A digitális kompetencia és az e-közigazgatási ügyintézési képesség összefüggései napjaink Magyarországában

  • Budai Balázs Benjámin
doi: 10.32575/ppb.2024.3.1

Absztrakt

Kutatásaink fókuszában a digitális kompetencia áll. Jelen tanulmányunk egy 2023 tavaszán készített nagymintás, országos, reprezentatív omnibusz felmérés eredményei alapján vizsgálja a közigazgatási ügyintézés és a digitális kompetenciák összefüggését, napjaink Magyarországán. Felmérésünket a DESI Digital Decade 2030 2023-as indikátorának és a 2022-es KSH országos népszámlálásának vonatkozó eredményeivel is összevetettük, így kapva egy árnyaltabb képet. Továbbra is jól látszanak a digitális egyenlőtlenség dimenziói, a digitális kompetenciák összefüggései, valamint a digitális közigazgatási ügyintézési képesség alacsony értékeinek okai is. Igazolódott ismét, hogy a gyakorolt kompetencia kompetenciát, a kompetenciahiány és a gyakorlat hiánya kompetenciahiányt szül.

Kulcsszavak:

digitális kompetencia Digitális egyenlőtlenség DigComp DigKomp DigCompSat e-közigazgatás

Hivatkozások

BÉLANGER, France – CARTER, Lemuria (2009): The Impact of the Digital Divide on E-Government Use. Communications of the ACM, 52(4), 132–135. Online: https://doi.org/10.1145/1498765.1498801

BUDAI, Balázs (2022): The Growing Role of Digital Literacy. Pro Publico Bono – Public Administration, 10(2), 30–59. Online: https://doi.org/10.32575/ppb.2022.2.2

BUDAI Balázs et al. (2022): A digitális készségfejlesztés helye és szerepe a közigazgatási képzésben. In BUDAI Balázs (szerk.): Digitális készségfejlesztés. Budapest: Ludovika, 11–33.

BUDAI, Balázs – CSUHAI, Sándor – TÓZSA, István (2023): Digital Competence Development in Public Administration Higher Education. Sustainability, 15(16), 1–15. Online: https://doi.org/10.3390/su151612462

BOJTOR András – BOZSÓ Gábor (2021): Comparative Analysis of Evidence-Based Policies in the Era of Digitalisation. Pro Publico Bono – Public Administration, 9(1), 158–174. Online: https://doi.org/10.32575/ppb.2021.1.10

CEDEFOP (2017): Investing in Skills Pays Off: The Economic and Social Cost of Low-Skilled Adults in the EU. Online: https://doi.org/10.2801/23250

CLIFFORD, I. et al. szerk. (2020): DigCompSAT. A Self-Reflection Tool for the European Digital Competence Framework for Citizens. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Online: https://doi.org/10.2760/77437

DESI 2023. Online: https://bit.ly/49GKfXg

Egovernment Trends (2012): Digital Agenda Scoreboard 2012. Online: https://doi.org/10.2759/83934

European Commission (2023): 2030 Digital Decade – Annex Hungary, Report on the State of the Digital Decade. Online: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2023-report-state-digital-decade

Eurostat (2023): Digital Economy and Society Statistics – Households and Individuals. Online: https://bit.ly/4fkCU0D

GKI (2023): A települési jövedelmek közötti különbségek főleg a diplomások eltérő arányára vezethetők vissza. Online: https://gki.hu/language/hu/2023/11/28/a-telepulesi-jovedelmek-kozotti-kulonbsegek-foleg-a-diplomasok-eltero-aranyara-vezethetok-vissza/

KSH (2022): Népszámlálási adatbázis. Online: https://nepszamlalas2022.ksh.hu/adatbazis/

Magyar Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia 2030 (2020). Online: http://romagov.hu/wp-content/uploads/2021/08/MNTFS2030.pdf

RODRIGUEZ-HEVIA, Luisa Fernanda – NAVÍO-MARCO, Julio – RUIZ-GÓMEZ, Luis Manuel (2020): Citizens’ Involvement in E-government in the European Union: The Rising Importance of Digital Skills. Sustainability, 12(17). Online: https://doi.org/10.3390/su12176807

SIMONOFSKI, Anthony et al. (2021): What Influences Citizens’ Expectations Towards Digital Government? An Exploratory Survey. Digital Policy, Regulation and Governance, 23(2), 154–172. Online: https://doi.org/10.1108/DPRG-12-2020-0173

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.