Teljes szám
A nukleáris taktikai fegyverek olaszországi állomásoztatásának kül- és biztonságpolitikai kérdései
Italy has been storing U.S. nuclear tactical weapons since the 1950s. During the Cold War, Rome considered hosting nuclear weapons a tool to strengthen the international ranking of the country, hoping that it provides an opportunity to restore trust in Italy’s international image, which had been shaken by World War II. As a consequence of the effect of bipolar logic on Italian domestic politics, hosting nuclear weapons guaranteed that the Italian Communist Party remained in opposition. Although the original reasons of hosting U.S. nuclear weapons have disappeared at the end of Cold War, Italy is not actively promoting nuclear disarmament.
" ["hu_HU"]=> string(737) "Olaszországban az ötvenes évek óta amerikai nukleáris taktikai fegyvereket állomásoztatnak. A hidegháború alatt az atomfegyverek befogadásában Róma a nemzetközi rang növelésének eszközét látta, bízva abban, hogy lehetőséget biztosít az ország irányában a második világháború alatt megrendült nemzetközi bizalom helyreállítására. A bipoláris rendszer belpolitikai hatásai miatt az atomfegyverek befogadása biztosította a kifejezetten erős támogatottságot élvező Olasz Kommunista Párt ellenzékben tartását. Bár a hidegháború végével az atomfegyverek olaszországi állomásoztatásának eredeti indokai eltűntek, Olaszország mégsem tesz aktív lépéseket a leszerelésükre.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(97) "Current Foreign and Security Policy Issues Regarding Stationing Nuclear Tactical Weapons in Italy" ["hu_HU"]=> string(109) "A nukleáris taktikai fegyverek olaszországi állomásoztatásának kül- és biztonságpolitikai kérdései" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(0) { } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "Olaszország" [1]=> string(18) "Egyesült Államok" [2]=> string(20) "nukleáris fegyverek" [3]=> string(11) "leszerelés" [4]=> string(4) "NATO" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(5) "Italy" [1]=> string(13) "United States" [2]=> string(15) "nuclear weapons" [3]=> string(19) "nuclear disarmament" [4]=> string(4) "NATO" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#749 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5121) ["id"]=> int(595) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1388) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }From the beginning of the 21st century an increasing number of studies analysed the short and long-term processes and the evolving risks of the global world. One of the outstanding examples is the paper published every four-five years by the National Intelligence Council, a Washington-based organisation, under the title Global Trends. The other prestigious paper is the Global Risks Report by the World Economic Forum, published every year before the Davos Summit. This study summarises the ideas and arguments formulated in the documents published during the two previous decades in two parts and puts them in the context of the theory of international relations. The first part concentrates on global trends, while the second part, besides global trends, discusses global risks in connection with these trends. As we can observe based on these sources, forecasts in the second decade indicated the continuation of trends described in the previous decade with the addition of further considerations based on new developments. Trends identified in the second decade included economy, technology, climate change, demography, society, governance and conflicts in the light of recent events. The second part of the paper in addition to global trends discusses global risks and their potential impacts which are related to the global trends. During the years following the October 2008 global financial crisis, the uncertainties of economic recovery dominated the risks. From the middle of the decade, the attention of the expert community gradually turned towards climate change and its consequences. By the end of the decade both the likelihood and the impact of climate change became the dominant risk. Risks related to the attacks against information infrastructures came second after climate change at the 2019 Davos Forum. Among the gradually evolving medium and long-term risks, it is justified to highlight the ever-growing income and assets inequalities which – according to many experts – constitute the principle cause of social polarisation and political conflicts.
