A szekuláris oktatás kialakulása
Az állami nevelésügy mérföldkövei történeti és államelméleti megközelítésben
Copyright (c) 2024 Balla János
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
A tanulmány célja, hogy történeti és államelméleti megközelítésben mutassa be az állam és egyház viszonyát az oktatás területén az Egyesült Királyságban, az Amerikai Egyesült Államokban, Franciaországban, Poroszországban, illetve a Német Császárságban. Noha a liberalizmus mindegyik országban áthatotta a filozófusok és politikai cselekvők nézeteit, nem egyformán és nem egy időben kezdték kiépíteni az állami oktatási rendszert. A liberális
államoknak nem a semmiből kellett felépíteniük saját rendszerüket, hanem támaszkodhattak az egyház több évszázados iskolafenntartói tapasztalatára, kidolgozott tantervekre, tankönyvekre. A történeti események hatására az állam befolyása több országban is az egyház rovására növekedett az oktatás területén, míg más helyütt az egyház megőrizhette pozícióját, és az állami oktatás harc és térfoglalás nélkül, békésen, párhuzamosan épült ki. A történeti példák megmutatják, hogy nem helytálló az az állítás, miszerint egy liberális országban az állam és az egyház nem működhet együtt az oktatás területén.
Kulcsszavak:
Hivatkozások
APPLEBY, Joyce – BALL, Terence szerk. (1999): Jefferson: Political Writings. Cambridge: Cambridge University Press.
ARETIN, Otmar von Karl (1993): Deutsche Geschichte (Band 7). Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht.
AUDI, Robert (1989): The Separation of Church and State and the Obligations of Citizenship. Philosophy & Public Affairs, 18(3), 259–296.
AUDI, Robert (2011): Democratic Authority and the Separation of Church and State. New York: Oxford University Press. Online: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199796083.001.0001
BAJOMI Iván (2013): Decentralizációs intézkedésekkel korrigált francia oktatásirányítási rendszer. Educatio, 22 (1–4), 60–72.
BANGERT, William V. (2002): A jezsuiták története. Budapest: Osiris.
BARRO, Robert J. – MCCLEARY, Rachel M. (2005): Which Countries Have State Religions? The Quarterly Journal of Economics, 120(4), 1331–1370. Online: https://doi.org/10.1162/003355305775097515
BLACKBOURN, David (1997): The Long Nineteenth Century: A History of Germany. New York: Oxford University Press.
BRANT, Irving (1951): Madison, On the Separation of Church and State. The William and Mary Quarterly, 8(1), 3–24. Online: https://doi.org/10.2307/1920731
COHLER, Anne M. – MILLER, Basia C. – STONE, Harold S. szerk. (1989): Montesquieu, The Spirit of the Laws. New York: Cambridge University Press.
CUBBERLEY, Ellwood P. (1920): The History of Education. Houghton Mifflin Co.
CURRY, Thomas J. (1986): The First Freedoms. New York: Oxford University Press.
DALY, Eion (2012): The Ambiguous Reach of Constitutional Secularism in Republican France: Revisiting the Idea of Laïcité and Political Liberalism as Alternatives. Oxford Journal of Legal Studies, 32(3), 583–608. Online: https://doi.org/10.1093/ojls/gqs011
DAVIS, Derek H. (2010): The Oxford Handbook of Church and State in the United States. New York: Oxford University Press. Online: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195326246.001.0001
DE ROOVER, Jakob – BALAGANGADHARA, S. N. (2008): John Locke, Christian Liberty, and the Predicament of Liberal Toleration. Political Theory, 36(4), 523–549. Online: https://doi.org/10.1177/0090591708317969
DITTRICH, Lisa (2019): Europäischer Antiklerikalismus: Eine Suche zwischen Säkularisierung und Religionsreform. Geschichte und Gesellschaft, 45(1), 5–36. Online: https://doi.org/10.13109/gege.2019.45.1.5
DRAKEMAN, Donald D. (2010): Church, State and Original Intent. New York: Cambridge University Press. Online: https://doi.org/10.1017/CBO9780511803598
DREISBACH, Daniel L. (2002): Thomas Jefferson and the Wall of Separation between Church and State. New York: New York University Press.
DUBY, Georges szerk. (2007): Franciaország története. II. Az új idők 1852-től napjainkig. Budapest: Osiris.
DUNN, John (1969): The Political Thought of John Locke. New York: Cambridge University Press. Online: https://doi.org/10.1017/CBO9780511558436
DURANT, Ariel – DURANT, Will (2011): The Age of Voltaire. [h. n.]: Simon & Schuster.
FRASER, David (2001): Frederick the Great. New York: Fromm International.
FRIEDRICH, Karin (1993): The Other Prussia. Cambridge: Cambridge University Press.
FULBROOK, Mary (1983): Piety and Politics. New York: Cambridge University Press. Online: https://doi.org/10.1017/CBO9780511562624
GAWTHROP, Richard L. (1993): Pietism and the Making of Eighteenth-Century Prussia. Cambridge: Cambridge University Press. Online: https://doi.org/10.1017/CBO9780511523311
GEUSS, Raymond – SKINNER, Quentin szerk. (1994): Voltaire Political Writings. Cambridge: Cambridge University Press.
GOLDIE, Mark szerk. (1997): Locke Political Essays. Cambridge: Cambridge University Press.
GREEN, Steven K. (2010): The Second Disestablishment. New York: Oxford University Press. Online: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195399677.001.0001
GRELL, Ole Peter – PORTER, Roy szerk. (2006): Toleration in Enlightenment Europe. New York: Cambridge University Press.
GUERLAC, Othon (1908): The Separation of Church and State in France. Political Science Quarterly, 23(2), 259–296. Online: https://doi.org/10.2307/2141325
HAMBURGER, Philip (2004): Separation of Church and State. Massachusetts: Harvard University Press.
HUBER, Ernst Rudolf – HUBER, Wolfgang (1976): Staat und Kirche im 19. und 20. Jahrhundert: Dokumente zur Geschichte des deutschen Staatskirchenrechts (Band. 6.) Staat und Kirche im Zeitalter des Hochkonstitutionalismus und des Kulturkampfs 1848–1890. Berlin: Duncker & Humblot.
HUTSON, James H. (2008): Church and State in America. New York: Cambridge University Press.
JARMAN, T. L. (1963): Landmarks in the History of Education. London: John Murray.
JOHN, Locke (1992): Levél a vallási türelemről. Budapest: Bibliaiskolák Közössége.
JOHNSON, Paul (2016): Az amerikai nép története. Budapest: Akadémiai Kiadó.
KATZ, Wilber G. (1953): Freedom of Religion and State Neutrality. The University of Chicago Law Review, 20(3), 426–440. Online: https://doi.org/10.2307/1597664
KINGSTON, Rebecca E. szerk. (2009): Montesquieu and His Legacy. New York: Sunny Press.
KINGSTON, Rebecca E. szerk. (2010): Montesquieu and England. London: Pickering & Chatto.
KONTLER László (1994): Állam, egyház, államegyház. Világosság, 35(5–6), 138–158.
KONTLER László (2019): Locke értekezése a polgári kormányzatról. Korunk, 3(8), 27–33.
KONVITZ, Milton R. (1949): Separation of Church and State: The First Freedom. Law and Contemporary Problems, 14(1), 44–60. Online: https://doi.org/10.2307/1189947
KRIMMER, Elisabeth – SIMPSON, Patricia A. szerk. (2011): Enlightened War. New York: Camden House.
LAURSEN, John Christian szerk. (2002): Histories of Heresy in Early Modern Europe. Palgrave. 2002. Online: https://doi.org/10.1057/9780230107496
LEDEWITZ, Bruce (2011): Church, State and the Crisis in American Secularism. Indiana University Press.
LUDASSY Mária (1991): Voltaire válogatott filozófiai írásai. Budapest: Akadémiai.
MCCABE, David (1997): John Locke and the Argument against Strict Separation. The Review of Politics, 59(2), 233–258. Online: https://doi.org/10.1017/S0034670500026620
MEIKLEJOHN, Alexander (1949): Educational Cooperation between Church and State. Law and Contemporary Problems, 14(1), 61–72. Online: https://doi.org/10.2307/1189948
MEZEY Barna – SZENTE Zoltán (2003): Európai alkotmány- és parlamentarizmustörténet. Budapest: Osiris.
MINKENBERG, Michael (2012): Church-State Regimes and Democracy in the West. Geopolitics, History, and International Relations, 4(1), 76–100. Online: https://www.jstor.org/stable/26804834
MONSMA, Stephen V. – J. SOPER, Christopher (2009): The Challenge of Pluralism. New York: Rowman.
MONTESQUIEU (2000): A törvények szelleméről. Budapest: Osiris.
MORRIS, R. M. szerk. (2009): Church and State in 21st Century Britain. London: Palgrave. Online: https://doi.org/10.1057/9780230234376
MURRAY, James (2009): Enforcing the English Reformation in Ireland. New York: Cambridge University Press. Online: https://doi.org/10.1017/CBO9780511575846
MUZZEY, David Saville (1911): State, Church, and School in France III. The School Review 19(5), 318–332. Online: https://doi.org/10.1086/435752
NADON, Christopher szerk. (2013): Enlightenment and Secularism. New York: Lexington Books.
NÉMETH András (2005): A modern magyar iskolarendszer kialakulása a nemzetközi intézményfejlődési és recepciós folyamatok tükrében. Iskolakultúra, 9(15), 50–70.
ORLIN, Theodore S. (1992): A vallásszabadság védelme, az egyház és az állam viszonya. Világosság, 33(6), 440–450.
PANGLE, Thomas (1989): Montesquieu’s Philosophy of Liberalism. Chicago: The University of Chicago Press.
PANNENBERG, Wolfhart (2009): Teológia és filozófia. Budapest: L’Harmattan.
PETERSON, Paul E. (2010): Saving Schools. From Horace Mann to Virtual Learning. Massachusetts: The Belknap Press of Harvard University Press. Online: https://doi.org/10.2307/j.ctvjnrs3t
PFEFFER, LEO (1951): Church and State, Something Less than Separation. The University of Chicago Law Review, 19(1), 1–29. Online: https://doi.org/10.2307/1597719
PINTÉR Károly (2018): Jefferson fala. Aetas, 33(1), 79–93.
PRICE, Roger (2017): The Church and the State in France 1789–1870. Palgrave. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-319-63269-8
REED-DANAHAY, Deborah (1996): Education and Identity in Rural France: The Politics of Schooling. Cambridge: Cambridge University Press. Online: https://doi.org/10.1017/CBO9780511558108
SANDERSON, Michael (1991): Education, Economic Change and Society in England 1780–1870. London: Macmillan.
SANDIFORD, Peter szerk. (1918): Comparative Education. London: University of California, J. M. Dent.
SCHANDA Balázs (1995): Az állam és az egyház viszonyának lehetséges modelljei. Társadalmi Szemle, 5, 35–43.
SCHOULS, Peter A. (1992): Reasoned Freedom. John Locke and Enlightenment. London: Cornell University Press. Online: https://doi.org/10.7591/9781501718342
SHENNAN, Margaret (2004): The Rise of Brandenburg-Prussia. New York: Routledge. Online: https://doi.org/10.4324/9780203450871
SOLT, Leo F. (1990): Church and State in Early Modern England 1509–1640. New York: Oxford University Press. Online: https://doi.org/10.1093/oso/9780195059793.001.0001
STARK, Rodney – IANNACCONE, Laurence R. (1994): A Supply-Side Reinterpretation of the “Secularization” of Europe. Journal for the Scientific Study of Religion, 33(3), 230–252. Online: https://doi.org/10.2307/1386688
TAKÁCS Péter (2000): Nehéz jogi esetek. Jogelmélet és jogászi érvelés. Budapest: Napvilág.
TAYLOR, Charles (1995): A szekularizáció változatai. 2000, 7, 8–14.
TIPPETT-SPIRITOU, Sandy (2000): French Catholicism. New York: Palgrave. Online: https://doi.org/10.1057/9780230599703
TOCQUEVILLE, Alexis de (2000): Democracy in America. Harper Perennial Modern Classics.
TOMASZEWSKA, Anna – HÄMÄLÄINEN, Hasse szerk. (2017): The Sources of Secularism. [h. n.]: Palgrave MacMillan. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-319-65394-5
VIERHAUS, Rudolf (1978): Deutsche Gescichte (Band 6). Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht.
WADE, Ira O. (1969): The Intellectual Development of Voltaire. New Jersey: Princeton University Press.
WILLIAMS, Frederick D. szerk. (1989): The Northwest Ordinance. [h. n.]: Michigan State University Press.
WOLFSON, Adam (2010): Persecution for Toleration. Plymouth: Lexington Books.
YOLTON, John W. szerk. (1993): A Locke Dictionary. [h. n.]: Blackwell.
ZUCKERMAN, Phil – SHOOK, John R. szerk. (2017): The Oxford Handbook of Secularism. Oxford: Oxford University Press. Online: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199988457.001.0001