A TÖMEGES NYÍLT ONLINE KURZUSOK LEHETŐSÉGEI ÉS KIHÍVÁSAI MAGYARORSZÁGON

  • Kutasi Gábor
  • Berde Éva
doi: 10.32575/ppb.2021.3.3

Absztrakt

A 2010-es évek során a tömeges nyílt online kurzusok  (massive open online courses, MOOC) piaca óriási  mennyiségi ugráson ment keresztül mind a hallgatói  létszám, mind a meghirdetett kurzusok tekintetében,  miközben az ezeket meghirdető oktatási intézmények és  platformok piaci pozíciója a koncentráció irányába mozdult  el piacszerkezeti sajátosságok miatt. Ezt az ágazati robbanást a magyarhoz hasonlóan világszinten kis nyelvi  kultúrkörben oktató intézmények a partvonalról nézhették  végig, megpróbálkozva a kis létszámú online képzésekkel.  Az elmúlt évtized nemcsak mennyiségben, hanem a  szolgáltatás szerkezetében is hozott változásokat, ami  lehetővé teszi, hogy a hazai intézményeknek lehetősége  legyen és meg is érje becsatlakozni a tömeges kurzusokat  szervező platformokba és konzorciumokba. A tanulmány a  piacszerkezeti modellezés talaján állva elemzi az online  oktatás világpiacának alakulását és a magyar felsőoktatási intézmények által e területen érzékelhető üzleti veszélyeit  és lehetőségeit. 

Kulcsszavak:

MOOC SPOC távoktatás online domináns vállalat versenyző szegély oligopólium verseny kiszorítási hatás

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.