" ["hu_HU"]=> string(2543) "A 21. század elejétől növekedett azon tanulmányok és elemzések száma, amelyek a globális világ közép- és hosszú távú folyamatait és a velük együtt járó kockázatokat mutatták be. Közülük is kiemelkedik a washingtoni székhellyel működő National Intelligence Council négy-öt évenként Global Trends címmel megjelenő tanulmánya és a davosi Világgazdasági Fórum évente sorra kerülő találkozói előtt publikált Global Risks Report. Ez a tanulmány két részben áttekintést ad az elmúlt két évtized során a fenti forrásokban közreadott gondolatokról és érvekről, és megkísérli elhelyezni az ismertetett folyamatokat a nemzetközi kapcsolatok elméletének kontextusában. Az első rész elsősorban a globális trendekre koncentrált, míg a jelen második rész a trendek mellett részletesebben foglalkozik a velük járó kockázatokkal is. Mint azt e források alapján is láthatjuk, a második évtizedben készített prognózisok az előző évtizedben leírt trendek folytatását jelezték, ugyanakkor az újabb fejlemények figyelembevételével új szempontokkal egészítették ki azokat. A második évtizedben megfigyelhető trendek fő tartalmát a gazdaság, a technológia, a klímaváltozás, a demográfia, a társadalom, a kormányzás és a konfliktusok területén tapasztalható új jelenségek képezték. A globális trendek mellett a tanulmány második része közelebbről is megvizsgálja a globális trendekkel összefüggő globális kockázatokat és azok összefüggéseit és potenciális hatásait. A 2008 októberi globális pénzügyi válságot követő években a gazdasági növekedés fellendülésének bizonytalanságai domináltak a kockázati tényezők között. Az évtized közepétől a szakértői közvélemény figyelme fokozatosan a klímaváltozás és a kapcsolódó következmények felé fordult. Az évtized végére mind a kockázatok bekövetkezésének valószínűsége mind a potenciális romboló hatás nagysága tekintetében a klímaváltozással kapcsolatos kockázatok kerültek a vezető helyre. Az információs rendszerek elleni támadásokkal összefüggő kockázatok a klímaváltozás után a második helyet foglalták el a 2019. évi davosi fórumon. A fokozatosan növekvő közép- és hosszú távú kockázatok között indokolt megemlíteni a növekvő vagyoni és jövedelmi különbségeket, amelyeket a szakértők a társadalmi polarizáció és politikai ellentétek fő okaként értékelnek.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(65) "Global Trends and Risks in the 21st Century – The Second Decade" ["hu_HU"]=> string(74) "Globális trendek és kockázatok a 21. században – a második évtized" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#751 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1449) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1389) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Matus" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "János" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(22) "ellenálló képesség" [1]=> string(29) "kockázatok valószínűsége" [2]=> string(32) "kockázatok összekapcsolódása" [3]=> string(19) "igazság utáni kor" [4]=> string(8) "trilemma" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(10) "resilience" [1]=> string(19) "likelihood of risks" [2]=> string(22) "risks interconnections" [3]=> string(14) "post-truth era" [4]=> string(8) "trilemma" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#731 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5123) ["id"]=> int(596) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1389) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The second summit between the United States and North Korea was held on February 27, 2019. The negotiations in Hanoi between Donald Trump and Kim Jong-un began in an optimistic atmosphere, but it was abruptly cut short the next day. The first information about the reasons became public at a press conference. According to these, there were insurmountable differences between the standpoints of the parties. Although North Korea offered serious concessions which contained the dismantlement of the Yongbyon nuclear facilities, Trump could not accept less, than total denuclearisation. From the perspective of the North Korean Government, that was an unacceptable condition. When this became clear, the American delegation stood up from the negotiating table without signing the final agreement. This article aims to present the antecedents and potential consequences of the failed summit.
" ["hu_HU"]=> string(944) "Az Egyesült Államok és Észak-Korea második csúcstalálkozóját 2019. február 27-éntartották. Donald Trump és Kim Dzsong Ün hanoi tárgyalásai optimista légkörben indultak, de a következő napon váratlanul idő előtt megszakadtak. Az okokról szóló első információk a sajtótájékoztatókról származtak. Ezek szerint áthidalhatatlan ellentétek alakultak ki a felek álláspontjai között. Noha Észak-Korea komoly engedményeket ajánlott fel, amelyek magukban foglalták a jongbjoni nukleáris létesítmények leszerelését, Trump nem fogadhatott el kevesebbet, mint a teljes nukleáris leszerelés. Az észak-koreai kormány számára ez elfogadhatatlan feltétel volt. Amikor mindez világossá vált, az amerikai delegáció zárómegállapodás aláírása nélkül állt fel az asztaltól. E cikk célja a sikertelen csúcstalálkozó előzményeinek és lehetséges következményeinek a bemutatása.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(36) "The Second U.S.–North Korea Summit" ["hu_HU"]=> string(47) "A második USA–Észak-Korea csúcstalálkozó" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#756 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1453) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1393) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Háda" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Béla" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(27) "Amerikai Egyesült Államok" [1]=> string(12) "Észak-Korea" [2]=> string(22) "nukleáris leszerelés" [3]=> string(17) "csúcstalálkozó" [4]=> string(14) "Kim Dzsong Ün" [5]=> string(12) "Donald Trump" [6]=> string(5) "Hanoi" } ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(24) "United States of America" [1]=> string(11) "North Korea" [2]=> string(16) "denuclearisation" [3]=> string(6) "summit" [4]=> string(11) "Kim Jong-un" [5]=> string(12) "Donald Trump" [6]=> string(5) "Hanoi" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#734 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5132) ["id"]=> int(599) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1393) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The current analysis offers an overview of the activities of the Islamic State and its circumstances in an important country in terms of geopolitics. Analyses published in the last years provide more and more details on the operation of the terrorist organisation and its network, which has had a significant impact on the security of the Middle East region. According to the deterioration of the security situation during the Caliphate, it became inevitable for the Turkish Government to take appropriate action and measures to address the threats affecting the country’s national security.
" ["hu_HU"]=> string(638) "Az elemzés az Iszlám Állam tevékenységét, annak körülményeit mutatja be egy geopolitikai szempontból is kiemelt fontosságú országban. Az elmúlt években megjelent elemzések egyre több információval szolgálnak a terrorszervezet működésével és korábbi hálózatépítési módszereivel kapcsolatban, amely befolyásolta a közel-keleti régió biztonságát. A Kalifátus idején a biztonsági helyzet romlásával elkerülhetetlenné vált, hogy a török vezetés megfelelő válaszlépéseket és intézkedéseket foganatosítson az ország nemzetbiztonságát is veszélyeztető fenyegetésekkel szemben.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(62) "Activities of the Islamic State in Turkey during the Caliphate" ["hu_HU"]=> string(71) "Az Iszlám Állam tevékenysége Törökországban a Kalifátus idején" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#729 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1454) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1394) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Málnássy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "András" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(14) "Törökország" [1]=> string(14) "Iszlám Állam" [2]=> string(11) "terrorizmus" [3]=> string(11) "geopolitika" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(6) "Turkey" [1]=> string(13) "Islamic State" [2]=> string(9) "terrorism" [3]=> string(11) "geopolitics" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#754 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5138) ["id"]=> int(601) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1394) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Treaty between the United States of America and the Union of Soviet Socialist Republics on the Elimination of their Intermediate-range and Shorter-range Missiles, or in other words, the Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty (INF Treaty) has been in a crisis for a long time. In 2014, the United States has publicly accused Russia of violating the agreement. Over the past 5 years, the two sides have taken numerous diplomatic attempts to resolve the issue, but all of these attempts failed. On December 4, 2018, Secretary of State Michael Pompeo announced that the Trump Administration gave Moscow 60 days to resolve the compliance problem, otherwise they will withdraw from the INF Treaty. As Russia did not manage to address the concerns of Washington, the White House has officially submitted its withdrawal on February 1, 2019. According to the INF Treaty, the agreement will cease to be in effect six months after the withdrawal. During this timeframe, the two sides may take a last attempt to address their disagreements. However, it is more likely that in the current environment and in the obvious lack of political will, Washington and Moscow will soon start the research, development and unrestricted deployment of the weapons systems which were prohibited by the INF Treaty.
