A portugál oktatási reformok nemzetközi sikerének háttere
A nevelés-oktatás központi fejlesztése Portugáliában a hazai változások tükrében, 2011–2023
Copyright (c) 2023 Gloviczki Zoltán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
Portugália és Magyarország 2010-es évektől folyó kormányzati oktatásirányítási reformjának időbeli és tartalmi párhuzamrendszere sajátos jelentőséggel bír. A hasonló kondíciókkal rendelkező két ország közül Portugália ezredfordulón mért oktatási teljesítménye a hazainál alacsonyabb színvonalról indulva a 2018-as PISA-mérések időszakára nem csupán Magyarország, de az OECD átlagát is túlszárnyalta. Az elsősorban 2011 és 2015 között bevezetett reformok a magyarországi folyamatoktól, de a nemzetközi szakpolitikai diskurzustól is némileg eltérő példákkal szolgálnak, elsősorban a központi tantervi szabályozás területén.
Kulcsszavak:
Hivatkozások
Alves, Luís Alberto Marques (2012): História da educação. Uma introdução. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Online: https://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/10021.pdf
Cordeiro, António Manuel Rochette – Alcoforado, Luís (2018): Education and Development. Méditerranée, (130). Online: https://doi.org/10.4000/mediterranee.10322
Crato, Nuno (2019): Everything Starts With the Curriculum. ResearchED, 2019. február 27. Online: https://researched.org.uk/2019/02/27/everything-starts-with-the-curriculum/
Crato, Nuno (2020): Curriculum and Educational Reforms in Portugal: An Analysis on Why and How Students’ Knowledge and Skills Improved. In Reimers, Fernando M. (szerk.): Audacious Education Purposes. Cham: Springer, 209–231. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-030-41882-3_8
Crato, Nuno (2021a): Improving a Country’s Education. Cham: Springer. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59031-4; DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59031-4
Crato, Nuno (2021b): Setting up the Scene: Lessons Learned From PISA 2018 Statistics and Other International Student Assessments. In Crato, Nuno (szerk.): Improving a Country’s Education. Cham: Springer, 1–24. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59031-4_1
Direção-Geral da Educação (2018): Aprendizagens Essenciais. Online: https://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-0#
European Education and Culture Executive Agency – Eurydice (2021): Teachers’ and School Heads’ Salaries and Allowances in Europe. 2019/20. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Online: https://doi.org/10.2797/575589
Eurydice (2023): National Education Systems. Portugal. Online: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/portugal/overview
IMF (2023): GDP per Capita, Current Prices. Online: https://www.imf.org/external/data-mapper/NGDPDPC@WEO/WEOWORLD/HUN/PRT
Imre Anna (2014): A korai iskolaelhagyás csökkentése Portugáliában. Online: https://ofi.oh.gov.hu/publikacio/korai-iskolaelhagyas-csokkentese-portugaliaban
Marôco, João (2021): Portugal: The PISA Effects on Education. In Crato, Nuno (szerk.): Improving a Country’s Education. PISA 2018 Results in 10 Countries. Cham: Springer, 159–174. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59031-4_8
Nyilas Gergely (2022): „Te ezért még bemész dolgozni?” – kérdezte portugál kollégája egy magyar pedagógustól, amikor meghallotta, mennyit keres. Telex, 2022. december 17. Online: https://telex.hu/kulfold/2022/12/17/portugalia-oktatasi-rendszer-oecd-reform
OECD (2018a): Curriculum Flexibility and Autonomy in Portugal. An OECD Review. Paris: OECD. Online: https://www.oecd.org/education/2030/Curriculum-Flexibility-and-Autonomyin-Portugal-an-OECD-Review.pdf
OECD (2018b): Preparing Our Youth for an Inclusive and Sustainable World. The OECD PISA Global Competence Framework. Paris: OECD. Online: https://www.oecd.org/education/Global-competency-for-an-inclusive-world.pdf
OECD (2019): TALIS 2018 Results. Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. Volume I. Paris: OECD Publishing. Online: https://www.oecd.org/education/talis-2018-resultsvolume-i-1d0bc92a-en.htm
OECD (2022): Education at a Glance 2022.
OECD Indicators. Paris: OECD Publishing. Online: ttps://doi.org/10.1787/3197152b-en
OECD – UNESCO Institute for Statistics (2003): Literacy Skills for the World of Tomorrow. Further Results From PISA 2000. Paris: OECD Publishing. Online: https://doi.org/10.1787/9789264102873-en
Oktatás 2030 (2018): A Nemzeti alaptanterv tervezete. Online: https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2018/08/a-nemzeti-alaptanterv-tervezete_2018.08.31.pdf
Oktatási Hivatal (2016): EFOP-3.1.5-16-2016-00001: A tanulói lemorzsolódással veszélyeztetett intézmények támogatása. Online: https://www.oktatas.hu/kozneveles/projektek/efop315
Portugal Literacy Rate 1981–2023 (2023). Online: https://www.macrotrends.net/countries/PRT/portugal/literacy-rate
Portugal: Thousands of Teachers Strike, Demanding Better Pay. Deutsche Welle, 2023. január 15. Online: https://www.dw.com/en/portugal-thousands-of-teachers-strike-demanding-betterpay/a-64396609
Szondi Ildikó – Cziráné Kőházi-Kis Tímea (2014): A tanári életpályamodell egyes elemei. Acta Universitatis Szegediensis. Acta Juridica et Politica, (76), 437–455. Online: http://acta.bibl.u-szeged.hu/34769/1/juridpol_076_437-455.pdf
Weiler Vilmos (2022): 15 év alatt rendbe tették Európa egyik legrosszabb oktatási rendszerét, és ebből mi is tanulhatunk. Telex, 2022. október 23. Online: https://telex.hu/kulfold/2022/10/23/portugalia-magyarorszag-oktatas-reform-fejlodes-pisa
Jogi források
- 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról
Decreto-Lei n.º 41/2012 de 21 de fevereiro. Online: https://files.dre.pt/1s/2012/02/03700/0082900855.pdf