A CFM LEAP-1A hajtómű közelítő termodinamikai analízise

Absztrakt

Napjaink hajtóművei az egyre kisebb tüzelőanyag -fogyasztás miatt folyton növekvő kétára-músági fokkal és kompresszor nyomásviszonnyal rendelkeznek. Előbbi a propulziós, utóbbi pedig a termikus hatásfok javításáért felelős. Míg az egy-két évtizeddel ezelőtt fejlesztett polgári gázturbináknál a nyomásviszony a 30…35 közötti tartományban volt jellemző, miközben 5…6 környéki kétáramúsági fokok domináltak, addig napjainkra ezek az értékek számottevően megemelkedtek. Az utasszállító repülőgépek piacán az egyik legkelendőbb típus az Airbus egyfolyosós családja, az A320. Ennek az újrahajtóművezését a „new engine option” rövidítéséből származó „neo” megnevezéssel illetik, és két nagy hajtóműgyár, a Pratt & Whitney, valamint a CFM International kínál hozzá jelentősen továbbfejlesztett erőforráso-kat. Az utóbbi termékét, a CFM LEAP-1A termodinamikai elemzését mutatjuk be ebben a cikkben, összehasonlítva a gyár korábbi hajtóművével, a CFM56-5B-vel.

Kulcsszavak:

ultranagy kétáramúsági fok gázturbinás sugárhajtómű CFM LEAP-1A Airbus A320neo termodinamikai analízis LabVIEW

Hogyan kell idézni

[1]
K. Beneda és L. Főző, „ A CFM LEAP-1A hajtómű közelítő termodinamikai analízise”, RepTudKoz, köt. 30, sz. 2, o. 261–274, aug. 2018.