" ["hu_HU"]=> string(1455) "A Közép- és Rövidebb Hatótávolságú Rakéták Megszüntetéséről Szóló Szerződés (Treaty between the United States of America and the Union of Soviet Socialist Republics on the Elimination of Their Intermediate-Range and Shorter-Range Missiles, vagy más néven Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty – INF) már régóta válságban van. Az Egyesült Államok nyilvánosan először 2014-ben vádolta meg Oroszországot azzal, hogy megszegi a szerződést. Az elmúlt öt évben a felek több diplomáciai kísérletet is tettek a probléma megoldására, de ezek sorra kudarcba fulladtak. Michael Pompeo külügyminiszter 2018. december 4-én bejelentette, hogy a Trump-adminisztráció 60 napot ad Moszkvának a szerződésszegés tisztázására, ezt követően pedig felmondja az INF-szerződést. Mivel Oroszországnak nem sikerült eloszlatnia Washington aggályait, 2019. február 1-jén a Fehér Ház benyújtotta felmondó nyilatkozatát. Az INF-szerződés értelmében, a megállapodás hatálya a felmondás után hat hónappal szűnik meg. Ezalatt a hat hónap alatt a felek tehetnek még egy utolsó utáni kísérletet a problémák rendezésére, de a jelenlegi helyzetben és a politikai akarat nyilvánvaló hiányában ugyanakkor valószínűbb, hogy Washington és Moszkva hamarosan elkezdi az INF által tiltott fegyverrendszerek kutatását, fejlesztését és korlátozás nélküli hadrendbe állítását.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(28) "The Demise of the INF Treaty" ["hu_HU"]=> string(32) "Az INF-szerződés haláltusája" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#753 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1455) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1396) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Péczeli" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Anna" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(20) "nukleáris fegyverek" [1]=> string(3) "INF" [2]=> string(4) "NATO" [3]=> string(5) "Trump" [4]=> string(12) "Oroszország" [5]=> string(18) "Egyesült Államok" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(15) "nuclear weapons" [1]=> string(3) "INF" [2]=> string(4) "NATO" [3]=> string(5) "Trump" [4]=> string(6) "Russia" [5]=> string(13) "United States" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#758 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5141) ["id"]=> int(602) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1396) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Defence has become a central issue of strategic discourse among NATO’s Central European member states after 2014, following the Russian aggression against Ukraine. Reinforcing capabilities and readiness within the framework of collective defence requires much from these countries in terms of harmonising their strategic thinking, capability planning, defence procurement and modernisation – and as a central element to realising their aims, in terms of increasing funds for defence. U.S. President Donald Trump’s criticism calling for ‘more fair’ burden sharing among member states, resulted in the adoption of The Wales Declaration on the Transatlantic Bond and member states’ commitment to increase their defence expenditures (Defence Pledge). This paper offers a comprehensive analysis of Hungary’s defence expenditure trends throughout the past 15 years, since the country’s EU accession.
