The Role of the Body in Horthy era Education Policy

  • Burány Judit
doi: 10.32563/hsz.2023.4.12

Abstract

The global movement of our time, body positivity, points out that throughout world history certain bodies have been deemed less beautiful and valuable than others. This approach dominated 20th century Hungarian history, both in the Horthy era and in the socialist decades that followed. The bodies of the country’s population was assembled into a collective body concept, the system extended its right of surveillance to the bodies of its citizens, and it imposed expectations on them. In the Horthy era, the reason for this was the defeat in the world war and the maximisation of the army’s numbers, thus indirectly part of the country’s moral recovery. For the first time in Hungarian history, the authorities also realised that the school, as an institution and a stage, was an excellent opportunity to reinforce the ideology of the regime. The physical education was reformed, following the Danish model, militaristic youth movements and other sports circles appeared.

Keywords:

body symbol physical education Horthy-era body positivity

References

A gazdátlan asszony (1944). Rend. Sipos László. Hunnia Filmgyár – Esperia Film.

Árvai Tünde (2013): Honleányok. Honvédelmi nevelés és munka a leánylevente-moz-galomban. Századvég, 18(2), 23–40. Online: https://adt.arcanum.com/hu/view/Szazadveg_2013_68/?pg=24&layout=s

Bangha Béla szerk. (1932): Katolikus lexikon III. Budapest: Magyar Kultúra.

Bánlaky József (1928–1942): A magyar nemzet hadtörténelme. Budapest: Grill Károly. Online: https://mek.oszk.hu/09400/09477/html/index.html

Bohn Ferenc (1942): A testnevelés története. Különlenyomat a „Testnevelés” 1941–42. évfolyam számaiból. Budapest: Stephaneum.

Bukh, Niels (1927): Gimnasztika képekben. Ford. Király Dezső. Budapest: Király Dezső.

Bukh, Niels (1938): Dán egyszerű és sportgimnasztika vezérkönyve. Budapest: Király Dezső.

Csabai Márta (2019): Az önelfogadás kihívásaitól a testpozitív mozgalmakig – a pozi¬tív pszichológia testképei. Magyar Pszichológiai Szemle, 74(3), 361–373. Online: https://doi.org/10.1556/0016.2019.74.3.6

Dobrovits Sándor (1938): Magyarország Trianontól napjainkig. Társadalmi szervezetek. Magyar Statisztikai Szemle, 16(4), 414–418. Online: www.ksh.hu/statszemle_archive/all/1938/1938_04/1938_04_0414_0418.pdf

Fináczy Ernő – Kornis Gyula – Kemény Ferenc szerk. (1936): Pedagógiai lexikon I. Budapest: Révai Irodalmi Intézet. Online: https://adt.arcanum.com/hu/view/Lexikon_PedagogiaiLexikon_1/?pg=0&layout=s

Gergely Ferenc – Kiss György (1976): Horthy leventéi. Budapest: Kossuth.

Gergely Jenő szerk. (2004): Gömbös Gyula hatalomra kerülése és kormányzása 1932–1936. Antal István sajtófőnök emlékiratai. Budapest: Palatinus.

Hadtörténeti Intézet és Múzeum [é. n.]: A trianoni békediktátum katonai előírásai. Online: https://m.militaria.hu/digitalis-hadtortenelem-hadtorteneti-oktatasi-csomagok-is¬kolak-szamara/a-trianoni-bekeszerzodes-es-annak-hatasai/a-trianoni-bekeszerzodes-es-annak-hatasai-hadszervezet/a-trianoni-bekediktatum-katonai-eloirasai

Kárpáti Andrea (1993): Elvek, eszmények, paradigmák a magyar rajztanításban a kez¬detektől a hetvenes évekig. Magyar Pedagógia, 93(1–2), 19–35. Online: http://digit.bibl.u-szeged.hu/00400/00415/00169/mp_1993_001_002_6043_019-035.pdf

Kerepeszki Róbert (2011): A politikai és társadalmi élet határán. A Társadalmi Egyesületek Szövetsége a Horthy-korszakban. In Gebei Sándor – ifj. Bertényi Iván – Rainer M. János (szerk.): „…nem leleplezni, hanem megismerni és megérteni”. Tanulmányok a 0 éves Romsics Ignác tiszteletére. Eger: Líceum, 373–388. Online: https://www.academia.edu/17221614/A_politikai_és_társadalmi_élet_határán_A_Társadalmi_Egyesületek_Szövetsége_a_Horthy_korszakban

Kristó Nagy István (1996): Hitler ifjai – Horthy leventéi. Ezredvég, 6(6), 59–67. Online: https://adt.arcanum.com/hu/view/Ezredveg_1996/?pg=550&layout=s

Lukács Ernőné főszerk. (1965): Sport és testkultúra. A tánc. A világ népei. Budapest: Közgazdasági és Jogi.

McBride, Hillary L. (2021): The Wisdom of Your Body. Finding Healing, Wholeness, and Connection Through Embodied Living. Washington: Brazos Press.

Misángyi Ottó (1935): A testnevelés jelentősége a közművelődésben. Budapest: Stephaneum. Online: https://mtda.hu/books/misangyi_otto_a_testneveles_jelen-tosege_a_kozmuvelodesben.pdf

Nagy Péter Tibor (1992): A magyar oktatás második államosítása. Budapest: Educatio. Online: https://mek.oszk.hu/08200/08289/08289.pdf

Nagy Péter Tibor (1994): Tanügyigazgatás és oktatáspolitika a polgári Magyarországon. Kandidátusi disszertáció. Magyar Tudományos Akadémia Tudományos Minősítő Bizottsága. Online: http://real-d.mtak.hu/814/1/11756.pdf

Pál József – Újvári Edit (2005): Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából. Budapest: Balassi.

Pukánszky Béla (2006): A nőnevelés évezredei. Budapest: Gondolat.

Turbucz Dávid (2014): A vezér két teste. A test szerepe Horthy Miklós vezérkultuszában. BUKSZ, 26(1), 45–49. Online: http://buksz.c3.hu/1401/04.2problturbucz.pdf

Ujvári Miklós (1986): A délkelet-ázsiai harci művészetek. Budapest: Ujvári Miklós.

Ujvári Miklós (1989): Kung fu-technikák és edzésmódszerek. Budapest: Origo-press.

Downloads

Download data is not yet available.