Generációváltás a toborzásban
A háború természetének hatása a toborzásra
Copyright (c) 2025 Balogh Zsolt

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
Korunk munkaerőhiánnyal küzdő szervezeteinek kiemelt feladata egy hatékony felvételi politika kialakítása. A Magyar Honvédség modernizációs folyamatának elkerülhetetlen velejárója a külső és belső környezeti kultúra változásaihoz való alkalmazkodás. A korábban kiépült és alkalmazott szervezeti folyamatok és eljárások, így az utánpótlás újratervezése az erősen hierarchizált szervezetekre jellemző hagyományos toborzási stratégiák újragondolását eredményezheti. A honvédelem ágazati szakképzésben tanuló kadétok elvben megfelelnek ennek a kritériumnak, hosszabb távon képesek lehetnek ellátni a hadsereg számára szükséges emberi erőforrások biztosítását. Képzésük során a katonai hivatáshoz közelálló szakmák elsajátítása mellett, a hazafias és honvédelmi nevelés keretében, akár rendkívül költségigényes különleges képességeket is elsajátíthatnak, utolsó tanévük alatt pedig lehetőségük nyílik tartalékos katonai szolgálat vállalására és az alapkiképzés végrehajtására. Katonai továbbtanulásuk mégis kevésbé tűnik eredményesnek. Feltételezésem szerint a jelenleg zajló háborúk, fegyveres összeütközések aszimmetrikus, hibrid jellegük miatt rombolják a nemzeti haderőknek a hagyományos háborúk hősiességre, a katonai dicsőségre épített romantikus képét. Ugyanakkor a generációjukra jellemző technológiai nyitottság, rugalmas gondolkodás és egy megújult modern haderő kialakításának vonzó képe – az emberi szerep csökkenése mellett – átalakíthatja a hadseregről alkotott képüket, és a hős harcos mítoszának halványulása mellett megnyithatja az utat a fiatal technikai affinitású generáció számára. A hagyományos szolgálatot kínáló toborzásnak – mindamellett, hogy az ilyen típusú konfliktusok romantikája megkopott, de nem tűnt el – meg kell újulnia ugyanúgy, mint ahogy a hadviselés stratégiai elvei is átalakulnak.
Kulcsszavak:
Hivatkozások
évi LXXX. törvény a szakképzésről. Online: https://njt.hu/jogszabaly/2019-80-00-00
/2021. (VIII. 31.) HM utasítás a Honvéd Kadét Programról, valamint a hazafias és honvédelmi nevelés támogatásáról. Online: https://njt.hu/jogszabaly/2021-42-B0-15
BODA Mihály (2016): Bátorság és távolság. Hadtudomány, Különszám, 44–56. Online: https://doi.org/10.17047/HADTUD.2016.26.K.44
BODA Mihály (2018): A hivatás és a katonai hivatás története és elemei. Hadtudomány, 28(3–4), 135–155. Online: https://doi.org/10.17047/HADTUD.2018.28.3-4.135
BODA Mihály (2023): Hibrid háború: konfliktusforma a harmonikus béke és a direkt háború között –A hibrid háború katonafilozófiai értelmezése. In GŐCZE István – PADÁNYI József (szerk.): Lehelyezett kő. Tanulmányok M. Szabó Miklós nyugállományú altábornagy, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja emlékére. Budapest: Ludovika, 21–28.
BODA Mihály (2024): A kockázatkerülő háború és a bátorság a 20–21. század fordulóján. Honvédségi Szemle, 152(3), 113–125. Online: https://doi.org/10.35926/HSZ.2024.3.9
BODA, Mihály (2020): Peacekeepers’ Autonomy and Military Authority. Academic and Applied Research in Military and Public Management Science, 19(2), 65–78. Online: https://doi.org/10.32565/aarms.2020.2.5
CLAUSEWITZ, Carl von (1961): A háborúról I. Budapest: Zrínyi.
FULLER, John Frederick Charles [1923] (2019): The Reformation of War. Creative Media Partners.
KRIZBAI János (2022): A paradigmaváltás szükségessége és lehetőségei a katonai szervezetek irányítási, működési rendszerében. In M. SZABÓ Miklós (szerk.): A hadtudomány aktuális kérdései I. Budapest: Ludovika, 143–161.
KOVÁCS László (2021): Offenzív kiberműveletek II. Kibererők és képességeik. Hadmérnök, 16(3), 119–137. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2021.3.7
PAIS Ella Regina (2013): Alapvetések a Z generáció tudománykommunikációjához. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Online: https://ktk.pte.hu/sites/ktk.pte.hu/files/images/szervezet/intezetek/mti/pais_alapvetesek_a_z_generacio_tudomany-kommunikaciojahoz_-_tanulmany_2013.pdf
SZENES Zoltán (2005): Katonai kihívások a 21. század elején. Hadtudomány, 15(4).
TADDEO, Mariarosaria – BLANCHARD, Alexander (2023): Ethical Principles for Artificial Intelligence in Natinal Defence. In CRISTIANO, Fabio et al. (szerk.): Artificial Intelligence and International Conflict in Cyberspace. London: Routledge, 159–185. Online: https://doi.org/10.4324/9781003284093-10
A Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Than Károly Technikum és Szakképző Iskola Szakmai programja (2024). Online: https://than.bmszc.hu/szakmai-dokumentumok/szakmai-program
A Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium szakmai programja (2023). Online: https://kratochvil.hu/Public/uploads/kozerdeku_adatok/Szakmai_Program_2023.pdf