" ["hu_HU"]=> string(1017) "Oroszország Ukrajna elleni agressziója (2014) óta ismét a közös védelem kérdései kerültek a közép-európai NATO-tagállamok stratégiai párbeszédének középpontjába. A katonai képességek és készenlét megerősítése a kollektív védelem rendszerén belül sokat követel tőlük stratégiai gondolkodásuk, védelmi tervezésük, katonai beszerzéseik és haderő-modernizációs programjaik összehangolása terén – és mindezek megalapozásához a védelmi kiadások növelése tekintetében. Donald Trump amerikai elnök kritikája nyomán, amely „fair” tehermegosztást követel, a szövetség tagállamainak vezetői már 2014-ben elfogadták a Transzatlanti Kötelékről szóló Walesi Nyilatkozatot (The Wales Declaration on the Transatlantic Bond), és ebben elkötelezték magukat védelmi kiadásaik növelése mellett (Defense Pledge). A tanulmány Magyarország honvédelmi kiadásainak trendjeiről ad átfogó képet a 2004-es EU-csatlakozás óta eltelt 15 évben.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(54) "The Defence Expenditure Trends of Hungary, 2004–2019" ["hu_HU"]=> string(49) "A magyar védelmi kiadások trendjei, 2004–2019" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#763 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1456) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1397) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(11) "Csiki Varga" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Tamás" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(13) "Magyarország" [1]=> string(24) "védelmi költségvetés" [2]=> string(16) "védelempolitika" [3]=> string(4) "NATO" [4]=> string(10) "stratégia" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(7) "Hungary" [1]=> string(19) "defence expenditure" [2]=> string(14) "defence policy" [3]=> string(4) "NATO" [4]=> string(8) "strategy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#762 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5145) ["id"]=> int(603) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1397) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A francia védelmi kiadásokról a 2019–2025-ös védelmi költségvetési törvény alapján
This article focuses on the implementation of French strategic priorities of the 2017 Strategic Review of Defence and National Security by comparing the tasks introduced in the 2019–2025 Military Programming Law to the realities of present operational mandates. The paper introduces the main priorities and schedule of the 2019–2025 Military Programming Law, as well as the proportional expenses in capacity development and procurement choices; and compares these to the previous defence expenditure cycle. The paper further identifies opportunities and limits in the strategies of the increased operational expenses, the restructuring of operational deployments, as well as in the development of multilateral defence cooperations. The prospect of the complete implementation of the new programming law is analysed in the context of political economy conditions.
" ["hu_HU"]=> string(1062) "Az elemzés a 2017-es francia Védelmi és Nemzeti Biztonsági Stratégiai Felülvizsgálat stratégiai célkitűzéseinek végrehajtási módjára fókuszál a 2019–2025-ös francia védelmi költségvetési törvény feladatszabó elemeinek és a jelenlegi műveleti mandátumok túlterheltségéből eredő kihívásoknak az összevetésén keresztül. Az előző programtörvény tükrében mutatja be a 2019–2025-ös költségvetés fő prioritásait, ütemezését és pénzügyi szabályozását, valamint a képességfejlesztésre és eszközbeszerzésre fordított kiadások arányát. A francia műveleti kihívások elemzése alapján vizsgálja az új célkitűzések elérését támogató stratégiák korlátait és lehetőségeit, így a műveleti költségvetési keret növelésének, a műveletek átstrukturálásának, valamint a többoldalú védelempolitikai együttműködések elmélyítésének esélyeit. Végezetül az új védelmi költségvetési törvény kilátásait elemzi politikai gazdaságtani tényezők alapján.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(91) "On the French Defence Expenditures in the Light of the 2019–2025 Military Programming Law" ["hu_HU"]=> string(95) "A francia védelmi kiadásokról a 2019–2025-ös védelmi költségvetési törvény alapján" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#772 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1457) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1398) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(10) "Nádudvari" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Anna" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(6) "Macron" [1]=> string(14) "Franciaország" [2]=> string(18) "védelmi kiadások" [3]=> string(26) "költségvetési törvény" [4]=> string(18) "katonai műveletek" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(6) "Macron" [1]=> string(6) "France" [2]=> string(20) "defence expenditures" [3]=> string(24) "Military Programming Law" [4]=> string(19) "military operations" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#766 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5148) ["id"]=> int(604) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1398) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The paper reviews the Serious and Organised Crime Threat Assessment published by Europol in 2017 to the Hungarian reading public. Firstly, we would like to give a brief insight to the analytical activities of Europol. Furthermore, we would like to review the general statements of the assessment regarding serious and organised crime and the key characteristics of serious crime activities.
" ["hu_HU"]=> string(569) "Az elemzés az Europol által 2017-ben publikált, Súlyos és szervezett bűnözés általi fenyegetettség értékeléséről szóló jelentés (Serious and Organised Crime Threat Assessment) legfontosabb eredményeit kívánja bemutatni a magyar olvasóközönség számára. Amellett, hogy röviden betekintést kívánunk nyújtani az Europol elemzési tevékenységébe, a jelentés szervezett bűnözést érintő általános megállapításait, valamint a jelentésben részletezett bűncselekménytípusok legfontosabb jellemzőit kívánjuk közreadni.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(80) "The Review of Serious and Organised Crime Threat Assessment Published by Europol" ["hu_HU"]=> string(117) "A súlyos és szervezett bűnözés általi fenyegetettség értékeléséről szóló Europol jelentés ismertetése" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(0) { } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(7) "Europol" [1]=> string(33) "súlyos és szervezett bűnözés" [2]=> string(28) "fenyegetettség értékelés" [3]=> string(5) "SOCTA" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(7) "Europol" [1]=> string(27) "serious and organised crime" [2]=> string(17) "threat assessment" [3]=> string(5) "SOCTA" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#770 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5150) ["id"]=> int(605) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1400) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Célkeresztben a magyar kultúra – szemelvények a Párizsi Magyar Intézet rendőri ellenőrzésének gyakorlatából: 1961–1963
In 2018 Hungary and France commemorated the 55th anniversary of the elevation of the diplomatic relationship to ambassadorial level. The decision was made after a 15-year-delay because the promising improvement of the years after World War II had been replaced by stagnation and a cool aloofness parallel to the birth of the bipolar world order, while the rapprochement starting off in the mid-1950s had been broken by the suppression of the revolt of 1956. Contrary to the 1920s and 1930s, it was France who displayed more understanding toward Hungary among the Western great powers, but under the framework of the directives of NATO, the French police also harassed the Hungarian foreign representations.
" ["hu_HU"]=> string(839) "A tanulmány írásával egy időben volt 55 éve, hogy Magyarország és Franciaország között nagyköveti szintre emelkedett a diplomáciai kapcsolat. A döntésre közel másfél évtizedig kellett várni, mivel a második világháború után a kétoldalú viszonyban mutatkozó reményteljes fellendülést a bipoláris világrendszer kialakulásával párhuzamosan stagnálás, majd hűvös távolságtartás váltotta fel, az ötvenes évek közepétől megindult közeledést pedig megtörte az ’56-os forradalom leverése. A három nyugati nagyhatalom közül – a húszas, harmincas évektől eltérően – ekkor Franciaország mutatott nagyobb megértést Magyarország irányában, de a NATO irányelveihez való alkalmazkodás égisze alatt a francia hatóságok is zaklatták a magyar külképviseleti szerveket.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(141) "The Hungarian Culture in Crossfire – Abstracts from the General Practice of Police Control of the Hungarian Institute in Paris: 1961–1963" ["hu_HU"]=> string(133) "Célkeresztben a magyar kultúra – szemelvények a Párizsi Magyar Intézet rendőri ellenőrzésének gyakorlatából: 1961–1963" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#765 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1460) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1401) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(218) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Pál" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "István" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(12) "keleti blokk" [1]=> string(12) "hírszerzés" [2]=> string(12) "elhárítás" [3]=> string(25) "rendőrségi megfigyelés" [4]=> string(23) "kulturális diplomácia" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(12) "Eastern Bloc" [1]=> string(12) "intelligence" [2]=> string(20) "counter-intelligence" [3]=> string(19) "police surveillance" [4]=> string(18) "cultural diplomacy" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#777 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5155) ["id"]=> int(607) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1401) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }