamás " } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#740 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6479) ["email"]=> string(18) "tothtamas@live.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5378) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2810-0583" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(32) "kiemelt műszaki referens
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tóth" ["hu_HU"]=> string(5) "Tóth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Tamás" ["hu_HU"]=> string(7) "Tamás " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "vízrendszer" [1]=> string(13) "vízminőség" [2]=> string(31) "fenntartható vízgazdálkodás" [3]=> string(16) "vízhasználatok" [4]=> string(17) "komplex tervezés" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(12) "water system" [1]=> string(13) "water quality" [2]=> string(28) "sustainable water management" [3]=> string(10) "water uses" [4]=> string(16) "complex planning" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#761 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18411) ["id"]=> int(4485) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5378) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A rezgésdiagnosztika alkalmazása a magyar honvédség technikai kiszolgálása és járműjavítása során 2. rész
The structure of the modern vehicles is more complex than before because of the continuous improvement of technics. The application of automatic computer control system is widespread. Consequently, the involvement of diagnostically procedures became necessary in maintenance and repair operations in subjective examinations and inspections. Military technology equipment with computer systems are continuously authorized into the Hungarian Defence Forces. The technical service and repair of these equipment is feasible with application of modern diagnostically procedures. A maintenance process based on regularly using of diagnostically procedures ensures advantages by quick and exact work methods. The vibration diagnostic is the most often used diagnostically inspection. According to the vibration of the equipment we are able to check the components and determinate the exact location of the failure without any destruction.
" ["hu_HU"]=> string(1300) "A folyamatos technikai fejlődésének köszönhetően, a modern gépjárművek felépítése egyre összetettebb a korábbi technikákhoz képest, és széles körben elterjedt a számítógépes, automatizált vezérlési rendszerek alkalmazása. Ennek következtében a karbantartási, javítási műveletek során már nem elég csupán a szubjektív vizsgálatokra, ellenőrzésekre hagyatkozni, hanem elengedhetetlenné vált a diagnosztikai vizsgálatok bevonása. A Magyar Honvédség állományába folyamatosan rendszeresítik az olyan számítógépes rendszerekkel rendelkező haditechnikai eszközöket, amelyek technikai kiszolgálása és javítása csak modern diagnosztikai eljárások alkalmazásával valósítható meg. Egy, a diagnosztikai vizsgálatok rendszeres alkalmazásán alapuló üzemfenntartási rendszer lényeges előnyökkel járhat, mivel biztosítja a gyors és precíz munkavégzést. A rezgésdiagnosztika a gyakorlatban legtöbbet használt diagnosztikai vizsgálat, hiszen a gépek megbontása, roncsolása nélkül, csupán a gép által keltett rezgések alapján képes a gép alkatrészeinek működés közbeni folyamatos ellenőrzésére, meghibásodása esetén a hiba helyének pontos behatárolására.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Part 2" ["hu_HU"]=> string(8) "2. rész" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(126) "Application of Vibration Diagnostic Procedures in the Technical Service and Maintenance System of the Hungarian Defence Forces" ["hu_HU"]=> string(109) "A rezgésdiagnosztika alkalmazása a magyar honvédség technikai kiszolgálása és járműjavítása során" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(43) "Vég Róbert László, Jusztin Karina Zelma" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#738 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6314) ["email"]=> string(22) "vegh.robert@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5239) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9786-6702" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Vég" ["hu_HU"]=> string(4) "Vég" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(16) "Róbert László" ["hu_HU"]=> string(16) "Róbert László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#769 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6315) ["email"]=> string(24) "jusztin.karina@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5239) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1999-4629" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(15) "Jusztin Karina " ["hu_HU"]=> string(14) "Jusztin Karina" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Zelma" ["hu_HU"]=> string(5) "Zelma" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(12) "diagnosztika" [1]=> string(19) "rezgésdiagnosztika" [2]=> string(23) "technikai kiszolgálás" [3]=> string(9) "javítás" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(10) "diagnostic" [1]=> string(20) "vibration diagnostic" [2]=> string(17) "technical service" [3]=> string(6) "repair" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#744 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18412) ["id"]=> int(4486) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5239) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A szén-dioxid (CO2) környezetkárosító hatása és keletkezése az áruszállítási folyamatok során
The effects of climate change are present in all areas of life, making them one of the most significant problem today. One of the main reasons for its formation is the amount of carbon dioxide (CO2) emitted into the atmosphere, which affects our current climate through the greenhouse effect. The present study is intended to support the study of options for reducing CO2 emissions from freight transport by describing the environmental impacts of CO2. My present publication is intended to describe the environmental effects of carbon dioxide and the distribution of the mode of transport used during logistics material handling. The aim of my study is to provide an analysis of freight transport performance in a transport mode, which can give a more complex picture concerning which of the different freight transport methods is dangerous in material handling activities. Describing the environmental impacts of carbon dioxide as well as knowledge of current transport trends provides a comprehensive picture of the reasons why it is so important to study the environmental impacts of road freight transport.
" ["hu_HU"]=> string(1601) "A klímaváltozás hatása az élet minden területén jelen van, ezáltal napjaink egyik legjelentősebb problémája. Kialakulásának egyik fő oka a légkörbe kibocsátott szén-dioxid (CO2) mennyisége, ami az üvegházhatáson keresztül befolyásolja jelenlegi éghajlatunkat. A környezetkárosítás csökkentése érdekében ismerni szükséges a szén-dioxid keletkezésének helyeit, a környezetre gyakorolt károsító hatásait, az üvegházhatást, ökológiai lábnyom értelmezését, valamint a szénlábnyom definícióját. Az éghajlatváltozásra jelentős befolyással van a közlekedés által kibocsátott széndioxid-szint, mivel ez a legártalmasabb légkörbe kibocsátott káros anyag a globális felmelegedés szempontjából, ezért csökkentése különösen fontos minden szektorban. Jelen publikációm abból a célból készült, hogy ismertessem a szén-dioxid környezetkárosító hatásait, valamint a logisztikai anyagmozgatás folyamán használt közlekedési módok megoszlásának arányát. Vizsgálatom célja, hogy elemezzem az áruszállítási teljesítményeket közlekedési módonként, ami által komplexebb képet kaphatunk arról, hogy a különböző áruszállítási metódusok közül melyik milyen arányban vesz részt az anyagmozgatási tevékenységekben. A szén-dioxid környezetkárosító hatásainak ismertetése, valamint a jelenlegi közlekedési trendek ismerete átfogó képet ad arról, hogy miért olyan fontos a közúti áruszállítás környezetkárosító hatásait vizsgálni.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(101) "The Environmental Impact of Carbon Dioxide (CO2) and its Formation during Freight Transport Processes" ["hu_HU"]=> string(106) "A szén-dioxid (CO2) környezetkárosító hatása és keletkezése az áruszállítási folyamatok során" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(11) "Sós Eszter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#765 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6258) ["email"]=> string(24) "sos.eszter.phd@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5176) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4759-768X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Sós" ["hu_HU"]=> string(4) "Sós" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Eszter" ["hu_HU"]=> string(6) "Eszter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(8) { [0]=> string(3) "CO2" [1]=> string(12) "szén-dioxid" [2]=> string(15) "üvegházhatás" [3]=> string(20) "ökológiai lábnyom" [4]=> string(13) "szénlábnyom" [5]=> string(10) "logisztika" [6]=> string(25) "közúti áruszállítás" [7]=> string(13) "árumozgatás" } ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(3) "CO2" [1]=> string(14) "carbon dioxide" [2]=> string(17) "greenhouse effect" [3]=> string(20) "ecological footprint" [4]=> string(16) "carbon footprint" [5]=> string(9) "logistics" [6]=> string(22) "road freight transport" [7]=> string(14) "goods movement" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#775 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18414) ["id"]=> int(4488) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5176) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Disaster Protection Analysis of the Storm Occurring on July 10, 2017 in Siófok
One of the main consequences of climate change is extreme weather conditions that cause droughts, aridity, torrential rains, cyclones, and storms. The author’s twenty- year experience as a professional firefighter also supports that the number of interventions increased due to extreme weather conditions. The number of fires decreased; however, technical rescues (damages caused mainly by storms and water) show an increasing trend in Hungary. The author argues that to perform effective interventions in the future, it is necessary to analyse and examine the methodology of the interventions.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(79) "Disaster Protection Analysis of the Storm Occurring on July 10, 2017 in Siófok" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(21) "Kersák József Zsolt" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#778 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6488) ["email"]=> string(23) "jozsef.kersak@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5386) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5703-4082" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(38) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:12:"NKE HHK KMDI";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kersák" ["hu_HU"]=> string(7) "Kersák" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "József Zsolt" ["hu_HU"]=> string(13) "József Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(14) "climate change" [1]=> string(15) "extreme weather" [2]=> string(19) "disaster management" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#771 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18413) ["id"]=> int(4487) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5386) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A páncélos- és gépjárműtechnikai szaktisztképzés változása az egyes képzési formák óraszámai alapján
In the last two decades the specialist officers of department of military technology module of vehicles have been educated in the UPS and its predecessor, the Zrínyi Miklós National Defence University, according to three forms of training. This article is about the comparison of these three forms of training, and is based on the number of credits and contact courses. Furthermore, it examines the bases of the main preferences and the changes in the training of specialist officers when new courses were introduced.
" ["hu_HU"]=> string(525) "Az elmúlt két évtizedben három különböző képzési formában lettek felkészítve a páncélos- és gépjárműtechnikai szaktisztek a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen és jogelődjén a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen. A cikk a három képzési forma kreditjeinek és kontaktóraszámainak összehasonlítása révén azt vizsgálja, hogy a képzés milyen fő preferenciák alapján történt, valamint hogy az egyes képzések a bevezetésükkor milyen változásokat hoztak a szaktisztképzésben
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(147) "Changes in Specialist Officer Course Of Department Of Military Technology Modul Of Vehicles Based on the Number of Courses in Each Form of Training" ["hu_HU"]=> string(116) "A páncélos- és gépjárműtechnikai szaktisztképzés változása az egyes képzési formák óraszámai alapján" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(40) "Gyarmati József , Vég Róbert László" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#768 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6504) ["email"]=> string(26) "gyarmati.jozsef@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5400) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7594-2383" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(26) "associate professor
" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Gyarmati" ["hu_HU"]=> string(8) "Gyarmati" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "József" ["hu_HU"]=> string(8) "József " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#777 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(7049) ["email"]=> string(22) "vegh.robert@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5400) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9786-6702" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Vég" ["hu_HU"]=> string(4) "Vég" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(16) "Róbert László" ["hu_HU"]=> string(16) "Róbert László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(19) "gépjárműtechnika" [1]=> string(8) "műszaki" [2]=> string(8) "oktatás" [3]=> string(8) "képzés" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(18) "vehicle technology" [1]=> string(9) "technical" [2]=> string(9) "education" [3]=> string(13) "qualification" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#776 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18416) ["id"]=> int(4489) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5400) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A felszíni vizek monitoringjának hazai és európai uniós operatív rendszere
The aim of the author is to provide a comprehensive picture of the national and international surface monitoring systems operated in the field of water quality protection between sustainable and integrated water management. After the national and international historical introduction, the article provides information on the historical, water diplomatic background and structure of the Water Framework Directive and its operated monitoring system. Studying the results of conventions and institutional collaborations for the 40 years of water quality protection, the structure of monitoring networks, and the mutually supportive system, provides a useful basic knowledge for water experts who design new measures in response to climate change, biodiversity loss and social and agricultural needs in connection with setting up monitoring as a basis for impact assessment of measures.
" ["hu_HU"]=> string(1042) "A szerző célja egy átfogó kép nyújtása a fenntartható és integrált vízgazdálkodás többek között vízminőségvédelmi vonatkozásában is működtetett felszíni megfigyelő hazai és nemzetközi rendszerekről. A hazai és nemzetközi történeti bevezető után a cikk a Víz Keretirányelv és az ennek megfigyelésére működtetett hazai és európai uniós rendszerek történeti, vízdiplomáciai hátteréről, felépítéséről, operatív működéséről ad információt. A 40 év vízminőségvédelmi törekvéseinek érdekében született egyezmények és intézményi összefogások eredményei, a megfigyelő hálózatok felépítése, egymást támogató rendszere hasznos alaptudást biztosít például az éghajlatváltozásra, a biodiverzitás-csökkenésre és a társadalmi, mezőgazdasági igényekre reagáló, új intézkedéseket tervező szakemberek számára az intézkedések hatásvizsgálatának alapját képező monitoringfelállítással kapcsolatban.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(84) "The Operational System of Surface Water Monitoring in Hungary and the European Union" ["hu_HU"]=> string(80) "A felszíni vizek monitoringjának hazai és európai uniós operatív rendszere" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(27) "Olajosné Lakatos Boglárka" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#774 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6754) ["email"]=> string(26) "lakatosboglarka@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5417) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7760-3190" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(17) "Olajosné Lakatos" ["hu_HU"]=> string(17) "Olajosné Lakatos" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Boglárka" ["hu_HU"]=> string(9) "Boglárka" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(22) "vízminőség-védelem" [1]=> string(18) "monitoringrendszer" [2]=> string(19) "Víz Keretirányelv" [3]=> string(13) "Duna védelme" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(24) "water quality protection" [1]=> string(17) "monitoring system" [2]=> string(25) "Water Framework Directive" [3]=> string(24) "protection of the Danube" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#788 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18417) ["id"]=> int(4490) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5417) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Az improvizált robbanószerkezetek elleni védekezés irányai napjaink műveleti környezetében
The use of improvised explosive devices (IED) is not unknown in the history of warfare. Nowadays, however, significant changes can be observed in warfare, with indirect procedures increasingly pushing traditional or direct procedural modes into the background. Differences in technological or operational procedures between the warring parties usually result in asymmetric warfare. At the same time, the use of improvised explosive devices is increasingly being associated with asymmetric warfare, since this is fundamentally influenced by this weapon. Countering the threat of this weapon is now incorporated in a complex system that includes device detection. The driving force behind the development of IED countering is the maintenance of the freedom of movement, which fundamentally affects the success of operations.
" ["hu_HU"]=> string(942) "Az improvizált robbanóeszközök alkalmazása a hadviselés történetében nem ismeretlen. Napjainkban azonban jelentős változások figyelhetők meg a hadviselésben, az indirekt eljárások mind jobban háttérbe szorítják a hagyományos vagy direkt eljárási módozatokat. A hadviselő felek közötti technológiai vagy műveleti eljárásokban tapasztalható különbségek általában aszimmetrikus hadviselést eredményeznek. Ugyanakkor, a rögtönzött robbanószerkezetek alkalmazását mind gyakrabban kapcsoljuk össze az aszimmetrikus hadviseléssel mint azt alapvetően meghatározó fegyver. A fegyver elleni védekezés mára egy komplex rendszerben épül fel, amelynek része az eszköz detektálása. Az improvizált robbanószerkezetek elleni védekezés fejlesztésének mozgatórugója a mozgásszabadság fenntartása, amely alapvetően befolyásolja a műveletek sikerét.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(96) "The Directions of Countering Improvised Explosive Devices at the Present Operational Environment" ["hu_HU"]=> string(98) "Az improvizált robbanószerkezetek elleni védekezés irányai napjaink műveleti környezetében" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(29) "Csurgó Attila, Kovács Tibor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#791 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6629) ["email"]=> string(20) "csurgo.attila@mil.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5483) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-6494-6490" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Csurgó" ["hu_HU"]=> string(7) "Csurgó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Attila" ["hu_HU"]=> string(6) "Attila" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#783 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6630) ["email"]=> string(25) "dr.kovacstibi61@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5483) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5987-8289" ["url"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5987-8289" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Kovács" ["hu_HU"]=> string(7) "Kovács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Tibor" ["hu_HU"]=> string(5) "Tibor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(11) "hadviselés" [1]=> string(15) "fenyegetettség" [2]=> string(30) "improvizált robbanószerkezet" [3]=> string(51) "improvizált robbanószerkezet elleni tevékenység" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(7) "warfare" [1]=> string(6) "threat" [2]=> string(27) "Improvised Explosive Device" [3]=> string(35) "Counter-improvised Explosive Device" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#784 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18418) ["id"]=> int(4491) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5483) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A Kettős-Körös bal oldali 32 + 250 tkm szelvényének rézsűállékonyság-vizsgálata
Hungary’s main public protection line, a flood protection dam with a length of 4,200 km, is built as an earthwork. These earthworks, as elaborated protection systems, are influenced by many factors that affect the safety of the protection structure. This paper presents the analysis of a certain profile of the flood protection dam situated in the Körös valley with the geotechnical software GEO5, and within that, the slope stability module. The computations realised by means of this module can contribute considerably to evaluate the construction for safe flood protection.
" ["hu_HU"]=> string(578) "Hazánk 4200 km állami fővédvonala, mint árvízvédelmi töltés, földmű. E földművekre – kiépített védelmi rendszerre – számos tényező hat, amely befolyásolja a védmű biztonságát. A cikk bemutatja, egy a Körösök völgyében lévő árvízvédelmi töltés szelvényének állékonyságvizsgálatát, GEO5 geotechnikai szoftverrel, ezen belül is a rézsűállékonysági modullal. A modul segítségével végzett számítások nagymértékben segíthetik a védmű megítélését az árvizek elleni biztonságos védekezés érdekében.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(91) "Slope Stability Analysis of the Left Side Profile rkm 32 + 250 of the Kettős-Körös River" ["hu_HU"]=> string(90) "A Kettős-Körös bal oldali 32 + 250 tkm szelvényének rézsűállékonyság-vizsgálata" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Tímár Attila" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#785 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6733) ["email"]=> string(23) "timar.attila@kovizig.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(5552) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(99) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-8637-4887" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Tímár" ["hu_HU"]=> string(7) "Tímár" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Attila" ["hu_HU"]=> string(6) "Attila" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(24) "árvízvédelmi töltés" [1]=> string(16) "rézsűcsúszás" [2]=> string(14) "állékonyság" [3]=> string(4) "GEO5" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(20) "flood protection dam" [1]=> string(13) "slope failure" [2]=> string(9) "stability" [3]=> string(4) "GEO5" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#793 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(18419) ["id"]=> int(4492) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(5552) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }