Full Issue
Criminological Examination of a Lonely Crime Mode that Appears as a Result of Migration and a Possible Prevention Model
In Hungary, the number of offenses related to migration and persons with an immigrant background is small. However, the phenomenon of migration in the media generates serious emotions. This can create clusters and trigger emotions that trigger violations in individuals. The phenomenon of migration carries both positive and negative effects. One of the most negative effects of all the negative effects is how to transform our thinking. This can be seen in the relationship between people with an immigrant background and those in the host country. In my study, I investigate the lonely perpetrator of the phenomenon of migration, focusing on prevention issues. A lone offender may appear among both the host and the person with an immigrant background. I show how criminal dogmatic and preventive models work or do not work. At the end of the study, based on the concept of a lone offender, I present a possible prevention model using preventive or predictive profiling.
" ["hu_HU"]=> string(1200) "Magyarországon a migrációhoz, illetve a bevándorló hátterű személyekhez köthető bűncselekmények száma csekély. A migráció jelenségének médiában való megjelenése ellenben komoly érzelmeket generál. Ez létrehozhat csoportosulásokat, és elindíthat egyénekben normasértő cselekmények elkövetésére sarkalló érzelmeket. A migráció jelensége egyszerre hordoz pozitív és negatív hatásokat. A negatív hatások közül az egyik legijesztőbb az, ahogy a gondolkodásunkat átformálja. Ez megfigyelhető a bevándorló hátterű személyek és a befogadó ország lakosainak egymáshoz való viszonyulásában. Tanulmányomban a migráció jelenségének hatására megjelenő magányos elkövetőt vizsgálom, fókuszba helyezve a megelőzés problematikáját. A magányos elkövető mind a befogadó, mind a bevándorló hátterű személyek között megjelenhet. Bemutatom, hogy a büntető dogmatikai és megelőzési modellek miként működnek vagy nem működnek. A tanulmány végén a magányos elkövető fogalmát alapul véve, faktorok segítségével egy lehetséges megelőzési modellt a megelőző vagy prediktív profilalkotást mutatom be.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(119) "Criminological Examination of a Lonely Crime Mode that Appears as a Result of Migration and a Possible Prevention Model" ["hu_HU"]=> string(140) "A migráció hatására megjelenő magányos elkövetési mód kriminológiai szempontú vizsgálata és egy lehetséges megelőzési modell" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#721 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4366) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1445) ["seq"]=> int(0) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7957-0724" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Szabó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(16) "László András" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(11) "megelőzés" [1]=> string(10) "migráció" [2]=> string(20) "magányos elkövető" [3]=> string(12) "elrettentés" [4]=> string(25) "megelőző profilalkotás" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(10) "prevention" [1]=> string(9) "migration" [2]=> string(10) "lone actor" [3]=> string(10) "deterrence" [4]=> string(20) "preventive profiling" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#734 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5270) ["id"]=> int(661) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1445) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The security challenges of the 21st century affect global economy and the operation of multinational corporations. In these circumstances the crisis management code of practice of large corporations needs to be elaborated on the basis of military science, a large corporation which demands crisis management on two levels: strategic and operational. Internal regulations, security standards, security personnel, and security technology defends a company’s assets (both material and immaterial). The situation centre ties together these elements and subsystems, and serves as a central steering unit for crisis management along with the various operations units. The Situation Centre makes sure that the security situation of the company is adjusted to a certain risk level that is still acceptable for the company.
" ["hu_HU"]=> string(823) "The security challenges of the 21st century affect global economy and the operation of multinational corporations. In these circumstances the crisis management code of practice of large corporations needs to be elaborated on the basis of military science, a large corporation which demands crisis management on two levels: strategic and operational. Internal regulations, security standards, security personnel, and security technology defends a company’s assets (both material and immaterial). The situation centre ties together these elements and subsystems, and serves as a central steering unit for crisis management along with the various operations units. The Situation Centre makes sure that the security situation of the company is adjusted to a certain risk level that is still acceptable for the company.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(38) "Situation Centre in the Private Sector" ["hu_HU"]=> string(38) "Situation Centre in the Private Sector" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#731 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5234) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1448) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-3387-5618" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Pataki" ["hu_HU"]=> string(6) "Pataki" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "János" ["hu_HU"]=> string(6) "János" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(17) "crisis management" [1]=> string(16) "Situation Centre" [2]=> string(23) "critical infrastructure" [3]=> string(14) "private sector" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(17) "crisis management" [1]=> string(16) "Situation Centre" [2]=> string(23) "critical infrastructure" [3]=> string(14) "private sector" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(7) "English" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#750 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5273) ["id"]=> int(662) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1448) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Restriction of Fundamental Rights for National Security and Its Interpretation by the Constitutional Court of Hungary 2
The question of restricting fundamental rights is coeval with the recognition and protection of fundamental rights by the state. However, the question arises as to where the limitations of each fundamental right lie, how long they can take effect, and when their restriction is necessary and needed. National security interests are a special case of restricting fundamental rights. The debate on the restriction of fundamental rights has been given new impetus by the defence against terrorism in Western Europe, with this debate national security interests have come to the fore, as its constitutional aspects. In Hungary, the Constitutional Court has played primary role in establishing and shaping the content of fundamental rights. One of the priority areas of its interpretative activity is the question and practice of restricting fundamental rights. The second part of the study deals with the case law of the Constitutional Court on the restriction of fundamental rights on the basis of national security considerations and the impact of national security challenges of modern terrorism on legal practice.
" ["hu_HU"]=> string(1186) "Az alapjogok korlátozásának kérdése egyidős maguknak az alapjogoknak az állam által történő elismerésével és védelmével. Azonban felmerült a kérdés, hogy az egyes alapjogoknak hol húzódik a határa, meddig érvényesülhetnek, illetve mikortól szükséges és kívánatos a korlátozásuk. Az alapjogok korlátozásának speciális esetét jelentik a nemzetbiztonsági érdekek. Az alapjogok korlátozásával kapcsolatos vitának új lendületet adott a Nyugat-Európát sújtó terrorizmus elleni védekezés, ezzel kapcsolatban előtérbe kerültek a nemzetbiztonsági érdekek és ezek alkotmányjogi vonatkozásai. Magyarországon az alapjogok tartalmának megállapításában és alakításában az Alkotmánybíróság kiemelkedő szerepet töltött és tölt be. A jogértelmező tevékenységének kiemelt területe az alapjogok korlátozásának kérdése és gyakorlata. A tanulmány második része az alapjogok korlátozásának nemzetbiztonsági szempontok alapján történő alkotmánybírósági gyakorlatával, illetve a modern terrorizmussal megjelenő nemzetbiztonsági kihívásoknak a joggyakorlatra kifejtett hatásával foglalkozik.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(123) "The Restriction of Fundamental Rights for National Security and Its Interpretation by the Constitutional Court of Hungary 2" ["hu_HU"]=> string(154) "Az alapjogok nemzetbiztonsági szempontból történő korlátozása és az alapjogok korlátozásának alkotmánybírósági értelmezési gyakorlata II." } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#722 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1511) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1449) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7255-4112" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Gesztei" ["hu_HU"]=> string(7) "Gesztei" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(9) "alapjogok" [1]=> string(23) "alapjogok korlátozása" [2]=> string(20) "Alkotmánybíróság" [3]=> string(28) "nemzetbiztonsági szempontok" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(18) "fundamental rights" [1]=> string(33) "restriction of fundamental rights" [2]=> string(31) "Constitutional Court of Hungary" [3]=> string(29) "interest of national security" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "Magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#707 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5275) ["id"]=> int(663) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1449) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Cyber- and National Security Risks of the Electric Energy System (Part One)
The placement of the electric energy subsector among critical infrastructures does not always reflect the real threat they pose to other sectors of critical infrastructures. With different examples, the first part of our study shows certain cyber-vulnerabilities of the electric energy system, the actual risks of attacks thereon and the real necessity of systems’ resilience. The study investigates the organisational and theoretical resources required for the cyber defence of the electric energy sector, including its state-, commercial- and national security players.
" ["hu_HU"]=> string(622) "A villamosenergia-rendszer helye a kritikus infrastruktúrák között nem minden esetben tükrözi azt a valós veszélyeztetettséget, amelyet más kritikusinfrastuktúra-ágazatok számára jelent. E tanulmány első része példákon keresztül mutatja be a villamosenergia-rendszer bizonyos kibersérülékenységeit, az ezeket kihasználó támadások valós kockázatait és a támadást követő helyreállási képességének kiemelt fontosságát. Áttekinti a kibertámadásokkal szembeni védekezés erőforrásigényeit, annak állami és gazdasági szereplőit, illetve nemzetbiztonsági kapcsolatait.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(75) "Cyber- and National Security Risks of the Electric Energy System (Part One)" ["hu_HU"]=> string(78) "A villamosenergia-rendszer kiber- és nemzetbiztonsági kockázatai (1. rész)" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#732 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1512) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1450) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5560-3525" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(13) "Kralovánszky" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Kristóf" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(15) "kiberbiztonság" [1]=> string(24) "villamosenergia-rendszer" [2]=> string(24) "kritikus infrasturktúra" [3]=> string(25) "helyreállási képesség" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(13) "cybersecurity" [1]=> string(22) "electric energy system" [2]=> string(10) "power grid" [3]=> string(23) "critical infrastructure" [4]=> string(10) "resilience" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#735 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5277) ["id"]=> int(664) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1450) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Operation of the Balkan (Serbian) and Isonzo Front in World War I The role of maps in the operations
In the First World War, the Kingdom of Hungary participated in military operations on the side of the central powers as part of Austria–Hungary. Hungary was not an independent power. Hungary had only one military target, to keep the territorial integrity of the country, which was endangered by the expansive aspirations of the Russian Empire and the policy of the Pan-Slavic idea involving the Kingdom of Serbia.
The Russian invasions of 1914–1915, the fall of a Serbian attack in the autumn of 1914, and the 1916 Transylvanian invasion of the Romanian army were successfully eliminated by the Hungarian army and its allies and secured the country’s integrity until the end of the war.
The Austro–Hungarian Empire fought on several fronts. Another important theatre for us was the Italian field. Between June 1915 and October 1917, there were twelve battles at the River Isonzo. On May 23, 1915, Italy declared war on the Austro–Hungarian Monarchy. At that time, fighting in Serbia had been practically a year old.
Austria–Hungary had less economic potential than its anthem countries, but it also had minority problems which became increasingly emphasised under the German Empire during the war, and its forces were tied on several fronts. As a consequence of this, the dual monarchy fell apart by the end of the First World War, relocating to smaller but independent nation states as successor states.
During the fighting, maps and map sketches, which were included in the reports, were of paramount importance for the planning and outcome of operations. The secrecy of the maps had to be observed separately, they could not get into the hands of the enemy.
" ["hu_HU"]=> string(1775) "A Magyar Királyság az első világháborúban a központi hatalmak oldalán vett részt a hadműveletekben az Osztrák–Magyar Monarchia részeként. Külügyeiben hazánk nem volt független hatalom. Magyarországnak egyetlen hadicélja az ország területi integritásának megőrzése volt, amelyet az Orosz Birodalom expanzív törekvései, a pánszláv eszme politikája a Szerb Királyságot bevonva veszélyeztetett.
Az 1914–1915-ös orosz betöréseket, az 1914 őszén egy rövid szerémségi szerb támadást, majd a román hadsereg 1916-os erdélyi betörését a magyar haderő szövetségeseinek segítségével sikeresen elhárította, és a háború végéig biztosította az ország integritását. Az Osztrák–Magyar Monarchia több fronton vívta a háborút. Másik számunkra fontos hadszíntér az olasz hadszíntér volt. 1915 júniusa és 1917 októbere között tizenkét csatára került sor az Isonzó folyónál. 1915. május 23-án Olaszország hadat üzent az Osztrák–Magyar Monarchiának. Ebben az időben Szerbiában gyakorlatilag már egy éve folytak a harcok.
Az Osztrák–Magyar Monarchia az antantországokhoz képest csekélyebb gazdasági potenciállal rendelkezett, emellett nemzetiségi problémákkal küzdött, a háború során egyre inkább a Német Birodalom alá rendelődött, több fronton le volt kötve a hadereje. Az Osztrák–Magyar Monarchia részben ennek következményeként az első világháború végére szétesett, átadva helyét kisebb, de önálló nemzetállamoknak mint utódállamoknak. A harcok során a térképeknek, térképvázlatoknak, amelyek a jelentésekben is szerepeltek, a hadműveletek megtervezése és kimenetele szempontjából kiemelt jelentőségük volt.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(34) "The role of maps in the operations" ["hu_HU"]=> string(43) "A térképek szerepe a hadműveletek során" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(69) "The Operation of the Balkan (Serbian) and Isonzo Front in World War I" ["hu_HU"]=> string(79) "Az első világháború balkáni (szerb) és isonzói frontjának hadműveletei" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#759 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1513) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1451) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5844-9722" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Liffa" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(16) "Olivér Richárd" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(7) "Isonzó" [1]=> string(16) "Német Birodalom" [2]=> string(27) "Osztrák–Magyar Monarchia" [3]=> string(11) "hadművelet" [4]=> string(8) "térkép" [5]=> string(9) "geológia" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(6) "Isonzo" [1]=> string(13) "German Empire" [2]=> string(25) "Austro–Hungarian Empire" [3]=> string(9) "operation" [4]=> string(3) "map" [5]=> string(7) "geology" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#762 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5280) ["id"]=> int(665) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1451) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Starting Point of the Changes: Allowing Transylvanian Hungarians to Leave Across the Western Border of Hungary from 1985
In the last few years of socialism, the position of Hungarians in Romania gradually worsened. Their difficulties were increased by the significant tension, also present between the contemporary Hungarian and Romanian party and governmental organisations. The purpose of the top-secret measure allowing the Hungarians coming from Romania and having legal residence in Hungary to travel on to Austria or Yugoslavia was to make their life easier.
" ["hu_HU"]=> string(489) "A szocializmus utolsó éveiben a romániai magyarok helyzete folyamatosan egyre rosszabb sorba süllyedt. Fokozta a helyzetük nehézségét, hogy az akkori magyar és román párt és kormányszervek között is jelentős feszültség volt. A Romániában élő magyarok nehéz helyzetét kívánta könnyíteni az a szigorúan titkos intézkedés, amely megengedte a legálisan Magyarországon tartózkodóknak, hogy titokban Ausztriába vagy Jugoszláviába továbbutazhassanak.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(124) "The Starting Point of the Changes: Allowing Transylvanian Hungarians to Leave Across the Western Border of Hungary from 1985" ["hu_HU"]=> string(85) "A változások kezdete, az erdélyi magyarok kiengedése a nyugati határon 1985-től" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#752 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1514) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1452) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6674-1942" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Sallai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "János" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(8) { [0]=> string(6) "határ" [1]=> string(13) "átléptetés" [2]=> string(13) "határőrség" [3]=> string(25) "forgalom-ellenőrző pont" [4]=> string(6) "román" [5]=> string(6) "magyar" [6]=> string(9) "határőr" [7]=> string(16) "útlevélkezelő" } ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(6) "border" [1]=> string(18) "clearance to cross" [2]=> string(12) "Border Guard" [3]=> string(18) "traffic checkpoint" [4]=> string(8) "Romanian" [5]=> string(9) "Hungarian" [6]=> string(12) "border guard" [7]=> string(19) "passport controller" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#766 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5282) ["id"]=> int(666) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1452) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The relationship between the two superpowers, the United States of America and the Soviet Union did not allow the development of global tourism after the end of World War II between the two superpowers. In Hungary, especially until the 1960s, there were very strict rules for travelling abroad. The Hungarian Government has made every effort to strengthen the control over tourism. But did this prevent the intelligence services from gaining information under cover of limited tourism?
" ["hu_HU"]=> string(651) "A második világháború lezárultát követően a két szuperhatalom, az Amerikai Egyesült Államok és a Szovjetunió közötti viszony nem tette lehetővé a globális turizmus kiépülését a két szuperhatalom között. Magyarországon – különösen az 1960-as évekig – rendkívül szigorú szabályok vonatkoztak a külföldre utazásra, illetve az onnan történő beutazásra. A magyar kormány mindent megtett a turizmus ellenőrzésének fokozására. De vajon ez megakadályozta-e az ellenérdekelt hírszerző szolgálatokat, hogy a korlátozott turizmus fedése alatt információt szerezzenek egymás tevékenységéről?
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(33) "Tourism for Cold War Intelligence" ["hu_HU"]=> string(54) "Turizmus a hidegháborús hírszerzés szolgálatában" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#771 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1516) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1454) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5634-7463" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(9) "Gyömbér" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Béla" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(8) "turizmus" [1]=> string(13) "hidegháború" [2]=> string(3) "CIA" [3]=> string(2) "BM" [4]=> string(4) "ÁVH" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(7) "tourism" [1]=> string(8) "cold war" [2]=> string(3) "CIA" [3]=> string(2) "BM" [4]=> string(3) "AVH" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#760 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5287) ["id"]=> int(668) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1454) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }One of the first steps on the road to a democratic legal state was the termination of state security services and creation of the national security offices in Hungary. The terms have gained here a historical meaning. The name “state security” refers to dictatorship while national security is a need of a constitutional legal state. This study aims at finding the answer to the question: whether the activities of the secret services could be able to be efficient while fully complying with the constitutional principles: the Rule of Law, the division of powers and inviolability of human dignity.
" ["hu_HU"]=> string(676) "Magyarországon a demokratikus jogállam kiépítéséhez vezető út egyik első állomása volt az állambiztonsági szolgálatok megszüntetése és a nemzetbiztonsági hivatalok létrehozása. A fogalmak itt történelmi jelentőséget kaptak. Az állambiztonság elnevezés a diktatúrákat idézi, a nemzetbiztonság az alkotmányos jogállam szükséglete. Ez a tanulmány arra keresi a választ, hogy az alapjogokat súlyosan korlátozó titkosszolgálati tevékenység működhet-e eredményesen az alkotmányosság alapelveinek: a joguralomnak, a hatalmi ágak megosztásának és az emberi méltóság sérthetetlenségének maradéktalan betartása mellett.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(36) "State Security – National Security" ["hu_HU"]=> string(37) "Állambiztonság – nemzetbiztonság" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#775 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1517) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1455) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-5912-9904" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Finszter" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Géza" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(14) "közbiztonság" [1]=> string(16) "állambiztonság" [2]=> string(16) "nemzetbiztonság" [3]=> string(13) "rendőrállam" [4]=> string(9) "jogállam" [5]=> string(11) "rendőrség" [6]=> string(30) "nemzetbiztonsági szolgálatok" } ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(15) "public security" [1]=> string(14) "state security" [2]=> string(17) "national security" [3]=> string(12) "police state" [4]=> string(11) "legal state" [5]=> string(6) "police" [6]=> string(26) "national security services" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#770 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5289) ["id"]=> int(669) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1455) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Terrorist Wives and Children – Timed Bombs or Victims?
As the fight against the Islamic State progresses, the case of women wishing to return to their home countries is becoming more and more focused, and the question is much more complex than whether or not to return. In my study, I examine the process from start to finish. I want to know the background, motives and potential target audience of networking, motivation and becoming married. After a psychological outlook, I examine the history of returning wives, the legislation and responses of the countries of origin, and the severity of national security risks through several case studies. After that I will discuss the Hungarian process in a similar case and present the relevant regulations. Finally, I summarise the most important information about the cases and the similar challenges ahead.
" ["hu_HU"]=> string(968) "Az Iszlám Állam elleni harc előrehaladtával egyre többször kerül fókuszba egy-egy hazájába visszatérni kívánó nő esete, a kérdés pedig jóval összetettebb annál, hogy hazatérhet-e vagy sem. Tanulmányomban megvizsgálom a folyamatot a kezdetektől a lehetséges végkimenetelekig. Ismertetni szeretném a behálózás, a motiváció és a feleséggé válás hátterét, indítékait és a potenciális célközönséget is. A pszichológiai kitekintést követően több esettanulmányon keresztül vizsgálom a visszatérni szándékozó feleségek előéletét, a származási országok jogi szabályozását és válaszlépéseit, továbbá a nemzetbiztonsági kockázat súlyosságát. Ezt követően kitérek egy hasonló ügyben várható magyar folyamatra, és bemutatom az ide vonatkozó szabályzókat. Végül az esetekkel és a jövőben várható hasonló kihívásokkal kapcsolatban összefoglalom a legfontosabb tudnivalókat.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(56) "Terrorist Wives and Children – Timed Bombs or Victims?" ["hu_HU"]=> string(76) "Terroristafeleségek és -gyermekek – időzített bombák vagy áldozatok?" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#769 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1518) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1456) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Felegyi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Júlia" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(4) "ISIS" [1]=> string(18) "terroristafeleség" [2]=> string(13) "visszatérés" [3]=> string(4) "Irak" [4]=> string(7) "Szíria" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(4) "ISIS" [1]=> string(14) "terrorist wife" [2]=> string(6) "return" [3]=> string(4) "Iraq" [4]=> string(5) "Syria" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#772 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(5291) ["id"]=> int(670) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1456) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }